Start

Arbetsgivare Säsongsarbetare

Du har en anställd med arbetstillstånd för säsongsarbete som vill förlänga sitt tillstånd.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till
  • Ansök

Om du vill se informationen som riktar sig till arbetstagaren, kan du titta på sidan Du vill förlänga – Säsongsarbetare

Ett arbetstillstånd gäller i högst två år. Om arbetstagaren vill fortsätta arbeta längre tid än tillståndet gäller kan hen ansöka om att förlänga arbetstillståndet.

Om personen har arbetat i Sverige med tillstånd för arbete i minst fyra år under de senaste sju åren, kan hen samtidigt välja att ansöka om permanent uppehållstillstånd.

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför ett krav på arbetstagaren att även ha en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall. Om arbetstagaren inte har ordnat detta, kan hen inte få arbetstillstånd.

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

För dig som arbetsgivare går en ansökan om förlängt arbetstillstånd till på samma sätt som en förstagångsansökan. Du påbörjar ansökan genom att lämna information om anställningen i e-tjänsten. När du är klar får arbetstagaren en länk till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.

Utöver de krav som ställs på arbetstagaren, ska du som arbetsgivare uppfylla följande krav för att arbetstagaren ska kunna få förlängt arbetstillstånd:

Anställningsvillkoren ska ha varit uppfyllda under hela perioden som arbetstagaren har haft arbetstillstånd
Arbetstagarens lön, försäkringar och övriga anställningsvillkor ska ha varit minst i nivå med kollektivavtal eller i nivå med den praxis som gäller inom yrket eller branschen. Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tid som hen har haft arbetstillstånd i Sverige.

Du ska fortsatt erbjuda arbetstagaren en anställning

Anställningen ska ge en lön som möjliggör god försörjning
Anställningen ska göra det möjligt för arbetstagaren att uppnå god försörjning. Det innebär att arbetstagaren måste ha en månadslön som uppgår till minst 80 procent av den medianlön som Statistiska centralbyrån (SCB) har publicerat och som gällde vid ansökningstillfället.

För att uppnå god försörjning ska arbetstagaren få en månadslön på minst 28 480 kronor. Det motsvarar 80 procent av den aktuella medianlönen som SCB publicerar i juni varje år.

Läs om aktuell medianlön på SCB:s webbplats Länk till annan webbplats.

Månadslönen ska även vara i nivå med kollektivavtal eller i nivå med den praxis som gäller inom yrket eller branschen. Det betyder att arbetstagarens lön kan behöva vara högre än 80 procent av medianlönen.

Läs mer på sidan God försörjning – försörjningskrav för arbetstillstånd

Du ska ge berörd facklig organisation möjlighet att yttra sig om anställningsvillkoren

  • Samla in viktiga uppgifter

Se till att du har tillgång till de uppgifter om arbetstagaren, företaget och anställningen som du kommer att behöva lämna i e-tjänsten.

Uppgifter om arbetstagaren
Namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och mejladress. Observera att det är genom denna mejladress som din medarbetare kommer att logga in i e-tjänsten för att fortsätta ansökan om arbetstillstånd, så dubbelkolla den noga.

Uppgifter om företaget
Organisationsnummer, kontaktuppgifter, startdatum för verksamheten och arbetsplats. Arbetsgivare i branscher med högre krav, nystartade verksamheter och ombud behöver även bifoga styrkande dokument.

Uppgifter om anställningen
Yrke, SSYK-kod för det aktuella yrket, arbetsuppgifter, anställningsform, startdatum, omfattning, lön, datum för eventuellt kollektivavtal och försäkringsbolag.

  • Försäkringar för arbetstagaren

Arbetstagaren måste omfattas av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela tillståndstiden. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är. Du ska kunna visa att försäkringarna har gällt under tidigare tillståndstid och att de fortsätter gälla framöver.

En sjukförsäkring ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.

En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan till exempel göra att familjen har råd att bo kvar i sitt hem.

