Förlänga uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet
Du har uppehållstillstånd i Sverige enligt massflyktsdirektivet och vill stanna i Sverige.
Du kan ansöka om att förlänga ditt uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet om du vill stanna i Sverige. Om ditt uppehållstillstånd slutar gälla under 2025 ska du ansöka under ansökningsperioden 29 januari–4 mars 2025. Det gäller även dig som har blivit folkbokförd.
Meddela Skatteverket om du byter adress, så att vi kan nå dig. Om du inte är folkbokförd ska du meddela din nya adress till Migrationsverket i stället.
E-tjänst för förlängning av uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet
Ansök om förlängt uppehållstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Krav för att få förlängt uppehållstillstånd
De här kraven ska vara uppfyllda för att du ska få förlängt uppehållstillstånd med tillfälligt skydd enligt massflyktsdirektivet:
- Du ska omfattas av massflyktsdirektivet
- Du ska ha uppehållstillstånd i Sverige enligt massflyktsdirektivet
- Du ska befinna dig i Sverige
Om ditt uppehållstillstånd slutar gälla under 2025 ska du ansöka under ansökningsperioden 29 januari–4 mars 2025. Om du skickar in din ansökan i e-tjänsten senast 4 mars har du ansökt i tid, även om du har fått en tid för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck senare. Du som ansöker om förlängt skydd i tid och fortfarande är inskriven på en av Migrationsverkets mottagningsenheter (det vill säga du som inte är folkbokförd ännu) behåller din rätt till boende och ekonomiskt stöd medan du väntar på ett nytt beslut.
Om du ansöker för sent
Om du ansöker för sent, det vill säga efter att ditt uppehållstillstånd har slutat gälla, måste du ansöka om skydd på nytt, och du får inte arbeta igen förrän du har fått ett nytt uppehållstillstånd. Om du har ekonomiskt stöd från Migrationsverket förlorar du stödet och måste ansöka om det igen.
Du kan ansöka för dig själv, två vuxna medsökande familjemedlemmar och upp till tio barn under 18 år som du är vårdnadshavare för. Barn kan bara vara medsökande till sina egna vårdnadshavare.
Observera att du inte samtidigt kan ansöka för familjemedlemmar som ska ansöka om uppehållstillstånd för första gången. Alla som du ansöker för måste redan ha ett uppehållstillstånd som slutar gälla samma datum som ditt.
Barn utan vårdnadshavare kan använda e‑tjänsten själva, och ska ansöka enbart för sig själva, inte tillsammans med andra. God man behöver inte bekräfta ansökan.
Ta fram ärendenumret för alla personer som du ansöker för
Du behöver ha ärendenumret för varje person som du ansöker för. Numret står på uppehållstillståndskortet eller i övre högra hörnet på beslutet från Migrationsverket.

Bild på UT-kort. Ärendenumret är inringat på bilden.
Du ska inte bifoga några dokument till din ansökan. Du behöver inte ha giltiga identitetshandlingar för att få förlängt uppehållstillstånd, men om du har id-handlingar ska du ta med dem när du senare besöker Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck.
Det kostar inget att ansöka om förlängt uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet.
Om du får förlängt uppehållstillstånd enligt EU:s massflyktsdirektiv gäller ditt tillstånd till den 4 mars 2026. Innan dess kommer du att få information om vad du ska göra när ditt uppehållstillstånd slutar gälla.
Om säkerhetsläget i Ukraina förbättras så mycket att EU beslutar att massflyktsdirektivet ska upphöra före 4 mars 2026, kommer Migrationsverket att återkalla ditt tillstånd. Om det händer kommer du att få information om det innan tillståndet slutar gälla.
Om du inte är folkbokförd och inte kan ordna ditt boende på egen hand har du rätt till hjälp från Migrationsverket när du har ansökt om uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet.
Om du inte är folkbokförd och inte har egna pengar kan du också ha rätt till ekonomiskt stöd från Migrationsverket.
Du kan när som helst kontakta Migrationsverket och berätta om du behöver hjälp, även om du tidigare har ordnat ditt boende eller din försörjning själv.
För att kunna ansöka i e-tjänsten ska du ha BankID eller en mejladress och en mobiltelefon. Du behöver också ärendenummer för alla personer som du ska ansöka för.
