Start

Beviljade projekt

Asyl-, migrations- och integrationsfonden medfinansierar projekt med tredjelandsmedborgare som målgrupp. Under de olika rubrikerna kan du läsa mer om varje enskilt projekt och se en sammanställning över de stödmottagare som beviljats stöd i fondens i olika utlysningar.

Projekt­banken – alla bevil­jade projekt på ett ställe

Projektbanken är en förteckning över projekt som beviljats stöd genom EU–finansiering.

I Projektbanken – EU-program 2021–2027 Länk till annan webbplats. hittar du beviljade projekt under den innevarande programperioden.

  • Välj "Migrationsverket" under beslutande organisation för att filtrera fram AMIF‑projekten.
  • Där kan du sedan klicka på länken till det projekt du är intresserad av för mer detaljer.

Bevil­jade projekt under år 2022-2025

Datum

Metod

SM

Projektnamn

Stödmottagare

Total projektbudget SEK

2025-01-29

Icke konkurrerande utlysning

2

Immersiv Samhällsorientering i Virtual Reality: Integrerande världar för tredjelandsmedborgare

Högskolan väst

6 162 762

2025-01-29

Icke konkurrerande utlysning

2

Tamam genomförandeprojekt

Tamam

1 981 427

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

1

Stödcentrum för asylsökande med funktionsnedsättning

Funkibator Öst Ideell förening

2 682 564

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

2

Funkisvägen Örebro

Studieförbundet Bilda Svealand

3 535 025

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

1

AMIR 2.0 - Information, Bedömning och Intervention för traumatyngda flyktingar

Mittuniversitetet

6 625 506

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

2

Sysselsättning på lika villkor - unga med kraft för förändring

Right By Me

1 533 039

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

2

Kulturförmedlare för ökad samhällsdelaktighet på Gamlegården.

Kristianstads kommun

2 274 201

2024-12-17

Konrurrerande utlysning

2

MOSAIK - Metoder och stöd för föräldrar (TLM) för att aktivt motverka kriminalitet hos barn

Uppsala kommun

6 983 218

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

2

Tillit - Råd och stöd

Malmö pastorat

5 731 123

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

1

Ett tillgängligt mottagande

Rädda Barnens riksförbund

6 377 558

2024-12-17

Konkurrerande utlysning

2

Stärka skyddsfaktorer hos nyanlända familjer i Hässelby-Vällingby

Stockholms kommun

8 431 820

2024‑09‑10

Icke-konkurrerande utlysning

1

Implementering av EU-rättsakter

Polismyndigheten

1 000 000

2024‑09‑10

Icke-konkurrerande utlysning

1

Förstudie genomförande av EU:s migrations- och asylpakt (II)

Polismyndigheten

1 000 000

2024‑08‑28

Icke-konkurrerande utlysning

3

Utökade förvarsplatser i Flen

Migrationsverket

120 000 001

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Inkluderande Jobbsök

Arbetsförmedlingen

49 218 651

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Med3Comp

Region Dalarna

15 993 834

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Kvinnoträffar

Nya kompisbyrån

4 764 946

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

3

AMIRA III

Svenska Röda Korsets centralstyrelse

31 697 824

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

NYTTA – Nyanländas tidiga tillgång till arbetsmarknaden

Umeå kommun

16 630 550

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Hello Sweden

ABF-S avdelning i Stockholm

8 518 781

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Professional Support Centre AMIF

Beredskapslyftet ideell förening

20 167 207

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Trygga boenden

Rädda Barnens riksförbund

16 306 363

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Hälsolyftet – vägen in

Emmaboda kommun

6 261 168

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

2

Empowermentprojektet växtkraft

Sandvikens kommun

24 022 498

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Kunskap och egenmakt

Hela människan i Malmö

6 058 714

2024‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Från pakt till verklighet: ett kunskapslyft om EU:s nya asylsystem

Asylrättscentrum

7 733 642

2024‑04‑04

Icke-konkurrerande utlysning

1

Utvecklad analysförmåga

Migrationsverket

1 000 000

2024‑03‑27

Icke-konkurrerande utlysning

1

Implementering av EU-rättsakter

Migrationsverket

1 000 000

2024‑03‑27

Icke-konkurrerande utlysning

1

Stöd till återvändande till Ukraina

Migrationsverket

332 227

2023‑12‑19

Icke-konkurrerande utlysning

3

Driftstöd Polismyndigheten

Polismyndigheten

20 000 000

2023‑12‑19

Icke-konkurrerande utlysning

3

Driftstöd Återvändandeområdet

Migrationsverket

59 187 541

2023‑12‑19

Icke-konkurrerande utlysning

1

Driftstöd Asylområdet

Migrationsverket

117 982 089

2023‑12‑21

Icke-konkurrerande utlysning

1

Uppehälle och arbete

Migrationsverket

149 984 420

2023‑12‑19

Icke-konkurrerande utlysning

3

Samlokalisering med relevanta gränsförvaltande myndigheter för ökad kapacitet och kvalitet i återvändarprocessen

