Start

Programindikatorer – AMIF:s riktlinjer

Riktlinjer för programindikatorer och exempel på styrkande underlag för AMIF 2021–2027. Informationen är framtagen som ett stöd till de som söker eller beviljats stöd från Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF).

Riktlinjer avseende program­in­di­ka­torer

När ni läser informationen är det viktigt att ni är medvetna om

  • att alla indikatorer är kopplade till ett specifikt mål och att beskrivningarna av programindikatorerna ska läsas utifrån det målet
  • att riktlinjerna kan komma att uppdateras om ny information tillkommer eller om riktlinjerna från Kommissionen ändras.

Informationen avser vad som ska rapporteras mot programindikatorer, hur de kan mätas och exempel på underlag som ska sparas för att styrka utfallet mot indikatorerna. Programmets indikatorer består av utfalls- och resultatindikatorer.

  • Utfallsindikatorer är markerade med bokstaven ”O” (Output) och nummer.
  • Resultatindikatorer betecknas med bokstaven ”R” (Resultat) och nummer.

För er som tar emot stöd från AMIF är det obligatoriskt att rapportera utfall för programindikatorer i samband med att ni lämnar in era lägesrapporter och ansökningar om utbetalningar. Utfallet för programindikatorerna rapporteras sedan vidare till Kommissionen av Migrationsverket. Det är av stor vikt att det inrapporterade utfallet är korrekt och att ni har dokumentation som styrker det. Dokumentationen som styrker utfallet ska kunna visas upp vid eventuella kontroller.

Rappor­te­ring av utfall mot program­in­di­ka­torer som avser delta­gare och personer

All rapportering av programindikatorer som rör deltagare och personer rapporteras in till Migrationsverket på individnivå. Rapporteringen sker genom att ni anger ett unikt identifieringsnummer för varje individ. Ni kan välja mellan två metoder för att rapportera det unika identifieringsnumret. Notera att endast en av metoderna ska tillämpas i ert projekt om det inte finns särskilda skäl:

  • Metod 1: Nationella ID-nummer
    Personnummer, LMA-nummer eller samordningsnummer.
  • Metod 2: Intern metod
    Tre första bokstäverna i förnamn, tre första i efternamnet och komplett födelsedatum.
    EX: ANNSAN19990801

Utöver det unika identifieringsnumret ska även ålderskategori (<18,18-60, >60) samt könskategori (man, kvinna, icke-binär) rapporteras in per individ.

Det unika identifieringsnumret per individ används för att säkerhetsställa att enbart unika individer rapporteras in mot en indikator. I granskningar kan det användas för att identifiera vilka individers medverkan i projektet som ska kontrolleras. Det innebär att om ett urval görs av individer ska stödmottagaren kunna visa upp dokumentation som styrker att individen deltagit i projektet och i vilka aktiviteter.

Att ålderskategori och kön hämtas in är förordningsstyrt och krävs för att Migrationsverket ska kunna rapportera in utfall mot programindikatorer till Kommissionen. Utfallet till Kommissionen rapporteras dock in på aggregerad nivå (varje indikator uppdelad på antalet i varje ålder- och könskategori) och inte på individnivå med unika identifieringsnummer.

Program­in­di­ka­torer per speci­fikt mål

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.

  • För denna indikator och underindikatorer är en deltagare en tredjelandsmedborgare som ansökt om, har beviljats internationellt skydd eller som är berättigad till tillfälligt skydd.

Stöd inkluderar, utan att vara begränsat till, stöd till deltagare i enlighet med:

  • Direktiv 2013/32/EU om gemensamma förfaranden för att bevilja och återkalla internationellt skydd (information om asylförfarande, tolkning, råd och rådgivning, läkarundersökning).
  • Direktiv 2013/33/EU om normer för mottagande av personer som ansöker om internationellt skydd (hälsovård som omfattar åtminstone akutvård och nödvändig behandling av sjukdomar och allvarliga psykiska störningar; tillgång till utbildningssystem; bostad, mat och kläder tillhandahålls in natura, eller som ekonomiska bidrag eller i kuponger, eller en kombination av de tre och en dagpenning).
  • Med rättsligt bistånd avses bistånd i den mening som avses i punkt 23 i ingressen och artiklarna 12 och 19-23 i direktiv 2013/32/EU om gemensamma förfaranden för att bevilja och återkalla internationellt skydd.
  • Utbildning för att öka anställbarheten hos en deltagare.

Mätning

  • Alla deltagare som rapporteras under någon av underindikatorerna måste också rapporteras under denna huvudindikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång under indikatorn.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (exempelvis person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum),
  • Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation till individen inkl. för- och efternamn, Ensamkommande barn (Ja/Nej), Inte EU-medborgare eller EES-medborgare.

Beskrivning

  • För denna underindikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare som ansökt om internationellt skydd, har beviljats internationellt skydd eller som är berättigad till tillfälligt skydd.
  • Med rättsligt bistånd avses bistånd i den mening som avses i punkt 23 i ingressen och artiklarna 12 och 19-23 i direktiv 2013/32/EU om gemensamma förfaranden för beviljande och återkallande av internationellt skydd. I princip utesluter det rättsligt bistånd som ges för andra ändamål, t.ex. relaterade till arbets- eller civilrättsliga ärenden utom när det är nödvändigt för att efterleva medlemsstaternas skyldigheter enligt direktiv 2013/32/EU. Inom denna indikator ska rättsligt bistånd vara personligt stöd som ges till en individ. Rättsligt bistånd som ges genom t.ex. tryckt material, utskick eller vid ett gruppevenemang ska inte räknas mot denna indikator.

Mätning

  • Eftersom detta är en underindikator till huvudindikatorn "Antalet deltagare som får stöd" ska samma deltagare också rapporteras under huvudindikatorn.
  • Om samma deltagare får olika former av rättsligt bistånd i samma projekt ska deltagaren endast rapporteras en gång under denna indikator.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Deltagarlista för närvaro som är spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • För denna underindikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare som ansökt om internationellt skydd, har beviljats internationellt skydd eller som är berättigad till tillfälligt skydd.
  • Alla deltagare som inte rapporteras mot underindikatorn ”O.1.1.1 varav antalet deltagare som fått rättsligt bistånd” ska rapporteras mot denna underindikator.

