Om Migrationsverket TillgänglighetsredogörelseOm MigrationsverketTillgänglighetsredogörelse
Här redogör vi för tillgänglighet till Migrationsverkets digitala kanaler som omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
I de fall som det finns brister i digitala kanaler beskriver vi dessa samt hur vi planerar att åtgärda dem. Här får du också information om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister, så att vi kan åtgärda dem.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av våra digitala kanaler?
Om du behöver innehåll från våra digitala kanaler som inte är tillgängligt för dig, men som inte omfattas av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eller om du vill få informationen presenterad på alternativt sätt, kan du skicka in en begäran om det:
Begär information i tillgängligt format
Rapportera brister i tjänstens tillgänglighet
Vi strävar kontinuerligt efter att förbättra våra digitala kanalers tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta oss så att vi får veta att problemet finns.
Kontakta oss om brister i tjänsten
Tillsyn
Myndigheten för digital förvaltning ska övervaka att digital service som tillhandahålls av en offentlig aktör uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Om du inte är nöjd med hur vi på Migrationsverket hanterar dina synpunkter kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.
Myndigheten för digital förvaltnings webbplats Länk till annan webbplats.
Tillgänglighetsredogörelse för Migrationsverkets webbplats
migrationsverket.se
Vi bedömer att webbplatsen är delvis tillgänglig enligt enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister med beroende till CMS-leverantör (tredjepartsprodukt)
För att kunna åtgärda de brister som beskrivs i det här avsnittet är Migrationsverket beroende av tredjepartsleverantören Sitevisions publiceringsverktyg (CMS). Migrationsverket kan därför inte på egen hand åtgärda bristerna. Vi har en pågående dialog med leverantören som har meddelat att de kommer att åtgärda bristerna i en leverans av en ny version av CMS:et.
Eftersom leverantören har lovat att rätta till dessa brister inom rimlig tid avvaktar vi kommande leverans utan övriga åtgärder i dagsläget.
För följande två sidor finns det felmeddelanden som inte talar om tillräckligt tydligt för användaren hur fältet ska fyllas i korrekt. Bristerna kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad kognitiv förmåga [WCAG 3.3.3 Ge förslag på hur fel kan rättas till].
- Få tillbaka pass: Sidan innehåller formulärfält med kända korrigeringsförslag för vissa typer av fel: Telefonnummerfältet visar felmeddelandet "Fältet innehåller ett otillåtet värde."
- Ta del av allmänna handlingar: Det framgår inte av felmeddelandet att användaren har skrivit för många tecken i fältet (max 4 000) utan felmeddelandet ger bara information om otillåtet värde.
På följande sida finns en brist som innebär att fält inte är maskinläsbart. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: med begränsad synförmåga [WCAG 1.3.5 Märk upp vanliga formulärfält i koden].
- Få tillbaka pass: Inmatningsfält som inhämtar information om användaren har ett maskinläsbart syfte. Fältet Mejladress har inte attributet autocomplete.
Åberopande av undantag från anpassning enligt 12 § – oskäligt betungande anpassning
Mörkt läge
Webbplatsen anpassar sig inte till användares inställning om mörkt läge. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [EN 301 549: 11.7. Respektera användarens inställningar].
DIGG:s tolkning av EN 11.7 Respektera användarens inställningar, som medför att lagen omfattar inställningen om mörkt läge, blev tydlig sent under arbetet med Migrationsverkets webbplats. Det gör att Migrationsverket i dagsläget inte bedömer det vara en rimlig insats att utforma och implementera ett mörkt läge för webbplatsen inom tidsplanen för lansering av den nya webbplatsen. Migrationsverket åberopar därför undantag från åtgärdande enligt 12 § (oskäligt betungande anpassning) vad avser mörkt läge.
Handlingsplan
Vi planerar att åtgärda bristerna under 2025.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-03-04. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-04.
Tillgänglighetsredogörelser för tjänster för privatpersoner
Ansök via e-tjänst
Redogörelsen omfattar e-tjänsterna
- Arbeta
- Besöka Sverige
- Bli svensk medborgare - för dig med BankID
- EU-medborgare
- Bo med någon
- Asyl
- Studera.
