Start

Du väntar på beslut Du har ansökt om förlängning – bo med någon

Du har ansökt om förlängning av ditt uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige och väntar på beslut.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till

Logga in på Min sida

Genom att logga in på Min sida kan du få information om din ansökan och använda våra tjänster.

Min sida

Vi kan inte säga exakt hur länge du måste vänta på beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om din ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information.

På sidan Väntetider kan du se statistik om hur lång tid det har tagit att få beslut i olika typer av ansökningar.

Om du har ansökt i e-tjänsten får du ett mejl när beslutet är klart. I mejlet står det om du har fått uppehållstillstånd eller om du har fått avslag på din ansökan. Beslutet skickas sedan till dig eller till ditt ombud via post. Om du har ansökt på blankett får du inget mejl från oss, utan du eller ditt ombud får beslutet via post.

När du får beslutet kan du ta del av vilka skäl beslutet grundar sig på och läsa hur du gör om du vill överklaga. Om du får avslag på din ansökan ska du förbereda dig för att lämna Sverige.

När du har lämnat in en ansökan om förlängning har du rätt att vara kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat beslut. Du har också rätt att fortsätta arbeta eller studera om du har haft uppehållstillstånd i sex månader eller mer och ansökan är gjord innan det nuvarande tillståndet går ut.

Om du reser utomlands när du har ansökt om förlängning av ditt uppehållstillstånd, kan det bli svårt för dig att komma tillbaka till Sverige om du behöver visum för att resa in i Sverige.

Eftersom du måste ha ett giltigt uppehållstillstånd för att kunna resa in i Sverige igen, kan det hända att du måste stanna kvar utomlands tills du har fått det nya beslutet.

För dig som är EU/EES-medborgare krävs det endast ett giltigt pass eller giltigt nationellt id-kort för att resa in i Sverige.

Vid särskilda händelser som till exempel plötslig sjukdom, dödsfall i familjen eller viktiga jobbrelaterade uppdrag har du möjlighet att ansöka om ett nationellt visum för att få resa in i Sverige innan du har fått ditt nya uppehållstillstånd. Med ett sådant visum får du resa tillbaka till Sverige och där vänta på beslutet om förlängning.

Du ansöker om nationellt visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land där du befinner dig, förutsatt att den myndigheten utfärdar visum. Det är ambassaden som fattar beslut om nationellt visum och deras beslut kan inte överklagas.

Du kan behöva visa upp ditt pass innan du får beslut. Du som är EU/EES-medborgare kan behöva visa upp pass eller nationellt id-kort. Det gör du på ett av våra servicecenter. Om du behöver visa upp ditt pass kommer vi att kontakta dig med information om hur och när du ska visa upp det. I vissa fall kommer du inte att behöva visa upp ditt pass, till exempel om vi redan har kontrollerat det vid ett tidigare besök.

Då får du även lämna fingeravtryck och bli fotograferad till ditt uppehållstillståndskort, eftersom det behöver förnyas om du får förlängt uppehållstillstånd.

Uppehållstillståndskort

Du kan när som helst ta tillbaka (återkalla) din ansökan medan handläggningen av ditt ärende pågår. När du har tagit tillbaka din ansökan får du ett beslut om att din ansökan är avskriven.

Du kan ta tillbaka din ansökan genom att skicka ett meddelande till oss när du är inloggad på Min sida, eller genom att skicka ett brev till Migrationsverket.

I meddelandet eller brevet ska du berätta att du vill återkalla din ansökan. Du behöver också ange ditt namn, födelsedatum eller personnummer, ditt ärendenummer, ditt telefonnummer och din adress. Om du skickar ett brev till oss ska du skriva under brevet med din namnteckning. Om du har ansökt inifrån Sverige måste du också bifoga ett bevis på att du har rest ut ur Sverige.

Om du har lämnat fullmakt till någon kan den personen återta din ansökan åt dig.

Skicka brevet till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Om du är i Sverige och lämnar landet efter att din visering, viseringsfria tid eller uppehållstillstånd har slutat gälla rekommenderar vi att du vid utresan har med dig ditt mottagningskvitto för ansökan. Det är Gränspolisen som ansvarar för gränskontroller till och från Sverige. Du bör därför kontakta dem om du har frågor om gränskontroller. Varken Migrationsverket eller Gränspolisen kan ge förhandsbesked om du kommer att få resa in i Sverige igen. Det beslutet tas direkt vid gränskontrollen.

Om du har nya uppgifter som kan påverka din ansökan, till exempel om du har ett nytt pass, har gift dig eller fått barn, ska du kontakta Migrationsverket.

Du kan besöka något av Migrationsverkets servicecenter eller skicka uppgifterna med post till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Du kan få tillbaka pengar om du har betalat in fel ansökningsavgift. Det kan till exempel vara så att du av misstag har betalat in avgiften två gånger. Du kan skriva till Migrationsverket för att begära pengarna tillbaka. Om du har lämnat in en ansökan på en ambassad eller generalkonsulat ska du i stället vända dig dit.

När du begär att få tillbaka en avgift bör du skriva

  • ditt för- och efternamn
  • ditt personnummer eller födelsedatum
  • din adress
  • varför du ska få tillbaka avgiften
  • vilket ärende- eller kontrollnummer som avgiften gäller
  • i vilken bank och på vilket konto pengarna ska sättas in.

Du ska också bifoga ett kontoutdrag eller kvitto där det tydligt syns att du har betalat en avgift till Migrationsverket.

Skicka detta i ett brev till:

Migrationsverket
601 70 Norrköping

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2024-12-16

Nu kan du se hela ditt beslut i Min sida

Du som väntar på beslut från Migrationsverket kan nu se det fullständiga beslutet i Min sida. Tidigare har du bara kunnat se om beslutet är positivt eller negativt, och motiveringen har endast skickats hem i pappersformat.

2024-11-26

Du som är medbor­gare i Kazakstan, Kirgi­zistan, Tadz­ji­kistan, Turk­me­nistan och Uzbe­kistan ska vända dig till gene­ral­kon­su­latet i Istanbul

Du som är medborgare i Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan har fram till nu vänt dig till ambassaden Moskva för ansökningar om uppehålls- och arbetstillstånd. Från och med den 2 december 2024 ska du i stället vända dig till generalkonsulatet i Istanbul. Samma sak gäller för dig som inte är medborgare men är lagligen bosatt i något av dessa länder.