Kriminalvården

16 975 106

2023‑12‑19

Konkurrerande utlysning

2

Länssamverkan för hållbar integration, förstudie

Länsstyrelsen i Örebro län

987 393

2023‑12‑19

Konkurrerande utlysning

2

Tamam, förstudie

Tamam

311 460

2023‑12‑19

Konkurrerande utlysning

2

Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och Utmaningar, förstudie

Högskolan Väst

294 799

2023‑12‑01

Konkurrerande utlysning

1

RFSL AMIF 2024–2026

RFSL

71 382 814

2023‑10‑12

Konkurrerande utlysning

1

Tillsammans för ett effektivare mottagande

Länsstyrelsen i Dalarnas län

13 552 163

2023‑09‑29

Konkurrerande utlysning

3

Vem är jag imorgon

Stocksholms stadsmission

22 839 001

2023‑09‑27

Konkurrerande utlysning

1

Rättigheter och skydd

för särskilt utsatta personer

Asylrättscentrum

3 493 285

2023‑09‑27

Konkurrerande utlysning

1

Hoppet – en tro på framtiden

Malmö Pastorat

8 950 315

2023‑09‑27

Konkurrerande utlysning

3

Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet

Kriminalvården

8 575 765

2023‑09‑26

Konkurrerande utlysning

1

Digitalisering Bilda Svealand

Studieförbundet Bilda Svealand

10 375 076

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Snabbspåret till

etablering

Kvarnby folkhögskolas ekonomiska förening

3 877 795

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Språkmoduler för ukrainare

Luleå kommun

3 898 859

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Ukraina

Stiftelsen Botildenborg

4 240 033

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

KIAS 2.0

Stiftelsen Activa i Örebro Län

7 062 953

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

AMIF Mötesplatser

Rädda Barnens Riksförbund

7 499 778

2023‑07‑04

Konkurrerande utlysning

1

Sensus för Ukraina

Sensus Norrland

6 968 545

2023‑07‑04

Icke Konkurrerande utlysning

1

Statens Servicecenter 2

Migrationsverket

23 840 319

2023‑03‑30

Icke Konkurrerande utlysning

1

Förbättrad service KC

Migrationsverket

188 970 300

2023‑03‑30

Icke Konkurrerande utlysning

1

K.V.O.T Kommunikation inom Vidarebosättning och Träffsäker matchning

Migrationsverket

15 009 541

2023‑03‑30

Icke Konkurrerande utlysning

1

DT bidrag

Migrationsverket

27 822 345

2023‑03‑30

Icke Konkurrerande utlysning

3

Verso – Ett samordnat återvändande

Polismyndigheten

35 532 817

2023‑01‑24

Konkurrerande utlysning

3

AMIRA II

Svenska Röda Korsets Centralstyrelse

14 848 264

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

3

Barn i familj

Strömsunds kommun

11 044 600

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

2

Jobbsteget Tillsammans

Nema Problema

12 387 420

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

2

SOS Barnbyar Sverige - Familjepartner

SOS-Barnbyar Sverige

14 920 500

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

3

Återvändande som internationell migrationspolitik: samordning inom och

över nationella gränser

Regeringskansliet

11 777 318

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

2

Mellanrummet

Filipstads kommun

14 791 714

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

2

Kompis Sverige

Kompis Sverige

10 959 603

2022‑12‑04

Konkurrerande utlysning

2

Stärkt vuxenutbildning

för nyanlända

Göteborgs­regionens kommunalförbund

12 065 197

2022‑12‑04

Icke Konkurrerande utlysning

2

EMIN – Europeiska Migrations- och Integrationsnätet

Ronneby kommun

44 769 881

2022‑12‑04

Icke Konkurrerande utlysning

3

ARLO II

Polismyndigheten

29 063 374

2022‑07‑20

Konkurrerande utlysning

2

Barn i fokus

Rädda barnens riksförbund

70 008 342

2022‑07‑20

Konkurrerande utlysning

2

Yrkesväg

Länsstyrelsen i Värmlands län

123 727 636

2022‑07‑20

Konkurrerande utlysning

2

Tidiga Insatser i Samverkan i Region Uppsala

Region Uppsala

50 981 375

2022‑07‑20

Konkurrerande utlysning

2

Samverkan

Gävleborg 2022

Länsstyrelsen i Gävleborgs län

58 320 567

2022‑07‑20

Konkurrerande utlysning

2

Helhetslyftet

Västra Götalandsregionen

119 667 055

2022‑07‑20

Icke konkurrerande utlysning

1

Samhällsintroduktion

för asylsökande

Migrationsverket

113 704 685

2022‑07‑20

Icke konkurrerande utlysning

1

Införandet av EU:s Statistikförordning i Sverige

Migrationsverket

30 114 508

2022‑07‑20

Icke konkurrerande utlysning

2

Projekt Digital transformation
tillstånd (DITT)

Migrationsverket

170 923 266

2022‑07‑20

Icke konkurrerande utlysning

2

Project EQ

(Improved Efficiency
and Quality in the migration process)

Migrationsverket

56 985 128

Här kan du hämta en mer detaljerad information om våra pågående projekt som en maskinläsbar CSV fil Öppnas i nytt fönster.. Filen uppdateras varje kvartal.

Karta som visar områden med beviljade AMIF projekt i kommuner runt om i Sverige.Förstora bilden

Klicka på bilden för att göra den större. Källa SCB omarbetad av Migrationsverket

AMIF:s projekt bidrar genom sina resultat

Vad arbetar AMIF-finansierade projekt med, och hur bidrar de till den svenska och internationella migrationspolitiken och samhällsnyttan? I vår artikelserie presenterar vi AMIF-projekt som berättar mer om sina verksamheter.

Lär känna projekten!

Genom artiklar om projekt och på teman vill vi belysa de insatser vi finansierar så att fler kan ta del av det viktiga arbete som görs inom ramen för fonden. Här samlar vi därför resultat och glimtar av projektens vardag. Är du intresserad av att söka projektfinansiering eller vill du veta mer om det arbete som pågår? Sök inspiration och ta del av projektberättelserna.