Du behöver inte bifoga några dokument eller passkopior.
Om du samtidigt ansöker om förlängning av uppehållstillstånd för din familj kan du lägga till:
- upp till två vuxna medsökande familjemedlemmar
- upp till tio barn under 18 år som du är vårdnadshavare för.
Om familjen består av fler personer än så behöver ni göra flera ansökningar. Varje person kan bara göra en ansökan i e-tjänsten.
Barn kan bara vara medsökande till sina egna vårdnadshavare. Barn utan vårdnadshavare kan använda e‑tjänsten själva, och ska ansöka enbart för sig själva, inte tillsammans med andra. God man behöver inte bekräfta ansökan.
Du kan logga in i e-tjänsten med BankID eller med konto.
Du som har BankID
Du som har BankID kan logga in och ansöka via knapparna Mobile BankID eller BankID under rubriken E-identification. Det kan du göra även om du skapade ett konto och lösenord förra gången som du ansökte.
Du som inte har BankID
Om du inte har BankID loggar du in via knappen Username and password under rubriken Account. Du loggar in på kontot med ett användarnamn (din mejladress) och ett lösenord, samt en kod som skickas till din mobiltelefon varje gång som du vill logga in.
Om du tidigare har ansökt i e-tjänsten ska du logga in med samma användarnamn (din mejladress), lösenord och mobiltelefonnummer som då.
Om du inte har kvar samma mobiltelefonnummer behöver du ringa teknisk support som hjälper dig genom att uppdatera numret eller radera ditt gamla konto.
Du kan också välja att skapa ett nytt konto med en annan mejladress och ditt nya mobiltelefonnummer.
Kontakta teknisk support genom att ringa Migrationsverket på telefonnummer 0771-235 235, tryck 1 för kontaktcenter, och sedan 7 för teknisk support. Du kan ringa oss måndag–fredag klockan 09.00–15.00.
När du har ansökt i e-tjänsten får du ett mejl med en bekräftelse på att du har ansökt. Mejlet innehåller namn på alla personer som du har ansökt för.
När du har ansökt om förlängning får du också ett mejl med bekräftelse på den tid som du har bokat för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck.
Varje person som du har ansökt för får också ett eget brev hemskickat med ett bevis på att Migrationsverket har tagit emot ansökan. Brevet innehåller personens namn och beteckningsnummer, och information om att hen har rätt till boende och ekonomiskt stöd så länge hen fortfarande är inskriven på en av Migrationsverkets mottagningsenheter. Brevet kan vara bra att ha om man behöver visa för en myndighet eller arbetsgivare att man har ansökt om uppehållstillstånd.
För att kunna få ett uppehållstillståndskort som bevis på att du har rätt att vara i Sverige behöver du bli fotograferad och lämna dina fingeravtryck.
Du bokade tid för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck. i e-tjänsten för förlängt skydd och fick ett mejl med bokningsbekräftelse. Om du har ansökt för flera familjemedlemmar måste alla komma till den bokade tiden.
Du som inte har blivit folkbokförd ännu kan kontakta din mottagningsenhet om du behöver ekonomiskt stöd för resan till Migrationsverket.
Det tar vanligtvis några veckor för Migrationsverket att kontrollera om du har rätt till skydd enligt massflyktsdirektivet. Vi kontaktar dig om vi behöver mer information.
När beslutet är klart skickar vi det till dig med posten. I beslutet står det om du har fått uppehållstillstånd eller om du har fått avslag på din ansökan. Alla som du har ansökt för får ett beslut hemskickat.
Meddela Skatteverket om du byter adress, så att vi kan nå dig.
Om du inte är folkbokförd ska du meddela din nya adress till Migrationsverket i stället, genom att skicka blanketten Adressanmälan eller adressändring (Mot93) till närmaste mottagningsenhet.
Adressanmälan eller adressändring, blankett Mot93 Pdf, 631.9 kB, öppnas i nytt fönster.
Så här fyller du i blanketten Adressanmälan eller adressändring (Mot93)
När du får beslutet kan du ta del av vilka skäl beslutet grundar sig på. Om du får avslag på din ansökan och befinner dig i Sverige, ska du förbereda dig för att lämna landet.
Du kan använda e-tjänsten Min sida för att se vad som händer i ditt ärende och se om vi har tagit ett beslut.