Vi bedömer att tjänsterna är delvis tillgängliga enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Tjänsternas översiktssida sammanfattar inte saknad information. I tjänstens sista steg finns en översiktsida som sammanställer angiven information samt markerar om någon information saknas. Personer som navigerar med skärmläsare kan ha svårt att ta del av vilken information som saknas då felen endast markeras visuellt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga. [WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (AA), WCAG 1.4.1 Användning av färger (A)].
- Felmeddelande med skärmläsare vid personnummerinmatning. Vid inmatning av exempelvis personnummer anges en formathjälp ÅÅÅÅMMDD-XXXX. Vid användning av skärmläsaren NVDA läses inte bindestrecket upp. Om användaren skriver utan bindestreck ges ett felmeddelande om att formatet skall anges enligt ÅÅÅÅMMDD-XXXX. Detta gör att användaren som navigerar med NVDA hamnar i ett "moment 22". Felmeddelandet bör vara mer detaljerat för att underlätta för användaren att göra rätt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering (A)].
- De pdf:er som genereras är inte tillgängliga. Det går att läsa dokumenten med hjälpmedel, men det finns flera brister i dokumenten som påverkar tillgängligheten. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [EN 301 549].
- Tjänsten anpassar sig inte till användares inställning om mörkt läge. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [EN 301 549: 11.7. Respektera användarens inställningar].
- Betalning. Se redovisning av brister som förekommer i betalningsfunktionen som hör till tjänsten under rubriken Betalning i e-tjänst.
Handlingsplan
Vi följer upp och åtgärdar tillgänglighetsbrister löpande. Vi planerar att åtgärda brister som kräver betydande insatser senast 2025-12-31.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2020-08-24. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-02-12.
Betalning i e-tjänst
Redogörelsen omfattar den betalfunktion som finns i flertalet av Migrationsverkets digitala tjänster.
Vi bedömer att tjänsterna är delvis tillgängliga enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Betalningstjänsten har brister i användningen av rubriknivåer. Alla sidor i tjänsten saknar H1-rubriker. Detta gör det svårt för användare, särskilt de som använder skärmläsare, att snabbt förstå sidans struktur och navigera effektivt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning utan att se. Hänvisning till riktlinje: Förmedla information, struktur och relationer i koden, WCAG 1.3.1.
- Betalningstjänsten har vissa brister i beskrivande rubriktexter och saknar ledtexter. I dessa sammanhang kan det vara svårt för personer med begränsad kognitiv förmåga samt användare som använder skärmläsare att förstå rubrikens sammanhang med innehållet nedanför. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. Hänvisning till riktlinje: Förmedla information, struktur och relationer i koden, WCAG 2.4.6.
Handlingsplan
Betalfunktionen är en tredjepartsprodukt och datum för när bristerna ska vara åtgärdande är inte bestämt.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-02-25. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05.
Förfrågan om ytterligare information
Vi bedömer att tjänsten är tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-02-25. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-02-25.
Min sida
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Tjänsten har brister i användningen av rubriknivåer. Alla sidor i tjänsten saknar H1-rubriker. I vissa delar av tjänsten finns även underrubriker uppmärkta fast de visuellt inte behöver vara rubriker. Detta gör det svårt för användare, särskilt de som använder skärmläsare, att snabbt förstå sidans struktur och navigera effektivt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning utan att se. Hänvisning till riktlinje: Förmedla information, struktur och relationer i koden, WCAG 1.3.1.
- I några fall i tjänsten är fokusordning inte logisk, vilket innebär att användare som navigerar med tangentbord eller hjälpmedel kan uppleva att fokus inte följer en logisk eller förutsägbar ordning. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. Hänvisning till riktlinje: Ha en meningsfull fokusordning, WCAG 2.4.3.
- Vissa delar av tjänsten uppfyller inte kraven för en tillgänglig fokusmarkering, vilket innebär att användare som navigerar med tangentbord eller andra hjälpmedel har svårt att se vilket element som har fokus. Detta kan leda till att användare inte kan interagera med sidan på ett effektivt sätt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. Hänvisning till riktlinje: Gör det synligt vad som är i fokus, WCAG 2.4.7.
- Vissa formulärfält i tjänsten uppfyller inte kraven för korrekt implementation av formulärfält i koden, vilket innebär att användare med hjälpmedel, som skärmläsare, kan ha svårt att förstå vad varje fält är avsett för och vilken information som ska anges. Brister i koden, såsom avsaknad av etiketter (labels) eller korrekt associering mellan etiketter och formulärfält, gör det svårare för användare att navigera och interagera med formulären. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. Hänvisning till riktlinje: Ange syftet för formulärfält i koden, WCAG 1.3.5.
