Anmäl tillgängliga bostäder
Kommuner kan anmäla tillgängliga bostäder till Migrationsverket för bosättning av nyanlända personer enligt bosättningslagen.
Myndigheter, kommuner och regioner har ett gemensamt ansvar för att ta emot flyktingar och andra skyddsbehövande. Ansvaret gäller också deras anhöriga.
Mottagandet innebär att ge särskilda stödinsatser till de personer som flyttat till en kommun under de första åren i Sverige. De nyanlända personer som omfattas av mottagandet är flyktingar, skyddsbehövande och personer med tillstånd på grund av synnerliga eller särskilt ömmande omständigheter samt deras anhöriga. Både nyanlända som anvisats kommunen i enlighet med bosättningslagen och nyanlända som bosatt sig i kommunen på egen hand omfattas av mottagandet.
Migrationsverket är den myndighet som anvisar kommuner att ta emot nyanlända personer för bosättning. Hur bosättningen ska gå till beskrivs i bosättningslagen och bosättningsförordningen. Länsstyrelserna beslutar varje år om fördelningen inom länet.
Bosättningslagen omfattar nyanlända personer som har beviljats uppehållstillstånd som flyktingar eller annan skyddsbehövande enligt vissa bestämmelser i utlänningslagen samt deras anhöriga. Anvisningar till kommunerna styrs dock av bosättningsförordningen och de som omfattas är kvotflyktingar samt nyanlända personer som är registrerade och bor i Migrationsverkets tillfälliga bostäder och som vill ha hjälp med bosättning efter uppehållstillstånd.
Om en person som ansökt om asyl får uppehållstillstånd har han eller hon rätt att bosätta sig i Sverige. Det gäller även kvotflyktingar som får uppehållstillstånd innan de kommer till Sverige.
Många asylsökande som har fått uppehållstillstånd ordnar själva sin bostad. Det gäller framförallt de personer som bott i så kallat eget boende (EBO) hos släktingar eller vänner i väntan på sina beslut, men också de som bott i Migrationsverkets asylboenden. Den som inte själv kan ordna sin bostad kan få hjälp och stöd med att bosätta sig i en kommun i vissa fall.
Hur många nyanlända varje kommun ska ta emot beror på kommunens befolkningsstorlek, arbetsmarknadsförutsättningar, det sammantagna mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn samt hur många asylsökande som vistas i kommunen.
De personer som enligt bosättningslagen kan erbjudas hjälp att ordna en bostad är nyanlända som har beviljats uppehållstillstånd som flyktingar eller som annan skyddsbehövande enligt vissa bestämmelser i utlänningslagen (2005:716). Det gäller också anhöriga till dessa personer om de har ett beviljat uppehållstillstånd och ingår i samma hushåll. Av bosättningsförordningen framgår att anvisningar till kommunerna endast omfattar nyanlända som vistas i Migrationsverkets asylboenden, kommunernas ordnade boenden och kvotflyktingar. Även kvotflyktingar som samtidigt är ensamkommande barn (med uppehållstillstånd) omfattas av bosättningslagen.
Läs mer om bosättning i kommun av personer med tillfälligt skydd
Migrationsverket har även anvisningsansvar för asylsökande ensamkommande barn, vilket regleras av en annan lagstiftning.
Läs mer om anvisning och mottagande av ensamkommande barn
Familjemedlemmar som kommer som anhöriginvandrare till kvotflyktingar eller tidigare asylsökande som redan är bosatta flyttar direkt till sin familj.
När en asylsökande som vistas i Migrationsverkets asylboende beviljas uppehållstillstånd och vill ha hjälp med att hitta en bostad anvisar Migrationsverket personen till en kommun som ansvarar för mottagandet. Hur många som ska anvisas för bosättning och mottagande under året styrs av länstalen som tas fram utifrån Migrationsverkets prognoser och som sedan beslutas av regeringen. Länsstyrelserna beslutar därefter om kommuntalen, som är länstalen fördelade på kommunnivå.
Även kvotflyktingar anvisas enligt bosättningslagen och de ingår i kommun- och länstalen.
Läs mer om den svenska flyktingkvoten
Migrationsverket håller ett bosättningssamtal med den eller de nyanlända. Därefter anvisar Migrationsverkets bosättningsenhet en kommun utifrån dennes/deras behov och utifrån årsplaneringen (se matchningskriterier nedan). Anvisningsbeslutet skickas per post eller krypterad e-post till kommunen tillsammans med övergripande information om den eller de personer som ska tas emot, ett så kallat bosättningsunderlag.
