De förberedande insatsernas olika moduler
Före sin ankomst till Sverige erbjuds kvotflyktingar förberedande insatser som normalt pågår under tre dagar. Insatsernas olika delar kallas moduler och fungerar som byggstenar som tillsammans utgör en helhet. Eftersom förutsättningarna vid varje utbildningstillfälle kan variera så gör även tiden och innehållet för varje modul det.
Undervisningsmetoder
Innehållet i programmet gås igenom på ett anpassat sätt som inbjuder till samtal, diskussion och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna och informatörerna. Modulerna bygger på interaktiv pedagogik där diskussionsgrupper, rollspel och visuella hjälpmedel som bilder och filmer används. Deltagarna får möjlighet att diskutera, reflektera, utforska och ställa frågor om ämnena som diskuteras. Skriftligt material och digitala verktyg används som ett komplement till lärarledd utbildning.
I programmet för barn ingår det lekar och aktiviteter, rollspel, brev från barn i Sverige, filmer och en arbetsbok anpassad för barn. För ungdomar kommer man att använda sig mer av diskussionsgrupper och aktivitetsblad.
Nedan hittar du sammanfattningar av innehållet i modulerna.
Alla videor på denna sida har producerats och ägs av IOM.
Barn- och ungdomsinsatser
Omkring 50 procent av alla överförda kvotflyktingar under både 2020 och 2021 var barn (0–17 år). Migrationsverket fokuserar på barnperspektivet och tar tillsammans med IOM fram en ny arbetsmetod och olika pedagogiska verktyg utifrån ett barn- och ungdomsperspektiv.
Förberedande insatser till barn och ungdomar ska ge deltagarna tillfälle att fundera på det som ska hända och att få svar på sina frågor. Deras funderingar kan exempelvis handla om vart i världen de ska flytta och hur det kommer kännas att lämna släkt och vänner. Det kan också vara tankar om hur skolan fungerar i det nya landet eller vilka kläder de ska ha på sig.
Insatserna syftar till att ge en bild av hur vardagen i Sverige kan se ut och skapa en dialog och en diskussion kring detta. I de fall där barnen eller ungdomarna funderar över hur familjen ska försörja sig arbetar informatörerna för att stötta och styra in tankarna mot att barn och ungdomar går i skolan och föräldrar sköter försörjningen.