Start

E-tjänster för kommuner

Du som arbetar i en kommun kan ta del av Migrationsverkets e-tjänster för att till exempel ansöka om statlig ersättning. Här hittar du information, stöd och teknisk support som rör våra e-tjänster.

I Migrationsverkets e-tjänster finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e-tjänsterna för kommunen. Användaren är den i kommunen som loggar in för att arbeta i e-tjänsterna.

  • I e-tjänsten Administrera behörigheter för e-tjänster registrerar du som är administratör uppgifter för användare av de övriga e-tjänsterna, och tilldelar olika behörighet i e-tjänsterna för användare.
  • I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning ansöker du om statlig ersättning och tar del av utbetalningar för aktuella ersättningstyper, såväl schabloniserade som efter ansökan.
  • I e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande tar du del av uppgifter om de ensamkommande barn och unga som kommunen ansvarar för samt anmäler ändrat ansvar för ensamkommande barn och unga.

Som administratör för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner hanterar du registreringar och tilldelar behörigheter för kommunens användare av e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.

I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.

Administrera behörigheter för e-tjänster

Hantera registreringar och tilldela behörigheter för kommunens eller regionens användare.

Stöd för dig som admi­nist­ratör

Användarmanual för administratörer av e-tjänster Pdf, 1.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om att admi­ni­strera behö­rig­heter för e‑tjänsten

Kontakt­upp­gifter för support

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning kan du som användare ansöka om statlig ersättning samt ta del av beslut och utbetalningsinformation.

E-tjänsten omfattar i dagsläget ett antal av de statliga ersättningar som finns för asylsökande, skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet, nyanlända och bevispersoner.

Aktu­ellt i e-tjänsten

Schablonersättningen har på grund av tekniska fel inte betalats ut i februari, förutom för barn som tagits emot efter anvisning. Utbetalningen som skulle gjorts i februari sker istället sista bankdagen i mars 2025.

De tilldelade medlen för schablonersättningen år 2024 räckte inte, trots ökat anslag och utnyttjad anslagskredit. Utbetalningen som skulle gjorts i december för personer som tagits emot utan anvisning sker istället sista bankdagen i januari 2025.

E-tjänsten Ansök om statlig ersättning kommer uppdateras med fem nya ersättningstyper för att kommuner digitalt ska kunna se utbetalningar av den nya schabloniserade ersättningen för initiala kostnader som trädde i kraft den 1 juli 2024. Den första utbetalningen är tänkt att ske den sista bankdagen i november och avser då retroaktiv ersättning från och med juli 2024.

Observera att de tidigare initiala schablonersättningarna upphörde att gälla den 30 juni 2024, men fortfarande gäller för dem som togs emot första gången i en kommun före 1 juli 2024.

För att du som användare ska kunna se de här ersättningarna via e-tjänsten, krävs att du har rätt behörighet. Kontakta din administratör i kommunen.

Migrationsverket har utvecklat en ny funktion i e-tjänsten för att digitalt kunna hantera återkrav av felaktigt utbetalad ersättning för de ersättningstyper som finns i e-tjänsten. Den nya funktionen kommer ersätta hanteringen med beslut om återbetalning som hittills skickats via sedvanlig post till kommunerna. Funktionen ÅTERKRAV kräver ingen ny behörighet utan ingår i de befintliga behörigheter som finns för respektive ersättningstyp. Den nya funktionen kommer införas tidigast den 14 oktober 2024 och tas i bruk successivt så att vi kan säkerställa att både e-tjänsten och det interna handläggningssystemet fungerar som tänkt.

Ansök om statlig ersättning

Ansök om statlig ersättning och ta del av beslut och utbetalningsinformation

Förtyd­li­gande om åter­krav av felak­tigt utbe­talad ersätt­ning

Det är Migrationsverket som initierar beslut om återkrav. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar.

Mejl­no­ti­fi­e­ringar när något händer i en ansökan

Du kan få mejl från e-tjänsten när något händer i en ansökan. Notifieringar skickas då för de händelser som visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Aktivera detta i e-tjänsten under fliken notifieringar.

Kontakt­upp­gifter

Om din fråga inte avser e-tjänsten eller ersättning i e-tjänsten, kan du läsa mer på sidorna om statlig ersättning för att se vart du ska vända dig med din fråga.

