Så loggar du in i våra e-tjänster
Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e‑tjänster.
Om du har tekniska problem i samband med att du använder någon av Migrationsverkets e-tjänster kan du få teknisk support.
Många samtal som kommer in till Migrationsverket handlar om problem som man själv kan lösa genom att rensa sin webbhistorik och sina kakor (cookies) samt använda ett privat nätverk. Kontrollera gärna dessa saker innan du ringer oss.
Om ett fel uppstått vid användandet av Migrationsverkets e-tjänster kan felet finnas sparat i din webbläsare. Det gör att fel som inte längre finns ändå syns i e-tjänsten. Genom att rensa dina kakor och din webbhistorik nollställer du webbläsaren och förhoppningsvis även de problem som du har upplevt.
I de flesta webbläsare hittar du rensningsfunktioner under inställningar i webbläsaren.
Ibland fungerar inte Migrationsverkets e-tjänster på offentliga nätverk eller olika typer av företags- eller jobbnätverk. Det beror på att brandväggar kan blockera Migrationsverkets e-tjänster, och det kan gälla även om du har din privata dator med dig.
Testa därför Migrationsverkets e-tjänster från ett privat nätverk.
Om du misstänker ett tekniskt fel i e-tjänsten eller om e-tjänsten låser sig, testa att ladda om sidan genom att trycka på F5 (PC), Command+Shift+R (Mac) eller webbläsarens ladda om-knapp.
Första gången som du gör en ansökan måste du skapa ett konto. Du ska då välja knappen Användarnamn och lösenord i inloggningsrutan. När du har skapat ditt konto får du ett mejl till din mejladress med en verifieringskod. Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att spam-filtret i ditt mejlprogram har uppfattat mejlet som skräppost. Du bör därför kontrollera din mapp för skräppost.
Du måste själv ha tillgång till den mejladress som du anger i din ansökan. Migrationsverket kommer att använda den för att kommunicera med dig. Om du behöver ändra din mejladress kan du göra det på Min sida eller genom att kontakta teknisk support.
Du har 30 minuter på dig på varje sida för att fylla i uppgifterna.
Använd bara knapparna i formuläret för att gå framåt eller bakåt i ansökan, använd inte webbläsarens knappar till detta.
Om du avbryter din ansökan eller råkar ut för ett tekniskt avbrott måste du logga in på nytt inom en viss tid om du vill fortsätta din ansökan. För många ansökningar har du 30 dagar på dig innan den information som du har skrivit raderas, men för ansökningar om visum, medborgarskap och studietillstånd har du 14 dagar på dig.
Om du behöver logga in för att fortsätta din ansökan, måste du göra det från länken i det mejl som du fick då du påbörjade ansökan.
Om du har glömt ditt lösenord hittar du en återställningsfunktion på samma sida som du loggar in på.
När du har fyllt i alla frågor kan du välja att skriva ut din ansökan för att kontrollera att den är rätt ifylld.
När du har godkänt din ansökan kan du inte längre ändra några uppgifter eller skicka in dokument via e-tjänsten. Om du behöver komplettera din ansökan med fler uppgifter kan du göra det genom att skriva till oss. Om behöver skicka in fler dokument till oss kan du göra det per post:
När du är klar med din ansökan får du en bekräftelse till din mejladress.
För att stänga ditt konto behöver du kontakta Migrationsverket via telefon; se telefonnumret på sidan Ring oss. Välj knappval 1 och sedan 7 för teknisk support.
Ha gärna dina kontouppgifter till hands under samtalet, det vill säga den mejladress och eventuellt telefonnummer som du använde för att verifiera kontot när du skapade det.
Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att mejlet har hamnat i din mapp för skräppost. Om mejlet inte finns där, kan du ringa eller mejla till oss för mer information.
En annan anledning kan vara att du skrivit fel på din egen mejladress. Om du håller på att skapa ett konto behöver du göra en ny registrering för dig själv.
Om du i stället har börjat din ansökan och fyllt i din familjemedlems mejladress felaktigt kommer inga mejl till din familjemedlem. Då behöver du ringa eller mejla till oss.
När du skickar in din ansökan i e-tjänsten får du upp en informationsruta som talar om att din ansökan är betald och inskickad. Du får även ett mejl från Migrationsverket som bekräftar att din ansökan är mottagen.