Mätning

  • Eftersom detta är en underindikator till huvudindikatorn "Antalet deltagare som får stöd" ska samma deltagare rapporteras även under huvudindikatorn.
  • Om samma deltagare får olika former stöd i samma projekt ska deltagaren endast rapporteras en gång under denna indikator.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

Deltagarlista för närvaro som är spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • För denna underindikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare som ansökt om internationellt skydd eller har beviljats internationellt skydd.
  • Huvudregeln är att projekt ska rapportera ensamkommande barn, minderåriga samt äldre ( under 18 år eller över 60 år) mot denna indikator.
  • Det finns emellertid möjligheter för projekt att rapportera övriga deltagare som anses vara utsatta personer i enlighet med direktiv 2013/33/EU mot denna indikator. Om ni planerar att rapportera deltagare från flera utsatta grupper rekommenderar vi att ni stämmer av det med Migrationsverket innan ni ansöker om stöd. I direktiv 2013/33/EU anges följande grupper av utsatta personer:
    • minderåriga (under 18 år)
    • ensamkommande barn
    • funktionshindrade
    • äldre (över 60 år)
    • gravida
    • ensamstående föräldrar med underåriga barn
    • offer för människohandel
    • personer som lider av allvarliga sjukdomar
    • personer med psykiska störningar
    • personer som utsatts för tortyr, våldtäkt eller andra allvarliga former av psykologiskt, fysiskt eller sexuellt våld, t.ex. kvinnlig könsstympning.

Mätning

  • Eftersom detta är en underindikator till huvudindikatorn "Antal deltagare som får stöd", ska samma deltagare rapporteras även under huvudindikatorn.
  • Om samma deltagare får olika former stöd i samma projekt ska deltagaren endast rapporteras en gång under denna indikator.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Ska framgå av deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator avses en deltagare som arbetar professionellt inom asylområdet. En deltagare kan arbeta för alla typer av organisationer, t.ex. offentlig förvaltning, ideell organisation.
  • Indikatorn täcker utbildningsaktiviteter om alla ämnen som är relevanta inom det specifika målet.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång under indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn.
  • Deltagar-/närvarolista från utbildningsverksamheter.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator avser en deltagare en deltagare som arbetar professionellt inom asylområdet. En deltagare kan arbeta för alla typer av organisationer, t.ex. inom offentlig förvaltning eller i en ideell organisation.
  • För att avgöra om en deltagare anser att utbildningen är användbar måste varje deltagare tillfrågas om sin åsikt efter varje utbildning inom samma projekt.

Mätning

  • Omedelbart efter att en deltagare har fått utbildningen ska deltagarens resultat registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Endast de som svarat att utbildningsverksamheten är användbar i deras arbete ska rapporteras under indikatorn.
  • Om en deltagare deltar i flera utbildningsaktiviteter inom samma projekt, bör följande steg vidtas för att registrera data:

 

  1. Registrera resultatet för varje deltagares utvärdering omedelbart efter att deltagaren avslutat varje utbildningsaktivitet.
  2. Beräkna det totala resultatet för varje deltagare genom att fastställa genomsnittet av de individuella resultaten som rapporterats under punkt 1 ovan. Detta steg utförs när projektet avslutas.
  3. Om det genomsnittliga resultatet för deltagaren är positivt, rapportera det under indikatorn. Det genomsnittliga resultatet anses vara positivt när majoriteten av svaren (över 50 %) från deltagaren angav att utbildningen var användbar för deltagarens arbete. Om det totala resultatet är 50:50 (t.ex. två positiva och två negativa svar), ska det senast registrerade resultatet rapporteras för denna deltagare.
  4. Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel: En deltagare deltar i 4 utbildningsaktiviteter/kurser i samma projekt.

  • Deltagaren har angett att 3 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 75% positivt). Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 1 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 25% positivt). Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 2 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 50% positivt).
    • I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att denna ansåg att utbildningsaktiviteten var användbar i deras arbete. Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.
    • I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att utbildningen inte var användbar i deras arbete. Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Självuppskattningsenkäter
  • Sammanställning av resultat från självuppskattningsenkäter.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator avser en deltagare någon som arbetar professionellt inom asylområdet. En deltagare kan arbeta för alla typer av organisationer, t.ex. inom offentlig förvaltning eller i en ideell organisation.
  • För att avgöra om en deltagare anser att de utnyttjar de färdigheter och kompetenser som de förvärvat under utbildningsverksamheten måste varje deltagare tillfrågas om sin åsikt 3–6 månader efter det att deltagaren fått varje utbildning i projektet.

Mätning

  • Mellan 3–6 månader efter att en deltagare har fått utbildningen ska deltagarens resultat från självuppskattningsenkäten registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Om en deltagare deltar i flera utbildningsaktiviteter inom samma projekt, bör följande steg vidtas för att registrera data:

 

  1. Registrera resultatet för varje deltagare omedelbart efter att deltagaren avslutat varje träningsaktivitet.
  2. Beräkna det totala resultatet för varje deltagare genom att fastställa genomsnittet av de individuella resultaten som rapporterats under punkt 1 ovan. Detta steg utförs när projektet avslutas.
  3. Om det totala resultatet för deltagaren är positivt, rapportera det under indikatorn. Det övergripande resultatet anses vara positivt när majoriteten av svaren (> 50 %) från deltagaren angav att utbildningen var användbar för hans/hennes arbete. Om det totala resultatet är 50:50 (t.ex. två positiva och två negativa svar), ska det senast registrerade resultatet rapporteras som totalt resultat för denna deltagare.

Exempel: En deltagare deltar i 4 utbildningsaktiviteter/kurser i samma projekt.

  • Deltagaren har angett att 3 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 75% positivt). Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 1 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 25% positivt). Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 2 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 50% positivt).
  • I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att denna ansåg att utbildningsaktiviteten var användbar i deras arbete. Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.

