2025-03-20
Årets största konkurrerande utlysning är stängd
Den 18 mars stängde fonden sin huvudsakliga konkurrerande utlysning inom samtliga AMIF:s mål; asyl, laglig migration och integration, samt återvändande.
På migrationsverket.se använder vi nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt. Vi använder också kakor för webbanalys, så att vi kan förbättra webbplatsen. Du kan välja att godkänna alla kakor eller endast nödvändiga kakor.
Om kakor och hur du kan ändra dina inställningar för kakor på Migrationsverkets webbplats
Asyl-, migrations- och integrationsfonden medfinansierar projekt med tredjelandsmedborgare som målgrupp. Under de olika rubrikerna kan du läsa mer om varje enskilt projekt och se en sammanställning över de stödmottagare som beviljats stöd i fondens i olika utlysningar.
Projektbanken är en förteckning över projekt som beviljats stöd genom EU–finansiering.
I Projektbanken – EU-program 2021–2027 Länk till annan webbplats. hittar du beviljade projekt under den innevarande programperioden.
Datum | Metod | SM | Projektnamn | Stödmottagare | Total projektbudget SEK |
---|---|---|---|---|---|
2025-01-29 | Icke konkurrerande utlysning | 2 | Immersiv Samhällsorientering i Virtual Reality: Integrerande världar för tredjelandsmedborgare | Högskolan väst | 6 162 762 |
2025-01-29 | Icke konkurrerande utlysning | 2 | Tamam genomförandeprojekt | Tamam | 1 981 427 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 1 | Stödcentrum för asylsökande med funktionsnedsättning | Funkibator Öst Ideell förening | 2 682 564 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | Funkisvägen Örebro | Studieförbundet Bilda Svealand | 3 535 025 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 1 | AMIR 2.0 - Information, Bedömning och Intervention för traumatyngda flyktingar | Mittuniversitetet | 6 625 506 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | Sysselsättning på lika villkor - unga med kraft för förändring | Right By Me | 1 533 039 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | Kulturförmedlare för ökad samhällsdelaktighet på Gamlegården. | Kristianstads kommun | 2 274 201 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | MOSAIK - Metoder och stöd för föräldrar (TLM) för att aktivt motverka kriminalitet hos barn | Uppsala kommun | 6 983 218 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | Tillit - Råd och stöd | Malmö pastorat | 5 731 123 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 1 | Ett tillgängligt mottagande | Rädda Barnens riksförbund | 6 377 558 |
2024-12-17 | Konkurrerande utlysning | 2 | Stärka skyddsfaktorer hos nyanlända familjer i Hässelby-Vällingby | Stockholms kommun | 8 431 820 |
2024‑09‑10 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Implementering av EU-rättsakter | Polismyndigheten | 1 000 000 |
2024‑09‑10 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Förstudie genomförande av EU:s migrations- och asylpakt (II) | Polismyndigheten | 1 000 000 |
2024‑08‑28 | Icke-konkurrerande utlysning | 3 | Utökade förvarsplatser i Flen | Migrationsverket | 120 000 001 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Inkluderande Jobbsök | Arbetsförmedlingen | 49 218 651 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Med3Comp | Region Dalarna | 15 993 834 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Kvinnoträffar | Nya kompisbyrån | 4 764 946 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 3 | AMIRA III | Svenska Röda Korsets centralstyrelse | 31 697 824 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | NYTTA – Nyanländas tidiga tillgång till arbetsmarknaden | Umeå kommun | 16 630 550 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Hello Sweden | ABF-S avdelning i Stockholm | 8 518 781 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Professional Support Centre AMIF | Beredskapslyftet ideell förening | 20 167 207 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Trygga boenden | Rädda Barnens riksförbund | 16 306 363 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Hälsolyftet – vägen in | Emmaboda kommun | 6 261 168 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Empowermentprojektet växtkraft | Sandvikens kommun | 24 022 498 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Kunskap och egenmakt | Hela människan i Malmö | 6 058 714 |