Ukrainaprojekten berättar om sina verksamheter

Med anledning av kriget i Ukraina aktiverades EU:s massflyktsdirektiv i mars 2023. Direktivet ger personer som flyr från Ukraina rätt att få tillfälligt uppehålls- och arbetstillstånd inom EU och med stöd i direktivet har många ukrainare fått skydd i Sverige. Under våren 2023 öppnade AMIF en särskild utlysning för projekt som syftade till att stötta personer från Ukraina i deras etablering. Sex projekt från Malmö till Luleå beviljades medel i utlysningen.

Hur har det då gått för projekten och deltagarna?

I samband med att projekten avslutades i december 2024 har tre av dem producerat kortfilmer som du kan ta del av här.

Läs mer och se projektfilmerna

Förstu­dier för att analy­sera nuläget och iden­ti­fiera brister och behov

För att möta utmaningarna inom migration och integration krävs innovativa lösningar och grundlig forskning. Genom att AMIF erbjuder aktörer finansiellt stöd kan förstudieprojekt genomföras inom fondens målområden. Förstudierna syftar till att identifiera var behoven är som störst och hur vi bäst kan skapa hållbara och långsiktiga lösningar på migrationsområdet. Genom förstudierna kan grunden läggas för framtidens integrationsarbete, där allt från ny teknik till förbättrad samverkan mellan aktörer kan spela en avgörande roll.

Läs mer om några av våra första förstudier

Våra projekt bidrar inom åter­vän­dan­de­om­rådet

AMIF finansierar flera projekt som på olika sätt arbetar för att göra återvändandeprocessen för migranter som fått ett av- eller utvisningsbeslut mer individanpassad, human och effektiv. Vi möter AMIF-projekt som drivs av Delegationen för migrationsstudier, Kriminalvården, Svenska Röda korset och Polismyndigheten.

Hur kan samhället bidra till att underlätta återvändandet för enskilda individer? Hur ser statistiken kring återvändande ut? Hur tar man hänsyn till barnperspektivet i en återvändandeprocess? Hur formas internationellt samarbete kring återvändande? Hur kan arbetet med verkställighet förbättras?

Hör projektledare berätta, lyssna på poddar och läs om projekten i andra media.

Se filmen där vi beskriver inom vilka områden fonden och våra projekt kan bidra Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Under 2023 testade AMIF en erbjuda ny projektform – förstudier. Att få möjlighet att genomföra förstudier ger aktörer inom migrationsområdet möjlighet att ansöka om medel för att analysera nuläget, identifiera brister eller behov, samt undersöka vad som är möjligt att göra i ett större AMIF-finansierat projekt. Tre aktörer – Högskolan Väst, Länsstyrelsen i Örebro län och ungdomsorganisationen Tamam - beviljades medel för åtta månaders förstudie.

Högskolan Väst – Samhällsorientering i Virtual Reality: Möjligheter och utmaningar

I samarbete med Göteborgs stad har ett forskarteam från Högskolan Väst genomfört en förstudie för att undersöka möjligheter och utmaningarna med att genomföra samhällsorientering för nyanlända med hjälp av Virtual Reality (VR). Deltagare i projektet fick testa virtuella scenarion och övningar kopplade till samhällsfenomen såsom demokrati och diskriminering, och blev därefter intervjuade om sina upplevelser.

– Att utforska vilka möjligheter som finns för att stärka samhällsorientering med hjälp av Virtual Reality-teknik ligger rätt för sin tid då tekniken erbjuder möjligheter för både ett individuellt, såväl som gruppbaserat, lärande som kompletterar klassrumsundervisningens begränsningar, säger projektledaren Amir Haj-Bolouri (docent informatik) från Högskolan Väst i förstudien.

– Vi är nöjda med samarbetet ihop med Högskolan Väst och tror på att detta projekt skapa nya pedagogiska och värdefulla möjligheter för både nyanlända och våra lärare i samhällsorientering, säger Anders Boklund Ferreira Enhetschef, Samhällsorienterande insatser

Resultaten visar att användning av VR-tekniken inom samhällsintroduktion erbjuder många möjligheter att förmedla svåra och komplexa teman på ett tryggt, interaktivt och lekfullt sätt. Genom VR kan nyanlända, tillsammans med samhällsvägledare, delta i rollspel och få tidiga insikter om hur realistiska scenarion kan utspela sig i samhället.

Både Högskolan Väst och Göteborgs stad har uttryckt ett stort intresse för att vidareutveckla samhällsorienteringsprogrammet genom att integrera den nya VR-tekniken som ett pedagogiskt stöd i framtiden.

Läs mer på projektets webbsida Länk till annan webbplats., där kommer mer information om projektet att publiceras.

Tamam – En kartläggning om hur vi kan nå och inkludera fler personer som är nya i Sverige

Tamam är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som arbetar för antirasism, barn och ungas inkludering samt samhällsengagemang och självorganisering. Tamam skapar sociala mötesplatser och organiserar meningsfulla fritidsaktiviteter för att ge alla lika möjligheter, oavsett förutsättningar. Organisationen har lokalföreningar i Malmö, Lund, Tranås, Göteborg, Mariestad, Stockholm och Uppsala.

Förstudien syftar till att stärka och utveckla Tamams arbete riktat mot nyanlända unga, för att bidra till en förbättrad livssituation och hälsa, minska trösklarna för att komma in i det svenska samhället och föreningslivet samt skapa bättre förutsättningar för lokala gemenskaper. Projektet fokuserar på att kartlägga framgångsfaktorer och förutsättningar samt dra nytta av erfarenheter, idéer och kunskaper från Tamam aktiva med egen erfarenhet av migration för att förbättra organisationens verksamhet för nyanlända unga.