I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att utbildningen inte var användbar i deras arbete. Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Självuppskattningsenkät
  • Sammanställning av resultat från självuppskattningsenkät.

Beskrivning

  • Mottagningsinfrastruktur betyder:
    • Boendecenter eller platser som används som kollektivboende för sökande, lokaler som används som boende för sökande eller privata hus, lägenheter, hotell eller andra lokaler anpassade som boende för asylsökande.
    • Mottagningsinfrastrukturen kan även användas för personer som beviljats internationellt skydd eller personer som har rätt till tillfälligt skydd under övergångsperioden under en begränsad tid, innan de förses med ett boende utanför mottagningsinfrastrukturen.
    • Alla boendecenter eller platser som är specialiserade som boende för minderåriga eller på annat boende lämpligt för minderåriga i enlighet med unionens regelverk.
  • I denna indikator avser en plats i privata hus, lägenheter eller hotell eller andra lokaler under privat ägande en plats för vilken stödmottagaren har slutit ett långtidskontrakt med ägaren. Ett långtidskontrakt innebär ett kontrakt på minst tre år. Indikatorn omfattar nyinrättade platser och inte förbättringar av befintliga platser.
  • Med plats avses en säng eller sovplats i en mottagningsinfrastruktur med tillgång till alla minimitjänster i enlighet med direktiv 2013/33/EU.

Mätning

  • Boendeplatsen ska rapporteras när den kan tas i bruk av stödmottagaren.
  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra, en plats kan enbart rapporteras en gång under indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över antalet nyinrättade platser samt identifiering av platserna.
  • Dokumentation så som avtal som styrker att platsen är nyinrättad och vilka platser det rör.
  • Platsen ska kunna visas upp vid kontroll på plats.

Beskrivning

  • Eftersom detta är en underindikator till huvudindikatorn "O.1.3 Antalet nyinrättade platser vid mottagningsinfrastrukturer i enlighet med unionens regelverk", ska samma plats rapporteras även under huvudindikatorn.
  • Med ensamkommande barn avses en minderårig som anländer till medlemsstaternas territorium utan sällskap av en vuxen som är ansvarig för honom eller henne, oavsett om det är enligt lag eller praxis i den berörda medlemsstaten, och så länge som han eller hon inte faktiskt tas in i vård av en sådan person. Det omfattar även en minderårig som lämnas utan medföljande vuxen efter att han eller hon har rest in på medlemsstaternas territorium.
  • Med minderårig avses en tredjelandsmedborgare eller en statslös person under 18 år. (Artikel 2 direktiv 2013/33/EU och Artikel 2(f) Rådet direktiv 2001/55/EC)
    Med platser för ensamkommande barn avses varje boendecenter eller plats som är specialiserad som boende för minderåriga eller på annat boende som är lämpligt för minderåriga. I artikel 24.2 i direktiv 2013/33/EU anges särskilda krav på platser för ensamkommande barn.
  • Indikatorn omfattar nyinrättade platser i linje med unionens regelverk och inte förbättringar av befintliga platser.
  • Med plats avses en säng eller sovplats i en mottagningsinfrastruktur med tillgång till alla minimitjänster i enlighet med direktiv 2013/33/EU.
  • Platsen ska enbart vara avsedd för användning av ensamkommande barn.

Mätning

  • Boendeplatsen ska rapporteras när denna kan tas i bruk av stödmottagaren.
  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra, en plats ska enbart rapporteras en gång mot indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över antalet nyinrättade platser samt identifiering av platserna.
  • Dokumentation så som avtal som styrker att platsen är nyinrättad och vilka platser det rör.
  • Det måste gå att härleda vilka platser det rör och dokumentation ska finnas som styrker att platserna enbart används för ensamkommande barn.
  • Platsen ska kunna visas upp vid kontroll på plats.

Beskrivning

  • Mottagningsinfrastruktur betyder:
    • Renovera/modernisera innebär att förbättra skicket för befintliga platser i mottagningsinfrastrukturen, inklusive genom reparationer.
    • För renoveringar/moderniseringar som inte kan hänföras till enskilda platser (t.ex. i gemensamma utrymmen) redovisas alla platser som renoverade som drar direkt nytta av renoveringen/moderniseringen.
    • Med plats avses en säng eller sovplats i en mottagningsinfrastruktur med tillgång till alla minimitjänster i enlighet med direktiv 2013/33/EU.

Mätning

  • En plats ska rapporteras mot indikatorn när renoveringen färdigställts.
  • En plats ska enbart rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Om det gäller en renovering av t.ex. gemensamma utrymmen ska de platser som påverkas av renoveringen eller reparationerna rapporteras.
  • Om en plats tidigare rapporterats under indikatorn ska denna inte tas upp på nytt om den påverkas av renoveringar eller reparationer av gemensamma utrymmen.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över renoverade/moderniserade platser samt identifiering av platserna.
  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra.
  • Det ska framgå vad som gjorts för att renovera och modernisera platserna.
  • Dokumentation genom före- och efterbilder.
  • Ska kunna visas upp vid kontroll på plats.
  • Om det gäller renoveringar av gemensamma utrymmen ska projektet spara dokumentation, som påvisar att de rapporterade platserna påverkas av renoveringen. Det kan exempelvis vara planritningar eller liknande som visar hur platserna är anslutna till det gemensamma utrymmet.