2024‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Från pakt till verklighet: ett kunskapslyft om EU:s nya asylsystem | Asylrättscentrum | 7 733 642 |
2024‑04‑04 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Utvecklad analysförmåga | Migrationsverket | 1 000 000 |
2024‑03‑27 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Implementering av EU-rättsakter | Migrationsverket | 1 000 000 |
2024‑03‑27 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Stöd till återvändande till Ukraina | Migrationsverket | 332 227 |
2023‑12‑19 | Icke-konkurrerande utlysning | 3 | Driftstöd Polismyndigheten | Polismyndigheten | 20 000 000 |
2023‑12‑19 | Icke-konkurrerande utlysning | 3 | Driftstöd Återvändandeområdet | Migrationsverket | 59 187 541 |
2023‑12‑19 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Driftstöd Asylområdet | Migrationsverket | 117 982 089 |
2023‑12‑21 | Icke-konkurrerande utlysning | 1 | Uppehälle och arbete | Migrationsverket | 149 984 420 |
2023‑12‑19 | Icke-konkurrerande utlysning | 3 | Samlokalisering med relevanta gränsförvaltande myndigheter för ökad kapacitet och kvalitet i återvändarprocessen | Kriminalvården | 16 975 106 |
2023‑12‑19 | Konkurrerande utlysning | 2 | Länssamverkan för hållbar integration, förstudie | Länsstyrelsen i Örebro län | 987 393 |
2023‑12‑19 | Konkurrerande utlysning | 2 | Tamam, förstudie | Tamam | 311 460 |
2023‑12‑19 | Konkurrerande utlysning | 2 | Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och Utmaningar, förstudie | Högskolan Väst | 294 799 |
2023‑12‑01 | Konkurrerande utlysning | 1 | RFSL AMIF 2024–2026 | RFSL | 71 382 814 |
2023‑10‑12 | Konkurrerande utlysning | 1 | Tillsammans för ett effektivare mottagande | Länsstyrelsen i Dalarnas län | 13 552 163 |
2023‑09‑29 | Konkurrerande utlysning | 3 | Vem är jag imorgon | Stockholms stadsmission | 22 839 001 |
2023‑09‑27 | Konkurrerande utlysning | 1 | Rättigheter och skydd för särskilt utsatta personer | Asylrättscentrum | 3 493 285 |
2023‑09‑27 | Konkurrerande utlysning | 1 | Hoppet – en tro på framtiden | Malmö Pastorat | 8 950 315 |
2023‑09‑27 | Konkurrerande utlysning | 3 | Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet | Kriminalvården | 8 575 765 |
2023‑09‑26 | Konkurrerande utlysning | 1 | Digitalisering Bilda Svealand | Studieförbundet Bilda Svealand | 10 375 076 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Snabbspåret till etablering | Kvarnby folkhögskolas ekonomiska förening | 3 877 795 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Språkmoduler för ukrainare | Luleå kommun | 3 898 859 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Ukraina | Stiftelsen Botildenborg | 4 240 033 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | KIAS 2.0 | Stiftelsen Activa i Örebro Län | 7 062 953 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | AMIF Mötesplatser | Rädda Barnens Riksförbund | 7 499 778 |
2023‑07‑04 | Konkurrerande utlysning | 1 | Sensus för Ukraina | Sensus Norrland | 6 968 545 |
2023‑07‑04 | Icke Konkurrerande utlysning | 1 | Statens Servicecenter 2 | Migrationsverket | 23 840 319 |
2023‑03‑30 | Icke Konkurrerande utlysning | 1 | Förbättrad service KC | Migrationsverket | 188 970 300 |
2023‑03‑30 | Icke Konkurrerande utlysning | 1 | K.V.O.T Kommunikation inom Vidarebosättning och Träffsäker matchning | Migrationsverket | 15 009 541 |
2023‑03‑30 | Icke Konkurrerande utlysning | 1 | DT bidrag | Migrationsverket | 27 822 345 |
2023‑03‑30 | Icke Konkurrerande utlysning | 3 | Verso – Ett samordnat återvändande | Polismyndigheten | 35 532 817 |
2023‑01‑24 | Konkurrerande utlysning | 3 | AMIRA II | Svenska Röda Korsets Centralstyrelse | 14 848 264 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 3 | Barn i familj | Strömsunds kommun | 11 044 600 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Jobbsteget Tillsammans | Nema Problema | 12 387 420 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | SOS Barnbyar Sverige - Familjepartner | SOS Barnbyar Sverige | 14 920 500 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 3 | Återvändande som internationell migrationspolitik: samordning inom och över nationella gränser | Regeringskansliet | 11 777 318 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Mellanrummet | Filipstads kommun | 14 791 714 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Kompis Sverige | Kompis Sverige | 10 959 603 |
