Start

Arbetsgivare Säsongsarbetare

Du vill anställa någon som är medborgare i ett land utanför EU/ESS för säsongsarbete i Sverige.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till
  • Ansök

Om du vill se informationen som riktar sig till arbetstagaren, kan du titta på sidan Du vill ansöka – Säsongsarbete

Informationen på den här sidan riktar sig till dig som är en etablerad arbetsgivare i Sverige och som vill anställa personal från länder utanför EU/EES för säsongsarbete.

En säsongsarbetare är en person som huvudsakligen bor i ett land utanför EU/EES och Schweiz och som vistas tillfälligt i Sverige för att utföra arbete i en säsongsbunden verksamhet i enlighet med avtal om visstidsarbete.

Säsongsarbete är en tidsbegränsad anställning för arbete som bara kan utföras under en viss del av året på grund av väder och naturens växlingar. Säsongsarbete är vanligt inom till exempel jordbruket, trädgårdsbranschen, hotell- och restaurangverksamhet, golf- och skidsportsanläggningar, turistnäring och inom nöjes- och temaparksverksamhet. För bärplockare som är anställda av företag som inte är etablerade i Sverige gäller andra regler.

Du vill anställa – Bärplockare

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför ett krav på arbetstagaren att även ha en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall. Om arbetstagaren inte har ordnat detta, kan hen inte få arbetstillstånd.

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

Det är du som arbetsgivare som påbörjar ansökan om tillstånd för säsongsarbete för den person som du vill anställa. Det gör du genom att lämna information om anställningen till Migrationsverket via vår e-tjänst. När du är klar får arbetstagaren en länk in till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.

Utöver de krav som ställs på arbetstagaren, ska du som arbetsgivare uppfylla följande krav för att den som du vill anställa ska kunna få tillstånd för säsongsarbete:

Du ska vara en arbetsgivare som är etablerad i Sverige

Du ska annonsera tjänsten under minst 10 dagar
Du måste annonsera den lediga tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.

Du och arbetstagaren ska teckna ett anställningsavtal
Anställningsavtalet ska tecknas efter att annonseringstiden har gått ut och ska vara underskrivet av båda parter.

Du ska avtala med arbetstagaren om anställningsvillkor och lön
Anställningsvillkor och lön ska vara på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen. Anställningen ska även göra det möjligt för arbetstagaren att uppnå god försörjning. Det innebär att arbetstagaren måste arbeta i sådan omfattning att lönen kommer upp till minst 13 000 kronor i månaden före skatt.

Du ska ordna med försäkringar för arbetstagaren
Försäkringarna ska vara tecknade när anställningen påbörjas.

Du ska ge berörd facklig organisation möjlighet att yttra sig om anställningsvillkoren

  • Annonsera ut tjänsten under minst 10 dagar

När du planerar att anställa måste du annonsera ut tjänsten så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz kan söka den lediga tjänsten. Det kan du göra genom att annonsera ut tjänsten under minst tio dagar på Arbetsförmedlingens platsbank. Annonser i Arbetsförmedlingens platsbank syns också i den europeiska platsbanken, EURES.

Kravet på annonsering beror på att rekryteringsförfarandet måste vara förenligt med Sveriges åtaganden inom EU. Se 6 kap 2§ i utlänningslagen.

Om du väljer att annonsera på något annat sätt än via Arbetsförmedlingen, måste du visa att annonseringen motsvarar EURES och har varit tillgänglig för alla i samtliga EU/EES-länder och Schweiz. Det räcker oftast inte att enbart annonsera på exempelvis LinkedIn, eller i andra kanaler.

Observera att du senare behöver ha tillgång till aktuellt annons-ID för annonsen på platsbanken, eller referensnummer för annonsen inom EURES.

Gäller endast nyrekrytering

Kravet på annonsering gäller bara vid nyrekrytering. För personer som är anställda hos en arbetsgivare utomlands, och som har fått uppdrag att utföra arbete i Sverige krävs ingen annonsering eller om en anställd förflyttas inom en koncern – så länge tjänsten finns kvar i utlandet. Om tjänsten däremot flyttas till Sverige, räknas det som en ny anställning. Då ska du annonsera ut tjänsten och personen som ska arbeta hos dig måste ansöka om nytt arbetstillstånd.

