Så loggar du in i våra e-tjänster
Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e‑tjänster.
E-legitimation
Du som har en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.
För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.
BankID och Mobilt BankID
BankID – då använder du BankID installerat på den dator som du loggar in från.
Mobilt BankID – då använder du BankID installerat på en telefon eller surfplatta.
För att få BankID måste du kontakta din bank. Hur man beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker.
Telia e-legitimation
Telia e-legitimation används numera bara av företagskunder hos Telia. Gamla kort är giltiga i max fem år. Knappen är till en början dold men visas när man klickar på "Fler alternativ".
Användarnamn och lösenord
Du som redan har ett konto kan logga in med användarnamn och lösenord. Kontot skapades i samband med att du gjorde en webbansökan.
Om du saknar konto klicka på ”Skapa nytt konto” på inloggningssidan för ”Användarnamn och lösenord” för att skapa ett nytt konto. Vid skapandet av kontot ange den mejladress som kommer att användas för fortsatt kommunikation med Migrationsverket. Det skapade kontot kan användas för e-tjänster på Migrationsverket.
När du skapar ditt konto har du möjlighet att välja tvåstegsverifiering. Det innebär att du loggar in på kontot i två steg med
- något du vet (ditt lösenord)
- något du har (din mobil).
För att kunna logga in med tvåstegsverifiering krävs det att du kan ta emot sms. sms-trafiken kan sluta att fungera, tillfälligt eller permanent, och då kan du behöva byta telefonnummer på kontot för att kunna logga in igen.
Läs om hur du gör för att byta telefonnummer kopplat till ditt konto
E-tjänstelegitimation
För dig som vill logga in med din e-tjänstelegitimation från kommun eller region
Några punkter att kontrollera vid problem med inloggning:
- Är kort och kortläsare inkopplade i din dator?
- Har du Net iD installerad på din dator?
- Är ditt certifikat på kortet fortfarande giltigt?
- Använder din organisation en utgående webbproxy som inspekterar TLS/SSL-trafiken? Inloggningen mot *.legitimeringstjanst.se fungerar inte om trafiken inspekteras. Detta kan kontrolleras genom att visa webbcertifikatet i din webbläsare. Klicka på hänglåset i adressfältet och visa certifikatet. Certifikatet ska gälla för dss.underskriftstjanst.se och får inte vara utfärdad av den egna organisationen.
- Testa om det fungerar att logga in på SITHS Testsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du fortfarande har problem vänd dig till Migrationsverkets kontaktcenter.
När du loggar ut
Om du är inaktiv på sidan och inte loggar ut själv kommer du automatiskt att loggas ut efter 30 minuter. Inaktivitet kan innebära att du exempelvis inte har klickat på en knapp eller länk, utan bara har läst eller skrivit text utan att spara.
Tänk på att stänga webbläsaren om du använder en allmän dator så att ingen annan kan komma åt den information som finns om dig.
Vad är e-legitimation och Mobilt BankID?
En e-legitimation använder du för att legitimera dig och underteckna handlingar i e‑tjänster. BankID är en typ av e-legitimation som de flesta banker står bakom och som också finns i en variant för mobila enheter.
Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har din smartphone eller surfplatta med dig.
Vem kan få e-legitimation?
För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.
Hur skaffar jag en e-legitimation?
Om du har en internetbank så loggar du in där och laddar ner din e-legitimation. Det är gratis.
Läs mer om BankID Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.