När du ska anställa någon som är medborgare i ett land utanför EU/EES behöver arbetstagaren ansöka om arbetstillstånd i Sverige.
Tillståndet ger arbetstagaren rätt att bo och arbeta i Sverige under den tid som tillståndet gäller. Personen får inte komma till Sverige som turist och jobba, hen måste ansöka om tillstånd.
Arbetstagaren får komma till Sverige först efter att Migrationsverket har beviljat arbetstillståndet. En person som arbetar utan tillstånd riskerar att bli utvisad.
Det finns vissa undantag från kravet på arbetstillstånd. Läs mer om dessa på sidan Vissa är undantagna kravet på arbetstillstånd
När arbetstagaren har haft tillstånd för arbete en viss tid, kan hen välja att ansöka om permanent uppehållstillstånd, som gäller så länge personen bor kvar i Sverige.
Pass och visum
En förutsättning för alla typer av tillstånd är att personen som ansöker har ett giltigt pass.
För arbete som varar kortare tid än tre månader behöver medborgare i vissa länder också ha visum.
Länder vars medborgare behöver visum för att vara i Sverige kortare tid än tre månader
Länk till annan webbplats.
Olika tillstånd med olika krav
Det finns olika typer av tillstånd med olika krav, beroende på vem du ska anställa och vilket yrke det gäller. Vad som gäller för just din rekryteringssituation hittar du på sidan för det tillstånd som arbetstagaren behöver. Där finns information om krav, dokument som behöver förberedas och en steg-för-steg-beskrivning av hur processen går till.
Du hittar till de olika sidorna under ingången Du vill anställa
Om du vill veta mer om vilka krav som endast gäller arbetstagaren och vill läsa information riktad direkt till hen, hittar du motsvarande sidor under ingången Du vill ansöka – Arbeta