Start

Kontakt­upp­gifter för regi­oner – ansökan om statlig ersätt­ning

Migrationsverket handlägger ansökningar om statlig ersättning på olika orter i Sverige. Vart du ska skicka in din ansökan beror på om personen du ansöker om ersättning för är asylsökande, har uppehållstillstånd eller hålls i förvar.

Det är enheten statlig ersättning nyanlända (SEN) som hanterar din ansökan om statlig ersättning. SEN tar även hand om frågor som gäller

  • nyanlända personer i e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande
  • schabloniserade ersättningar som betalas ut utan ansökan för mottagande av nyanlända, inklusive ensamkommande barn och unga.

Skicka ansökan till oss

I första hand ska ansökan skickas in via e-tjänsten Ansök om statlig ersättning. Om ersättningen inte finns i e-tjänsten, eller om kommunen inte kan använda e-tjänsten, kan ansökan i stället skickas in till

Migrationsverket
Statlig ersättning nyanlända (SEN)
601 70 Norrköping

Om du har frågor som rör e-tjänsten för nyanlända, till exempel frågor om uppgifter i e-tjänsten, en viss ersättning eller ett visst ärende kan du antingen ringa eller mejla oss.

Ring oss

010‑485 55 84
Måndag–fredag 09.00–12.00

Mejla oss

Om du behöver nå en handläggare utanför telefontiden går det bra att mejla till oss:

statsbidragsfunktionen@migrationsverket.se

I mejlet ska uppgift om Migrationsverkets diarienummer på ärendet finnas med, om du har fått ett sådant. Om en handläggare redan är utsedd i ärendet ska du även ange detta i mejlet.

Vid frågor om information i e-tjänsten Se och ändra ansvar för ensamkommande eller om dygnsersättning för nyanlända ensamkommande barn och unga, mejla ensamkommandebarn-ensamkommandeunga@migrationsverket.se.

Det är enheten statlig ersättning nyanlända (SEN) som hanterar din ansökan om statlig ersättning. SEN tar även hand om frågor som gäller

  • asylsökande (inklusive personer med uppehållstillstånd som bor i tillfälliga bostäder/eget boende)
  • tillståndssökande personer (gymnasiestuderande som väntar på uppehållstillstånd)
  • bevispersoner
  • personer som hålls i förvar.

Skicka ansökan till

Migrationsverket
Statlig ersättning för asylsökande (SEA)
Box 1087
405 23 Göteborg

Ring oss

010‑485 37 42

Telefontider:
Måndag–fredag 09.00–12.00

Om du behöver nå en handläggare utöver telefontiden går det bra att mejla till oss.

Mejla oss

goteborg-statligersattning@migrationsverket.se

I mejlet ska uppgift om Migrationsverkets diarienummer på ärendet finnas med om du har fått ett sådant. Om en handläggare redan är utsedd i ärendet ska du även ange detta i mejlet.

Om du vill skicka kompletteringar via mejl och vet vem som är ansvarig handläggare är adressen förnamn.efternamn@migrationsverket.se (utan prickar över å, ä och ö).

Vid behov av teknisk support ska du kontakta administratören i din kommun.

Om administratören inte kan hjälpa dig kan du mejla Migrationsverket via denna mejladress:

etjanstkommuner@migrationsverket.se

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2025-02-28

Ändrade regler för asyl­sö­kandes boende

Den 1 mars ändras reglerna för asylsökandes boende. Ändringen innebär att alla som söker asyl från och med 1 mars 2025 kommer att tilldelas en plats i något av Migrationsverkets asylboenden.

2025-01-17

Migrationsverket lanserar ny extern webbplats den 5 mars

Den 5 mars planerar Migrationsverket att lansera en ny extern webbplats. Syftet med den är framförallt att sökande och andra intressenter lättare ska hitta den information de söker och att göra det enklare för dem att utföra sina ärenden digitalt med hjälp av Min sida och våra e-tjänster.