Start

Arbetsgivare Au pair

Du vill anställa någon som är medborgare i ett land utanför EU/EES och som ska arbeta som au pair.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till
  • Ansök

Om du vill se informationen som riktar sig till au pairen, kan du titta på sidan Du vill ansöka – Au pair

En au pair är en person som bor tillfälligt hos en värdfamilj och får ersättning för barntillsyn och lättare hushållsarbete. Syftet med personens vistelse i Sverige ska vara att förbättra sina språkkunskaper och ta del av den svenska kulturen.

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

Det är du som arbetsgivare (värdfamilj) som påbörjar ansökan om uppehållstillstånd för au pairen. Det gör du genom att lämna information om anställningen till Migrationsverket via vår e-tjänst. När du är klar får au pairen en länk in till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.

Utöver de krav som ställs på au pairen, ska du som arbetsgivare uppfylla följande krav för att den som du vill anställa ska kunna få uppehållstillstånd som au pair:

Personen som du vill anställa ska ha fyllt 18 men inte 30 år

Du ska erbjuda kost och logi

Au pairen ska arbeta högst 25 timmar per vecka med barnpassning och lättare hushållsarbete

Du ska erbjuda en viss lön
Du måste erbjuda en kontant ersättning som är minst 10 procent av prisbasbeloppet per månad före skatt (aktuellt prisbasbelopp finns på SCB:s webbplats Länk till annan webbplats.).

Du ska teckna ett skriftligt avtal där anställningsvillkor och lön framgår

Du ska teckna en olycksfallsförsäkring för au pairen
Försäkringen ska omfatta olyckor under arbetstid, olyckor på väg till och från arbetet samt sjukdom om au pairen blir sjuk av sitt arbete. Det är inte tillräckligt med en olycksfallsförsäkring om den endast ger ekonomisk kompensation vid olycksfall på fritiden. Försäkringen ska gälla under sjuktiden och i situation där skadan ger bestående invaliditet. Försäkringen ska vara tecknad när anställningen påbörjas.

Du eller au pairen ska ha, eller ha ansökt om, en heltäckande sjukförsäkring för au pairen
Den heltäckande sjukförsäkringen ska gälla för hela den tid som au pairen ska vara i Sverige och täcka kostnader för akut och annan sjukvård, sjukhusvistelse och akut tandvård. Den ska också täcka kostnader för hemtransport av medicinska skäl. Försäkringen ska vara tecknad när anställningen påbörjas.

  • Teckna avtal med au pairen

I avtalet ska det framgå omfattningen av au pair-arbetet (högst 25 timmar per vecka), den sammanlagda tiden för au pair-arbetet och studier, uppgift om kost och logi samt uppgifter om olycksfallsförsäkring. Uppgifterna innefattar barnpassning och lättare hushållsarbete. Tiden för arbete och studier får tillsammans inte överstiga 40 timmar per vecka.

Ett avtal om au pair-arbete bör innehålla följande:

Rubrik om vad avtalet avser
Exempelvis ”Avtal om au pair-arbete”.

Datum för utfärdande av avtalet

Uppgifter om au pairen
Ange namn, födelsedatum och medborgarskap (samt eventuellt beteckningsnummer/dossiernummer hos Migrationsverket om sådant finns).

Information om hur länge au pair-arbetet ska pågå
Ange under vilken tidsperiod som au pair-arbetet ska pågå.

Information om arbetsuppgifter
Beskriv vilka arbetsuppgifter som ska utföras. Ange även det högst antal timmar som au pairen ska arbeta med sina uppgifter som au pair.

Information om studier
Beskriv hur au pair-arbetet kommer att organiseras för att göra det möjligt för au pairen att studera. Beskriv hur mycket tid som au pairen kan lägga på studier per vecka.

Information om ersättning, kost och logi
Ange hur stor ersättning som au pairen kommer att få för au pair-arbetet. Beskriv vad som ingår i ersättningen. I ersättningen ska kost och logi ingå vilket ska framgå av beskrivningen.

Information om olycksfallsförsäkring
Ange uppgift om vilket försäkringsbolag som värdfamiljen har tecknat olycksfallsförsäkring med för au pairen. Ange försäkringsnummer och avtalsperiod.

Information om au pairens övriga anställningsvillkor
Beskriv övriga anställningsvillkor, till exempel vad som gäller för ledighet och om det tecknats fler försäkringar än olycksfallsförsäkringen.

Namn på kontaktpersonen i värdfamiljen
Information om vem som är kontaktperson i värdfamiljen och kontaktuppgifter till hen.

Avtalet ska vara undertecknat
Avtalet ska vara undertecknat både av den som utfärdat det och av au pairen. Om ansökan skickas in via Migrationsverkets e-tjänst behöver au pairen inte underteckna avtalet.

  • Samla in viktiga uppgifter

Se till att du har tillgång till de uppgifter om au pairen och anställningen som du kommer att behöva lämna i e-tjänsten:

Uppgifter om personen som du vill anställa
Namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och mejladress. Observera att det är genom denna mejladress som au pairen kommer att logga in i e-tjänsten för att fortsätta ansökan om uppehållstillstånd, så dubbelkolla den noga.

Uppgifter om värdfamiljen
Kontaktuppgifter till värdfamiljen.

  • Dokument att förbereda

Intyg om att du har tecknat en olycksfallsförsäkring för au pairen
Det ska framgå att försäkringen avser au pairen, under vilken period försäkringen gäller, vilket försäkringsbolag som meddelat olycksfallsförsäkringen samt försäkringsnummer.

Intyg om att du har ansökt om eller tecknat en heltäckande sjukförsäkring för au pairen
Om det är ni som värdfamilj som har tecknat försäkringen för au pairen. Det ska framgå vilket försäkringsbolag ni har tecknat försäkring hos, försäkringsnummer och under vilken period försäkringen gäller. Sjukförsäkringen ska gälla vid vård i Sverige.


Om du ska agera ombud åt en värdfamilj behöver du ordna en fullmakt.

Observera att du som ombud med fullmakt är den enda som kommer att ha tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden, eftersom du skapar ansökan med din e-legitimation. Därmed blir du den enda som kan slutföra arbetsgivarens del av ansökan och svara på eventuella kompletteringar.

Mer om fullmakt

En au pair kan få uppehållstillstånd för högst ett år, men aldrig för längre tid än passet är giltigt.
Tillståndet går inte att förlänga.

Vi kan inte säga exakt hur det tar att få beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information, eller om vi behöver göra kontroller med andra myndigheter när vi utreder ärendet.

Här visar vi statistik över hur lång tid det har tagit för personer som har ansökt om det här tillståndet.

Kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:4 månader

Icke kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:5 månader

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.