  • Samla in viktiga uppgifter

Se till att du har tillgång till de uppgifter om arbetstagaren, företaget och anställningen som du kommer att behöva lämna i e-tjänsten.

Uppgifter om personen som du vill anställa
Namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och mejladress. Observera att det är genom denna mejladress som din medarbetare kommer att logga in i e-tjänsten för att fortsätta ansökan om arbetstillstånd, så dubbelkolla den noga.

Uppgifter om företaget
Organisationsnummer, kontaktuppgifter, startdatum för verksamheten och arbetsplats. Arbetsgivare i branscher med högre krav, nystartade verksamheter och ombud behöver även bifoga styrkande dokument.

Uppgifter om anställningen
Yrke, SSYK-kod för det aktuella yrket, arbetsuppgifter, anställningsform, startdatum, omfattning, lön, datum för eventuellt kollektivavtal, försäkringsbolag och annons-ID.

  • Försäkringar för arbetstagaren

För att arbetstagaren ska kunna få arbetstillstånd måste du som arbetsgivare ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren när hen påbörjar sin anställning.

För att senare kunna söka om en förlängning av arbetstillståndet måste arbetstagaren ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid som hen har haft arbetstillstånd i Sverige. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är.

Arbetstagaren måste också teckna privat försäkring

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför ett krav på arbetstagaren att även ha en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall. Om arbetstagaren inte har ordnat detta, kan hen inte få arbetstillstånd.

En sjukförsäkring ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.

En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan till exempel göra att familjen har råd att bo kvar i sitt hem.

Med en trygghetsförsäkring kan försäkringstagaren få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren har skadat sig i jobbet eller på väg till eller från arbetsplatsen. Försäkringen kallas ofta för Trygghetsförsäkring vid arbetsskada och förkortas TFA.

En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren men då betalas av arbetsgivaren.

  • Välj vilket fackförbund som kan vilja yttra sig

I e-tjänsten får du välja vilken facklig organisation som ska få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra. Om fackförbundet är anslutet till Migrationsverkets digitala hantering, kommer du att kunna välja det direkt inne i e-tjänsten och får senare yttrandet direkt in i e-tjänsten. Annars får de lämna sitt yttrande via en blankett.

Om den fackliga organisationen avstår från att lämna synpunkter över anställningsvillkoren kommer Migrationsverket att ta ställning till om de erbjudna anställningsvillkoren motsvarar kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.

  • Om ditt företag omfattas av högre krav eller är nystartat behöver du förbereda styrkande dokument

Om ditt företag omfattas av högre krav eller är en nystartad verksamhet kommer du att behöva bifoga kopior av styrkande dokument. Förbered dokumenten och kontrollera att informationen syns tydligt.

  • Dokument som visar likvida bankmedel
  • Balans- och resultatrapporter för föregående och nuvarande år
  • Företagets skattekontoutdrag för de senaste tre månaderna.
    Observera att det bara gäller om du tidigare har anställt personer från länder utanför EU som har fått arbetstillstånd på grund av anställningen hos dig.

  • Dokument som visar likvida bankmedel eller checkkrediter
  • Balans- och resultatrapporter för nuvarande år
  • Avtal om pågående eller kommande uppdrag.

Om du tidigare har anställt personer från länder utanför EU och de personerna har fått arbetstillstånd för att arbeta för dig ska du även bifoga:

  • företagets skattekontoutdrag för de senaste tre månaderna. Skattekontoutdraget ska visa inbetalda arbetsgivaravgifter
  • dokument som visar att de tidigare anställda har omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid som de har haft arbetstillstånd i Sverige.

Om ditt företag tillhör någon av dessa branscher ska du kunna redovisa hur företaget klarar av att garantera lön för personen som ansöker om arbetstillstånd. Du ska även kunna styrka att det finns förutsättningar att betala lön under minst tre månader.