Efter anvisningen sker en dialog mellan kommunen och Migrationsverket. För nyanlända från Migrationsverkets asylboenden sker dialogen med Migrationsverkets mottagningsenheter och när det gäller kvotflyktingar sker dialogen med Migrationsverkets enhet för samordning av vidarebosättning. Dialogen handlar främst om datum för mottagande och andra praktiska detaljer kring mottagandet. Det är mottagningsenheterna eller enheten för samordning av vidarebosättning som tar kontakt med kommunen efter att bosättningsenheten fattat beslut om anvisning.
Kommunen har som längst två månader på sig från datumet då anvisningsbeslutet fattades att ta emot de nyanlända som anvisats från Migrationsverkets asylboenden. När tidsfristen på två månader har löpt ut ska den nyanlända ha flyttat ut från Migrationsverkets asylboende och tagits emot för bosättning av den anvisade kommunen. Den anvisade kommunens ansvar för att ta emot kvotflyktingar inträder först när kvotflyktingen överförts till Sverige.
När en kommun har anvisats informeras personen om vilken kommun denne ska flytta till. En person får bara ett erbjudande om bosättning. Om personen tackar nej till erbjudandet upphör rätten till bistånd och logi från Migrationsverket, och han eller hon måste omedelbart hitta en bostad på egen hand. Även för kvotflyktingar ges endast ett erbjudande om bosättning. Om personen tackar nej till erbjudandet avbryts anvisningen och kvotflyktingen kommer inte att överföras till Sverige.
Kommunen genomför mottagandet.
Ersättningsanvisningar innebär att Migrationsverket har möjlighet att anvisa på nytt till en kommun när en tidigare anvisning av något skäl har avbrutits. Det gäller även om anvisningen avbryts året efter att den ursprungliga anvisningen gjordes. En ersättningsanvisning kan göras senast under det närmast följande kalenderåret efter att den ursprungliga anvisningen skedde.
Ersättningsanvisningarna infördes utifrån att det varje år sker en viss andel avbrott och är således till för att möjliggöra för kommunerna att nå upp till sitt årliga kommuntal och det länstal som regeringen beslutat.
De nyanlända matchas i första hand till en kommun utifrån kommunens uppfyllnadsgrad av mottagande (årsplanering och kommuntal). Det finns även ett antal sekundära matchningskriterier som Migrationsverkets bosättningsenhet, i den mån det är möjligt, ska ta hänsyn till vid anvisning. Vid varje enskilt bosättningsärende kommer bosättningsenheten att göra en viktning av vilka kriterier som anses vara prioriterade utifrån rådande förutsättningar i det aktuella bosättningsärendet.
Exempel på faktorer som kan påverka matchningen är bland annat dessa:
Bosättningslagen (2016:38) Länk till annan webbplats.
Bosättningsförordningen (2016:39) Länk till annan webbplats.
Förordning (2016:40) om fördelning av anvisningar till kommuner Länk till annan webbplats.
Personer med uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet har möjlighet att folkbokföra sig efter ett års vistelse i Sverige. I samband med folkbokföring har personen rätt till bosättning.
Den som inte själv kan ordna sin bostad kan få hjälp och stöd med att bosätta sig i en kommun i vissa fall.
Hur många personer med tillfälligt skydd som varje kommun ska ta emot för bosättning beror i första hand på det antal som kommunen tidigare tagit emot för anordnande av boende enligt Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande med flera (LMA). Därutöver ska kommunerna även anvisas de personer som vistats i Migrationsverkets tillfälliga bostäder och i de fallen styrs antalet som kommunen ska ta emot av kommunens befolkningsstorlek, arbetsmarknadsförutsättningar, det sammantagna mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn samt hur många asylsökande som vistas i kommunen.
De personer med tillfälligt skydd som enligt bosättningslagen kan erbjudas hjälp att ordna en bostad är de som har beviljats uppehållstillstånd som kan ligga till grund för folkbokföring enligt 21 kapitlet utlänningslagen (2005:716). Det gäller också anhöriga till dessa personer om de har ett beviljat uppehållstillstånd och ingår i samma hushåll.
Av bosättningsförordningen framgår att anvisningar till kommunerna omfattar nyanlända som vistas i Migrationsverkets tillfälliga bostäder, kommunernas ordnade boenden och kvotflyktingar. Även kvotflyktingar som samtidigt är ensamkommande barn (med uppehållstillstånd) omfattas av bosättningslagen.
