2025-04-02
Årlig rörlig ersättning för ensamkommande barn betalades ut i mars
I slutet av mars betalades årlig rörlig ersättningen ut till de kommuner som har anvisningsandelar för att ta emot ensamkommande barn under 2025.
På migrationsverket.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Vi använder också kakor för webbanalys, så att vi kan förbättra webbplatsen. Du kan välja att godkänna alla kakor eller endast nödvändiga kakor.
Om kakor och hur du kan ändra dina inställningar för kakor på Migrationsverkets webbplats
Du som arbetar i en kommun kan ta del av Migrationsverkets e-tjänster för att till exempel ansöka om statlig ersättning. Här hittar du information, stöd och teknisk support som rör våra e-tjänster.
I Migrationsverkets e-tjänster finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e-tjänsterna för kommunen. Användaren är den i kommunen som loggar in för att arbeta i e-tjänsterna.
Migrationsverket lanserar en ny funktionalitet i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning i mitten av april. Den nya funktionaliteten innebär att kommuner kan anmäla vissa uteblivna schablonersättningar digitalt via e-tjänsten.
För asylsökande ensamkommande barn:
För personer med tillfälligt skydd (enligt massflyktsdirektivet):
Befintliga behörigheter för dessa ersättningstyper kompletteras med behörighet att anmäla utebliven schablonersättning. Kommunernas administratörer behöver endast lägga till behörighet för helt nya användare.
För nyanlända:
Schablon för initiala kostnader (IK) uppdelat på:
Befintliga behörigheter för dessa ersättningstyper ersätts med en behörighet på gruppnivå och kompletteras med behörighet att anmäla utebliven schablonersättning. På så sätt behöver kommunernas användare inte tänka på vilken typ av schablonersättning gällande initiala kostnader de vill anmäla som utebliven.
För befintliga användare kommer de fem separata behörigheterna automatiskt att ersättas med behörigheten på gruppnivå. Kommunernas administratörer behöver endast lägga till behörighet för helt nya användare.
Schablonersättningen har på grund av tekniska fel inte betalats ut i februari, förutom för barn som tagits emot efter anvisning. Utbetalningen som skulle gjorts i februari sker i stället sista bankdagen i mars 2025.
E-tjänsten Ansök om statlig ersättning kommer uppdateras med fem nya ersättningstyper för att kommuner digitalt ska kunna se utbetalningar av den nya schabloniserade ersättningen för initiala kostnader som trädde i kraft den 1 juli 2024. Den första utbetalningen är tänkt att ske den sista bankdagen i november och avser då retroaktiv ersättning från och med juli 2024.
Observera att de tidigare initiala schablonersättningarna upphörde att gälla den 30 juni 2024, men fortfarande gäller för dem som togs emot första gången i en kommun före 1 juli 2024.
För att du som användare ska kunna se de här ersättningarna via e-tjänsten, krävs att du har rätt behörighet. Kontakta din administratör i kommunen.
Migrationsverket har utvecklat en ny funktion i e-tjänsten för att digitalt kunna hantera återkrav av felaktigt utbetalad ersättning för de ersättningstyper som finns i e-tjänsten. Den nya funktionen kommer ersätta hanteringen med beslut om återbetalning som hittills skickats via sedvanlig post till kommunerna. Funktionen ÅTERKRAV kräver ingen ny behörighet utan ingår i de befintliga behörigheter som finns för respektive ersättningstyp. Den nya funktionen kommer införas tidigast den 14 oktober 2024 och tas i bruk successivt så att vi kan säkerställa att både e-tjänsten och det interna handläggningssystemet fungerar som tänkt.
Som administratör för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner hanterar du registreringar och tilldelar behörigheter för kommunens användare av e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.
I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.
Hantera registreringar och tilldela behörigheter för kommunens eller regionens användare.
Till e-tjänstenAnvändarmanual för administratörer av e-tjänster Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar om att administrera behörigheter för e‑tjänsten
Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning kan du som användare ansöka om statlig ersättning samt ta del av beslut och utbetalningsinformation.