Med en trygghetsförsäkring kan försäkringstagaren få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren har skadat sig i jobbet eller på väg till eller från arbetsplatsen. Försäkringen kallas ofta för Trygghetsförsäkring vid arbetsskada och förkortas TFA.

En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren men då betalas av arbetsgivaren.

Arbetstagaren måste också teckna privat försäkring

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför ett krav på arbetstagaren att även ha en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall. Om arbetstagaren inte har ordnat detta, kan hen inte få arbetstillstånd.

  • Välj vilket fackförbund som kan vilja yttra sig

I e-tjänsten får du välja vilken facklig organisation som ska få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra. Om fackförbundet är anslutet till Migrationsverkets digitala hantering, kommer du att kunna välja det direkt inne i e-tjänsten och får senare yttrandet direkt in i e-tjänsten. Annars får de lämna sitt yttrande via en blankett.

Om den fackliga organisationen avstår från att lämna synpunkter över anställningsvillkoren kommer Migrationsverket att ta ställning till om de erbjudna anställningsvillkoren motsvarar kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.

  • Om ditt företag omfattas av högre krav eller är nystartat behöver du förbereda styrkande dokument

Om ditt företag omfattas av högre krav eller är en nystartad verksamhet kommer du att behöva bifoga kopior av styrkande dokument. Förbered dokumenten och kontrollera att informationen syns tydligt.

  • Dokument som visar likvida bankmedel
  • Balans- och resultatrapporter för föregående och nuvarande år
  • Företagets skattekontoutdrag för de senaste tre månaderna.
    Observera att det bara gäller om du tidigare har anställt personer från länder utanför EU som har fått arbetstillstånd på grund av anställningen hos dig.

  • Dokument som visar likvida bankmedel eller checkkrediter
  • Balans- och resultatrapporter för nuvarande år
  • Avtal om pågående eller kommande uppdrag.

Om du tidigare har anställt personer från länder utanför EU och de personerna har fått arbetstillstånd för att arbeta för dig ska du även bifoga:

  • företagets skattekontoutdrag för de senaste tre månaderna. Skattekontoutdraget ska visa inbetalda arbetsgivaravgifter
  • dokument som visar att de tidigare anställda har omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid som de har haft arbetstillstånd i Sverige.

Om ditt företag tillhör någon av dessa branscher ska du kunna redovisa hur företaget klarar av att garantera lön för personen som ansöker om arbetstillstånd. Du ska även kunna styrka att det finns förutsättningar att betala lön under minst tre månader.

Du som ska anställa inom följande branscher omfattas:

  • Städ (81290, 81210)
  • Hotell och restaurang (55101, 56)
  • Bygg (41200, 421, 42990, 43)
  • Handel (471–478)
  • Jord- och skogsbruk (0113, 012, 02102)
  • Bilverkstad (452)
  • Service (9602, 9604, 9609)
  • Bemanning (782)
  • Personlig assistans (88101, 88102)

Siffrorna inom parentes står för de första siffrorna i aktuella SNI-koder. Vilken SNI-kod ditt företag har framgår av ert registreringsbevis från Skatteverket.

Undantag från högre krav

Arbetsgivare inom kommun, regioner och stat är undantagna de högre kraven och behöver inte redovisa ovanstående för att uppfylla kravet för arbetstillstånd.

Om din verksamhet har funnits kortare tid än ett år, eller har varit vilande, behöver du styrka att du har förutsättningar att betala lön under minst tre månader till de personer som du ska anställa. Om du tidigare har anställt medborgare utanför EU/EES behöver du kunna styrka att du har betalat arbetsgivaravgifter och att de anställda har omfattats av rätt försäkringar.

Om du ska agera ombud åt en arbetsgivare behöver du ordna en fullmakt.

Observera att du som ombud med fullmakt är den enda som kommer att ha tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden, eftersom du skapar ansökan med din e-legitimation. Därmed blir du den enda som kan slutföra arbetsgivarens del av ansökan och svara på eventuella kompletteringar.

