Frågor och svar om e-tjänsten Ansök om statlig ersättning
Här är en sammanställning av de vanligaste frågorna om användningen av e-tjänsten. Frågorna har sammanställts som ett komplement till användarmanualen.
Börja använda e-tjänsten
Hur gör vår kommun för att börja ansöka om statlig ersättning digitalt?
För att ansöka om ersättning digitalt behöver er kommun ha tecknat avtal för e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. När avtal är tecknat utser kommunen en eller flera administratörer för e-tjänsten i kommunen.
Om kommunen har avtal för annan e-tjänst för kommuner som Migrationsverket tillhandahåller bör det redan finnas minst en utsedd administratör i kommunen. Administratören är den som tilldelar behörighet för användare av Migrationsverkets e-tjänster i kommunen. Det är alltså administratörens uppgift i kommunen att ge personer (användare) behörighet för att kunna ansöka om ersättning.
Både administratörer och användare behöver SITHS-kort för att kunna logga in i e-tjänsten.
Frågor om administratör
Vilken roll har kommunens administratör för Migrationsverkets e-tjänster?
Administratörens huvudsakliga roll är att skapa nya användare, tilldela behörigheter för användare, samt utföra ändringar (till exempel ändring av mejladress) för användare av Migrationsverkets e‑tjänster för kommuner.
Administratören är även kontaktperson i kommunen för information till kommunen avseende våra e-tjänster för kommuner.
Vår kommun önskar registrera en ny administratör, byta administratör och avregistrera en administratör. Hur gör vi?
Kommunen kontaktar Migrationsverkets kontaktcenter på mejladressen etjanstkommuner@migrationsverket.se. Kommunen skickar med HSAid, för- och efternamn och mejladress för den/de personer som ska registreras eller avregistreras som administratör. Det måste alltid finnas minst en aktuell administratör i varje kommun.
Kan vår kommun ha fler än en administratör?
Ja, kommunen kan ha flera administratörer.
Kan samma person i kommunen vara både administratör och användare av e-tjänsten?
Nej. Du kan ha endast en roll, ”administratör” eller ”användare”.
Jag vet inte vem som är administratör i min kommun. Kan Migrationsverket hjälpa mig?
Du bör höra dig för i kommunen för att ta reda på vem eller vilka som är administratör för e-tjänsten i just din kommun. Ett tips kan vara att kontakta kommunens socialtjänst som arbetar med ensamkommande barn. Den första e-tjänst för kommuner som Migrationsverket lanserade används ofta av socialtjänsten och administratör kan ha utsetts där.
Logga in i e-tjänsten
Jag är ny och ska ansöka om statlig ersättning digitalt. Hur gör jag?
Du behöver först ha ett SITHS-kort. Sedan kontaktar du administratör för e-tjänsten i er kommun. Administratören registrerar in HSAid för ditt SITHS-kort och de behörigheter du ska ha i e-tjänsten. Därefter kan du logga in i e-tjänsten för att se och ansöka om ersättning för de ersättningstyper du har fått behörighet för. För guidning i hur e-tjänsten för användare fungerar, se manual för e-tjänsten som finns publicerad på sidan för e-tjänsten Ansök om statlig ersättning.
Jag ska börja jobba i e-tjänsten och behöver ett SITHS-kort. Hur får jag ett SITHS-kort?
Det är din kommun som tillhandahåller SITHS-kort. Kontakta administratör i kommunen för Migrationsverkets e-tjänster.
Vår kommun önskar logga in i e-tjänsten med BankID i stället för SITHS-kort, går det?
Nej. Det går endast att logga in i e-tjänsten med SITHS-kort.
Jag har problem med inloggning i e-tjänsten. Vad ska jag göra?