2022‑12‑04 | Konkurrerande utlysning | 2 | Stärkt vuxenutbildning för nyanlända | Göteborgsregionens kommunalförbund | 12 065 197 |
2022‑12‑04 | Icke Konkurrerande utlysning | 2 | EMIN – Europeiska Migrations- och Integrationsnätet | Ronneby kommun | 44 769 881 |
2022‑12‑04 | Icke Konkurrerande utlysning | 3 | ARLO II | Polismyndigheten | 29 063 374 |
2022‑07‑20 | Konkurrerande utlysning | 2 | Barn i fokus | Rädda barnens riksförbund | 70 008 342 |
2022‑07‑20 | Konkurrerande utlysning | 2 | Yrkesväg | Länsstyrelsen i Värmlands län | 123 727 636 |
2022‑07‑20 | Konkurrerande utlysning | 2 | Tidiga Insatser i Samverkan i Region Uppsala | Region Uppsala | 50 981 375 |
2022‑07‑20 | Konkurrerande utlysning | 2 | Samverkan Gävleborg 2022 | Länsstyrelsen i Gävleborgs län | 58 320 567 |
2022‑07‑20 | Konkurrerande utlysning | 2 | Helhetslyftet | Västra Götalandsregionen | 119 667 055 |
2022‑07‑20 | Icke konkurrerande utlysning | 1 | Samhällsintroduktion för asylsökande | Migrationsverket | 113 704 685 |
2022‑07‑20 | Icke konkurrerande utlysning | 1 | Införandet av EU:s Statistikförordning i Sverige | Migrationsverket | 30 114 508 |
2022‑07‑20 | Icke konkurrerande utlysning | 2 | Projekt Digital transformation | Migrationsverket | 170 923 266 |
2022‑07‑20 | Icke konkurrerande utlysning | 2 | Project EQ (Improved Efficiency | Migrationsverket | 56 985 128 |
Här kan du hämta en mer detaljerad information om våra pågående projekt som en maskinläsbar CSV fil Öppnas i nytt fönster.. Filen uppdateras varje kvartal.
Klicka på bilden för att göra den större. Källa SCB omarbetad av Migrationsverket
Vad arbetar AMIF-finansierade projekt med, och hur bidrar de till den svenska och internationella migrationspolitiken och samhällsnyttan? I vår artikelserie presenterar vi AMIF-projekt som berättar mer om sina verksamheter.
Genom artiklar om projekt och på teman vill vi belysa de insatser vi finansierar så att fler kan ta del av det viktiga arbete som görs inom ramen för fonden. Här samlar vi därför resultat och glimtar av projektens vardag. Är du intresserad av att söka projektfinansiering eller vill du veta mer om det arbete som pågår? Sök inspiration och ta del av projektberättelserna.
Med anledning av kriget i Ukraina aktiverades EU:s massflyktsdirektiv i mars 2023. Direktivet ger personer som flyr från Ukraina rätt att få tillfälligt uppehålls- och arbetstillstånd inom EU och med stöd i direktivet har många ukrainare fått skydd i Sverige. Under våren 2023 öppnade AMIF en särskild utlysning för projekt som syftade till att stötta personer från Ukraina i deras etablering. Sex projekt från Malmö till Luleå beviljades medel i utlysningen.
I samband med att projekten avslutades i december 2024 har tre av dem producerat kortfilmer som du kan ta del av här.
Läs mer och se projektfilmerna
För att möta utmaningarna inom migration och integration krävs innovativa lösningar och grundlig forskning. Genom att AMIF erbjuder aktörer finansiellt stöd kan förstudieprojekt genomföras inom fondens målområden. Förstudierna syftar till att identifiera var behoven är som störst och hur vi bäst kan skapa hållbara och långsiktiga lösningar på migrationsområdet. Genom förstudierna kan grunden läggas för framtidens integrationsarbete, där allt från ny teknik till förbättrad samverkan mellan aktörer kan spela en avgörande roll.
AMIF finansierar flera projekt som på olika sätt arbetar för att göra återvändandeprocessen för migranter som fått ett av- eller utvisningsbeslut mer individanpassad, human och effektiv. Vi möter AMIF-projekt som drivs av Delegationen för migrationsstudier, Kriminalvården, Svenska Röda korset och Polismyndigheten.
Hur kan samhället bidra till att underlätta återvändandet för enskilda individer? Hur ser statistiken kring återvändande ut? Hur tar man hänsyn till barnperspektivet i en återvändandeprocess? Hur formas internationellt samarbete kring återvändande? Hur kan arbetet med verkställighet förbättras?