– Kartläggningen har inte bara varit väldigt rolig att genomföra, utan har också lagt grunden för fortsatt utveckling av organisationen och nya projekt. Förstudien har möjliggjort att vi kunnat avsätta tid och resurser för att samla in medlemmarnas erfarenheter, åsikter och önskemål om vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas, på ett mer omfattande sätt än tidigare. Som en medlemsstyrd organisation har förstudien gett oss en värdefull möjlighet att utveckla metoder för ökat medlemsinflytande och stärka förutsättningarna för unga nyanländas inkludering och sociala gemenskap, säger Alice Herzberg som projektlett förstudien för Tamam.

Ta del av Tamams kartläggning Länk till annan webbplats.

Läns­sty­relsen Örebro län: Länssamverkan för hållbar integration

Länsstyrelsen i Örebro län har genomfört en kartläggning av kapaciteten och beredskapen för mottagande och integration av nyanlända i länets kommuner. Både styrkor och områden som behöver förbättras belyses. Syftet är att ge en nulägesbild av länets arbete inom tre områden: boende, sysselsättning samt ledning och styrning av kommunernas integrationsinsatser.

– Det är mycket positivt att alla kommuner har deltagit och bidragit med enkätsvar och intervjuer. Det ger oss ett starkt underlag för att gemensamt fortsätta arbetet med att stärka integrationen i länet, säger Karin Eriksby, integrationssamordnare.

Förstudieprojektet initierades av Strategnätverket som drivs av Länsstyrelsen i Örebro län. Nätverkets tjänstepersoner identifierade ett växande behov av samverkan mellan länets kommuner inom integrationsområdet. För att fördjupa samverkan behövdes en bättre förståelse för vad varje kommun kan erbjuda och var det finns behov av stöd. Utifrån dessa diskussioner beslutades att ansöka om medel från AMIF för att genomföra en kartläggning. Resultaten av förstudien kommer att användas i det fortsatta arbetet med att utveckla en strategi för länssamverkan för hållbar integration. Slutrapporten är ännu inte offentliggjord.

Mer om Länsstyrelsen Örebros arbete med integration Länk till annan webbplats.

Fler förstudier är under uppstart

Efter att EU-parlamentet under våren 2024 godkänt EU:s migrations- och asylpakt har intresset för förstudier ökat bland myndigheter som ansvarar för att implementera de nya rättsakterna under de kommande åren. AMIF har därför beviljat medel för ytterligare två förstudier, vilka drivs av Migrationsverket (Genomförande av EU:s migrations- och asylpakt) och Polismyndigheten (Implementering av EU:s rättsakter). Rapporterna kommer att publiceras under 2025.

Fakta om EU:s migrations- och asylpakt:
  • EU:s migrations- och asylpakt innebär ett nytt system för hur migrationen ska regleras inom EU. Grunden för systemet blir densamma som idag – att det land dit en asylsökande först kommer ska pröva personens ansökan om asyl. Men med det nya regelverket ska medlemsländerna i högre utsträckning hjälpa varandra om det kommer många asylsökande till ett land. Det blir dock ingen tvingande omfördelning av asylsökande. Medlemsländer kan istället välja hjälpa till på andra sätt, till exempel genom ekonomiskt stöd.I Sverige samordnas arbetet med implementeringen av Migrationsverket. Det kommer att kräva anpassning till nya regler och innebära förändringar i Sveriges mottagningssystem.
  • Förslaget godkändes i Europaparlamentet den 12 april 2024. Tio lagstiftningsakter som reformerar EU:s asyl- och migrationshantering ska nu implementeras i EU:s alla medlemsstater. Den nya lagstiftningen ska börja tillämpas sommaren 2026.
  • Rådet antar EU:s migrations- och asylpakt - Consilium (europa.eu) Länk till annan webbplats.

Projekt ARLO II leds av Polismyndigheten. Projektet påbörjades i januari 2023 och pågår under tre år. Projektet placerar ut så kallade ambulerande återvändandesambandsmän i tredjeland (länder utanför EU/EES-området) för att förbättra samarbetet med myndigheter i landet. Målet är att möjliggöra ett mer effektivt och humant återvändande till länder där Sverige har svårigheter att verkställa av- och utvisningsbeslut. Verkställighet av beslut om utvisning på grund av brott är särskilt prioritet hos ARLO II.

Projekt ARLO II är en fort­sätt­ning på det tidi­gare AMIF-projektet ARLO
Projektledare och projektkoordinator för ARLOII

Projektledare och projektkoordinator för ARLOII på mötet i Bryssel där en presentation hölls om projektet för EU-rådets Working Party on Integration, Migration and Expulsion (IMEX).

Det tidigare arbetet visade att metoden med att placera ambulerande sambandsmän under kortare perioder i tredjeländer är framgångsrik. Det går att upprätta kontakter i landet för att utveckla samarbetet och därmed effektivisera återvändandearbetet trots den korta tid vi vistas i landet. Placeringar pågår under tre veckor till tre månader och baseras alltid på Polismyndighetens behov. I projektet kan vi vara flexibla och placera sambandsmännen med kort varsel berättar projektledaren för ARLO II Svetlana Ripler.

Vad är en återvändandesambandsman och vilka arbetsuppgifter har hen?

