Start

Arbetsgivare ICT-tillstånd

Du har en anställd med ICT-tillstånd i Sverige som vill förlänga sitt tillstånd.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till
  • Ansök

Om du vill se informationen som riktar sig till arbetstagaren, kan du titta på sidan Du vill förlänga – ICT-tillstånd

Ett ICT-tillstånd gäller den tid som man erbjuds arbete, men högst i tre år. Om arbetstagaren har ett ICT-tillstånd som gäller kortare tid än tre år och hen vill fortsätta arbeta hos dig, kan hen ansöka om att förlänga tillståndet.

Efter tre år med tillstånd måste arbetstagaren lämna EU/EES-området och ansöka om ett nytt ICT-tillstånd om hen vill fortsätta arbeta hos dig.

Om personen har arbetat i Sverige med tillstånd för arbete i minst fyra år under de senaste sju åren, kan hen välja att ansöka om permanent uppehållstillstånd i sin förlängningsansökan. Hen kan då räkna med tiden med ICT-tillstånd i den sammanlagda tillståndstiden.

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

För dig som arbetsgivare går en ansökan om förlängt ICT-tillstånd till på samma sätt som en förstagångsansökan. Du påbörjar ansökan genom att lämna information om anställningen i e-tjänsten. När du är klar får arbetstagaren en länk till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.

Utöver de krav som ställs på arbetstagaren, ska du som arbetsgivare uppfylla följande krav för att arbetstagaren ska kunna få förlängt ICT-tillstånd:

Arbetstagaren ska arbeta som chef, specialist eller praktikant i mer än 90 dagar hos dig i Sverige

Anställningsvillkoren ska ha varit uppfyllda under hela perioden som arbetstagaren har haft ICT-tillstånd
Arbetstagarens lön, försäkringar och övriga anställningsvillkor ska ha varit på minst samma nivå som för arbetstagare som är utstationerade i Sverige. Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tid som hen har haft ICT-tillstånd i Sverige.

Arbetstagaren ska ha ett giltigt anställningsavtal, eller praktikavtal (om hen är praktikant)

Du ska erbjuda en anställning som ger arbetstagaren möjlighet att försörja sig
Arbetstagaren måste jobba i sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden.

Du ska ge berörd facklig organisation möjlighet att yttra sig om anställningsvillkoren

  • Anställningsavtal eller praktikavtal

Se till att arbetstagaren har ett giltigt anställningsavtal eller praktikavtal, underskrivet av båda parter. Arbetstagaren kommer senare att bli ombedd att bifoga en kopia av avtalet i sin del av ansökan. Av anställningsavtalet och praktikavtalet ska följande framgå:

  • arbetstagarens namn och adress
  • arbetsgivarens namn och adress utanför EES-området
  • datum när anställningen utanför EES-området påbörjades
  • på vilken ort arbetet eller praktiken utförs
  • kort beskrivning av arbetsuppgifter
  • lön och andra löneförmåner
  • arbetstagarens yrkesbenämning eller tjänstetitel (gäller ej praktikanter).
  • Samla in viktiga uppgifter

Se till att du har tillgång till de uppgifter om arbetstagaren, företaget och anställningen som du kommer att behöva lämna i e-tjänsten.

Uppgifter om arbetstagaren
Namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och mejladress. Observera att det är genom denna mejladress som din medarbetare kommer att logga in i e-tjänsten för att fortsätta ansökan om arbetstillstånd, så dubbelkolla den noga.

Uppgifter om företaget
Organisationsnummer, kontaktuppgifter, startdatum för verksamheten och arbetsplats.

Uppgifter om anställningen
Yrke, SSYK-kod för det aktuella yrket, arbetsuppgifter, anställningsform, startdatum, omfattning, lön, datum för eventuellt kollektivavtal, försäkringsbolag.

  • Försäkringar för arbetstagaren

Arbetstagaren måste omfattas av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela tillståndstiden. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är. Du ska kunna visa att försäkringarna har gällt under tidigare tillståndstid och att de fortsätter gälla framöver.

