Start

Arbetsgivare ICT-tillstånd

Du vill anställa en person från ett företag utanför EU/EES som är etablerat i Sverige inom samma koncern som ditt företag. Personen ska ansöka om ICT-tillstånd för att arbeta som chef, specialist eller praktikant i Sverige.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till
  • Ansök

Om du vill se informationen som riktar sig till arbetstagaren, kan du titta på sidan Du vill ansöka – ICT-tillstånd

Informationen på den här sidan riktar sig till dig som vill anställa någon som behöver ICT-tillstånd eller ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse för att arbeta i Sverige.

Ett ICT-tillstånd (Intra-Corporate Transfer) är ett tillstånd som man kan få om man är medborgare i ett land utanför EU/EES och Schweiz och ska arbeta som chef, specialist eller praktikant hos ett företag i Sverige. Värdföretaget ska vara etablerat i Sverige och tillhöra det företag som man är anställd på utanför EU/EES, eller tillhöra ett företag inom samma koncern.

En chef är en person som har en ledande ställning och som främst leder företagets administration och arbetar under och får vägledning av styrelsen, aktieägare eller motsvarande. Chefer är till exempel personer som leder värdföretaget eller en avdelning av värdföretaget, som övervakar och kontrollerar det arbete som utförs och som har behörighet att anställa, avskeda och utföra andra personalåtgärder.

En specialist är en person som har specialkunskaper som är viktiga för företagets verksamhetsområden, teknik eller förvaltning. Specialisten har en hög kvalifikationsnivå och lämplig yrkeserfarenhet för en typ av arbete eller verksamhet som kräver särskilt kunnande, inklusive en eventuellt officiellt godkänd yrkestillhörighet.

En praktikant är en person som har universitets- eller högskoleexamen och som förflyttas internt för karriärutveckling eller för att skaffa sig utbildning i affärsteknik eller affärsmetoder och får lön under förflyttningen.

Anställda med ICT-tillstånd i annat EU-land

Personer som redan har ett ICT-tillstånd i ett annat EU-land, men som ska tjänstgöra i Sverige längre än 90 dagar, kan ansöka om ett ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse. Om man däremot ska tjänstgöra i Sverige kortare än 90 dagar under en 180-dagarsperiod kan man resa in i och tjänstgöra i Sverige utan att ansöka om ICT-tillstånd.

Arbetsgivaren påbörjar ansökan

Det är du som arbetsgivare som påbörjar ansökan om ICT-tillstånd för den person som du vill anställa. Det gör du genom att lämna information om anställningen till Migrationsverket via vår e-tjänst. När du är klar får arbetstagaren en länk in till e-tjänsten där hen fyller i sina uppgifter, skickar in och därmed slutför ansökan. Det är först därefter som ansökan registreras hos Migrationsverket.

Utöver de krav som ställs på arbetstagaren, ska du som arbetsgivare uppfylla följande krav för att den som du vill anställa ska kunna få ICT-tillstånd:

Du ska erbjuda en tjänst som chef, specialist eller praktikant i mer än 90 dagar hos dig i Sverige

Du ska erbjuda en anställning som ger arbetstagaren möjlighet att försörja sig
Arbetstagaren måste jobba i sådan omfattning att lönen är minst 13 000 kronor i månaden.

Du ska erbjuda rätt anställningsvillkor
Anställningsvillkoren ska vara på minst samma nivå som för arbetstagare som är utstationerade i Sverige.

Du och arbetstagaren ska teckna ett anställningsavtal och ett praktikantavtal (om hen är praktikant)
Avtalet ska vara underskrivet av båda parter.

Du ska ordna med försäkringar för arbetstagaren
Du ska teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren. Försäkringarna ska vara tecknade när anställningen påbörjas.

Du ska ge berörd facklig organisation möjlighet att yttra sig om anställningsvillkoren

  • Teckna anställningsavtal eller praktikavtal

Anställningsavtalet eller praktikavtalet ska vara underskrivet av båda parter. Arbetstagaren kommer senare att bli ombedd att bifoga en kopia av avtalet i sin del av ansökan. Av anställningsavtalet och praktikavtalet ska följande framgå:

  • arbetstagarens namn och adress
  • arbetsgivarens namn och adress utanför EES-området
  • datum när anställningen utanför EES-området påbörjades
  • på vilken ort arbetet eller praktiken utförs
  • kort beskrivning av arbetsuppgifter
  • lön och andra löneförmåner
  • arbetstagarens yrkesbenämning eller tjänstetitel (gäller ej praktikanter).