– Arbetet består av flera delar. Sambandsmännen ska hjälpa till att lösa svåra individärenden och bidra till att underlätta dialogen med mottagarlandet. Hen behöver hitta ett hållbart samarbete med mottagarlandet och förbereda det som krävs inför återvändarens ankomst, exempelvis lösa praktiska problem som kan uppstå. Sambandsmannen presenterar aktuella ärenden till ansvariga myndigheter i mottagarlandet och för dialog om vikten av att hjälpa med fastställelse av identitet och att ta emot sina medborgare. En persons identitet och medborgarskap ska vara fastställd när individen återvänder, men i de fall det kan göras först på plats i mottagarlandet genomförs en intervju och kontroll direkt vid ankomst. Men framför allt ska sambandsmännen säkerställa att återvändandet sker på ett humant och rättssäkert sätt, berättar Svetlana Ripler.

Hur kan arbetet med ett enskilt ärende se ut?
En av projektets sambandsmän i möte med nationell polis i Guinea Conakry.

En av projektets sambandsmän i möte med nationell polis i Guinea Conakry.

ARLO II projektet fick in ett ärende i januari 2023 gällande en återvändare med utvisningsbeslut och som sade sig komma från Liberia. Personen saknade resehandlingar och ville inte låta sig intervjuas av den liberianska ambassaden för att identifieras och kunna få en resehandling. Projektet beslutade sig då för att placera en sambandsman i Liberia under två veckor för att försöka hitta en lösning i ärendet. Efter sambandsmannens kontakt med liberianska myndigheter godkände de att återvändaren kunde resa in i landet och bli intervjuad efter ankomst till Liberia. Resa ordnades under tiden sambandsmannen var kvar i Liberia. När intervjun genomfördes av liberianska myndigheter framkom det att återvändaren i själva verket kom från grannlandet Sierra Leone. Hen lämnade kontaktuppgifter till sin familj i hemlandet och vädjade om att få återvända dit vilket de liberianska myndigheterna kunde hjälpa honom med.

Sedan projektstart har de ambulerande sambandsmännen arbetat i Nigeria, Kenya, Somalia, Ghana, Kuwait, Saudiarabien, Liberia, Sierra Leone, Mali, Egypten och Guinea-Conakry. Sambandsmännen ska med kort varsel kunna resa dit behovet finns för att lösa specifika problem direkt på plats. Sverige är unikt i Europa med att arbeta på det här sättet.

Vad gör projektet utöver återvändandesambandsmännens arbete?
Två av projektets sambandsmän möter Operation Manager of Land Border Security i Kuwait City.

Två av projektets sambandsmän möter Operation Manager of Land Border Security i Kuwait City.

Parallellt med placeringarna i tredje land bjuder ARLO II in delegationer från myndigheter i olika länder men även dess ambassader i Europa. Projektet har också möjlighet att genomföra delegationsbesök utomlands. Projektet både besöker och tar emot besök för att utbyta erfarenheter och kunskaper med andra aktörer vad gäller återvändande.

Projektets arbetsmetoder väcker intresse.

– Flera europeiska länder har kontaktat oss och vill veta mer. Vi har bland annat besökt Norge som kommer starta eget projekt med ambulerande sambandsmän. Vi har berättat om vårt arbete i Bryssel och även haft besök av en delegation från Nederländerna som också kommer att börja arbeta med metoden, avslutar Svetlana Ripler.

Fakta om Polismyndighetens arbete med återvändande:
Delegation från Liberia Immigration Service besöker Lokalpolisområde Arlanda.

Delegation från Liberia Immigration Service besöker Lokalpolisområde Arlanda.

  • Polismyndigheten har i uppdrag att verkställa beslut om avvisning och utvisning där tvång anses nödvändigt för att en person ska återvända.
  • Polismyndigheten hanterar ärenden som överlämnats från Migrationsverket, allmän domstol och polisens egna avvisningsbeslut.
  • Statistik kring återvändande visar att en halv miljon tredjelandsmedborgare årligen fick ett beslut om att återvända till sitt hemland under åren 2008 – 2019. Av dem återvände cirka en tredjedel, en av fem återvände till ett land utanför Europa (Delegationen för migrationsstudier, 2022).
  • Libanon, Irak, Somalia och Iran är de mottagarländer som Sverige har svårast att återsända personer till, en orsak är att länderna enbart tar emot personer som återvänder frivilligt.

Projekt AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum) drivs av Röda Korset. De har under många år arbetat med att ge stöd till personer som har fått avslag på sin asylansökan och står inför ett eventuellt återvändande.

Hjälpen ska lindra och förhindra mänsk­ligt lidande

Målet är att stärka individer att fatta egna beslut om sin framtid, samt att den som återvänder ska få ett så bra stöd som möjligt, både före och efter ett återvändande.

– Röda Korsets arbete har genomfört flera EU-projekt för att återvändandeprocessen ska vara så human, värdig och hållbar som möjligt för den enskilda berättar Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II.

Genom Röda Korsets pågående AMIF-finansierade projekt stärks stödet ytterligare. Det tvååriga projektet startade i februari 2023 och erbjuder nya typer av insatser till individer som fått ett avslagsbeslut.

– Förutom att erbjuda den enskilda stöd arbetar vi brett med att stärka kunskapen och kapaciteten hos aktörer som möter målgruppen. Vi utbildar civilsamhällesorganisationer och myndigheter i Sverige och i andra länder om vilka behov personer som återvänt kan ha och vad som är bra arbetssätt och bemötande för att möta de behoven. Vi utgår både ifrån studier där vi intervjuat personer som återvänt och Röda Korsets långa erfarenhet på området. Vi samordnar ett nätverk inom civilsamhället för aktörer som ger stöd vid avslag och återvändande, för dialog med myndigheter samt arbetar med påverkansarbete för att förbättra situationen för återvändare, fortsätter Mikaela Hagan.