Kontakta i första hand en administratör för e-tjänsten i din kommun. Administratören kan kontrollera så att registrering av din användarprofil är korrekt och att du har tilldelats behörighet för e-tjänsten. Om problemet kvarstår, testa att logga in i e-tjänsten från en annan dator, gärna från en dator där det fungerar att logga in för någon annan (administratör eller användare) i kommunen. Om du fortfarande inte kan logga in, kontaktar du eller administratören Migrationsverkets support. Aktuella kontaktuppgifter till supporten finns på sidan E-tjänst för kommuner.
Behörigheter i e-tjänsten
Kan vi i kommunen styra så att olika personal enbart har tillgång till uppgifter för de ersättningstyper som de ansöker om?
Ja. En användare av e-tjänsten har bara tillgång till uppgifter för de ersättningstyper som användaren har tilldelats behörighet för av administratören. För ersättningstyper som användaren inte har behörighet för, ser användaren enbart den utbetalda totalsumman för gjorda utbetalningar.
Kontonummer
Vi i kommunen vill byta kontonummer för en ersättningstyp som ansöks alternativt utbetalas utan ansökan genom e-tjänsten. Hur gör vi?
För ersättningstyper som hanteras via e-tjänsten utför kommunen själva byte av kontonummer i e-tjänsten. Administratören tilldelar behörighet för att byta kontonummer till den person/användare i kommunen som ska utföra bytet av kontonummer. När behörigheten är tilldelad loggar användaren in i e-tjänsten och kan då utföra bytet av kontonummer.
Kan kommunen ha olika kontonummer för olika ersättningstyper som hanteras genom e-tjänsten?
Ja. Kommunen kan ha olika kontonummer för de olika ersättningstyperna. Användare i kommunen, med behörighet att hantera kontonummer i e-tjänsten, utför registrering och ändring av kontonummer för respektive ersättningstyp.
Använda e-tjänsten
Vår kommun har avtal om att använda e-tjänsten. Jag saknar SITHS-kort och kan inte logga in. Kan jag fortsätta ansöka på pappersblankett?
Meningen med avtal är att kommunen ska använda e-tjänsten vid ansökan om ersättning, men Migrationsverket kan inte kräva att ansökan från kommunen kommer in digitalt.
För kommuner med avtal om att använda e-tjänsten, hanteras dock alla ansökningar, i e-tjänsten, oavsett om ansökan kommer in från kommunen digitalt eller på pappersblankett, för ersättningar som är implementerade i e-tjänsten.
Det innebär även att kommunikation som rör ansökan för berörda ersättningstyper, kommer att ske i e-tjänsten, oberoende av om ansökan har kommit in digitalt eller på pappersblankett till Migrationsverket.
Exempel på kommunikation som sker i e-tjänsten för ett ärende som avser en ersättningstyp som är implementerad i e-tjänsten är: behov av komplettering från Migrationsverket, beslut för en ansökan och information om utförda utbetalningar till kommunen.
Jag som användare önskar ändra min mejladress. Hur gör jag?
Kommunens administratör kan ändra din mejladress, till exempel till en gruppbrevlåda i kommunen. administratören utför ändringen i användarens användarprofil, se manual för administratörer.
Vår kommun är inte inne i e-tjänsten varje dag. Kan vi få information när ny händelse finns i ett ärende?
Användaren har möjlighet att få mejlnotifieringar för de händelser som idag visas i fliken notifieringar i e-tjänsten och för de ersättningar som respektive användare har behörighet för. Notifieringen skickas till den mejladress som är kopplad till användarens profil och behörighet. Användaren slår själv på notifieringar i fliken notifieringar i e-tjänsten.
Användaren får då dessa mejlnotifieringar för ärenden inom den ersättningstyp som användaren har behörighet för. Det vill säga, både för de ansökningar som användaren själv har skickat in och för de ansökningar som andra användare har skickat in inom den ersättningstypen. De ersättningstyper som användaren inte har behörighet för, får användaren inte mejlnotifieringar för.
Observera att även om du får mejlnotifieringar så ansvarar du för att bevaka om det sker en händelse i e-tjänsten, se fliken ”Notifieringar".
För utförligare information om mejlnotifieringar, se manual på sidan för e-tjänsten Ansök om statlig ersättning.