Läs mer om anvisning och mottagande av andra nyanlända och kvotflyktingar
Migrationsverket har även anvisningsansvar för asylsökande ensamkommande barn, vilket regleras av en annan lagstiftning.
Läs mer om anvisning och mottagande av ensamkommande barn
Familjemedlemmar som kommer som anhöriginvandrare till personer med tillfälligt skydd, kvotflyktingar eller tidigare asylsökande som redan är bosatta flyttar direkt till sin familj.
När en person med tillfälligt skydd tidigare har anvisats till en kommun för ordnande av boende enligt LMA framgår det av bosättningsförordningen (2016:39) att den personen i första hand ska anvisas till samma kommun. Det innebär att Migrationsverket för den gruppen löpande anvisar personer med tillfälligt skydd till samma kommun de vistas i med stöd av LMA-anvisningen så fort beslutet om uppehållstillstånd ligger till grund för folkbokföring.
Anvisning och mottagning av personer med tillfälligt skydd från Migrationsverkets asylboende
Det här gäller även institutionsboenden. Nedan följer Migrationsverkets rutiner:
Migrationsverket håller ett samtal med den nyanlända i samband med upprättandet av bosättningsunderlag i anslutning till att beslutet om uppehållstillstånd ligger till grund för folkbokföring. Därefter anvisar Migrationsverkets vidarebosättningsenhet en kommun utifrån individens behov och utifrån årsplaneringen (se matchningskriterier nedan). Anvisningsbeslutet skickas per post eller krypterad e-post till kommunen tillsammans med övergripande information om personen som ska tas emot, ett så kallat bosättningsunderlag.
Efter anvisningen sker en dialog mellan kommunen och Migrationsverket. Dialogen handlar om att säkerställa att kommunen tagit emot beslutet om anvisning samt att tydliggöra att datum för mottagande avgörs av när berörd person folkbokfört sig och därmed inte längre har rätt till bistånd enligt LMA. När Migrationsverket, via Skatteverket, fått kännedom om att personen har folkbokförts fattas ett formellt beslut om att rätten till bistånd enligt LMA upphört. Kommunen informeras då om att den nyanlända inte längre omfattas av LMA, att personen omgående uppmanats att resa till kommunen samt vilken tid som den nyanlände anländer till kommunen.
När en kommun har anvisats informeras personen om vilken kommun denne ska flytta till. En person får bara ett erbjudande om bosättning. Om personen tackar nej till erbjudandet upphör rätten till bistånd och logi från Migrationsverket i samband med folkbokföringen och han eller hon måste då hitta en bostad på egen hand.
Kommunen genomför mottagandet.
Denna grupp, i likhet med kvotflyktingar och nyanlända före detta asylsökande, matchas i första hand till en kommun utifrån kommunens uppfyllnadsgrad av mottagande (årsplanering och kommuntal). Det finns även ett antal sekundära matchningskriterier som Migrationsverkets bosättningsenhet, i den mån det är möjligt, ska ta hänsyn till vid anvisning. Vid varje enskilt bosättningsärende kommer bosättningsenheten att göra en viktning av vilka kriterier som anses vara prioriterade utifrån rådande förutsättningar i det aktuella bosättningsärendet.
Exempel på faktorer som kan påverka matchningen är bland annat dessa:
Bosättningslagen (2016:38) Länk till annan webbplats.
Bosättningsförordningen (2016:39) Länk till annan webbplats.
Förordning (2016:40) om fördelning av anvisningar till kommuner Länk till annan webbplats.
Ansvaret för att nyanlända som har fått uppehållstillstånd ska få ett bra mottagande i Sverige delas mellan kommuner, regioner och flera olika statliga myndigheter.
Arbetsförmedlingen har det samordnande ansvaret för den nyanländes etablering på den svenska arbetsmarknaden och i det svenska samhället. Myndigheten ansvarar för att de nyanlända får tillgång till etableringsprogrammet samt att en handlingsplan upprättas för den nyanlände.
Läs mer om etableringsprogrammet på Arbetsförmedlingens webbplats Länk till annan webbplats.
Försäkringskassan beslutar och betalar ut etableringsersättning förutsatt att den nyanlände är inskriven hos Arbetsförmedlingen och ingår i etableringsprogrammet. Myndigheten fattar också beslut om och betalar ut etableringstillägg och bostadsersättning.