Beskrivning

  • Eftersom detta är en underindikator till huvudindikatorn "O.1.4 Antalet renoverade/moderniserade platser vid mottagningsinfrastrukturer i enlighet med unionens regelverk", ska samma plats rapporteras även under huvudindikatorn.
  • Mottagningsinfrastruktur avser varje boendecenter eller plats som är specialiserade för boende för minderåriga eller på annat boende som är lämpligt för minderåriga i enlighet med unionens regelverk. I artikel 24.2 i direktiv 2013/33/EU anges särskilda krav på platser för ensamkommande barn.
  • Med platser för ensamkommande barn avses varje boendecenter eller plats som är specialiserad på boende för minderåriga eller på annat boende som är lämpligt för minderåriga. I artikel 24.2 i direktiv 2013/33/EU anges särskilda krav på platser för ensamkommande barn.
  • Med ensamkommande barn avses en minderårig som anländer till medlemsstaternas territorium utan medföljande vuxen med ansvar för honom eller henne, oavsett om det är enligt lag eller praxis i den berörda medlemsstaten, och så länge som han eller hon inte effektivt tas om hand av en sådan person. Det omfattar även en minderårig som lämnas utan medföljande vuxen efter att han eller hon har rest in på medlemsstaternas territorium.
  • Med minderårig avses en tredjelandsmedborgare eller en statslös person under 18 år. (Artikel 2 direktiv 2013/33/EU och Artikel 2(f) Rådet direktiv 2001/55/EC)
    Renovera/modernisera innebär att förbättra skicket för befintliga platser i mottagningsinfrastruktur.
  • För renoveringar/moderniseringar som inte kan hänföras till enskilda platser (t.ex. i gemensamma utrymmen) redovisas alla platser som renoverade/moderniserade så länge alla platser i berörda anläggningar drar direkt nytta av renoveringen och upprustningen.
  • Med plats avses en säng eller sovplats i en mottagningsinfrastruktur med tillgång till alla minimitjänster i enlighet med direktiv 2013/33/EU.

Mätning

  • En plats ska rapporteras mot indikatorn när renoveringen färdigställts.
  • En plats ska enbart rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Om det gäller en renovering av t.ex. gemensamma utrymmen ska de platser som påverkas av renoveringen eller reparationerna rapporteras.
  • Om en plats tidigare rapporterats under indikatorn ska denna inte tas upp på nytt om den påverkas av renoveringar eller reparationer av gemensamma utrymmen.

Exempel på styrkande underlag

  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra.
  • Det ska framgå vad som gjorts för att renovera och modernisera platserna.
  • Dokumentation genom före- och efterbilder.
  • Ska kunna visas upp vid kontroll på plats.
  • Om det gäller reparationer av gemensamma utrymmen ska projektet spara dokumentation, som påvisar att de rapporterade platserna påverkas av renoveringen.
  • Det kan exempelvis vara planritningar eller liknande som visar hur platserna är anslutna till det gemensamma utrymmet.
  • Det måste gå att härleda vilka platser det rör och dokumentation ska finnas som styrker att platserna enbart används för ensamkommande barn.

Mål 2 – Stärka och utveckla laglig migration till medlemsstaterna i enlighet med deras ekonomiska och sociala behov samt främja och bidra till en ändamålsenlig integration av och social delaktighet för tredjelandsmedborgare.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • En åtgärd före avresa innebär allt integrationsstöd som äger rum i ett tredjeland före inresa till EU i linje med EU:s regelverk om laglig migration Exempel på aktiviteter:
    • språkutbildning
    • tillhandahållande av information om det framtida värdsamhället
    • andra åtgärder som är specifikt relaterade till situationen för personen och den rättsliga grunden som ska tillämpas (familjeåterförening, arbete, studier etc.).

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång under indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn, Ensamkommande barn (Ja/Nej), Inte EU-medborgare eller EES-medborgare.

Beskrivning

  • Med lokal och regional myndighet avses en offentlig myndighet som inte ingår i den centrala/statliga förvaltningen/regeringen.
  • Mot denna indikator ska lokala och regionala myndigheter som tar del av AMIF-stödet i ett integrationsprojekt rapporteras (inklusive projektpartners). Notera att stödmottagaren inte ska rapporteras mot denna indikator eftersom de inkluderas i en indikator O.2.7 Antalet integrationsprojekt där lokala och regionala myndigheter är bidragsmottagare.
  • "Stöd" kräver att en lokal eller regional myndighet har dragit direkt nytta av AMIF-finansiering för att genomföra integrationsåtgärder i ett projekt avsett för regionala och/eller lokala myndigheter. Detta inkluderar t.ex. utbildning, kapacitetsuppbyggnad och nätverkande.
  • I denna indikator avses med integrationsåtgärder åtgärder som är skräddarsydda för behoven hos tredjelandsmedborgare som i regel genomförs i de tidiga stadierna av integrationen, och horisontella åtgärder som stöder medlemsstaternas kapacitet på integrationsområdet, inklusive i prioriteringen av områden som identifierats i EU:s handlingsplan för integration och inkludering 2021–2027. Stödet bör syfta till att bygga upp medlemsstaternas kapacitet att utveckla integrationsstrategier, stärka utbyte och samarbete och främja kontakt, konstruktiv dialog och acceptans mellan tredjelandsmedborgare och det mottagande samhället.

Mätning

  • En organisation ska registreras när stödet har givits till organisationen.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning Unik identifierare (namn på lokal- och regional myndighet och organisationsnummer).

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.

Stöd till deltagare kan exempelvis vara, utan att vara begränsad till

  • språkkurs
  • samhällsorientering
  • social orienteringsvägledning inklusive mentorskap
  • stöd för att få tillgång till grundläggande tjänster som hälsa/boende t.ex. genom tolkning
  • personlig professionell vägledning
  • stöd för att få kvalifikationer eller färdigheter som förvärvats i ett tredjeland erkända eller bedömda
  • stöd för att ansöka om status som varaktigt bosatt i enlighet med direktiv 2003/109/EG
  • juridisk rådgivning.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång under indikatorn. Samma deltagare kan däremot rapporteras mot flera underindikatorer.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn, Inte EU-medborgare eller EES-medborgare. Av deltagarförteckningen ska det också framgå vilket typ av stöd deltagaren fått (språkkurs/samhällsinformationsutbildning/personlig yrkesvägledning).
  • Deltagarlista för närvaro som är spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Språkkurs betyder en utbildning för att hjälpa lagligt bosatta tredjelandsmedborgare och sökande om internationellt skydd att lära sig svenska för att göra det möjligt för dem att delta socialt och ekonomiskt i Sverige.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.
  • Eftersom detta är en underindikator till indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”, ska samma deltagare även rapporteras under indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”.

Exempel på styrkande underlag

  • Deltagarlista för närvaro som är spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Kunskapsnivån är ett formellt resultat, som erhålls när ett behörigt organ (t.ex. språkkursanordnare) fastställer att en individ har uppnått lärandemål till en given standard.
  • Den gemensamma europeiska referensramen för språk definierar sex nivåer av språkkunskaper från A1 till C2, exempelvis kan en nationell motsvarighet vara svenska för invandrare (SFI).
  • Det resultat som uppnåtts av en deltagare som inte följt kursen helt kan också rapporteras.

Mätning

  • Omedelbart efter att en deltagare fått stödet kan deltagarens resultat registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Endast ett resultat per deltagare rapporteras, även om en deltagare förbättrat sin kompetens med mer än en nivå i samma projekt. Misslyckade försök att förbättra kompetensnivån åsidosätter inte rapporteringen av det positiva resultatet. Ett positivt resultat anses uppnått när deltagarens initiala kompetensnivå förbättras med minst en nivå.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Betyg, provresultat eller dylikt som visar på språkförbättring med minst en nivå.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Samhällsinformationsutbildningar innebär en utbildning för tredjelandsmedborgare som vistas lagligt i en EU-medlemsstat och sökande av internationellt skydd som syftar till att förmedla kunskap och förståelse för värdlandets grundläggande värderingar, rättssystemet, de boendes rättigheter och skyldigheter, tillgång till arbetsmarknaden samt viktig kunskap om vardagsliv som behövs för att delta i samhället.

Mätning

  • Eftersom detta är en underindikator till indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”, ska samma deltagare även rapporteras under indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Deltagarlista för närvaro som är spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Professionell vägledning innebär rådgivning eller vägledning som ges av någon som är professionellt verksam inom ett specifikt område. Personlig vägledning innebär stöd anpassat efter deltagarens behov som om möjligt ges som individuellt stöd eller i mindre grupper. En deltagare måste få personlig vägledning som ges av någon som är professionell verksam inom ett specifikt område.

Exempelvis: kompetensbedömningar, coaching, mentorskap.

Mätning

  • Eftersom detta är en underindikator till indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”, ska samma deltagare även rapporteras under indikatorn ”Antalet deltagare som får stöd”.
  • När en deltagare medverkar i projektet första gången ska deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • En individ ska endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Underskriven deltagarlista, ska skrivas under av den som ger personlig yrkesvägledning. Deltagarlistan ska vara spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Ansökan innebär en formell process i linje med de nationella kraven. Erkännande av utländska kvalifikationer innebär ett formellt erkännande av en behörig myndighet av giltigheten av en utländsk kvalifikation i syfte att få tillgång till utbildnings- och/eller anställningsverksamhet.

Mätning

  • Omedelbart efter att deltagaren fått stödet kan hans/hennes resultat registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Alla typer av stöd som ges till deltagaren under outputindikatorn kan leda till detta resultat.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över deltagare som ansökt om att få sina kvalifikationer eller kompetenser som förvärvats i ett tredjeland erkända eller bedömda.

Beskrivning

  • Obligatorisk indikator om man rapporterar mot ”O.2.3 Antalet deltagare som får stöd”.
  • Indikatorn mäter deltagarnas situation som den uppfattas av tredjelandsmedborgaren som fick stöd från ett projekt finansierat under AMIF.
  • En deltagare måste ange minst två av följande fem områden där aktiviteten var till hjälp: (1) integration på arbetsmarknaden, (2) inlärning av svenska, (3) relationer med lokalbefolkningen/samhället och aktivt deltagande i samhället, (4) boende, (5) hälsa.
  • Relationer med lokalbefolkningen/samhället och aktivt deltagande i samhället omfattar t.ex. engagemang i lokala aktiviteter eller föreningsaktiviteter, föräldraengagemang i fritidsaktiviteter, volontärarbete till förmån för värdsamhället, medlemskap i idrottsklubbar, deltagande av barn i ungdomsorganisationer.
  • Ett resultat innebär deltagarens bedömning av om stödet var till hjälp för deltagarens integration.

Mätning

  • Omedelbart efter att en deltagare fått stödet kan hans/hennes resultat registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Om en specifik typ av stöd består av olika men sammankopplade stadier/möten/utbyten, begärs bedömningen endast en gång.
  • En individ ska endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.
  • Om en deltagare deltar i flera utbildningsaktiviteter inom samma projekt, bör följande steg vidtas för att registrera data:

 

  1. Registrera resultatet för varje deltagare omedelbart efter att deltagaren avslutat varje aktivitet.
  2. Beräkna det totala resultatet för varje deltagare genom att fastställa genomsnittet av de individuella resultaten som rapporterats under punkt 1 ovan. Detta steg utförs när projektet avslutas.
  3. Om det totala resultatet för deltagaren är positivt, rapportera det under indikatorn. Det övergripande resultatet anses vara positivt när majoriteten av svaren (> 50 %) från deltagaren angav att utbildningen var användbar för hans/hennes arbete. Om det totala resultatet är 50:50 (t.ex. två positiva och två negativa svar), ska det senast registrerade resultatet rapporteras som totalt resultat för denna deltagare.
    Enligt punkt 1, om en deltagare får olika former av stöd, ska flera utvärderingar tas in och registreras. Om det är möjligt bör bedömningen begäras varje gång då deltagaren avslutat ett specifikt stöd t.ex. en språkkurs, samhällsorienteringskurs, juridisk/psykologisk hjälp relaterad till ett specifikt fall. Om en specifik typ av stöd består av olika men sammankopplade stadier/möten/utbyten, begärs bedömningen endast en gång.

Exempel: En deltagare deltar i 4 utbildningsaktiviteter/kurser i samma projekt.

  • Deltagaren har angett att 3 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 75% positivt). Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 1 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 25% positivt). Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.
  • Deltagaren har angett att 2 av 4 utbildningsaktiviteter har varit användbara i deras arbete (genomsnitt 50% positivt).
    • I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att denna ansåg att utbildningsaktiviteten var användbar i deras arbete. Deltagaren ska rapporteras mot indikatorn.
    • I det senaste registrerade resultatet angav deltagaren att utbildningen inte var användbar i deras arbete. Deltagaren ska inte rapporteras mot indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Självskattningsunderlag, undersökning borde genomföras vid avslutad kurs eller när individen lämnar projektet.
  • Sammanställning av självskattningsunderlaget per individ.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Varaktigt bosatt är en person som beviljas varaktigt uppehållstillstånd enligt art. 4 till 7 i rådets direktiv 2003/109/EG eller enligt nationell lagstiftning.

Mätning

  • Omedelbart efter att deltagaren fått stödet och ansökt kan deltagaren resultat registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Rapportering av antalet deltagare som ansökt är oberoende av vilken typ av stöd som deltagaren har fått. Om samma deltagare ansökt mer än en gång ska deltagaren rapporteras endast en gång i projektet.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över deltagare som ansökt om status som varaktigt bosatt.

Beskrivning

  • Laglig migration betyder migration i enlighet med tillämplig rättsligt ramverk.
  • Informationspaket innebär en uppsättning relevanta dokument som ges till deltagarna. Informationspaket räknas som ett paket oavsett antal exemplar av t.ex. flygblad/affischer/broschyrer eller andra överlämningar. Ett informationspaket kan bestå av en eller flera typer av överlämningar.
  • Informationskampanjer (medvetandehöjande insatser) riktar sig till en bredare allmänhet och inte nödvändigtvis direktkontakter med individer genom olika kommunikationskanaler.
  • Varje informationskampanj ska rapporteras (inte enskilda aktiviteter eller evenemang inom kampanjen).
  • För denna indikator kan alla informationspaket eller informationskampanjer som faller inom ramen för det specifika målet rapporteras.

Mätning

  • Informationspaket och kampanjer ska rapporteras mot indikatorn när dessa är genomförda i sin helhet.

Exempel på styrkande underlag

  • Underlag för informationspaket och genomförda informationskampanjer inkl. presentationer, kommuniceringar etc.
  • Sammanställning över antalet informationspaket och kampanjer.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Familjeåterförening innebär upprättandet av en familjerelation som är något av följande:

 

  1. inresa och vistelse i en EU-medlemsstat, i enlighet med rådets direktiv 2003/86/EG, av familjemedlemmar till en tredjelandsmedborgare som lagligen vistas i EU-medlemsstaten (anknytnings-/referensperson) för att bevara familjeenheten, oavsett om familjeförhållandet uppstod före eller efter anknytnings-/referenspersonens inresa
  2. mellan en unionsmedborgare och en tredjelandsmedborgare som är etablerad utanför EU och som sedan reser in i EU
  3. en familjeåterförening i enlighet med artikel 15 i rådets direktiv 2001/55/EG, eller baserad på nationella definitioner i fall det tillfälliga skyddet utvidgas till andra kategorier av fördrivna personer i enlighet med artikel 7 i rådets direktiv 2001/55/EG.

 

  • Under denna indikator rapporteras endast de deltagare som fått personlig information (inte deltagare som t.ex. endast fått tryckt material).

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången kan deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn, Ensamkommande barn (Ja/Nej), Inte EU-medborgare eller EES-medborgare.
  • Underskriven deltagarlista, ska skrivas under av den som ger informationen eller biståndet.
  • Deltagarlistan ska vara spårbar till deltagarförteckningen.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Med ”program för rörlighet” avses program som ger möjligheter för personer som är bosatta i ett tredjeland att komma till EU för studier, utbildning eller arbete. De inkluderar program för tillfällig och långvarig migration, såväl som cirkulär migration.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången kan deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn, Ensamkommande barn (Ja/Nej), Inte EU-medborgare eller EES-medborgare.

Beskrivning

  • Integrationsprojekt innebär ett projekt som främjar den sociala och ekonomiska inkluderingen av tredjelandsmedborgare (Kommissionens handlingsplan för integration och inkludering 2021–2027 (KOM(2020) 758 final)).
  • Med lokal och regional myndighet avses en offentlig myndighet som inte ingår i den centrala/statliga förvaltningen/regeringen.
  • Med ”bidragsmottagare” avses stödmottagare i den mening som avses i artikel 2 i CPR är ett offentligt eller privat organ, en enhet med eller utan juridisk person eller en fysisk person som ansvarar för att initiera eller både initiera och genomföra projekt.

Mätning

  • Om stödmottagaren eller projektpartners är lokala och regionala myndigheter ska projektet rapporteras mot indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Förteckning över stödmottagare och projektpartners.

Mål 3 – Bidra till kampen mot irreguljär migration, stärka ett ändamålsenligt, säkert och värdigt återvändande och återtagande samt främja och bidra till en faktisk inledande återintegrering i tredjeländer.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator avser en deltagare personer som arbetar professionellt med att motverka irreguljär migration och med återvändande till tredjeländer (personal).
  • En deltagare kan arbeta för vilken typ av organisation som helst, t.ex. offentlig förvaltning, ideell organisation etc.
  • Indikatorn täcker utbildning i alla ämnen som är relevanta för det specifika målet.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången kan deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma deltagare medverkar i olika utbildningsaktiviteter inom samma projekt ska deltagaren rapporteras endast en gång i projektet.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

 

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet,
  • Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn.
  • Deltagarlista från utbildningsverksamheter.

Beskrivning

  • Med utrustning avses varje materiell tillgång till vilken ett inventeringsnummer tilldelats enligt nationella regler.
  • Ett IKT-system (informations- och kommunikationsteknik) inkluderar hårdvara, mjukvara och data.
  • Uppdatering av IKT-system omfattar alla modifieringar av IKT-systemet för att korrigera fel, förbättra prestanda och andra attribut eller uppgradera hårdvaran.
    • Exempel på IKT-system: IT-system som täcker hela migrationsprocessen från första kontakt/identifiering till återvändande eller verktyg för återintegreringsstöd (Reintegration Assistance Tool) inom området återintegrering.

 

  • Denna indikator täcker mjukvara inklusive licenser och uppgraderingar av IKT-system. Denna indikator omfattar även utrustning som hyrs eller leasas.

