Ansök om statlig ersättning

I e-tjänsten Ansök om statlig ersättning kan du som användare ansöka om statlig ersättning samt ta del av beslut och utbetalningsinformation.

E-tjänsten omfattar i dagsläget ett antal av de statliga ersättningar som finns för asylsökande, skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet, nyanlända och bevispersoner.

Stöd för dig som är använ­dare

Användarmanual för Ansök om statlig ersättning Pdf, 2.3 MB, öppnas i nytt fönster.

Frågor och svar om e-tjänsten

Kontaktuppgifter för support

Ansök om statlig ersättning

Aktu­ellt i e-tjänsten

E-tjänsten Ansök om statlig ersättning kommer uppdateras med fem nya ersättningstyper för att kommuner digitalt ska kunna se utbetalningar av den nya schabloniserade ersättningen för initiala kostnader som trädde i kraft den 1 juli 2024. Den första utbetalningen är tänkt att ske den sista bankdagen i november och avser då retroaktiv ersättning från och med juli 2024.

Observera att de tidigare initiala schablonersättningarna upphörde att gälla den 30 juni 2024, men fortfarande gäller för dem som togs emot första gången i en kommun före 1 juli 2024.

För att du som användare ska kunna se de här ersättningarna via e-tjänsten, krävs att du har rätt behörighet. Kontakta din administratör i kommunen.

Migrationsverket har utvecklat en ny funktion i e-tjänsten för att digitalt kunna hantera återkrav av felaktigt utbetalad ersättning för de ersättningstyper som finns i e-tjänsten. Den nya funktionen kommer ersätta hanteringen med beslut om återbetalning som hittills skickats via sedvanlig post till kommunerna. Funktionen ÅTERKRAV kräver ingen ny behörighet utan ingår i de befintliga behörigheter som finns för respektive ersättningstyp. Den nya funktionen kommer införas tidigast den 14 oktober 2024 och tas i bruk successivt så att vi kan säkerställa att både e-tjänsten och det interna handläggningssystemet fungerar som tänkt.

Schablonersättningen om 10 000 kronor per boendeplats som kommunen ska ordna enligt fördelningstal för år 2024 är nu beslutad och kommer att betalas ut sista bankdag i februari.

Kommuner kan se utbetalningarna i e-tjänsten efter det datumet.

Från 1 februari kan kommunen via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning söka ersättning även för försörjningsstöd.

Det finns två olika ersättningar för försörjningsstöd, dels för unga nyanlända tidigare ensamkommande barn och dels för unga nyanlända gymnasiestuderande.

För att du som användare ska kunna ansöka via e-tjänsten om ersättning för försörjningsstöd, krävs att du har rätt behörighet. Kontakta din administratör i kommunen.

Förtydligande om återkrav av felaktigt utbetalad ersättning

Det är Migrationsverket som initierar beslut om återkrav. Besluten visas i e-tjänsten i flikarna notifieringar och ärenden. Återkravsärenden markeras med ett Å i kolumnen för diarienummer. I de fall som Migrationsverket begär in kompletterande uppgifter visas meddelandet i fliken notifieringar.

Mejl­no­ti­fi­e­ringar när något händer i en ansökan

Du kan få mejl från e-tjänsten när något händer i en ansökan. Notifieringar skickas då för de händelser som visas i fliken notifieringar i e-tjänsten, och för de ersättningar som du har behörighet till. Aktivera detta i e-tjänsten under fliken notifieringar.

Ersätt­ningar som finns i e-tjänsten

  • Fast årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Rörlig årlig ersättning för asylsökande ensamkommande barn
  • Anvisningsschablon för mottagande av anvisade asylsökande ensamkommande barn
  • Dygnsscha­blon för asylsökande ensamkommande barn

Ersättning för ensamkommande asylsökande och massflyktingar som betalas ut utan ansökan

  • Schablon enligt fördelningstal för ordnat boende för massflyktingar
  • Schablon för anvisad till ordnat boende
  • Schablon för anvisade barn i ordnat boende
  • Schablon för anvisade vuxna i ordnat boende
  • Schablon för tidigare ensamkommande barn i ordnat boende

Ersättning för ordnade boenden för personer som har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet

Kontakt­upp­gifter

Om din fråga inte avser e-tjänsten eller ersättning i e-tjänsten, kan du läsa mer på sidorna om statlig ersättning för att se vart du ska vända dig med din fråga.

Vid allmänna frågor om e-tjänsten eller behov av teknisk support ska du som användare kontakta administratör för Migrationsverkets e-tjänster i din kommun.

Om administratör inte kan hjälpa dig kontaktar du Migrationsverkets kontaktcenter via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Om du har frågor om uppgifter i e-tjänsten eller en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning asylsökande (SEA), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för asylsökande m.fl.

Om du har frågor om en viss ersättning eller ett visst ärende, kontakta enheten statlig ersättning nyanlända (SEN), se Kontaktuppgifter – statlig ersättning för nyanlända personer.

Sidan senast uppdaterad: