Start

Kontaktvägar för arbetsgivare

Du som arbetsgivare är välkommen att kontakta oss via telefon eller mejl om du har frågor. Om du ska rekrytera högkvalificerad arbetskraft och har frågor inför ansökan om arbetstillstånd kan du få särskilt stöd från oss.

Innan du kontaktar oss

Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser igenom våra frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad.

Om du ska anställa högkvalificerad arbetskraft kan du få extra informationsstöd inför ansökan om arbetstillstånd. Informationsstödet anpassas utifrån din situation och kan bestå av enstaka kontakter via mejl, telefon och vid behov även personliga möten.

Läs mer om att anställa högkvalificerad arbetskraft

Stöd till arbetsgivare som rekryterar högkvalificerad arbetskraft – kontaktformulär

Innan du anställer en person som är medborgare i ett land utanför EU/EES ska du först kontrollera att personen har rätt att vara och arbeta i Sverige. Du behöver också underrätta Skatteverket om anställningen.

Så fungerar det när du ska anställa personer utanför EU/EES

Här kan du se de olika stegen i processen när du ska anställa någon som är medborgare i ett land utanför EU/EES som behöver arbetstillstånd.

Anställa – så går det till

Du hittar statistik över väntetider för arbetstillstånd på sidan Väntetider.