Kontakta oss
Här hittar du olika sätt att kontakta oss. Du kan logga in och skicka meddelanden till oss via Min sida eller skicka mejl via ett formulär. Du kan också hitta telefonnummer och adresser till oss. Det går även att boka tid inför ditt besök och beställa blanketter.
Innan du kontaktar oss
När får jag ett beslut?
Migrationsverket kan inte säga exakt när du kommer att få ditt beslut. Alla ansökningar är olika och tar olika lång tid. I tjänsten Tid till beslut finns statistik om väntetider.
Du kan inte få mer information om väntetider i ditt ärende genom att ringa, mejla eller besöka Migrationsverket.
Vanliga frågor och svar
Vi svarar gärna på dina frågor via Min sida, på telefon, mejl eller på något av våra servicecenter. Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser våra vanliga frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad redan här på webbplatsen.
Du kan hantera många av dina ärenden i Min sida
Logga in i Min sida för att få information om din ansökan.
Logga in i Min sida
Ring oss
Du kan ringa till vårt kontaktcenter för att få svar på allmänna frågor och på frågor i pågående ärenden. Om du vet namnet på personen du söker kan växeln koppla dig dit.
Telefonnummer
Telefontider
Kontaktcenter: måndag–fredag 09.00–15.00
Växeln: måndag–fredag 09.00–15.00
Mejla oss
Skicka meddelanden från Min sida
Du som har en fråga om ditt ärende kan logga in i Min sida med e-legitimation för att skicka din fråga till oss.
Mejla oss allmänna frågor
Du som har en allmän fråga om vår verksamhet kan mejla oss via vårt frågeformulär.
Mejla till MigrationsverketSkicka in blanketter och andra handlingar till oss
De flesta ansökningar kan du göra direkt på webben. Om du redan har gjort en ansökan på webben ska du inte skicka in en ansökan på blankett också.
Om du redan har gjort en ansökan kontaktar vi dig om vi behöver kompletteringar från dig. Du får då information om hur du ska skicka in de kompletteringar vi behöver.
Om du behöver skicka in en blankett eller handling till oss med post, så ska du använda dig av olika adresser, beroende på vilket ärendeslag handlingen gäller.
Besök oss
Du kan besöka ett av våra kontor för att utföra vissa ärenden eller få svar på frågor. I många fall behöver du boka en tid innan du besöker oss. Vilket kontor du ska vända dig till beror på vilket ärende du har.
Hitta till oss
På våra kontor kan du bland annat:
- ansöka om främlingspass eller resedokument
- hämta eller förlänga LMA-kort
- ansöka om särskilt bidrag.
Boka tid
Vissa ärenden måste du boka en tid för att utföra. Det gäller bland annat dig som ska hämta ditt LMA-kort, ansöka om särskilt bidrag och dig från Ukraina som gjort en ansökan i e-tjänsten och ska hämta ditt uppehållstillståndskort.
Boka tid innan du besöker ossE-tjänster och teknisk support
Migrationsverkets e-tjänster
De flesta ansökningar kan du genomföra på webben. Du kan även logga in i Min sida för att få mer information om ditt ärende.
Lista över våra e-tjänsterTeknisk support
Om du upplever tekniska problem med våra e-tjänster är du välkommen att kontakta oss.
Teknisk supportBeställ handlingar från Migrationsverket
Du kan beställa kopior av handlingar i ditt ärende eller begära att få tillbaka originalhandlingar som du skickat in med din ansökan. Du har även möjlighet att ta del av allmänna handlingar hos oss och begära ut information om vilka personuppgifter vi behandlar.
Alla Migrationsverkets blanketter går att ladda ner till en dator som pdf. Det går även att beställa blanketterna per post.
Följ oss i sociala medier
Migrationsverket finns på Facebook, Twitter, Linkedin och Youtube.
Migrationsverket i sociala medier