Jag är användare av e-tjänsten i vår kommun men får mejlnotifieringar och ser uppgifter för ärendetyper som jag inte handlägger. Varför får jag det?
Troligen har du tilldelats behörighet för ersättningstyper som du inte är i behov av.
Administratör för e-tjänsten i din kommun, är den som tilldelar dig behörigheter för bland annat olika ersättningstyper. Har du tillgång till uppgifter för ersättningstyper som du inte ska ha tillgång till, kontaktar du administratören. Administratören kan då ändra så att du enbart har tillgång till de ersättningstyper som du ska ha tillgång till. När ändringen är gjord så kommer du inte längre att få mejlnotifieringar eller se uppgifter för de ersättningstyper som är borttagna från din profil.
Jag har inte tillgång till uppgifter för en ersättningstyp som finns för ansökan i e-tjänsten. Varför har jag inte det?
Som användare av e-tjänsten har du tillgång till uppgifter för de ersättningstyper som du har tilldelats behörighet för av administratören.
Om du saknar behörighet för något i e-tjänsten som du har behov av att ha tillgång till, kontakta administratör i kommunen för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner, då det är administratör som tilldelar behörigheter för användare.
När jag ansöker om ersättning för en person i e-tjänsten brukar det visas namn och födelsedata. För någon individ visas endast individnummer, varför?
Det kan vara en individ som har en markering som gör att vi enbart kan visa vissa uppgifter. Kommunen ansöker då om ersättning utifrån individnummer, det innebär att vissa kolumner är tomma i e-tjänsten. Skicka in din ansökan med endast individnummer, så kommer Migrationsverket att pröva ansökan.
Vår kommun samarbetar med kommunalförbund/gymnasieförbund som ansöker om ersättning för vissa elever. Hur ser rutinen ut vid digital ansökan om ersättning?
Det är respektive kommun som sluter avtal med Migrationsverket om användande av Migrationsverkets e-tjänster, till exempel Ansök om statlig ersättning. Kommunen avgör vem som är behörig att söka ersättning via e-tjänsten för kommunens räkning. Alla användare registrerade i e-tjänsten av kommunen ansöker om ersättning på samma villkor. Kommunen är ansvarig för att samtliga användare av e-tjänsten för kommunen följer avtalet.
Användare som tillhör ett kommunalförbund och som ska ansöka om ersättning för en specifik kommuns räkning, behöver ett SITHS-kort som är utfärdat av den specifika kommunen vid inloggning in i e-tjänsten. Användare som tillhör kommunalförbund loggar då in i e-tjänsten som en vanlig användare för den specifika kommunen, inte i egenskap av anställd i ett kommunalförbund.
Om användare i kommunalförbund ansöker om ersättning för flera kommuner behöver användaren logga in i respektive kommuns namn med SITHS-kort utfärdat av den specifika kommun som användaren då ska ansöka för. Det innebär i praktiken att om användaren i ett kommunalförbund ska ansöka om ersättning för tre kommuner, behöver användaren ha tre olika SITHS-kort. Ett SITHS-kort från respektive kommun som användaren ska ansöka för.
Ersättning som sedan eventuellt betalas ut, betalas alltid ut till ett konto som tillhör den kommun som ansökan är gjord för.
Vår kommun är nu ansluten till e-tjänsten. Tidigare fick vi utbetalningslistor per post vid alla utbetalningar. Nu har vi inte fått listan med posten för ersättningar som ansöks om digitalt. Varför?
För ersättningstyper som ansöks i e-tjänsten och de ersättningstyper som betalas ut utan kommunens ansökan genom e-tjänsten visas utbetalningar i e-tjänsten.
För aktuella ersättningstyper, se information på sidan för e-tjänsten.
När jag tittar på fliken ”Utbetalningar” ser jag enbart diarienummer och belopp för vissa utbetalningar. Varför?
