2025-05-28
Ansök om upphävda ersättningar senast 30 juni
Den 30 juni 2025 är sista dagen som kommuner kan ansöka om de ersättningar för nyanlända som upphävdes för ett år sedan.
På migrationsverket.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Vi använder också kakor för webbanalys, så att vi kan förbättra webbplatsen. Du kan välja att godkänna alla kakor eller endast nödvändiga kakor.
Om kakor och hur du kan ändra dina inställningar för kakor på Migrationsverkets webbplats
Du som arbetar i en kommun kan ta del av Migrationsverkets e-tjänster för att till exempel ansöka om statlig ersättning. Här hittar du information, stöd och teknisk support som rör våra e-tjänster.
I Migrationsverkets e-tjänster finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e-tjänsterna för kommunen. Användaren är den i kommunen som loggar in för att arbeta i e-tjänsterna.
I början av juni lanseras ersättningstypen Ekonomiskt bistånd för nyanlända i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning och innebär att kommuner kommer kunna ansöka om ekonomiskt bistånd för nyanlända digitalt via e-tjänsten.
När ersättningstypen har lanserats behöver kommunernas administratörer registrera och tilldela behörigheter för användare av ersättningstypen.
Utbetalningen av automatiska IK-schabloner behöver pausas i april på grund av ett tekniskt fel. Den planerade utbetalningen kommer istället att genomföras i maj. Migrationsverket arbetar med att snarast hitta en teknisk lösning. Viktigt att notera är att IK-schabloner som handläggs manuellt samt återkrav av IK-schabloner kommer att betalas ut som vanligt i slutet av april.
Migrationsverket lanserar en ny ersättningsgrupp i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning i maj. Det innebär att kommuner kommer kunna ansöka om ekonomiskt bistånd för nyanlända digitalt via e-tjänsten, istället för på pappersblankett. Mer information om lanseringsdatum och behörigheter kommer inom kort.
Inga notifieringar skickades ut mellan den 14 och 17 april i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. Orsaken var en bugg som inträffade i samband med lanseringen av anmälan om utebliven schablon. De notifieringar som inte skickades ut mellan den 14 och 17 april skickades istället retroaktivt den 22 april. Från och med natten mellan tisdag 22 och onsdag den 23 april (klockan 01:18) så skickades notifieringarna ut som vanligt igen.
Manual för användare i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning och Manual för administratörer i Migrationsverket e-tjänster för kommuner och regioner är uppdaterade och publicerade. Manualerna finns i respektive utfällbart fält på den här sidan.
Idag driftsattes den nya funktionaliteten som innebär att kommuner kan anmäla vissa uteblivna schablonersättningar digitalt via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. Mer information om den nya funktionaliteten finns i tidigare nyhet som publicerades 2025-03-28.
I samband med lanseringen har även manualerna för e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Administrera behörigheter för e-tjänster uppdaterats. De kommer att publiceras snarast möjligt.
Som administratör för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner hanterar du registreringar och tilldelar behörigheter för kommunens användare av e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.
I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.
Hantera registreringar och tilldela behörigheter för kommunens eller regionens användare.
Till e-tjänstenFrågor och svar om att administrera behörigheter för e‑tjänsten
Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning kan du som användare ansöka om statlig ersättning samt ta del av beslut och utbetalningsinformation.
E-tjänsten omfattar i dagsläget ett antal av de statliga ersättningar som finns för asylsökande, skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet, nyanlända och bevispersoner.
Ansök om statlig ersättning och ta del av beslut och utbetalningsinformation.
Till e-tjänstenDet är Migrationsverket som initierar beslut om återkrav. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar.
Du kan få mejl från e-tjänsten när något händer i en ansökan. Notifieringar skickas då för de händelser som visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Aktivera detta i e-tjänsten under fliken notifieringar.
Om din fråga inte avser e-tjänsten eller ersättning i e-tjänsten, kan du läsa mer på sidorna om statlig ersättning för att se vart du ska vända dig med din fråga.
Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska du som användare kontakta administratör för Migrationsverkets e-tjänster i din kommun.
Om administratör inte kan hjälpa dig kontaktar du Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.
Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.
Schablon enligt fördelningstal för ordnat boende för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet
Ersättning till kommun som betalas ut utan ansökan för nyanlända personer
Ankomstboende för ensamkommande barn
Vårdinsatser för asylsökande barn med vårdnadshavare i Sverige
Extra utbildningskostnader för asylsökande enskilda barn eller elever med särskilda behov
Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande barn
Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande unga
Asylsökande i förskola
Asylsökande i förskoleklass
Asylsökande i grundskola
Asylsökande i gymnasieskola
Betydande extraordinära kostnader för anvisade asylsökande ensamkommande barn
Tomhyra för nyanlända
Stöd och hjälp i boendet för nyanlända
Försörjningsstöd för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn
Försörjningsstöd för unga nyanlända gymnasiestuderande
Bevisperson som är barn och elev i förskola och skola
Extra utbildningskostnader för bevispersoner
Bistånd och viss vård till bevisperson
Ekonomiskt bistånd enligt LMA för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet
Ersättning för asylsökande elever som påbörjat nationellt program efter 18 års ålder (avser ersättning från och med 2021-01-01)
Se och meddela förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.
Till e-tjänstenI e-tjänsten kan du se uppgifter för de ensamkommande barn och unga som din kommun ansvarar för, samt meddela förändringar i ansvar. Uppgifterna ligger till grund för de schabloniserade dygnsersättningarna.
Anmälningar av ändrade förutsättningar ska göras löpande, dock senast den sjunde i månaden efter den månad (för asylsökande) eller det kvartal (för nyanlända med uppehållstillstånd) ändringen skett. Om anmälan avser att kommunen meddelar fortsatt ansvar för en individ efter 18-årsdagen, ska anmälan inkomma senast tre veckor innan det ensamkommande barnet blir 18 år.
Om din kommun inte kan använda e-tjänsten finns information om hur ni gör på sidan om att anmäla ändringar:
Läs mer om att anmäla ändringar av vilka ensamkommande barn och unga kommunen ansvarar för
Användarmanual för Se och ändra ansvar för ensamkommande Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar om e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande
Vid behov av teknisk support ska du kontakta administratören i din kommun. Om administratören inte kan hjälpa dig kan du eller administratören kontakta Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller om dygnsschablonerna i allmänhet kan du kontakta Migrationsverket enligt nedan.
Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.
Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.
Migrationsverket har utvecklat flera e-tjänster för kommuner. Nu pågår vidareutveckling av e‑tjänsten Ansök om statlig ersättning. Den långsiktiga målsättningen är att alla ersättningar ska digitaliseras och, där det är lämpligt, även automatiseras.
Följande förändringar har införts sedan oktober 2024:
För att anslutas till Migrationsverkets e-tjänster måste kommunen
2025-05-28
Ansök om upphävda ersättningar senast 30 juni
Den 30 juni 2025 är sista dagen som kommuner kan ansöka om de ersättningar för nyanlända som upphävdes för ett år sedan.
2025-05-22
Nu börjar Migrationsverket med digitala informationsträffar om statlig ersättning för asylsökande med flera och nyanlända. Det första tillfället är den 4 juni.
2025-05-12
Ekonomiskt bistånd för nyanlända lanseras i början av juni
I början av juni lanseras ersättningstypen Ekonomiskt bistånd för nyanlända i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning.