De förberedande insatsernas olika moduler
Före sin ankomst till Sverige erbjuds kvotflyktingar förberedande insatser som normalt pågår under tre dagar. Insatsernas olika delar kallas moduler och fungerar som byggstenar som tillsammans utgör en helhet.
Undervisningsmetoder
Innehållet i programmet gås igenom på ett anpassat sätt som inbjuder till samtal, diskussion och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och informatörerna. Modulerna bygger på interaktiv pedagogik där diskussionsgrupper, rollspel och visuella hjälpmedel som bilder och filmer används. Deltagarna får möjlighet att diskutera, reflektera, utforska och ställa frågor om ämnena som diskuteras. Skriftligt material och digitala verktyg används som ett komplement till lärarledd utbildning.
Nedan hittar du sammanfattningar av innehållet i modulerna.
Alla videor på denna sida har producerats och ägs av IOM.
Barn- och ungdomsinsatser
Migrationsverket har tillsammans med IOM tagit fram en ny arbetsmetod och olika pedagogiska verktyg utifrån ett barn- och ungdomsperspektiv.
I programmet för barn ingår det lekar och aktiviteter, rollspel, brev från barn i Sverige, filmer och en arbetsbok anpassad för barn. För ungdomar använder man sig av diskussionsgrupper och aktivitetsblad.
Förberedande insatser till barn och ungdomar ska ge deltagarna tillfälle att fundera på det som ska hända framöver och att få svar på sina frågor om Sverige. Deras funderingar kan exempelvis handla om vart i världen de ska flytta och hur det kommer kännas att lämna släkt och vänner. Det kan också vara tankar om hur skolan fungerar i Sverige eller vilka kläder de ska ha på sig.
Insatserna syftar till att ge en bild av hur vardagen i Sverige kan se ut och skapa en dialog och en diskussion kring detta. I de fall där barnen eller ungdomarna funderar över hur familjen ska försörja sig arbetar informatörerna för att stötta och styra in tankarna mot att barn och ungdomar går i skolan och föräldrar sköter försörjningen.