Hör projektledare berätta, lyssna på poddar och läs om projekten i andra media.
Under 2023 testade AMIF en erbjuda ny projektform – förstudier. Att få möjlighet att genomföra förstudier ger aktörer inom migrationsområdet möjlighet att ansöka om medel för att analysera nuläget, identifiera brister eller behov, samt undersöka vad som är möjligt att göra i ett större AMIF-finansierat projekt. Tre aktörer – Högskolan Väst, Länsstyrelsen i Örebro län och ungdomsorganisationen Tamam - beviljades medel för åtta månaders förstudie.
I samarbete med Göteborgs stad har ett forskarteam från Högskolan Väst genomfört en förstudie för att undersöka möjligheter och utmaningarna med att genomföra samhällsorientering för nyanlända med hjälp av Virtual Reality (VR). Deltagare i projektet fick testa virtuella scenarion och övningar kopplade till samhällsfenomen såsom demokrati och diskriminering, och blev därefter intervjuade om sina upplevelser.
– Att utforska vilka möjligheter som finns för att stärka samhällsorientering med hjälp av Virtual Reality-teknik ligger rätt för sin tid då tekniken erbjuder möjligheter för både ett individuellt, såväl som gruppbaserat, lärande som kompletterar klassrumsundervisningens begränsningar, säger projektledaren Amir Haj-Bolouri (docent informatik) från Högskolan Väst i förstudien.
– Vi är nöjda med samarbetet ihop med Högskolan Väst och tror på att detta projekt skapa nya pedagogiska och värdefulla möjligheter för både nyanlända och våra lärare i samhällsorientering, säger Anders Boklund Ferreira Enhetschef, Samhällsorienterande insatser
Resultaten visar att användning av VR-tekniken inom samhällsintroduktion erbjuder många möjligheter att förmedla svåra och komplexa teman på ett tryggt, interaktivt och lekfullt sätt. Genom VR kan nyanlända, tillsammans med samhällsvägledare, delta i rollspel och få tidiga insikter om hur realistiska scenarion kan utspela sig i samhället.
Både Högskolan Väst och Göteborgs stad har uttryckt ett stort intresse för att vidareutveckla samhällsorienteringsprogrammet genom att integrera den nya VR-tekniken som ett pedagogiskt stöd i framtiden.
Läs mer på projektets webbsida Länk till annan webbplats., där kommer mer information om projektet att publiceras.
Tamam är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som arbetar för antirasism, barn och ungas inkludering samt samhällsengagemang och självorganisering. Tamam skapar sociala mötesplatser och organiserar meningsfulla fritidsaktiviteter för att ge alla lika möjligheter, oavsett förutsättningar. Organisationen har lokalföreningar i Malmö, Lund, Tranås, Göteborg, Mariestad, Stockholm och Uppsala.
Förstudien syftar till att stärka och utveckla Tamams arbete riktat mot nyanlända unga, för att bidra till en förbättrad livssituation och hälsa, minska trösklarna för att komma in i det svenska samhället och föreningslivet samt skapa bättre förutsättningar för lokala gemenskaper. Projektet fokuserar på att kartlägga framgångsfaktorer och förutsättningar samt dra nytta av erfarenheter, idéer och kunskaper från Tamam aktiva med egen erfarenhet av migration för att förbättra organisationens verksamhet för nyanlända unga.
– Kartläggningen har inte bara varit väldigt rolig att genomföra, utan har också lagt grunden för fortsatt utveckling av organisationen och nya projekt. Förstudien har möjliggjort att vi kunnat avsätta tid och resurser för att samla in medlemmarnas erfarenheter, åsikter och önskemål om vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas, på ett mer omfattande sätt än tidigare. Som en medlemsstyrd organisation har förstudien gett oss en värdefull möjlighet att utveckla metoder för ökat medlemsinflytande och stärka förutsättningarna för unga nyanländas inkludering och sociala gemenskap, säger Alice Herzberg som projektlett förstudien för Tamam.
Ta del av Tamams kartläggning Länk till annan webbplats.
Länsstyrelsen i Örebro län har genomfört en kartläggning av kapaciteten och beredskapen för mottagande och integration av nyanlända i länets kommuner. Både styrkor och områden som behöver förbättras belyses. Syftet är att ge en nulägesbild av länets arbete inom tre områden: boende, sysselsättning samt ledning och styrning av kommunernas integrationsinsatser.
