Ring oss
När du ringer till Migrationsverket kan du välja att få prata med vårt kontaktcenter eller vår växel. Kontaktcenter svarar både på frågor i pågående ärenden och på allmänna frågor. Växeln kopplar ditt samtal till rätt person eller avdelning för din fråga.
Innan du kontaktar oss
När får jag ett beslut?
Migrationsverket kan inte säga exakt när du kommer att få ditt beslut. Alla ansökningar är olika och tar olika lång tid. I tjänsten Tid till beslut finns statistik om väntetider.
Du kan inte få mer information om väntetider i ditt ärende genom att ringa, mejla eller besöka Migrationsverket.
Vanliga frågor och svar
Vi svarar gärna på dina frågor via Min sida, på telefon, mejl eller på något av våra servicecenter. Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser våra vanliga frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad redan här på webbplatsen.
Telefonnummer
Telefontider
Kontaktcenter: måndag–fredag 09.00–15.00
Växeln: måndag–fredag 09.00–15.00
Det är många som ringer till oss och vid en del tider kan det vara svårare att nå oss.
Tabellen visar vilka tider det är lättare att nå oss och vilka tider det är många som ringer.
09.00–10.15
Svårast att nå oss
10.15–11.15
Lättare att nå oss
11.15–13.00
Svårare att nå oss
13.00–14.30
Lättare att nå oss
14.30–15.00
Svårare att nå oss
Avvikande öppettider
Stängt 2024
Måndag 23 december (klämdag)
Tisdag 24 december (julafton)
Onsdag 25 december (juldagen)
Torsdag 26 december (annandag jul)
Fredag 27 december (klämdag)
Måndag 30 december (klämdag)
Tisdag 31 december (nyårsafton)
Stängt 2025
Onsdag 1 januari (nyårsdagen)
Måndag 6 januari (trettondagen)
Fredag 18 april (långfredagen)
Måndag 21 april (annandag påsk)
Torsdag 1 maj (första maj)
Fredag 2 maj (klämdag)
Torsdag 29 maj (Kristi himmelfärdsdag)
Fredag 30 maj (klämdag)
Fredag 6 juni (nationaldagen)
Fredag 20 juni (midsommarafton)
Onsdag 24 december (julafton)
Torsdag 25 december (juldagen)
Fredag 26 december (annandag jul)
Onsdag 31 december (nyårsafton)
Särskilda öppettider 2025
Torsdag 17 april (09.00–13.00)
Onsdag 30 april (09.00–13.00)
Fredag 31 oktober (09.00–11.00)
För dig som har en funktionsnedsättning
Du kan få stöd genom att ringa oss via
Bildtelefoni Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (för dig som vill ha teckenspråkstolk)
Texttelefoni Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (för dig som använder en texttelefon)
Teletal Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (för dig som vill ha talstöd och minnesstöd)
Projekt ska öka andelen besvarade telefonsamtal
Den 1 april 2023 startades projektet ”Förbättrad service – Kontaktcenter”. I projektet ska man stärka resurserna inom kontaktcenters telefonservice, med målet att öka andelen besvarade telefonsamtal. Projektet finansieras av EU:s Asyl-,migrations-och integrationsfond (AMIF).