Mätning

  • Utrustningen kan rapporteras mot indikatorn när denna köpts in och levererats. Lägg till att bara rapportera en gång trots inköp/hyra/lease och senare uppdatera.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning där det går att identifiera inköpt utrustning eller dokumentation som visar vad som uppdaterats i IKT-systemet.
  • När det gäller licenser och mjukvara ska underlag för inköpet kunna visas upp om det inte kan verifieras på andra sätt.
  • Kontroll på plats eller digital kontroll, den förvaltande myndigheten dokumenterar i sin granskning.

Beskrivning

  • En återvändande är en tredjelandsmedborgare som lämnat en medlemsstats territorium och återvänt till ett tredjeland frivilligt eller som har avlägsnats.
  • Återintegreringsstöd innebär stöd antingen kontant, in natura, personligt stöd eller kombinerat, som ett värdland tillhandahåller en återvändande, i syfte att hjälpa den återvändande att leva ett självständigt liv efter återvändandet.

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången kan deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma deltagare får olika former av stöd i projektet ska deltagaren endast rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, För- och efternamn.

Beskrivning

  • Frivillig avser en frivillig avresa i enlighet med skyldigheten att återvända inom den tidsfrist som fastställts för detta ändamål i återvändandebeslutet. I denna indikator avses med återvändande en tredjelandsmedborgare som har lämnat en medlemsstats territorium.

Mätning

  • Direkt efter att personen har återvänt kan personen registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning på vilka som återvänt frivilligt.
  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum).

Beskrivning

  • I denna indikator avser en återvändande en tredjelandsmedborgare som avlägsnats.
  • Med avlägsnande avses verkställigheten av skyldigheten att återvända för tredjelandsmedborgare som saknar rätt att vistas i EU, det vill säga den fysiska transporten ut ur EU-medlemsstaten i enlighet med definitionen i artikel 3.5 i direktiv 2008/115/EG.

Mätning

  • Direkt efter att personen avlägsnats kan personen registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning på vilka som avlägsnats.
  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum).

Beskrivning

  • Med förvarsenhet menas en specialiserad anläggning för att kvarhålla en tredjelandsmedborgare som är föremål för återvändandeförfaranden, i syfte att förbereda återvändandet och/eller både initiera och genomföra avlägsnandet, särskilt när:
    • a) det finns en risk för att personen avviker, eller
    • b) den berörda tredjelandsmedborgaren undviker eller försvårar förberedelserna för återvändandet eller avlägsnandet.

 

  • En inrättad plats innebär en ny plats, som inte existerade tidigare för detta ändamål (t.ex. en ”inrättad plats” anses vara en plats i en byggnad som tidigare inte använts som en förvarsenhet för att kvarhålla tredjelandsmedborgare). Det inkluderar inte renovering.
  • Med plats avses en säng eller sovplats på en förvarsenhet i enlighet med tillämpligt EU-regelverk

Mätning

  • Platsen ska rapporteras när denna kan tas i bruk av stödmottagaren.
  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra, en plats ska enbart rapporteras en gång under indikatorn.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över antalet inrättade platser samt identifiering av platserna. Det måste gå att härleda vilka platser det rör.
  • Ska kunna visas upp vid kontroll på plats.

Beskrivning

  • Med förvarsenhet menas en specialiserad anläggning för att kvarhålla en tredjelandsmedborgare som är föremål för återvändandeförfaranden, i syfte att förbereda återvändandet och/eller både initiera och genomföra avlägsnandet, särskilt när
    • a) det finns en risk för att personen avviker
    • b) den berörda tredjelandsmedborgaren undviker eller försvårar förberedelserna för återvändandet eller avlägsnandet.

 

  • Moderniserad/renoverad innebär att förbättra skicket av befintliga platser i förvar, inklusive genom reparationer.
  • För moderniseringar/renoveringar som inte kan hänföras till enskilda platser (t.ex. i gemensamma utrymmen) redovisas alla platser som moderniserade/renoverade så länge alla platser i berörda anläggningar har direkt nytta av moderniseringen/renoveringen.
  • Med plats avses en säng eller sovplats i en förvarsenhet i enlighet med tillämpligt EU-regelverk.

Mätning

  • En plats ska rapporteras mot indikatorn när renoveringen färdigställts.
  • Platsen ska vara identifierbar och gå att spåra, en plats ska enbart rapporteras en gång mot indikatorn.
  • Om det gäller en renovering av t.ex. gemensamma utrymmen ska de platser som påverkas av renoveringen eller reparationerna rapporteras.
  • Om en plats tidigare rapporterats under indikatorn ska denna inte tas upp på nytt om den påverkas av renoveringar eller reparationer.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning över renoverade/moderniserade samt identifiering av platserna.
  • Det ska framgå vad som gjorts för att renovera och modernisera platserna.
  • Dokumentation genom före- och efterbilder.
  • Ska kunna visas upp vid kontroll på plats.

Beskrivning

  • Denna indikator omfattar tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i EU och för vilka alternativa åtgärder till frihetsberövande tillämpas för att förhindra att tredjelandsmedborgaren avviker och/eller håller sig undan eller förhindrar återvändandet, i enlighet med relevanta bestämmelser i direktiv 2008/115 om gemensamma normer och förfaranden iför återvändande av tredjelandsmedborgare som vistas olagligt i medlemsstaterna.
  • Alternativ till frihetsberövande innebär icke-frihetsberövande åtgärder som används för att övervaka och/eller begränsa rörligheten för tredjelandsmedborgare.
  • Alternativ till frihetsberövande skulle också kunna innebära till exempel mottagningsanläggningar med extra övervakningssystem (som in- och utregistreringssystem) eller rapporteringsskyldighet (som utegångsförbud).

Mätning

  • När en deltagare medverkar i projektet första gången kan deltagaren registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma person är föremål för olika former av alternativ till förvar ska deltagaren endast rapporteras en gång i projektet.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Sammanställning på återvändande personer i alternativ till förvar.
  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum).