Svenska Röda Korset på besök hos Irakiska Röda Halvmånen

Svenska Röda Korset på besök hos Irakiska Röda Halvmånen i Bagdad 2023. Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen samt Mikaela Hagan, projektledare för AMIRA II. Fotograf: Josefin Zeolla

Samverkan med Irakiska Röda Halvmånen

Tillsammans med Irakiska Röda Halvmånen ger AMIRA II individbaserat stöd vid ett återvändande till Irak. Fokus läggs på särskilt utsatta individer. Insatserna kan innebära psykosocialt stöd och rådgivning, humanitärt eller materiellt stöd, hjälp att få tillgång till sjukvård och behandling, utbildning, eller att starta företag.

Varför arbetar ni specifikt med Irak?

– Återvändare till Irak har stora och komplexa behov av stöd. Svenska Röda Korset har under första delen av projektet haft en landrepresentant i Irak, vilket har möjliggjort att vi kan arbeta långsiktigt med att utveckla kunskap, kapacitet och samverkan med Irakiska Röda Halvmånen. Systerorganisationerna samarbetar kring enskilda ärenden och med informationsutbyte och kapacitetstärkande insatser. Man samarbetar också kring praktiskt, materiellt och psykosocialt återintegreringsstöd. Vi ska också följa upp återvändande individer och familjer över tid för att se hur det går för dem, säger Mikaela Hagan.

Insatser i samverkan med Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade

Projektet utvecklar även insatser till föräldrar i samverkan med Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade (RKC), lokaliserat i Skellefteå. Bland annat har fyra föräldragruppsträffar genomförts under hösten 2023. Gensvaret har varit mycket positivt och det finns planer på att implementera föräldragruppen i den ordinarie verksamheten på RKC.

Projektet har också genomfört en tvådagarsworkshop med information och diskussion kring asyl- och återvändandeprocessen och information för föräldrar kring frågor som rör barnets rättigheter och delaktighet. Workshopen genomfördes för första gången i januari 2024. Under den första dagen deltog elva personer som också fick individuell juridisk rådgivning kopplat till sin egen process. Den andra dagen diskuterade en föräldragrupp återvändandet ur ett barnperspektiv. Konceptet ska erbjudas på fler orter och utvecklas vidare under kommande år.

Josefin Zeolla och Mikaela Hagan från Svenska Röda Korset 

Medarbetare från Irakiska Röda Halvmånen tillsammans med Josefin Zeolla och Mikaela Hagan från Svenska Röda Korset Fotograf: Karina Lapteva

Vill du veta mer om AMIRA II och Röda Korsets arbete med stöd vid avslag och återvändande?

På Röda Korsets hemsida finns mer information om projektet samt rapporter och material som vänder sig till dig som möter personer med avslag på sin asylansökan: Stöd vid avslag och återvändande (rodakorset.se) Länk till annan webbplats.

AMIRA II arbetar även med att sprida kunskap om barns behov och rättigheter i återvändandeprocessen. Projektet utgår ifrån ett material som bygger på intervjuer med barn som genomfördes i det första AMIRA-projektet. Läs ”Efter avslag – barns upplevelser och tankar om återvändande” Länk till annan webbplats.

Har du fått ett avslag på din asylansökan och behöver stöd? Vänd dig till returnsupport@redcross.se

Kontaktperson och projektledare för AMIRA II: Mikaela Hagan, mikaela.hagan@redcross.se

Fakta om Röda Korset, AMIRA II (Assisting Migrants in Return and Asylum)
  • AMIRA II erbjuder den som fått avslag på sin asylansökan juridisk och socialrättslig rådgivning, information om återvändandeprocessen och om vilket stöd myndigheter och andra kan ge vid ett återvändande. Projektet fungerar som en neutral samtalspart i en diskussion om vilka alternativ som finns efter ett avslag.
  • Projektet hjälper också till i kontakter med myndigheter i Sverige och med stödaktörer i landet dit en individ ska återvända.

Med anledning av kriget i Ukraina aktiverades EU:s massflyktsdirektiv i mars 2023. Direktivet ger personer som flyr från Ukraina rätt att få tillfälligt uppehålls- och arbetstillstånd inom EU och med stöd i direktivet har många ukrainare fått skydd i Sverige. Under våren 2023 öppnade AMIF en särskild utlysning för projekt som syftade till att stötta personer från Ukraina i deras etablering. Sex projekt från Malmö till Luleå beviljades medel i utlysningen.

I samband med att projekten avslutades i december 2024 har tre av dem producerat kortfilmer som du kan ta del av här nedan.

Stiftelsen Botildenborg i Malmö, projekt Växtplats Ukraina

Botildenborg är en prisbelönad gård och stiftelse i randen till Rosengård i Malmö som sedan 2015 jobbat med mat och odling för att bidra till ett hållbart samhälle. Projekt Växtplats Ukraina har arbetat för att ge ukrainska flyktingar jobb, språk och kunskaper om det svenska samhället. Projektet bidrar till fysisk och mental hälsa då deltagarna får jobba praktiskt i Botildenborgs prunkande trädgård och möta svenska volontärer för att skapa nätverk, öva språket och känna gemenskap. Efter språkträning matchas deltagarna ut i praktik till företag. Projektet samverkar med Malmö stad och Arbetsförmedlingen.

