E-tjänster för kommuner

Du som arbetar i en kommun kan ta del av Migrationsverkets e-tjänster för att till exempel ansöka om statlig ersättning. Här hittar du information, stöd och teknisk support som rör våra e-tjänster.

I Migrationsverkets e-tjänster finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e-tjänsterna för kommunen. Användaren är den i kommunen som loggar in för att arbeta i e-tjänsterna.

  • I e-tjänsten Administrera behörigheter för e-tjänster registrerar du som är administratör uppgifter för användare av de övriga e-tjänsterna, och tilldelar olika behörighet i e-tjänsterna för användare.
  • I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning ansöker du om statlig ersättning och tar del av utbetalningar för aktuella ersättningstyper, såväl schabloniserade som efter ansökan.
  • I e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande tar du del av uppgifter om de ensamkommande barn och unga som kommunen ansvarar för samt anmäler ändrat ansvar för ensamkommande barn och unga.

Aktu­ellt i e-tjänsterna

I början av juni lanseras ersättningstypen Ekonomiskt bistånd för nyanlända i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning och innebär att kommuner kommer kunna ansöka om ekonomiskt bistånd för nyanlända digitalt via e-tjänsten.

När ersättningstypen har lanserats behöver kommunernas administratörer registrera och tilldela behörigheter för användare av ersättningstypen.

Utbetalningen av automatiska IK-schabloner behöver pausas i april på grund av ett tekniskt fel. Den planerade utbetalningen kommer istället att genomföras i maj. Migrationsverket arbetar med att snarast hitta en teknisk lösning. Viktigt att notera är att IK-schabloner som handläggs manuellt samt återkrav av IK-schabloner kommer att betalas ut som vanligt i slutet av april.

Migrationsverket lanserar en ny ersättningsgrupp i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning i maj. Det innebär att kommuner kommer kunna ansöka om ekonomiskt bistånd för nyanlända digitalt via e-tjänsten, istället för på pappersblankett. Mer information om lanseringsdatum och behörigheter kommer inom kort.

Inga notifieringar skickades ut mellan den 14 och 17 april i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. Orsaken var en bugg som inträffade i samband med lanseringen av anmälan om utebliven schablon. De notifieringar som inte skickades ut mellan den 14 och 17 april skickades istället retroaktivt den 22 april. Från och med natten mellan tisdag 22 och onsdag den 23 april (klockan 01:18) så skickades notifieringarna ut som vanligt igen.

Manual för användare i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning och Manual för administratörer i Migrationsverket e-tjänster för kommuner och regioner är uppdaterade och publicerade. Manualerna finns i respektive utfällbart fält på den här sidan.

Idag driftsattes den nya funktionaliteten som innebär att kommuner kan anmäla vissa uteblivna schablonersättningar digitalt via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. Mer information om den nya funktionaliteten finns i tidigare nyhet som publicerades 2025-03-28.

I samband med lanseringen har även manualerna för e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Administrera behörigheter för e-tjänster uppdaterats. De kommer att publiceras snarast möjligt.

Inloggning och mer information om varje e-tjänst

Som administratör för Migrationsverkets e-tjänster för kommuner hanterar du registreringar och tilldelar behörigheter för kommunens användare av e-tjänsterna Ansök om statlig ersättning och Se och ändra ansvar för ensamkommande.

I Migrationsverkets e-tjänster för kommuner finns två olika roller, administratör och användare. Administratören ger behörighet, hanterar och skapar nya användare (handläggare) i e‑tjänsterna för kommunen.

Administrera behörigheter för e-tjänster

Hantera registreringar och tilldela behörigheter för kommunens eller regionens användare.

Till e-tjänsten

Stöd för dig som admi­nist­ratör

Manual för administratörer i Migrationsverkets e-tjänster för kommuner och regioner Pdf, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om att admi­ni­strera behö­rig­heter för e‑tjänsten

Kontakt­upp­gifter för support

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska kommunens användare kontakta administratören. Om du som administratör inte kan hjälpa användaren kan du eller användaren vända er till Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning kan du som användare ansöka om statlig ersättning samt ta del av beslut och utbetalningsinformation.

E-tjänsten omfattar i dagsläget ett antal av de statliga ersättningar som finns för asylsökande, skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet, nyanlända och bevispersoner.

Ansök om statlig ersättning

Ansök om statlig ersättning och ta del av beslut och utbetalningsinformation.

Till e-tjänsten

Förtyd­li­gande om åter­krav av felak­tigt utbe­talad ersätt­ning

Det är Migrationsverket som initierar beslut om återkrav. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar.

Mejl­no­ti­fi­e­ringar när något händer i en ansökan

Du kan få mejl från e-tjänsten när något händer i en ansökan. Notifieringar skickas då för de händelser som visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Aktivera detta i e-tjänsten under fliken notifieringar.

Kontakt­upp­gifter

Om din fråga inte avser e-tjänsten eller ersättning i e-tjänsten, kan du läsa mer på sidorna om statlig ersättning för att se vart du ska vända dig med din fråga.