För att se all information som finns för en utbetalning behöver du ha tilldelats behörighet för den ersättningstyp som utbetalningen avser. Om du inte har behörighet för en ersättningstyp, ser du enbart diarienummer och belopp för utförd utbetalning.
Administratör för e-tjänsten i din kommun är den som tilldelar dig behörigheter för bland annat olika ersättningstyper. Om du har behov av att få behörighet för ytterligare ersättningstyper, kontaktar du administratören. Administratören kan lägga till de ersättningstyper som du ska ha behörighet för.
Hur överklagar vi i kommunen ett beslut?
Kommunen överklagar direkt i e-tjänsten. För mer information se manual på sidan för e-tjänsten Ansök om statlig ersättning.
Varför kommer besluten i olika takt?
En orsak kan vara att det är skillnad i hanteringstid för ansökningar där beslutet har fattats automatiskt av systemet och för ansökningar där beslutet har fattats av en handläggare.
Automatiska beslut för en ansökan
Är automatiska beslut rättssäkra?
Ja. Beslutet fattas på samma rättsliga grund, vilket innebär att resultatet blir samma oavsett om beslutet fattas automatiskt eller av en handläggare.
Kommer Migrationsverket att fatta fler beslut om att avvisa när beslut blir automatiska?
Nej. Beslutet är som vid all beslutsfattande grundat på för tidpunkten gällande förordning.
Vad är den största skillnaden med automatiska beslut jämfört med hur det var tidigare för oss inom kommunen?
Den troligaste märkbara skillnaden är att tiden från inkommen ansökan till fattat beslut kommer att kortas.
Hur vet jag om ärendet har fattats automatiskt eller manuellt?
På beslutet kommer det att framgå om beslutet är fattat automatiskt.
Kommer automatiska beslut att införas även för flera typer av beslut och för fler ersättningsslag?
Migrationsverket avsikt är att fortsätta lanseringen av automatiska beslut. Någon tidsplan är inte framtagen.
Kommer utbetalning att ske snabbare för ärenden som fått automatiskt beslut?
Nej, rutinen för utbetalning efter ett automatiskt fattat beslut är densamma som vid utbetalning efter beslut fattat av en handläggare.
Tiden mellan att kommunen har skickat in en ansökan om ersättning och att beslut fattas, kan bli kortare för ansökningar där beslutet har fattats automatiskt av systemet än för ansökningar där beslutet har fattats av en handläggare. Det kan medföra att utbetalning av ersättning kommer kommunen tillhanda snabbare vid ansökningar med automatiskt fattade beslut.
Hur lång tid har jag på mig att överklaga ett automatiskt fattat beslut?
Tiden för att överklaga ett automatiskt fattat beslut är densamma som när beslutet inte är fattat automatiskt.
Återkrav av felaktig utbetalning
Vad ska jag göra om jag får ett beslut om återkrav till min kommun?
Migrationsverket kan besluta om återkrav när din kommun tidigare fått en felaktig utbetalning. Du förväntas ta del av beslutet. Om du inte har några invändningar behöver du vanligtvis inte vidta några ytterligare åtgärder.
Kan jag överklaga ett beslut om återkrav?
Ja beslut om återkrav kan överklagas. Överklagan bör skickas in via e-tjänsten då det underlättar den fortsatta digitala hanteringen.
Hur ser jag ärenden om återkrav?
Det är Migrationsverket som initierar ett ärende om återkrav. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer.

Hur regleras betalningen av ett beslut om återkrav?
Efter att beslutet vunnit laga kraft kommer det återkrävda beloppet regleras mot den totala ersättningen som ligger för utbetalning på aktuellt utbetalningskonto. I fliken utbetalningar visas återkravsärenden som ett negativ belopp.
Om beloppet för återkravet överstiger summan av beviljade ersättningar, kommer den del som kan regleras vid utbetalning att göra det, medan resterande del kommer att regleras vid nästkommande utbetalningar. Om beloppet för återkravet inte kan regleras trots upprepade försök, kommer Migrationsverket skicka en uppmaning att betala in resterande återkrävt belopp.