– Det är mycket positivt att alla kommuner har deltagit och bidragit med enkätsvar och intervjuer. Det ger oss ett starkt underlag för att gemensamt fortsätta arbetet med att stärka integrationen i länet, säger Karin Eriksby, integrationssamordnare.
Förstudieprojektet initierades av Strategnätverket som drivs av Länsstyrelsen i Örebro län. Nätverkets tjänstepersoner identifierade ett växande behov av samverkan mellan länets kommuner inom integrationsområdet. För att fördjupa samverkan behövdes en bättre förståelse för vad varje kommun kan erbjuda och var det finns behov av stöd. Utifrån dessa diskussioner beslutades att ansöka om medel från AMIF för att genomföra en kartläggning. Resultaten av förstudien kommer att användas i det fortsatta arbetet med att utveckla en strategi för länssamverkan för hållbar integration. Slutrapporten är ännu inte offentliggjord.
Mer om Länsstyrelsen Örebros arbete med integration Länk till annan webbplats.
Efter att EU-parlamentet under våren 2024 godkänt EU:s migrations- och asylpakt har intresset för förstudier ökat bland myndigheter som ansvarar för att implementera de nya rättsakterna under de kommande åren. AMIF har därför beviljat medel för ytterligare två förstudier, vilka drivs av Migrationsverket (Genomförande av EU:s migrations- och asylpakt) och Polismyndigheten (Implementering av EU:s rättsakter). Rapporterna kommer att publiceras under 2025.
Projekt ARLO II leds av Polismyndigheten. Projektet påbörjades i januari 2023 och pågår under tre år. Projektet placerar ut så kallade ambulerande återvändandesambandsmän i tredjeland (länder utanför EU/EES-området) för att förbättra samarbetet med myndigheter i landet. Målet är att möjliggöra ett mer effektivt och humant återvändande till länder där Sverige har svårigheter att verkställa av- och utvisningsbeslut. Verkställighet av beslut om utvisning på grund av brott är särskilt prioritet hos ARLO II.
Projektledare och projektkoordinator för ARLOII på mötet i Bryssel där en presentation hölls om projektet för EU-rådets Working Party on Integration, Migration and Expulsion (IMEX).
Det tidigare arbetet visade att metoden med att placera ambulerande sambandsmän under kortare perioder i tredjeländer är framgångsrik. Det går att upprätta kontakter i landet för att utveckla samarbetet och därmed effektivisera återvändandearbetet trots den korta tid vi vistas i landet. Placeringar pågår under tre veckor till tre månader och baseras alltid på Polismyndighetens behov. I projektet kan vi vara flexibla och placera sambandsmännen med kort varsel berättar projektledaren för ARLO II Svetlana Ripler.
– Arbetet består av flera delar. Sambandsmännen ska hjälpa till att lösa svåra individärenden och bidra till att underlätta dialogen med mottagarlandet. Hen behöver hitta ett hållbart samarbete med mottagarlandet och förbereda det som krävs inför återvändarens ankomst, exempelvis lösa praktiska problem som kan uppstå. Sambandsmannen presenterar aktuella ärenden till ansvariga myndigheter i mottagarlandet och för dialog om vikten av att hjälpa med fastställelse av identitet och att ta emot sina medborgare. En persons identitet och medborgarskap ska vara fastställd när individen återvänder, men i de fall det kan göras först på plats i mottagarlandet genomförs en intervju och kontroll direkt vid ankomst. Men framför allt ska sambandsmännen säkerställa att återvändandet sker på ett humant och rättssäkert sätt, berättar Svetlana Ripler.
En av projektets sambandsmän i möte med nationell polis i Guinea Conakry.
ARLO II projektet fick in ett ärende i januari 2023 gällande en återvändare med utvisningsbeslut och som sade sig komma från Liberia. Personen saknade resehandlingar och ville inte låta sig intervjuas av den liberianska ambassaden för att identifieras och kunna få en resehandling. Projektet beslutade sig då för att placera en sambandsman i Liberia under två veckor för att försöka hitta en lösning i ärendet. Efter sambandsmannens kontakt med liberianska myndigheter godkände de att återvändaren kunde resa in i landet och bli intervjuad efter ankomst till Liberia. Resa ordnades under tiden sambandsmannen var kvar i Liberia. När intervjun genomfördes av liberianska myndigheter framkom det att återvändaren i själva verket kom från grannlandet Sierra Leone. Hen lämnade kontaktuppgifter till sin familj i hemlandet och vädjade om att få återvända dit vilket de liberianska myndigheterna kunde hjälpa honom med.