I mejlet hittar du även kontrollnumret, i formatet xxxxxxxx-xx, som bekräftar att vi har tagit emot ansökan.
När du har gjort din ansökan i e-tjänsten kan du följa ärendet på Min sida.
Av säkerhetsskäl kan vi inte se ditt användarnamn i våra system. Om du inte minns ditt användarnamn, och ännu inte har skickat in din ansökan, måste du börja om från början. Det vill säga skapa ett nytt konto och starta en ny ansökan.
Om din familjemedlem har skickat in en ansökan om uppehållstillstånd för att bo med dig, ska du få ett ett mejl till din mejladress med en länk till ett frågeformulär. Om du inte har fått mejlet kan du själv logga in i formuläret från Migrationsverkets webbplats. När du fyller i formuläret behöver du kontrollnumret för din familjemedlems ansökan.
Om personen i Sverige har tappat bort mejlet med länken kan hen logga in i frågeformuläret här.
Genom att logga in accepterar du användarvillkoren
Nej. När du väl har skickat in din ansökan kan du inte längre lägga till handlingar eller ändra uppgifter i e-tjänsten. Om du vill lämna in fler handlingar eller uppgifter kan du mejla eller posta dem till Migrationsverket.
Du kan få ett meddelande om att ditt personnummer är felaktigt om du gör fel typ av ansökan. Det kan till exempel handla om att du gör en webbansökan som anhörig till en student när du är anhörig till någon som ska arbeta i Sverige. Kolla därför gärna att du har påbörjat rätt typ av ansökan. Om du är osäker på vad för ansökan du ska göra kan du ringa oss.
Det kan bero på en tillfällig störning eller att Migrationsverkets mobiloperatör av någon anledning inte kan leverera sms:et.
Det kan exempelvis vara på grund av att mobiloperatören som är ansvarig för mobilnumret i utlandet inte levererar sms från vår avsändare MIGR. När du får sms:et kommer det inte från ett nummer utan är en avsändare med bokstäver, vilket vissa mobiloperatörer kan kategorisera som skräppost.
Exempel på länder som vi inte kan skicka sms till är Turkiet och Filippinerna.
För att kontrollera varför du inte får sms-koden behöver du först kontakta operatören som är ansvarig för mobilnumret som koden ska skickas till, för att ta reda på om de tillåter sms från avsändaren MIGR.
Om mobiloperatören inte har några restriktioner behöver du kontakta Migrationsverkets tekniska support och stöd för e-tjänster för att problemet ska kunna felsökas. Du når oss på telefonnummer 0771-235 235 mellan 09.00 och 15.00 måndag till fredag. Välj knappval ett (1) för att komma till kontaktcenter och sedan knappval sju (7) för att komma till webbsupport.
För att kunna logga in med tvåstegsverifiering krävs det att du kan ta emot sms. sms-trafiken kan sluta att fungera, tillfälligt eller permanent, och då kan du behöva byta telefonnummer på kontot för att kunna logga in.
Om du behöver byta telefonnummer som är kopplat till ditt konto kan Migrationsverket göra det. Denna ändring kan enbart göras vid telefonkontakt med oss eftersom Migrationsverket behöver göra en muntlig verifiering.
Du når oss på telefonnummer 0771-235 235 mellan 09.00 och 15.00 måndag till fredag. Välj knappval ett (1) för att komma till kontaktcenter och sedan knappval sju (7) för att komma till webbsupport.
När du kontaktar Migrationsverket behöver du ha tillgång till din mejladress och det nya telefonnumret (som inte redan används till ett annat konto).
Det kan bero på att ditt kort är anslutet till tjänsten 3D-Secure. Ibland fungerar inte kommunikationen mellan kortutgivaren och banken i samband med att 3d-secure ska verifiera kortet. Du behöver därför kontakta din bank om du inte kan betala med bankkortet.
I vissa webbläsare går det tyvärr inte att öppna blanketter eller fylla i dem. Spara då ned dem på din dator och öppna dem med ett pdf-program, till exempel Acrobat Reader. Du kan också pröva att öppna blanketterna i en annan webbläsare. Om du öppnar blanketterna i senaste versionen av Acrobat Reader kan du också spara den ifyllda blanketten.