En sjukförsäkring ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.

En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan till exempel göra att familjen har råd att bo kvar i sitt hem.

Med en trygghetsförsäkring kan försäkringstagaren få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren har skadat sig i jobbet eller på väg till eller från arbetsplatsen. Försäkringen kallas ofta för Trygghetsförsäkring vid arbetsskada och förkortas TFA.

En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren men då betalas av arbetsgivaren.

  • Välj vilket fackförbund som kan vilja yttra sig

I e-tjänsten får du välja vilken facklig organisation som ska få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra. Om fackförbundet är anslutet till Migrationsverkets digitala hantering, kommer du att kunna välja det direkt inne i e-tjänsten och får senare yttrandet direkt in i e-tjänsten. Annars får de lämna sitt yttrande via en blankett.

Om den fackliga organisationen avstår från att lämna synpunkter över anställningsvillkoren kommer Migrationsverket att ta ställning till om de erbjudna anställningsvillkoren motsvarar kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.

Om du ska agera ombud åt en arbetsgivare behöver du ordna en fullmakt.

Observera att du som ombud med fullmakt är den enda som kommer att ha tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden, eftersom du skapar ansökan med din e-legitimation. Därmed blir du den enda som kan slutföra arbetsgivarens del av ansökan och svara på eventuella kompletteringar.

Läs mer om fullmakt

Om arbetstagaren vill ansöka om permanent uppehållstillstånd i samband med ansökan om förlängt ICT-tillstånd, ska hen

  • ha haft ICT-tillstånd eller arbetstillstånd i minst fyra år under de senaste sju åren
  • kunna försörja sig själv
  • leva ett skötsamt liv.

Om personen inte uppfyller kraven för permanent uppehållstillstånd kan hen fortfarande få förlängt ICT-tillstånd, om kraven för det är uppfyllda.

Det är arbetstagaren som själv väljer att ansöka om permanent uppehållstillstånd. Du som arbetsgivare behöver inte göra något i din del av ansökan.

Arbetstagaren måste ansöka innan det nuvarande tillståndet går ut. Om ni ansöker för sent får arbetstagaren inte arbeta under handläggningstiden.

Migrationsverket rekommenderar att ni lämnar in ansökan tidigast 30 dagar innan det nuvarande arbetstillståndet slutar gälla. Detta för att vi kan fatta beslut om permanent uppehållstillstånd först när det nuvarande tillståndet har gått ut.

Arbetstagaren har rätt att fortsätta arbeta under väntetiden om hen har haft tillstånd i minst sex månader och ansökan har lämnats in innan det tidigare tillståndet går ut. Det gäller även om det tidigare tillståndet hinner gå ut innan personen har fått ett beslut på sin ansökan om förlängning.

Man kan få ICT-tillstånd för den tid som man erbjuds arbete, men högst för tre år. Det går inte att få tillstånd för längre tid än passet är giltigt.

Arbetstagare med ett ICT-tillstånd i ett annat EU-land kan få ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse för samma tid som det nuvarande tillståndet är giltigt.

Man kan inte få ett ICT-tillstånd eller ett ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse om man har uppnått den maximala tiden för företagsintern förflyttning. Den maximala tiden är tre år som chef eller specialist och ett år som praktikant.

Om arbetstagaren har uppnått den maximala tiden för ICT-tillstånd måste hen lämna EU/EES-området och ansöka om ett nytt ICT-tillstånd.

Om arbetstagaren får permanent uppehållstillstånd gäller det så länge hen är bosatt i Sverige.

Vi kan inte säga exakt hur det tar att få beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information, eller om vi behöver göra kontroller med andra myndigheter när vi utreder ärendet.

Här visar vi statistik över hur lång tid det har tagit för personer som har ansökt om det här tillståndet.

Kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:1 månader

Icke kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:4 månader

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.