Sedan projektstart har de ambulerande sambandsmännen arbetat i Nigeria, Kenya, Somalia, Ghana, Kuwait, Saudiarabien, Liberia, Sierra Leone, Mali, Egypten och Guinea-Conakry. Sambandsmännen ska med kort varsel kunna resa dit behovet finns för att lösa specifika problem direkt på plats. Sverige är unikt i Europa med att arbeta på det här sättet.
Två av projektets sambandsmän möter Operation Manager of Land Border Security i Kuwait City.
Parallellt med placeringarna i tredje land bjuder ARLO II in delegationer från myndigheter i olika länder men även dess ambassader i Europa. Projektet har också möjlighet att genomföra delegationsbesök utomlands. Projektet både besöker och tar emot besök för att utbyta erfarenheter och kunskaper med andra aktörer vad gäller återvändande.
Projektets arbetsmetoder väcker intresse.
– Flera europeiska länder har kontaktat oss och vill veta mer. Vi har bland annat besökt Norge som kommer starta eget projekt med ambulerande sambandsmän. Vi har berättat om vårt arbete i Bryssel och även haft besök av en delegation från Nederländerna som också kommer att börja arbeta med metoden, avslutar Svetlana Ripler.
Delegation från Liberia Immigration Service besöker Lokalpolisområde Arlanda.
Projekt AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum) drivs av Röda Korset. De har under många år arbetat med att ge stöd till personer som har fått avslag på sin asylansökan och står inför ett eventuellt återvändande.
Målet är att stärka individer att fatta egna beslut om sin framtid, samt att den som återvänder ska få ett så bra stöd som möjligt, både före och efter ett återvändande.
– Röda Korsets arbete har genomfört flera EU-projekt för att återvändandeprocessen ska vara så human, värdig och hållbar som möjligt för den enskilda berättar Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II.
Genom Röda Korsets pågående AMIF-finansierade projekt stärks stödet ytterligare. Det tvååriga projektet startade i februari 2023 och erbjuder nya typer av insatser till individer som fått ett avslagsbeslut.
– Förutom att erbjuda den enskilda stöd arbetar vi brett med att stärka kunskapen och kapaciteten hos aktörer som möter målgruppen. Vi utbildar civilsamhällesorganisationer och myndigheter i Sverige och i andra länder om vilka behov personer som återvänt kan ha och vad som är bra arbetssätt och bemötande för att möta de behoven. Vi utgår både ifrån studier där vi intervjuat personer som återvänt och Röda Korsets långa erfarenhet på området. Vi samordnar ett nätverk inom civilsamhället för aktörer som ger stöd vid avslag och återvändande, för dialog med myndigheter samt arbetar med påverkansarbete för att förbättra situationen för återvändare, fortsätter Mikaela Hagan.
Svenska Röda Korset på besök hos Irakiska Röda Halvmånen i Bagdad 2023. Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen samt Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II. Fotograf: Josefin Zeolla
Tillsammans med Irakiska Röda Halvmånen ger AMIRA II individbaserat stöd vid ett återvändande till Irak. Fokus läggs på särskilt utsatta individer. Insatserna kan innebära psykosocialt stöd och rådgivning, humanitärt eller materiellt stöd, hjälp att få tillgång till sjukvård och behandling, utbildning, eller att starta företag.
– Återvändare till Irak har stora och komplexa behov av stöd. Svenska Röda Korset har under första delen av projektet haft en landrepresentant i Irak, vilket har möjliggjort att vi kan arbeta långsiktigt med att utveckla kunskap, kapacitet och samverkan med Irakiska Röda Halvmånen. Systerorganisationerna samarbetar kring enskilda ärenden och med informationsutbyte och kapacitetsstärkande insatser. Man samarbetar också kring praktiskt, materiellt och psykosocialt återintegreringsstöd. Vi ska också följa upp återvändande individer och familjer över tid för att se hur det går för dem, säger Mikaela Hagan.
Projektet utvecklar även insatser till föräldrar i samverkan med Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade (RKC), lokaliserat i Skellefteå. Bland annat har fyra föräldragruppsträffar genomförts under hösten 2023. Gensvaret har varit mycket positivt och det finns planer på att implementera föräldragruppen i den ordinarie verksamheten på RKC.
Projektet har också genomfört en tvådagarsworkshop med information och diskussion kring asyl- och återvändandeprocessen och information för föräldrar kring frågor som rör barnets rättigheter och delaktighet. Workshopen genomfördes för första gången i januari 2024. Under den första dagen deltog elva personer som också fick individuell juridisk rådgivning kopplat till sin egen process. Den andra dagen diskuterade en föräldragrupp återvändandet ur ett barnperspektiv. Konceptet ska erbjudas på fler orter och utvecklas vidare under kommande år.
Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen tillsammans med Josefin Zeolla och Mikaela Hagan från Svenska Röda Korset Fotograf: Karina Lapteva
På Röda Korsets hemsida finns mer information om projektet samt rapporter och material som vänder sig till dig som möter personer med avslag på sin asylansökan: Stöd vid avslag och återvändande (rodakorset.se) Länk till annan webbplats.
AMIRA II arbetar även med att sprida kunskap om barns behov och rättigheter i återvändandeprocessen. Projektet utgår ifrån ett material som bygger på intervjuer med barn som genomfördes i det första AMIRA-projektet. Läs ”Efter avslag – barns upplevelser och tankar om återvändande” Länk till annan webbplats.
Har du fått ett avslag på din asylansökan och behöver stöd? Vänd dig till returnsupport@redcross.se
Kontaktperson och projektledare för AMIRA II: Mikaela Hagan, mikaela.hagan@redcross.se
Med anledning av kriget i Ukraina aktiverades EU:s massflyktsdirektiv i mars 2023. Direktivet ger personer som flyr från Ukraina rätt att få tillfälligt uppehålls- och arbetstillstånd inom EU och med stöd i direktivet har många ukrainare fått skydd i Sverige. Under våren 2023 öppnade AMIF en särskild utlysning för projekt som syftade till att stötta personer från Ukraina i deras etablering. Sex projekt från Malmö till Luleå beviljades medel i utlysningen.
I samband med att projekten avslutades i december 2024 har tre av dem producerat kortfilmer som du kan ta del av här nedan.
Botildenborg är en prisbelönad gård och stiftelse i randen till Rosengård i Malmö som sedan 2015 jobbat med mat och odling för att bidra till ett hållbart samhälle. Projekt Växtplats Ukraina har arbetat för att ge ukrainska flyktingar jobb, språk och kunskaper om det svenska samhället. Projektet bidrar till fysisk och mental hälsa då deltagarna får jobba praktiskt i Botildenborgs prunkande trädgård och möta svenska volontärer för att skapa nätverk, öva språket och känna gemenskap. Efter språkträning matchas deltagarna ut i praktik till företag. Projektet samverkar med Malmö stad och Arbetsförmedlingen.
Se en film om projekt Växtplats Ukraina Länk till annan webbplats.
Projektet ger ukrainska flyktningar förutsättningar att etableras, integreras och aktivt delta i det svenska samhället och arbetsmarknaden genom att förse dem med språkstudier, vägledning och kartläggning. Projektet har utvecklat ett modulsystem som möjliggör en flexibel studieform så att projektdeltagarna kan kombinera språkstudier med andra aktiviteter. Projektet har som ambition att ge deltagarna möjligheten att uppnå ett godkänt betyg på SFI som möjliggör vidare studier, men också att tillgodose Norrlandsregionens behov av kvalificerad arbetskraft.
Se en film om projekt Språkmoduler för ukrainare Länk till annan webbplats.
Projektet stöttar flyktingar från Ukraina i processen att lära sig svenska och närma sig arbetsmarknaden genom individuellt anpassat stöd med grund i metoden Supported Employment. Metoden bygger på aktivt deltagande och ansvarstagande från deltagaren själv med stöd av en arbetskonsulent. Projektet samarbetar med Örebro kommuns vuxenutbildning och ett vård- och omsorgsboende där en arbetsplatsförlagd utbildning med inriktning mot vård och omsorg genomförs.
Direktivet gäller till den 4 mars 2026.
Källor: regeringen.se, amnesty.se, Europakommissionen
Camilla Stubbe arbetar vid Kriminalvårdens nationella transportenhet (NTE) och leder projekt Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet. Här berättar hon var Kriminalvårdens återvändandeverksamhet befinner sig idag och vad myndigheten vill åstadkomma genom att driva projektet.