E-tjänsten omfattar i dagsläget ett antal av de statliga ersättningar som finns för asylsökande, skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet, nyanlända och bevispersoner.
Ansök om statlig ersättning och ta del av beslut och utbetalningsinformation
Till e-tjänstenDet är Migrationsverket som initierar beslut om återkrav. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar.
Du kan få mejl från e-tjänsten när något händer i en ansökan. Notifieringar skickas då för de händelser som visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Aktivera detta i e-tjänsten under fliken notifieringar.
Om din fråga inte avser e-tjänsten eller ersättning i e-tjänsten, kan du läsa mer på sidorna om statlig ersättning för att se vart du ska vända dig med din fråga.
Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska du som användare kontakta administratör för Migrationsverkets e-tjänster i din kommun.
Om administratör inte kan hjälpa dig kontaktar du Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.
Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.
Schablon enligt fördelningstal för ordnat boende för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet
Ersättning till kommun som betalas ut utan ansökan för nyanlända personer
Ankomstboende för ensamkommande barn
Vårdinsatser för asylsökande barn med vårdnadshavare i Sverige
Extra utbildningskostnader för asylsökande enskilda barn eller elever med särskilda behov
Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande barn
Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande unga
Asylsökande i förskola
Asylsökande i förskoleklass
Asylsökande i grundskola
Asylsökande i gymnasieskola
Betydande extraordinära kostnader för anvisade asylsökande ensamkommande barn
Tomhyra för nyanlända
Stöd och hjälp i boendet för nyanlända
Försörjningsstöd för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn
Försörjningsstöd för unga nyanlända gymnasiestuderande
Bevisperson som är barn och elev i förskola och skola
Extra utbildningskostnader för bevispersoner
Bistånd och viss vård till bevisperson
Ekonomiskt bistånd enligt LMA för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet
Ersättning för asylsökande elever som påbörjat nationellt program efter 18 års ålder (avser ersättning från och med 2021-01-01)
Se och meddela förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.
Till e-tjänstenI e-tjänsten kan du se uppgifter för de ensamkommande barn och unga som din kommun ansvarar för, samt meddela förändringar i ansvar. Uppgifterna ligger till grund för de schabloniserade dygnsersättningarna.
Anmälningar av ändrade förutsättningar ska göras löpande, dock senast den sjunde i månaden efter den månad (för asylsökande) eller det kvartal (för nyanlända med uppehållstillstånd) ändringen skett. Om anmälan avser att kommunen meddelar fortsatt ansvar för en individ efter 18-årsdagen, ska anmälan inkomma senast tre veckor innan det ensamkommande barnet blir 18 år.
Om din kommun inte kan använda e-tjänsten finns information om hur ni gör på sidan om att anmäla ändringar:
Läs mer om att anmäla ändringar av vilka ensamkommande barn och unga kommunen ansvarar för
Användarmanual för Se och ändra ansvar för ensamkommande Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar om e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande
Vid behov av teknisk support ska du kontakta administratören i din kommun. Om administratören inte kan hjälpa dig kan du eller administratören kontakta Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller om dygnsschablonerna i allmänhet kan du kontakta Migrationsverket enligt nedan.
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.
Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.
Migrationsverket har utvecklat flera e-tjänster för kommuner. Nu pågår vidareutveckling av e‑tjänsten Ansök om statlig ersättning. Den långsiktiga målsättningen är att alla ersättningar ska digitaliseras och, där det är lämpligt, även automatiseras.
För att anslutas till Migrationsverkets e-tjänster måste kommunen
2025-04-02
Årlig rörlig ersättning för ensamkommande barn betalades ut i mars
I slutet av mars betalades årlig rörlig ersättningen ut till de kommuner som har anvisningsandelar för att ta emot ensamkommande barn under 2025.
2025-03-28
Ny funktionalitet i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning
Migrationsverket kommer lansera en ny funktionalitet i e-tjänsten i mitten av april. Den nya funktionen innebär att kommuner kan anmäla vissa uteblivna schablonersättningar digitalt via e-tjänsten.
2025-03-05
Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad
Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.