- Tjänsten respekterar inte användarens preferenser för mörkt läge (dark mode). Mörkt läge är en vanlig funktion som många, särskilt personer med synnedsättningar, använder för att förbättra läsbarheten och minska ögonbelastning. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga, utan att uppfatta färg, med begränsad kognitiv förmåga. Hänvisning till riktlinje: Respektera användarens inställningar, EN 11.7.
Handlingsplan
Vi följer upp och åtgärdar tillgänglighetsbrister löpande. Vi planerar att åtgärda brister som kräver betydande insatser senast 2025-12-31.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-02-05. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05
Tillgänglighetsredogörelser för tjänster för arbetsgivare
Tjänster för arbetsgivare
Redogörelsen omfattar samtliga tjänster kopplade till arbetsgivares Information om anställningen för någon som vill arbeta Sverige.
Vi bedömer att tjänsterna är delvis tillgängliga enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Tjänstens översiktssida sammanfattar inte saknad information. I tjänstens sista steg finns en översiktssida som sammanställer angiven information samt markerar om någon information saknas. Personer som navigerar med skärmläsare kan ha svårt att ta del av vilken information som saknas då felen endast markeras visuellt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga. [WCAG 3.3.1 Identifiering av fel (AA), WCAG 1.4.1 Användning av färger (A)]
- Felmeddelande med skärmläsare vid personnummerinmatning. Vid inmatning av exempelvis personnummer anges en formathjälp ÅÅÅÅMMDD-XXXX. Vid användning av skärmläsaren NVDA läses inte bindestrecket upp. Om användaren skriver utan bindestreck ges ett felmeddelande om att formatet skall anges enligt ÅÅÅÅMMDD-XXXX. Detta gör att användaren som navigerar med NVDA hamnar i ett "moment 22". Felmeddelandet bör vara mer detaljerat för att underlätta för användaren att göra rätt. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering (A)].
- De pdf:er som genereras är inte tillgängliga. Det går att läsa dokumenten med hjälpmedel, men det finns flera brister i dokumentet som påverkar tillgängligheten. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [EN 301 549]
- Tjänsten anpassar sig inte till användares inställning om mörkt läge. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [EN 301 549: 11.7. Respektera användarens inställningar].
- Betalning. Se redovisning av brister som förekommer i betalningsfunktionen som hör till tjänsten under rubriken Betalning i e-tjänst.
Handlingsplan
Vi följer upp och åtgärdar tillgänglighetsbrister löpande. Vi planerar att åtgärda brister som kräver betydande insatser senast 2025-12-31.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2020-08-24. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05.
Uppehålls- och arbetstillstånd för bärplockare via ombud
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Betalning. Se redovisning av brister som förekommer i betalningsfunktionen som hör till tjänsten under rubriken Betalning i e-tjänst.
Handlingsplan
Se Betalning i e-tjänst.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-02-25. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05.
Tillgänglighetsredogörelser för tjänster för andra aktörer
Administrera behörigheter för kommunens e-tjänster
Redogörelsen omfattar tjänsten Administrera behörigheter för e-tjänster (LOK admin).
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brist
- Det finns brister vid navigering med endast tangentbordet. Det går inte att sortera tabellen enbart med tangentbordet (det går dock att söka för att sortera). Gränssnittet saknar även stundvis en tydlig fokusmarkering vid tangentbordsnavigering. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 2.1.1 Tangentbord (A), WCAG 2.4.7 Synligt fokus (AA).
Handlingsplan
Datum för åtgärdande av tillgänglighetsbristen är inte beslutat.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2021-06-15. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05.
E-tjänst för offentliga biträden
Vi bedömer att tjänsten är tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2021-06-15. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-04.
Lämna fackligt yttrande
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- De pdf:er som genereras är inte tillgängliga. Det går att läsa dokumenten med hjälpmedel, men det finns flera brister i dokumentet som påverkar tillgängligheten. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [EN 301 549]
Handlingsplan
Datum för åtgärdande av tillgänglighetsbristen är inte beslutat.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2020-09-09. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-03-05.