Läs mer om fullmakt

Om arbetstagaren vill ansöka om permanent uppehållstillstånd i samband med ansökan om förlängt arbetstillstånd, ska hen

  • ha haft arbetstillstånd och arbetat i Sverige i minst fyra år under de senaste sju åren
  • kunna försörja sig själv
  • leva ett skötsamt liv.

Om personen inte uppfyller kraven för permanent uppehållstillstånd kan hen fortfarande få förlängt arbetstillstånd, om kraven för det är uppfyllda.

Det är arbetstagaren som själv väljer att ansöka om permanent uppehållstillstånd. Du som arbetsgivare behöver inte göra något i din del av ansökan.

Om arbetstagaren tidigare har fått ett beslut om avvisning eller utvisning och beslutet fortfarande gäller, är det mycket viktigt att ni ansöker om förlängning av arbetstillståndet innan det nuvarande tillståndet slutar gälla. Om ni ansöker efter att det nuvarande arbetstillståndet har slutat gälla prövas ansökan i stället som en ansökan om hinder mot verkställighet.

Arbetstagaren kan ansöka om förlängning av arbetstillståndet tidigast fyra månader innan det nuvarande tillståndet slutar gälla. Ni måste ansöka innan det nuvarande tillståndet går ut. Om ni ansöker för sent får arbetstagaren inte arbeta under handläggningstiden.

Migrationsverket rekommenderar att ni lämnar in ansökan tidigast 30 dagar innan det nuvarande arbetstillståndet slutar gälla. Detta för att vi kan fatta beslut om permanent uppehållstillstånd först när det nuvarande tillståndet har gått ut.

Arbetstagaren har rätt att fortsätta arbeta under väntetiden om hen har ansökt innan det tidigare tillståndet går ut.

Om du som arbetsgivare hyr ut eller förmedlar en bostad till arbetstagaren gäller att

  • hyran inte får stå i missförhållande till lönen eller bostadens standard (det betyder att hyran inte får vara oskäligt hög i förhållande till bostadens standard och att arbetstagaren inte ska behöva försörjningsstöd för sina levnadskostnader efter att hyran är betald)
  • hyran får dras från säsongsarbetarens lön endast om hen har lämnat ett skriftligt medgivande om detta till dig
  • du ska ge säsongsarbetaren ett skriftligt dokument med hyresvillkoren
  • bostaden ska uppfylla allmänna hälso- och säkerhetsbestämmelser.

Arbetstagaren får inte får vara inneboende under sin vistelse i Sverige. Med inneboende avses en situation där en hyresgäst hyr en bestämd del av en bostad under tiden som hyresvärden brukar resten av bostaden.

För att visa att bostadskravet är uppfyllt behöver arbetstagaren en kopia av ett hyresavtal eller intyg om kommande boende från hyresvärden eller bostadsförmedlaren. Arbetstagaren ska skicka in kopian med sin del av ansökan.

Hyresavtalet eller intyget ska innehålla

  • bostadens adress
  • hyra
  • boendeyta (kvadratmeter)
  • antal rum och kök/toalett
  • hyresavtalets giltighetstid och uppsägningstid
  • hyresvärdens och hyresgästens kontaktuppgifter
  • hyresvärdens och hyresgästens underskrifter
  • antal personer, inklusive arbetstagaren, som ska dela på bostaden
  • typ av bostad (exempelvis villa, lägenhet eller korridorsboende)

Om bostaden hyrs ut i andra hand ska arbetstagaren även skicka in handlingar som visar att detta har godkänts av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden.

Arbetstagaren kan få tillstånd för säsongsarbete för högst sex månader under en tolvmånadersperiod. Man kan aldrig få tillstånd för längre tid än passet är giltigt.

Om arbetstagaren får permanent uppehållstillstånd gäller det så länge hen är bosatt i Sverige.

Vi kan inte säga exakt hur det tar att få beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information, eller om vi behöver göra kontroller med andra myndigheter när vi utreder ärendet.

Här visar vi statistik över hur lång tid det har tagit för personer som har ansökt om det här tillståndet.

Kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:7 månader

Icke kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:6 månader

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.