Kommunen ansvarar för att ta emot nyanlända för bosättning efter anvisning utifrån sitt kommuntal och sin årsplanering. Dessutom tar kommunerna emot nyanlända som ordnar bosättning på egen hand, personer som kommer som anhöriga till en person som redan bor i kommunen samt ensamkommande barn.
Kommunerna ansvarar för undervisning i SFI, samhällsorientering och annan vuxenutbildning, samt för skola, förskola, barnomsorg och andra insatser för barn och ungdomar. De personer som inte kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt, har också rätt till bistånd enligt socialtjänstlagen.
Regionerna tillhandahåller hälso- och sjukvård. Regionerna erbjuder också hälsoundersökningar för nyanlända.
Länsstyrelsen ska verka för att det finns kapacitet och beredskap hos kommunerna att ta emot nyanlända samt verka för regional samverkan i sammanhanget. Länsstyrelserna ska främja regional samverkan mellan kommuner, myndigheter, företag och organisationer som anordnar aktiviteter för nyanlända samt följa upp organisering och genomförande av insatser för nyanlända på både regional och kommunal nivå. Det kan exempelvis handla om insatser som samhällsorientering, språkundervisning och att stärka civilsamhällets roll. Fördelningen av anvisningar mellan kommuner inom länen (kommuntalen) tas fram och beslutas av länsstyrelserna varje år.
Aktuella kommun- och länstal på länsstyrelsernas webbplats Länk till annan webbplats.
Länsstyrelserna och Migrationsverket har gemensamt tagit fram Rekommendationer för samarbete mellan länsstyrelserna och Migrationsverket kring bosättning av nyanlända. Pdf, 847.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Länsstyrelsernas gemensamma webbplats: integration Länk till annan webbplats.
Migrationsverket matchar och anvisar nyanlända som omfattas av bosättningslagen till kommunerna. Av bosättningsförordningen framgår att anvisningarna till kommunerna omfattar nyanlända som vistas i Migrationsverkets asylboenden, kommunernas ordnade boenden och kvotflyktingar. Migrationsverket beslutar och betalar ut statlig ersättning till kommuner och regioner för vissa kostnader de har för personer som har fått uppehållstillstånd i Sverige.
Migrationsverket beräknar i sina prognoser hur många personer som har behov av hjälp med bosättning i en kommun. Prognoserna ligger till grund för länstalen som regeringen beslutar.
Regeringen beslutar hur många nyanlända som ska omfattas av anvisningar till kommuner inom ramen för bosättningslagen samt fördelningen per län (länstal).
SKR för bland annat kommunernas talan i samarbetet med övriga parter.
En person från ett annat land kan flytta till en kommun av olika anledningar. Det kan till exempel handla om personer som har fått uppehållstillstånd för att de behöver skydd, personer som har fått ett erbjudande om arbete i Sverige eller som har hittat kärleken i kommunen.
En person som har sökt asyl har rätt att bosätta sig i Sverige om hen får uppehållstillstånd som ligger till grund för folkbokföring. En person som har bott i Migrationsverkets asylboende och som får uppehållstillstånd ska flytta därifrån och bosätta sig i en kommun. Om personen behöver hjälp med bosättning kan Migrationsverket i vissa fall anvisa en kommun där personen eller familjen kan bosätta sig.
En person kan tacka nej till erbjudandet om bosättning men måste då ordna en bostad på egen hand.
En person som har bott i Migrationsverkets asylboende eller eget boende under asyltiden och som har rätt till bistånd enligt LMA kan folkbokföra sig på den adress som hen har bott på under väntetiden och på så sätt bli bosatt i kommunen, se 8 och 11 §§ Lag (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA) Länk till annan webbplats. som reglerar när rätten till bistånd enligt LMA upphör i samband med beviljande av uppehållstillstånd.
Läs mer om vad som gäller för bosättning i en kommun
På sidan Anvisning och ordnat boende i kommun finns mer information om vad som gäller för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet och möjligheten till boende.
För information om vad som gäller för skyddsbehövande som beviljats uppehållstillstånd och folkbokföring, se sidan Bosättning i en kommun för personer med tillfälligt skydd.