Projektet startade i januari 2024 och är fortfarande i uppstartsfas. Syftet är att höja Kriminalvårdens interna kompetens kring återvändandeområdet. Personal som arbetar med återvändande ska lära sig mer om det juridiska ramverket, internationella perspektiv, hur man tar hänsyn till barn- och genusperspektiven och utsatta gruppers behov.
Projektet ska också skapa en bättre förståelse för den kulturella och sociala innebörden av återvändande.
– Alla som arbetar på Kriminalvården med återvändandeverksamhet ska få en ökad förståelse och kunskap som de kan använda i sitt dagliga arbete. Personalen ska ha rätt förutsättningar att ge de klienter man möter ett så bra återvändande som möjlig, säger Camilla Stubbe.
Projektet ska bland annat ta fram en ny utbildning där personalen får öva i en realistisk miljö. Övningarna ska göras i lokaler med en flygplanskropp, bostadsmoduler och en säkerhetskontroll. Syftet är att personalen ska känna sig tryggare och lära sig hur de kan situationsanpassa både sitt agerande och bemötande utifrån vem de möter. Något som gynnar särskilt barn och andra utsatta grupper.
– Sammanfattningsvis ger projektet möjligheter att både ta fram förbättrade arbetsmetoder och att öva på dem under kontrollerade former innan de används praktiskt vid återresor och i mötet med klienter. Vi vill att personalen ska känna att de har en bra grund att stå på och att det leder till konkreta förbättringar i våra arbetssätt, avslutar Camilla Stubbe.
Sedan drygt ett år tillbaka driver Delmi ett återvändandeprojekt finansierat av AMIF. Projektet utforskar hur diplomatiska verktyg samt internationellt och nationellt samarbete kan främja ett effektivt, humant och hållbart återvändande för asylsökande som fått ett av– eller utvisningsbeslut och som därmed ska lämna Sverige.
OECD möte i Marocko Foto: Delmi
I projektet Återvändande som internationell migrationspolitik studeras hur återvändandepolitiken implementeras och efterlevs i och utanför Sverige. Projektet tar fram ny kunskap och stärker samverkan mellan aktörer som arbetar inom återvändandeområdet. Genom att fokusera på diplomatiska verktyg och internationellt samarbete ska projektet identifiera problem och utmaningar kopplat till återvändande.
– Forskningen inom fältet och några av projektet preliminära resultat pekar på utmaningar både kring logistik och i att öka viljan hos ursprungsländerna att ta emot sina egna medborgare. Även koordineringen mellan olika myndigheter inom ett och samma land är ofta ett problem, och vad gäller samverkan med ursprungsländerna upplever många informanter att kommunikationen är bristfällig, berättar projektledare Henrik Malm Lindberg.
Målet är att öka kapaciteten hos svenska och internationella aktörer och bidra till ett ökat frivilligt återvändande.
Delprojekt 1 undersöker utlandsmyndigheternas (svenska ambassader, konsulat, delegationer och representationer placerade utomlands) roll och funktion i återvändandearbetet. Arbetet är i en intensiv slutfas med sammanställning av rapport och vetenskaplig granskning innan resultaten ska presenteras under hösten 2024.
Delprojekt 2 fokuserar på att studera och jämföra implementering av återvändande i olika nordiska länder, samt befintliga samarbeten inom Norden. I delprojektet pågår materialinsamling följt av bearbetning av material samt skrivande under hösten. Resultaten av delprojekt 2 beräknas vara klara i början av 2025.
Delprojekt 3 ser över EU:s roll i återvändandeprocessen. Delprojektet är i en uppstartsfas och ska redovisas under 2025.
Två av sex planerade avsnitt om återvändande till Delmi-podden har hittills tagits fram inom projektet:
Återvändande som internationell migrationspolitik – Delmi Länk till annan webbplats.
2025-03-20
Årets största konkurrerande utlysning är stängd
Den 18 mars stängde fonden sin huvudsakliga konkurrerande utlysning inom samtliga AMIF:s mål; asyl, laglig migration och integration, samt återvändande.
2025-03-12
Asyl-, migrations- och integrationsfonden 2014–2020 har efterhandsutvärderats
Under programperioden 2014–2020 genomfördes 80 projekt inom ramen för Asyl-, migrations och integrationsfonden (AMIF) och tillsammans med 53 unika organisationer fick cirka 49 800 tredjelandsmedborgare stöd i något av fondens projekt. Nu har programmets genomförande efterhandsutvärderats av Ramboll på uppdrag av fonden.
2025-03-05
Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad
Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.