Mål 4 – Stärka solidaritet och en rättvis ansvarsfördelning mellan medlemsstaterna, särskilt med avseende på de medlemsstater som påverkas mest av migrations- och asylutmaningar, bland annat genom praktiskt samarbete.

Beskrivning

  • I denna indikator avses med "person" en deltagare som är professionellt involverad i vidarebosättning, humanitärt mottagande och överföringar. En deltagare kan arbeta för alla typer av organ, t.ex. offentlig förvaltning, ideell organisation etc.
  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • Indikatorn täcker utbildningsaktiviteter om alla ämnen som är relevanta för det specifika målet.

Mätning

  • När en person medverkar i projektet första gången kan personen registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma person medverkar i olika utbildningsaktiviteter inom samma projekt ska personen rapporteras endast en gång i projektet.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet,
  • Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn.
  • Deltagarlistor/närvarolista från utbildningsverksamheter.

Beskrivning

  • Med deltagare avses en fysisk person som drar direkt nytta av ett projekt utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra projektet.
  • I denna indikator är en deltagare en tredjelandsmedborgare.
  • Stöd före avresan sker i det tredjeland där tredjelandsmedborgaren vistas, innan deltagarens resa till en medlemsstat. Stödet är inriktat på att endast hjälpa de tredjelandsmedborgare som har tagits emot av en medlemsstat genom vidarebosättning eller humanitära antagningsprogram, före deras faktiska avresa till den berörda medlemsstaten.

Mätning

  • När en person medverkar i projektet första gången kan personen registreras och rapporteras mot denna indikator.
  • Om samma person medverkar i olika utbildningsaktiviteter inom samma projekt ska personen rapporteras endast en gång i projektet.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Uppgifter som ska sparas om deltagare (deltagarförteckning): Unik identifierare (Person-, LMA- eller Samordningsnummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Datum för när individen startade i projektet, Datum för när individen slutade i projektet, Kontaktinformation för individen inkl. för- och efternamn, Ensamkommande barn (Ja/Nej), Inte EU-medborgare eller EES-medborgare. (Ursprungsland- och asylland).
  • Dokumentation/deltagarlista om vilka åtgärder som en individ deltagit i.

Beskrivning

  • Indikatorn täcker överföring av personer
    • som har en status definierad av Genèvekonventionen eller subsidiärt skydd i den mening som avses i direktiv 2011/95/EG från EU-medlemsstat som beviljat dem internationellt skydd till en annan EU-medlemsstat där de kommer att beviljas liknande skydd
    • som ansökt om internationellt skydd från den EU-medlemsstat som är ansvarig för att pröva deras ansökan till en annan EU-stat där deras ansökningar om internationellt skydd kommer att prövas.

 

  • Med sökande av internationellt skydd avses en sökande enligt definitionen i artikel 2 c i direktiv 2013/32/EU.
  • Person som åtnjuter internationellt skydd i den mening som avses i artikel 2 b i direktiv 2011/95/EU.
  • I denna indikator betyder överföring endast överföring från en medlemsstat till en annan medlemsstat.

Mätning

  • Omedelbart efter att deltagaren har överförts från en medlemsstat kan deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Rapportering av: Unik identifierare (LMA-nummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Inresedatum, Asylland, ursprungsland, Ensamkommande barn (Ja/Nej).

Beskrivning

  • Med vidarebosättning avses inresa efter en remiss från UNHCR av tredjelandsmedborgare eller statslösa personer från ett tredjeland till vilket de har fördrivits, till medlemsstaternas territorium och som beviljas internationellt skydd och har tillgång till en varaktig lösning i enlighet med unionslagstiftning och nationell lagstiftning.

Mätning

  • Omedelbart efter att deltagaren har överförts från en medlemsstat kan deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Rapportering av: Unik identifierare (LMA-nummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Inresedatum, Asylland, ursprungsland, Ensamkommande barn (Ja/Nej).
    Beslut.

Beskrivning

  • Humanitärt intagande avser inresa och vistelse efter, på begäran av en medlemsstat, en remiss från European Asylum Support Office (EASO), FN:s flyktingkommissariat (UNHCR), eller annat relevant internationellt organ, av tredjelandsmedborgare eller statslösa personer, från ett tredjeland till vilket de har tvångsförflyttats, till medlemsstaternas territorium och som beviljas internationellt skydd eller en humanitär status enligt nationell lagstiftning som ger rättigheter och skyldigheter motsvarande dem i artiklarna 20–34 i direktivet. 2011/95/EU för personer som omfattas av subsidiärt skydd.
  • För ändamålet med denna indikator är en person en deltagare som är en fysisk person som drar direkt nytta av en operation (projekt) utan att vara ansvarig för att initiera eller både initiera och genomföra operationen (projektet) enligt art. 2(40) HLR.

Mätning

  • Omedelbart efter att deltagaren har överförts från en medlemsstat kan deltagaren registreras och rapporteras under denna indikator.
  • Deltagarens ålder räknas från födelsedatumet och bestäms på det datum då deltagaren registreras för första gången.

Exempel på styrkande underlag

  • Unik identifierare (LMA-nummer), Kön, Ålder (födelsedatum), Inresedatum, Asylland, ursprungsland, Ensamkommande barn (Ja/Nej).
Medfinansieras av Europeiska unionen

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2025-03-04

AMIF öppnar en utlysning för Migrationsverket

Det finns cirka 22 miljoner kronor i tillgängliga medel för projekt som ska bidra till ett eller flera av de övergripande resultaten inom asylområdet i Sveriges nationella program för AMIF 2021–2027.

2025-02-13

Ansökningsseminarium del 2 – så finslipar du din ansökan om stöd

Asyl, migrations- och integrationsfonden (AMIF) bjuder in till en fortsättning av ansökningsseminariet för dig som har kommit längre i processen att skriva en ansökan om stöd i den pågående utlysningen. Under seminariet får deltagare en fördjupande vägledning avseende projektbeskrivning och budget. Är du en intressent som vill finslipa din ansökan om stöd? Välkommen att delta i ansökningsseminariet del 2!