En kommun ansvarar för vård och boende för både asylsökande barn som väntar på beslut om uppehållstillstånd och barn som fått uppehållstillstånd i Sverige. När ett ensamkommande asylsökande barn anländer till Sverige, erbjuds barnet ett tillfälligt boende i den kommun där barnet först kommer i kontakt med en svensk myndighet. Ankomstkommunen ansvarar bland annat för att ordna ett boende åt barnet i avvaktan på att Migrationsverket ska anvisa en anvisningskommun som får det långsiktiga ansvaret för barnet.
Läs mer om anvisning och mottagande av ensamkommande barn
Det finns personer som har flytt sitt land och fått uppehållstillstånd i Sverige utan att ha varit asylsökande. Regeringen beslutar varje år om att ett visst antal personer ska få komma till Sverige som kvotflyktingar. Då gör Migrationsverket i de flesta fall utredningar på plats där personerna befinner sig. När personerna väl kommer till Sverige har de redan uppehållstillstånd och har anvisats till en kommun som tar emot dem och ordnar boende.
Bland flyktingkvoten kan även finnas ensamkommande barn som överförs till Sverige och anvisas i enlighet med bosättningslagen.
Läs mer om den svenska flyktingkvoten
Förutom personer som behöver skydd i Sverige kan det komma andra från ett annat land till en kommun. Det kan handla om personer som
Skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet som samtidigt är anhörig till en person som har fått uppehållstillstånd eller uppehållsrätt enligt ovan, kan bli folkbokförda. Endast uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet ger inte rätt till folkbokföring.
Migrationsverkets bosättnings- och anvisningsarbete utgår från en årscykel där anvisningar görs från 1 januari till 31 december. Det resulterar i sin tur i ett kommunmottagande i normalfallet från mars till februari.
Årscykeln för bosättning innebär följande:
Migrationsverket lämnar förslag på antal nyanlända som behöver bosättas för nästkommande år samt fördelning mellan länen (länstal) i augusti månad.
Regeringens beslut om länstal för nästkommande år fattas vanligen under september månad.
Länsstyrelserna beslutar om kommuntal under perioden september till mitten av november.
Migrationsverket tar fram en årsplanering för nästkommande år och skickar ut till kommunerna i november/december.
Anvisningarna för innevarande år kommer att göras fram till sista december och därmed resultera i ett mottagande i februari nästkommande år. Alltså kan personer som anvisas enligt innevarande års länstal tas emot under början av nästkommande år.
Länstalet nästkommande år träder i kraft den 1 januari. Från och med det datumet börjar Migrationsverket anvisa enligt det årets kommuntal.
Migrationsverket fortsätter anvisa enligt det årets läns- och kommuntal fram till sista december.
Sammanfattningsvis gäller alltså ett års läns- och kommuntal fram till den 31 december. Anvisningarna ska göras under det år som läns- och kommuntalet gäller. Däremot kan anvisningar från föregående år tas emot i en kommun i början av nästkommande år och ersättningsanvisningar kan göras under hela det nästkommande året. Det är först när en anvisning verkställts genom kommunmottagande som kommuntalet räknas av.
Årsplaneringen är en uppskattning av hur många nyanlända personer som varje kommun kommer att få anvisade per månad under ett år och fungerar som ett planeringsverktyg för kommuner och Migrationsverket.
Syftet med en årsplanering är att skapa förutsättningar för att både kommuner och Migrationsverket ska kunna planera mottagandet och anvisningen av nyanlända personer.
Migrationsverkets ambition är att följa årsplaneringen så långt det är möjligt. Men vissa månader kan Migrationsverket behöva anvisa fler nyanlända till kommunen än vad planeringen anger. Det kan bero på att kommunen utgör en så bra matchning för individen att matchningen i sig bedöms väga tyngre än årsplaneringen. Det kan till exempel handla om behov av närhet till specialistsjukvård eller närhet till släkt som redan är bosatt som Migrationsverket behöver ta hänsyn till. Den här typen av ”överanvisningar” sker dock aldrig utan dialog, och en kommun måste godkänna att de kan ta emot fler personer än vad årsplaneringen säger en viss månad
Årsplaneringen tas fram enskilt för varje kommun utifrån länstalen och kommuntalen. Kort sammanfattat ser årsplaneringsprocessen, steg för steg, ut så här:
Länstal beslutas av regeringen utifrån Migrationsverkets förslag.
Kommuntal beslutas av länsstyrelserna.
Länsstyrelserna meddelar kommuntalen till Migrationsverket.
Migrationsverket tar fram en årsplanering.
Migrationsverket publicerar årsplaneringen på webbplatsen.