Rätts- och landinformation – Lifos
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Det saknas textbeskrivningar av innehåll som inte är text. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [1.1.1 Innehåll som inte är text (A)]
- Html-strukturen är felaktig i listor. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [WCAG 1.3.1 Information och relationer]
- Det finns inte någon funktion som erbjuder användaren möjligheten att hoppa över återkommande innehåll. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (A)]
- Tabbordningen är inte logisk. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 2.4.3 Fokusordning (A)]
- Språkförändringar anges inte i koden. Det finns länkar till dokument på andra språk där språkförändringen inte anges i kod. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [3.1.2 Språkförändringar (AA)]
- Tydliga och klickbara fältetiketter saknas. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad kognitiv förmåga. [3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner]
- Koden validerar inte. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [WCAG 4.1.1 Validering].
Handlingsplan
Webbplatsen för rätts- och landinformation – Lifos förväntas göras om 2026.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2020-09-09. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-02-12.
EMN – Europeiska migrationsnätverkets webbplats
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Html-strukturen är felaktig i listor. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [WCAG 1.3.1 Information och relationer]
- Det finns inte någon funktion som erbjuder användaren möjligheten att hoppa över återkommande innehåll. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (A)]
- Tabbordningen är inte logisk. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad funktion eller styrka i händerna, med begränsad kognitiv förmåga. [WCAG 2.4.3 Fokusordning (A)]
- Tydliga och klickbara fältetiketter saknas. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se, med begränsad synförmåga, med begränsad kognitiv förmåga. [3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner]
- Koden validerar inte. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning: utan att se. [WCAG 4.1.1 Validering].
Handlingsplan
Vi har ambitionen att åtgärda bristerna under 2026.
Så här har vi testat tjänsten
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2023-01-12. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-02-12.
UM Net
Vi bedömer att tjänsten är delvis tillgänglig enligt lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (nivå AA i standarden Web Content Accessibility Guidelines version 2.1) samt EN 301 549.
Vi är medvetna om följande brister
- Det går inte att zooma in sidor till 400%. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [WCAG 1.4.10 Skapa en flexibel layout som fungerar vid förstoring eller liten skärm]
- Det går inte att förstora text. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [WCAG 1.4.4 Se till att text går att förstora]
- Tjänsten anpassar sig inte till användares inställning om mörkt läge. Bristen kan innebära hinder i användningssituationer vid användning med begränsad synförmåga. [EN 301 549: 11.7. Respektera användarens inställningar].
Handlingsplan
Vi planerar att åtgärda bristerna senast under maj 2025.
Åberopande av undantag från anpassning enligt 12 §, oskäligt betungande anpassning
Alla tillgänglighetskrav gällande dokument som publiceras på UM Net är inte uppfyllda. Merparten av dokumenten är pdf-dokument och av typen handböcker, guider eller manualer. Det huvudsakliga skälet till tillgänglighetsbristerna är att dokumenten togs fram för länge sedan utan tillgänglighetskrav, och att åtgärderna som krävs för att uppnå tillgänglighet innebär ett mycket omfattande arbete som tar lång tid att utföra. Bristerna kommer att åtgärdas, enligt handlingsplan, men i avvaktan på åtgärder åberopar Migrationsverket undantag för åtgärdande av de aktuella bristerna enligt 12 § (oskäligt betungande anpassning).
Två av de 29 dokumenten är utom kontroll för Migrationsverket då de ägs av annan myndighet.
Vi är medvetna om följande brister i dokument
De aktuella dokumenten har en eller flera av följande brister:
- bilder saknar textbeskrivningar
- tabeller är inte utformade så att de kan läsas upp i en logisk ordning
- tabeller saknar beskrivningar och rubriker
- det är inte rätt rubriknivåer eller så saknas helt rubriknivåer
- titel saknas
- texten är inte formaterad som rätt språk.
Bristerna kan innebära hinder vid användning utan att se eller med begränsad synförmåga. Till exempel innebär det att användare som använder hjälpmedel som skärmläsare inte till fullo kommer att kunna ta del av de aktuella dokumenten.
Handlingsplan
Vi planerar att åtgärda merparten av dokumenten senast i juni 2025, alla dokument som Migrationsverket har kontroll över ska vara åtgärdade senast i december 2025.
Information om testningen
Vi har gjort en självskattning (intern testning) av tjänsten. Senaste bedömningen gjordes 2025-01-28. Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades 2025-01-28.