 

  • Samla in viktiga uppgifter

Se till att du har tillgång till de uppgifter om arbetstagaren, företaget och anställningen som du kommer att behöva lämna i e-tjänsten.

Uppgifter om personen som du vill anställa
Namn, födelsedatum, medborgarskap och mejladress. Observera att det är genom denna mejladress som din medarbetare kommer att logga in i e-tjänsten för att fortsätta ansökan om arbetstillstånd, så dubbelkolla den noga.

Uppgifter om företaget
Organisationsnummer, kontaktuppgifter, startdatum för verksamheten och arbetsplats.

Uppgifter om anställningen
Yrke, SSYK-kod för det aktuella yrket, arbetsuppgifter, anställningsform, startdatum, omfattning, lön, datum för eventuellt kollektivavtal, försäkringsbolag.

  • Försäkringar för arbetstagaren

För att arbetstagaren ska kunna få tillstånd måste du som arbetsgivare ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren när hen påbörjar sin anställning.

Om arbetstagaren senare vill ansöka om förlängning av tillståndet måste hen ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid som hen har haft tillstånd i Sverige. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är.

Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför viktigt att arbetstagaren även har en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall.

En sjukförsäkring ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.

En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan till exempel göra att familjen har råd att bo kvar i sitt hem.

Med en trygghetsförsäkring kan försäkringstagaren få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren har skadat sig i jobbet eller på väg till eller från arbetsplatsen. Försäkringen kallas ofta för Trygghetsförsäkring vid arbetsskada och förkortas TFA.

En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren men då betalas av arbetsgivaren.

  • Välj vilket fackförbund som kan vilja yttra sig

I e-tjänsten får du välja vilken facklig organisation som ska få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra. Om fackförbundet är anslutet till Migrationsverkets digitala hantering, kommer du att kunna välja det direkt inne i e-tjänsten och får senare yttrandet direkt in i e-tjänsten. Annars får de lämna sitt yttrande via en blankett.

Om den fackliga organisationen avstår från att lämna synpunkter över anställningsvillkoren kommer Migrationsverket att ta ställning till om de erbjudna anställningsvillkoren motsvarar kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.

Om du ska agera ombud åt en arbetsgivare behöver du ordna en fullmakt.

Observera att du som ombud med fullmakt är den enda som kommer att ha tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden, eftersom du skapar ansökan med din e-legitimation. Därmed blir du den enda som kan slutföra arbetsgivarens del av ansökan och svara på eventuella kompletteringar.

Läs mer om fullmakt

Man kan få ICT-tillstånd för den tid som man erbjuds arbete, men högst för tre år. Det går inte att få tillstånd för längre tid än passet är giltigt.

Arbetstagare med ett ICT-tillstånd i ett annat EU-land kan få ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse för samma tid som det nuvarande tillståndet är giltigt.

Man kan inte få ett ICT-tillstånd eller ett ICT-tillstånd för rörlighet för längre vistelse om man har uppnått den maximala tiden för företagsintern förflyttning. Den maximala tiden är tre år som chef eller specialist och ett år som praktikant.

Om arbetstagaren har uppnått den maximala tiden för ICT-tillstånd måste hen lämna EU/EES-området och ansöka om ett nytt ICT-tillstånd.

Vi kan inte säga exakt hur det tar att få beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information, eller om vi behöver göra kontroller med andra myndigheter när vi utreder ärendet.

Här visar vi statistik över hur lång tid det har tagit för personer som har ansökt om det här tillståndet.

Kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:1 månader

Icke kompletta ansökningar

75% av ansökningarna får beslut inom:2 månader

Den som ansöker om ICT-tillstånd för första gången måste vänta på att beslutet är klart innan personen kan resa till Sverige.

En person som har ett ICT-tillstånd i ett annat EU-land får resa in i Sverige och arbeta under tiden som hen väntar på beslut, förutsatt att det nuvarande tillståndet fortfarande är giltigt, eller att tidsfristen på 90 dagar inte har passerat. Tidsfristen gäller för 90 dagar under en 180-dagarsperiod.

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.