Kommunen kan kontinuerligt önska förändringar av årsplaneringen under hela året.
Alla kommuner har möjlighet att kontinuerligt lämna in önskemål om ändringar i årsplaneringen. Detta görs till Migrationsverkets anvisningsteam inom vidarebosättningsenheten (tidigare bosättningsenheten).
Kontaktuppgifter till Migrationsverkets anvisningsteam och mottagningsenheter
Migrationsverket bedömer de önskemål som kommer in och återkopplar via mejl till berörda kommuner.
Årsplanering för 2025 Pdf, 284.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Kommuntalen kan revideras under ett pågående år genom överenskommelser mellan kommuner inom ett och samma län och efter beslut av berörd länsstyrelse. Detta under förutsättning att länstalen inte underskrids.
Länsstyrelserna ansvarar för att stämma av föreslagna ändringar med Migrationsverket innan beslut fattas för att säkerställa att beslutet synkar med årsplaneringen.
I vissa fall kan en anvisning behöva avbrytas. En avbruten anvisning kan ske av olika anledningar, till exempel på grund av att en nyanländ tackar nej till den erbjudna platsen. En nyanländ kan tacka nej ända fram till det datum när han eller hon ska tas emot i kommunen. En avbruten anvisning kan på så vis skapa en förskjutning i kommunens årsplanering. Detta eftersom kommunen vid en ny anvisning av den lediga platsen återigen får en tidsfrist på två månader från anvisningsdatumet för att arrangera mottagandet. För kvotflyktingar kan tidsfristen vara längre eller kortare än två månader.
Eftersom avbrutna anvisningar kan ske av olika skäl, och när som helst under anvisningsprocessen, kommer Migrationsverket att behöva göra nya anvisningar för att ersätta dessa kontinuerligt under hela året. Det innebär att Migrationsverket inte har möjlighet att garantera att en månad blir helt fri från anvisningar eller att anvisningar kommer att ske fullt ut enligt årsplaneringen. Dessutom kan en ny anvisning betyda en förändrad konstellation, till exempel att en anvisning av ett par med ett barn ersätts av tre nya anvisningar av ensamhushåll.
Om en anvisning görs i slutet av året och mottagandet är inplanerat nästa år, men anvisningen avbyts i början av det nya året, ska ändå en ersättningsanvisning göras. När mottagandet är gjort kommer anvisningen att räknas av mot kommuntalet för det år den ursprungliga anvisningen gjordes.
På Migrationsverkets statistiksidor kan du se hur många nyanlända personer en kommun ska ta emot för bosättning under året och hur många som har tagits emot hittills.
Statistik för anvisning till kommun och bosättning
Kommuner får statlig ersättning för sina insatser för personer som tas emot i kommunen. En del ersättningar betalas ut av Migrationsverket utan ansökan och andra ersättningar kan kommuner ansöka om hos Migrationsverket.
Läs mer om ersättning för nyanlända med uppehållstillstånd
Läs mer om ersättning för nyanlända personer som betalas ut utan ansökan
Ibland behöver grunden för en persons uppehållstillstånd vara klarlagd. I Migrationsverkets klassningskodslista kan du se vad koderna betyder.
Här hittar du Migrationsverkets klassningskodslista Pdf, 812.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Bosättningslagen (2016:38) Länk till annan webbplats.
Bosättningsförordningen (2016:39) Länk till annan webbplats.
Förordning (2016:40) om fördelning av anvisningar till kommuner Länk till annan webbplats.
Kommuner kan anmäla tillgängliga bostäder till Migrationsverket för bosättning av nyanlända personer enligt bosättningslagen.
När en kommun har anmält en bostad som tillgänglig och en nyanländ flyttat in eller ska flytta in, ska bostaden anmälas som belagd.
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om bosättning, anvisning och mottagande av personer med uppehållstillstånd.
Beroende på din fråga är det olika funktioner på Migrationsverket du ska kontakta.
2025-03-05
Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad
Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.
2025-02-28
Ändrade regler för asylsökandes boende
Den 1 mars ändras reglerna för asylsökandes boende. Ändringen innebär att alla som söker asyl från och med 1 mars 2025 kommer att tilldelas en plats i något av Migrationsverkets asylboenden.
2025-01-30
Ansökan om förlängt skydd enligt massflyktsdirektivet har öppnat
E-tjänsten för att ansöka om förlängt skydd enligt massflyktsdirektivet är öppen mellan 29 januari och 4 mars 2025.