Du som ska anställa inom följande branscher omfattas:

  • Städ (81290, 81210)
  • Hotell och restaurang (55101, 56)
  • Bygg (41200, 421, 42990, 43)
  • Handel (471–478)
  • Jord- och skogsbruk (0113, 012, 02102)
  • Bilverkstad (452)
  • Service (9602, 9604, 9609)
  • Bemanning (782)
  • Personlig assistans (88101, 88102)

Siffrorna inom parentes står för de första siffrorna i aktuella SNI-koder. Vilken SNI-kod ditt företag har framgår av ert registreringsbevis från Skatteverket.

Undantag från högre krav

Arbetsgivare inom kommun, regioner och stat är undantagna de högre kraven och behöver inte redovisa ovanstående för att uppfylla kravet för arbetstillstånd.

Om din verksamhet har funnits kortare tid än ett år, eller har varit vilande, behöver du styrka att du har förutsättningar att betala lön under minst tre månader till de personer som du ska anställa. Om du tidigare har anställt medborgare utanför EU/EES behöver du kunna styrka att du har betalat arbetsgivaravgifter och att de anställda har omfattats av rätt försäkringar.

Om du ska agera ombud åt en arbetsgivare behöver du ordna en fullmakt.

Observera att du som ombud med fullmakt är den enda som kommer att ha tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden, eftersom du skapar ansökan med din e-legitimation. Därmed blir du den enda som kan slutföra arbetsgivarens del av ansökan och svara på eventuella kompletteringar.

Läs mer om fullmakt

Om du som arbetsgivare hyr ut eller förmedlar en bostad till arbetstagaren gäller att

  • hyran inte får stå i missförhållande till lönen eller bostadens standard (det betyder att hyran inte får vara oskäligt hög i förhållande till bostadens standard och att arbetstagaren inte ska behöva försörjningsstöd för sina levnadskostnader efter att hyran är betald)
  • hyran får dras från säsongsarbetarens lön endast om hen har lämnat ett skriftligt medgivande om detta till dig
  • du ska ge säsongsarbetaren ett skriftligt dokument med hyresvillkoren
  • bostaden ska uppfylla allmänna hälso- och säkerhetsbestämmelser.

Arbetstagaren får inte får vara inneboende under sin vistelse i Sverige. Med inneboende avses en situation där en hyresgäst hyr en bestämd del av en bostad under tiden som hyresvärden brukar resten av bostaden.

För att visa att bostadskravet är uppfyllt behöver arbetstagaren en kopia av ett hyresavtal eller intyg om kommande boende från hyresvärden eller bostadsförmedlaren. Arbetstagaren ska skicka in kopian med sin del av ansökan.

Hyresavtalet eller intyget ska innehålla

  • bostadens adress
  • hyra
  • boendeyta (kvadratmeter)
  • antal rum och kök/toalett
  • hyresavtalets giltighetstid och uppsägningstid
  • hyresvärdens och hyresgästens kontaktuppgifter
  • hyresvärdens och hyresgästens underskrifter
  • antal personer, inklusive arbetstagaren, som ska dela på bostaden
  • typ av bostad (exempelvis villa, lägenhet eller korridorsboende)

Om bostaden hyrs ut i andra hand ska arbetstagaren även skicka in handlingar som visar att detta har godkänts av hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden.

Säsongsarbetaren kan få tillstånd för högst två år, men inte för längre tid än anställningen varar. Man kan aldrig få tillstånd för längre tid än passet är giltigt.

Tillståndet går att förlänga.

Vi kan inte säga exakt hur det tar att få beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information, eller om vi behöver göra kontroller med andra myndigheter när vi utreder ärendet.

Här visar vi statistik över hur lång tid det har tagit för personer som har ansökt om det här tillståndet.

Kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:3 månader

Icke kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:3 månader

Om du vill anställa en person som redan har tillstånd för säsongsarbete hos en annan arbetsgivare ska hen ansöka om ett nytt tillstånd. Arbetstagaren kan då ansöka inifrån Sverige.

Person med annat uppehållstillstånd i Sverige

Vissa personer befinner sig i Sverige med ett uppehållstillstånd som även ger dem rätt att arbeta. Läs mer om dem:

Anställa någon som redan har rätt att arbeta i Sverige

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.