Se en film om projekt Växtplats Ukraina Länk till annan webbplats.

Luleå kommun, projekt Språkmoduler för ukrainare

Projektet ger ukrainska flyktningar förutsättningar att etableras, integreras och aktivt delta i det svenska samhället och arbetsmarknaden genom att förse dem med språkstudier, vägledning och kartläggning. Projektet har utvecklat ett modulsystem som möjliggör en flexibel studieform så att projektdeltagarna kan kombinera språkstudier med andra aktiviteter. Projektet har som ambition att ge deltagarna möjligheten att uppnå ett godkänt betyg på SFI som möjliggör vidare studier, men också att tillgodose Norrlandsregionens behov av kvalificerad arbetskraft.

Se en film om projekt Språkmoduler för ukrainare Länk till annan webbplats.

Stiftelsen Activa i Örebro Län, projekt KIAS 2.0

Projektet stöttar flyktingar från Ukraina i processen att lära sig svenska och närma sig arbetsmarknaden genom individuellt anpassat stöd med grund i metoden Supported Employment. Metoden bygger på aktivt deltagande och ansvarstagande från deltagaren själv med stöd av en arbetskonsulent. Projektet samarbetar med Örebro kommuns vuxenutbildning och ett vård- och omsorgsboende där en arbetsplatsförlagd utbildning med inriktning mot vård och omsorg genomförs.

Se en film om projekt KIAS 2.0 Länk till annan webbplats.

Faktaruta: Vad innebär massflyktsdirektivet?
  • EU:s ministerråd aktiverade i mars 2023 det så kallade massflyktsdirektivet (Temporary Protection Directive; Council Directive 2001/55/EC) för att ge tillfälligt skydd till personer som flytt Ukraina till följd av Rysslands fullskaliga invasion.
  • Det var första gången direktivet aktiverades sedan det antogs av EU:s medlemsstater 2001 som ett svar på 1990-talets krig i forna Jugoslavien. Direktivet anger EU-gemensamma minimiregler för hur medlemsstater ska ge tillfälligt skydd vid massiv tillströmning av fördrivna personer och samtidigt undvika att medlemsstaternas asylsystem överbelastas.
  • Direktivet innebär att alla som flytt från Ukraina efter den 24 februari 2022, oavsett medborgarskap och ursprung, ska ha rätt att erhålla tillfälligt skydd inom alla EU-länder. Sveriges regering beslutade i april 2022 en förordningsändring som utvidgade till att gälla även ukrainska medborgare som rest in och vistats i Sverige från och med den 30 oktober 2021.
  • Direktivet ger flyktingarna rätt till grundläggande rättigheter, rätt till skolgång, rätt att arbeta och rätt till viss sjukvård.

Direktivet gäller till den 4 mars 2026.

Källor: regeringen.se, amnesty.se, Europakommissionen

Camilla Stubbe arbetar vid Kriminalvårdens nationella transportenhet (NTE) och leder projekt Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet. Här berättar hon var Kriminalvårdens återvändandeverksamhet befinner sig idag och vad myndigheten vill åstadkomma genom att driva projektet.

Berätta om syftet med projektet!

Projektet startade i januari 2024 och är fortfarande i uppstartsfas. Syftet är att höja Kriminalvårdens interna kompetens kring återvändandeområdet. Personal som arbetar med återvändande ska lära sig mer om det juridiska ramverket, internationella perspektiv, hur man tar hänsyn till barn- och genusperspektiven och utsatta gruppers behov.

Projektet ska också skapa en bättre förståelse för den kulturella och sociala innebörden av återvändande.

  • Med en bättre förståelse för hur personer som ska lämna Sverige upplever återvändandet kan kommunikationen underlättas och missförstånd undvikas. Det är positivt för båda parter att våra medarbetare har en bättre kulturell förståelse om vad ett återvändande innebär för en individ.

– Alla som arbetar på Kriminalvården med återvändandeverksamhet ska få en ökad förståelse och kunskap som de kan använda i sitt dagliga arbete. Personalen ska ha rätt förutsättningar att ge de klienter man möter ett så bra återvändande som möjlig, säger Camilla Stubbe.

Projektet ska bland annat ta fram en ny utbildning där personalen får öva i en realistisk miljö. Övningarna ska göras i lokaler med en flygplanskropp, bostadsmoduler och en säkerhetskontroll. Syftet är att personalen ska känna sig tryggare och lära sig hur de kan situationsanpassa både sitt agerande och bemötande utifrån vem de möter. Något som gynnar särskilt barn och andra utsatta grupper.

Hur anpassar ni era metoder när ni möter barn eller andra särskilt utsatta grupper som ska återvända?
  • NTE bygger upp ett nätverk med aktörer som kan bistå med sin expertis i området, exempelvis Röda Korset. Vi kommer även använda oss av Frontex (den Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån) riktlinjer vid återvändande där barn är involverade. NTE har också tagit del av material från norsk polis om riktlinjer kring hur man möter barn vid ett återvändande. Viktigt att komma ihåg är ju att vårt arbete regleras av Barnkonventionen som är inkorporerad i svensk lag.

– Sammanfattningsvis ger projektet möjligheter att både ta fram förbättrade arbetsmetoder och att öva på dem under kontrollerade former innan de används praktiskt vid återresor och i mötet med klienter. Vi vill att personalen ska känna att de har en bra grund att stå på och att det leder till konkreta förbättringar i våra arbetssätt, avslutar Camilla Stubbe.