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska du som användare kontakta administratör för Migrationsverkets e-tjänster i din kommun.

Om administratör inte kan hjälpa dig kontaktar du Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.

Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.

Ersätt­ningar som finns i e-tjänsten

  • Fast årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Rörlig årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Anvisningsschablon för mottagande av anvisade asylsökande ensamkommande barn
  • Dygnsscha­blon för asylsökande ensamkommande barn

Ersättning för ensamkommande asylsökande och massflyktingar som betalas ut utan ansökan

Schablon enligt fördelningstal för ordnat boende för massflyktingar

  • Schablon för anvisad till ordnat boende
  • Schablon för anvisade barn i ordnat boende
  • Schablon för anvisade vuxna i ordnat boende
  • Schablon för tidigare ensamkommande barn i ordnat boende

Ersättning för ordnade boenden för personer som har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet

  • Schablon för initiala kostnader för nyanlända

Ersättning till kommun som betalas ut utan ansökan för nyanlända personer

Ankomstboende för ensamkommande barn

Vårdinsatser för asylsökande barn med vårdnadshavare i Sverige

Extra utbildningskostnader för asylsökande enskilda barn eller elever med särskilda behov

Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande barn

Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande unga

Asylsökande i förskola

Asylsökande i förskoleklass

Asylsökande i grundskola

Asylsökande i gymnasieskola

Betydande extraordinära kostnader för anvisade asylsökande ensamkommande barn

Tomhyra för nyanlända

Stöd och hjälp i boendet för nyanlända

Försörjningsstöd för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn

Försörjningsstöd för unga nyanlända gymnasiestuderande

Bevisperson som är barn och elev i förskola och skola

Extra utbildningskostnader för bevispersoner

Bistånd och viss vård till bevisperson

Ekonomiskt bistånd enligt LMA för massflyktingar

Ersättning för asylsökande elever som påbörjat nationellt program efter 18 års ålder (avser ersättning från och med 2021-01-01)

I Migrationsverkets e-tjänst Se och ändra ansvar för ensamkommande ser och meddelar er kommun förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.

Se och ändra ansvar för ensamkommande barn

Se och meddela förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.

I e-tjänsten kan du se uppgifter för de ensamkommande barn och unga som din kommun ansvarar för, samt meddela förändringar i ansvar. Uppgifterna ligger till grund för de schabloniserade dygnsersättningarna.

Anmälningar av ändrade förutsättningar ska göras löpande, dock senast den sjunde i månaden efter den månad (för asylsökande) eller det kvartal (för nyanlända med uppehållstillstånd) ändringen skett. Om anmälan avser att kommunen meddelar fortsatt ansvar för en individ efter 18-årsdagen, ska anmälan inkomma senast tre veckor innan det ensamkommande barnet blir 18 år.

Om din kommun inte kan använda e-tjänsten finns information om hur ni gör på sidan om att anmäla ändringar:

Läs mer om att anmäla ändringar av vilka ensamkommande barn och unga kommunen ansvarar för

Användarmanual för Se och ändra ansvar för ensamkommande Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande

Kontakt­upp­gifter för frågor om e-tjänsten

Vid behov av teknisk support ska du kontakta administratören i din kommun. Om administratören inte kan hjälpa dig kan du eller administratören kontakta Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Om uppgifter i e-tjänsten eller om en viss ersätt­ning

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller om dygnsschablonerna i allmänhet kan du kontakta Migrationsverket enligt nedan.

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.

Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.

Om Migra­tions­ver­kets arbete med e-tjänster för kommuner

Migrationsverket har utvecklat flera e-tjänster för kommuner. Nu pågår vidareutveckling av e‑tjänsten Ansök om statlig ersättning. Den långsiktiga målsättningen är att alla ersättningar ska digitaliseras och, där det är lämpligt, även automatiseras.

För att anslutas till Migra­tions­ver­kets e-tjänster måste kommunen

  • ha skrivit under anslutningsavtalet för respektive e-tjänst
  • utse en eller flera administratörer för e-tjänsterna
  • ha SITHS-kort för att kunna logga in i e-tjänsterna.

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2025-02-28

Ändrade regler för asyl­sö­kandes boende

Den 1 mars ändras reglerna för asylsökandes boende. Ändringen innebär att alla som söker asyl från och med 1 mars 2025 kommer att tilldelas en plats i något av Migrationsverkets asylboenden.