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska du som användare kontakta administratör för Migrationsverkets e-tjänster i din kommun.

Om administratör inte kan hjälpa dig kontaktar du Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.

Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.

Ersätt­ningar som finns i e-tjänsten

  • Fast årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Rörlig årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Anvisningsschablon för mottagande av anvisade asylsökande ensamkommande barn
  • Dygnsscha­blon för asylsökande ensamkommande barn

Ersättning för ensamkommande asylsökande och skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet som betalas ut utan ansökan

Schablon enligt fördelningstal för ordnat boende för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet

  • Schablon för anvisad till ordnat boende
  • Schablon för anvisade barn i ordnat boende
  • Schablon för anvisade vuxna i ordnat boende
  • Schablon för tidigare ensamkommande barn i ordnat boende

Ersättning för ordnade boenden för personer som har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet

  • Schablon för initiala kostnader för nyanlända

Ersättning till kommun som betalas ut utan ansökan för nyanlända personer

Ankomstboende för ensamkommande barn

Vårdinsatser för asylsökande barn med vårdnadshavare i Sverige

Extra utbildningskostnader för asylsökande enskilda barn eller elever med särskilda behov

Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande barn

Vårdinsatser enligt LVU eller motsvarande enligt SoL för ensamkommande asylsökande unga

Asylsökande i förskola

Asylsökande i förskoleklass

Asylsökande i grundskola

Asylsökande i gymnasieskola

Betydande extraordinära kostnader för anvisade asylsökande ensamkommande barn

Tomhyra för nyanlända

Stöd och hjälp i boendet för nyanlända

Försörjningsstöd för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn

Försörjningsstöd för unga nyanlända gymnasiestuderande

Bevisperson som är barn och elev i förskola och skola

Extra utbildningskostnader för bevispersoner

Bistånd och viss vård till bevisperson

Ekonomiskt bistånd enligt LMA för skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet

Ersättning för asylsökande elever som påbörjat nationellt program efter 18 års ålder (avser ersättning från och med 2021-01-01)

I Migrationsverkets e-tjänst Se och ändra ansvar för ensamkommande ser och meddelar er kommun förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.

Se och ändra ansvar för ensamkommande barn

Se och meddela förändringar för ensamkommande barn och unga som ni har ansvar för.

Till e-tjänsten

I e-tjänsten kan du se uppgifter för de ensamkommande barn och unga som din kommun ansvarar för, samt meddela förändringar i ansvar. Uppgifterna ligger till grund för de schabloniserade dygnsersättningarna.

Anmälningar av ändrade förutsättningar ska göras löpande, dock senast den sjunde i månaden efter den månad (för asylsökande) eller det kvartal (för nyanlända med uppehållstillstånd) ändringen skett. Om anmälan avser att kommunen meddelar fortsatt ansvar för en individ efter 18-årsdagen, ska anmälan inkomma senast tre veckor innan det ensamkommande barnet blir 18 år.

Om din kommun inte kan använda e-tjänsten finns information om hur ni gör på sidan om att anmäla ändringar:

Läs mer om att anmäla ändringar av vilka ensamkommande barn och unga kommunen ansvarar för

Användarmanual för Se och ändra ansvar för ensamkommande Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande

Kontakt­upp­gifter för frågor om e-tjänsten

Vid behov av teknisk support ska du kontakta administratören i din kommun. Om administratören inte kan hjälpa dig kan du eller administratören kontakta Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Om uppgifter i e-tjänsten eller om en viss ersätt­ning

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller om dygnsschablonerna i allmänhet kan du kontakta Migrationsverket enligt nedan.

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.

Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.

Om Migrationsverkets arbete med e-tjänster för kommuner

Migrationsverket har utvecklat flera e-tjänster för kommuner. Nu pågår vidareutveckling av e‑tjänsten Ansök om statlig ersättning. Den långsiktiga målsättningen är att alla ersättningar ska digitaliseras och, där det är lämpligt, även automatiseras.

Följande förändringar har införts sedan oktober 2024:

  • Manualer för administratörer och användare i e-tjänsten Ansök om statlig ersättning uppdaterades i mitten av april.
  • Funktion för anmälan om utebliven schablon 14 april 2025 (meddelades 28 mars 2025). IK-schablonerna anmäls som en gemensam ersättningsgrupp.
  • Ny schablonersättning för initiala kostnader för nyanlända i november 2024 (för mottagna från 1 juli 2024).
  • Funktion för återkrav i oktober 2024 (meddelades 30 september 2024).

För att anslutas till Migrationsverkets e-tjänster måste kommunen

  • ha skrivit under anslutningsavtalet för respektive e-tjänst
  • utse en eller flera administratörer för e-tjänsterna
  • ha SITHS-kort för att kunna logga in i e-tjänsterna.

Nyheter

2025-05-22

Digitala informationsträffar

Nu börjar Migrationsverket med digitala informationsträffar om statlig ersättning för asylsökande med flera och nyanlända. Det första tillfället är den 4 juni.