Om Kriminalvården och Kriminalvårdens nationella transportenhet:
  • Kriminalvården är en av Sveriges största myndigheter och har ansvar för häkten, fängelser och frivård. Uppdraget är att göra samhället säkrare, tryggare och att minska återfall i brott.
  • Kriminalvården ansvarar för att transportera klienter mellan domstol, häkte och anstalt, och utför även transporter för Polismyndigheten och Migrationsverkets räkning. Projekt Human, ändamålsenlig och säker återvändarverksamhet hör hemma bland dessa transporter.
  • Kriminalvården har i uppgift att utföra av Polismyndigheten överlämnade transporter. En betydande andel av dessa transporter är verkställande av beslut om avvisning eller utvisning enligt Utlänningslagen.
  • År 2023 utförde myndigheten 2 392 av- och utvisningar, varav 489 var kvinnor och 1 903 män.

Sedan drygt ett år tillbaka driver Delmi ett återvändandeprojekt finansierat av AMIF. Projektet utforskar hur diplomatiska verktyg samt internationellt och nationellt samarbete kan främja ett effektivt, humant och hållbart återvändande för asylsökande som fått ett av– eller utvisningsbeslut och som därmed ska lämna Sverige.

OECD möte i Maroco

OECD möte i Marocko Foto: Delmi

Åter­vän­dande som inter­na­tio­nell migra­tions­po­litik

I projektet Återvändande som internationell migrationspolitik studeras hur återvändandepolitiken implementeras och efterlevs i och utanför Sverige. Projektet tar fram ny kunskap och stärker samverkan mellan aktörer som arbetar inom återvändandeområdet. Genom att fokusera på diplomatiska verktyg och internationellt samarbete ska projektet identifiera problem och utmaningar kopplat till återvändande.

– Forskningen inom fältet och några av projektet preliminära resultat pekar på utmaningar både kring logistik och i att öka viljan hos ursprungsländerna att ta emot sina egna medborgare. Även koordineringen mellan olika myndigheter inom ett och samma land är ofta ett problem, och vad gäller samverkan med ursprungsländerna upplever många informanter att kommunikationen är bristfällig, berättar projektledare Henrik Malm Lindberg.

Målet är att öka kapaciteten hos svenska och internationella aktörer och bidra till ett ökat frivilligt återvändande.

Hur långt har arbetet kommit i de tre delprojekt som utgör projektet?

Delprojekt 1 undersöker utlandsmyndigheternas (svenska ambassader, konsulat, delegationer och representationer placerade utomlands) roll och funktion i återvändandearbetet. Arbetet är i en intensiv slutfas med sammanställning av rapport och vetenskaplig granskning innan resultaten ska presenteras under hösten 2024.

Delprojekt 2 fokuserar på att studera och jämföra implementering av återvändande i olika nordiska länder, samt befintliga samarbeten inom Norden. I delprojektet pågår materialinsamling följt av bearbetning av material samt skrivande under hösten. Resultaten av delprojekt 2 beräknas vara klara i början av 2025.

Delprojekt 3 ser över EU:s roll i återvändandeprocessen. Delprojektet är i en uppstartsfas och ska redovisas under 2025.

Vad görs i projektet utöver att bedriva forskning?
  • Projektet arbetar med utåtriktade aktiviteter såsom seminarier där vi presenterar vår forskning, podd-avsnitt och genom att samla olika aktörer för dialog och utbyte kring återvändande. Projektet har deltagit konferenser och workshops i Marocko, Bryssel och vid Göteborgs universitet. Aktiviteterna ger möjlighet att berätta om projektet, vilka frågor vi ställer och våra preliminära resultat, och att få värdefull feedback från intressenter som kan sitta på viktig kunskap.
  • Återvändande, som internationell migrationspolitik pågår till slutet av 2025. Vi ser fram emot att få summera och sprida de intressanta slutsatser som väntas inom projektet och att verka för att de kommer till användning, avslutar Henrik Malm Lindberg.
Vill du veta mer om återvändande och om Delmis pågående projekt?

Två av sex planerade avsnitt om återvändande till Delmi-podden har hittills tagits fram inom projektet:

Projektet på Delmis webbplats:

Återvändande som internationell migrationspolitik – Delmi Länk till annan webbplats.

Om Delmi
  • Delegationen för migrationsstudier är en oberoende kommitté under Regeringskansliet som sedan 2013 bedriver forskning och bidrar till att sprida kunskap om migrationspolitiska frågor.
  • Delmi är en länk mellan forskning, politik och praktik och gör forskningsbaserad kunskap tillgänglig för beslutsfattare och en intresserad allmänhet.
  • Delmi har publicerat ett långt över 100 publikationer såsom rapporter, kunskapsöversikter, avhandlingsnytt och policy briefs inom migrations- och integrationsområdet som alla finns tillgängliga på kommitténs hemsida.
Medfinansieras av Europeiska unionen

Nyheter

2025-03-12

Asyl-, migrations- och integrationsfonden 2014–2020 har efterhandsutvärderats

Under programperioden 2014–2020 genomfördes 80 projekt inom ramen för Asyl-, migrations och integrationsfonden (AMIF) och tillsammans med 53 unika organisationer fick cirka 49 800 tredjelandsmedborgare stöd i något av fondens projekt. Nu har programmets genomförande efterhandsutvärderats av Ramboll på uppdrag av fonden.

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2025-03-04

AMIF öppnar en utlysning för Migrationsverket

Det finns cirka 22 miljoner kronor i tillgängliga medel för projekt som ska bidra till ett eller flera av de övergripande resultaten inom asylområdet i Sveriges nationella program för AMIF 2021–2027.