När du ska anställa någon från ett land utanför EU
Du påbörjar ansökan om arbetstillstånd inne i e-tjänsten Information om anställningen. Det är du som arbetsgivare som ansvarar för de två första stegen i processen. Arbetstagaren slutför ansökan genom att fylla i det tredje steget.
För att Migrationsverket ska kunna handlägga ansökan om arbetstillstånd så effektivt som möjligt, är det viktigt att den är komplett. Var noggrann med alla uppgifter, så ökar chansen att handläggningen går smidigt. Se först och främst till att du har koll på vilka krav som gäller för det yrke du ska rekrytera.
Viktigt om förlängning av arbetstillstånd
Vid förlängning av arbetstillstånd rekommenderar vi att ni inte lämnar in ansökan mer än 30 dagar innan det befintliga arbetstillståndet slutar gälla. Detta för att Migrationsverket bara kan fatta beslut om permanent uppehållstillstånd när det tidsbegränsade uppehållstillståndet har tagit slut. Läs mer om om vad som gäller vid förlängningar för dig som arbetsgivare
Annonsera ut tjänsten
När du nyrekryterar måste du annonsera ut tjänsten så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz kan söka jobbet. Det kan du göra genom att annonsera under minst tio dagar på Arbetsförmedlingens platsbank. Annonser i Arbetsförmedlingens platsbank syns också i den europeiska platsbanken, EURES.
Kravet på annonsering beror på att rekryteringsförfarandet måste vara förenligt med Sveriges åtaganden inom EU. Se 6 kap 2§ i utlänningslagen.
Senare behöver du ha tillgång till aktuellt annons-ID för annonsen på platsbanken, alternativt referensnummer för annonsen inom EURES.
Om du väljer att annonsera på något annat sätt än via Arbetsförmedlingen, måste du visa att annonseringen motsvarar EURES och har varit tillgänglig för alla i samtliga EU/EES-länder och Schweiz. Det räcker oftast inte att enbart annonsera på exempelvis LinkedIn, eller i andra kanaler.
Gäller endast nyrekrytering
Kravet på annonsering gäller bara vid nyrekrytering. För personer som är anställda hos en arbetsgivare utomlands, och som fått uppdrag att utföra arbete i Sverige krävs ingen annonsering. Detsamma gäller om en anställd förflyttas inom en koncern – så länge tjänsten finns kvar i utlandet. Om tjänsten däremot flyttas till Sverige, räknas det som en ny anställning. Då ska du annonsera ut tjänsten och personen som ska arbeta hos dig måste ansöka om nytt arbetstillstånd.
Arbetsförmedlingens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ha tillgång till viktiga uppgifter
Se till att du har tillgång till de uppgifter som du behöver lämna i Information om anställningen.
Vissa behöver bifoga styrkande dokument
Arbetsgivare i branscher med högre krav, nystartade verksamheter och ombud behöver även bifoga styrkande dokument. Dokumenten du laddar upp kommer inte att vara synliga för arbetstagaren. Hen kommer endast att se den information som du angivit om anställningen, samt det fackliga yttrandet.
1
Påbörja din del av ansökan – lämna information om anställningen
E-tjänsten Information om anställningen består av tre steg: Information om anställningen, fackligt yttrande och ansökan. Du som arbetsgivare ansvarar för de två första stegen. Det tredje steget ansvarar arbetstagaren för att fylla i.
Det är alltså du som arbetsgivare (eller ombud som företräder en arbetsgivare) som påbörjar det underlag som senare, när arbetstagare och fack har gjort sina delar, blir till själva ansökan om arbetstillstånd. Det är först när arbetstagaren är klar med sin del och har skickat in, som ansökan registreras som inkommen till Migrationsverket.
När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst logga ut för att vid ett senare tillfälle logga in och fortsätta. Du har dock max 30 dagar på dig att slutföra detta steg.
Det finns ett antal olika typer av arbetstillstånd. Välj det som passar din rekrytering. Sedan väljer du ”skapa nytt formulär”. Där fyller du i uppgifter om personen du vill anställa, om ditt företag och om anställningen.
Om ditt företag tillhör en bransch med högre krav, är en nystartad verksamhet eller om du är ombud får du även ladda upp styrkande dokument.
Klicka på länken för att komma till e-tjänsten. Där loggar du in med e-legitimation.
Observera att om du är ombud med fullmakt är det bara du som har skapat e-ansökan med din e-legitimation som har tillgång till ärendet under hela ansökningsperioden. Det innebär att det bara är du som kan slutföra din del av ansökan och svara på eventuell komplettering.
2
Facket ska få tillfälle att yttra sig
När du som arbetsgivare har fyllt i dina delar, är det dags att låta berörd facklig organisation få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra.
Du kan göra detta steg på två sätt, antingen digital hantering eller manuell hantering via blankett. Du genomför båda i e-tjänsten. Läs mer om digital och manuell hantering av fackligt yttrande nedan.
När du har fått in svar från den fackliga organisationen kan du gå vidare till nästa steg. Digitala svar kommer direkt in i e-tjänsten så att du kan se det. Om du fått ett yttrande via fysisk post, ska du skanna eller fotografera det för att därefter ladda upp det inne i e-tjänsten.
Fackförbundet har 30 dagar på sig att slutföra detta steg. Om fackförbundet inte har yttrat sig inom 14 dagar kan du som arbetsgivare gå vidare i processen utan att vänta in yttrandet.
Det finns två sätt att genomföra fackligt yttrande: antingen kan man göra det digitalt eller manuellt.
3
Du slutför och arbetstagaren fortsätter ansökan
När du som arbetsgivare har slutfört steg 1 och 2, är det dags att klicka på "Skicka till arbetstagaren". Mejladressen till den person du vill anställa är förifylld (från steg 1), så här kan du kontrollera att den stämmer innan du väljer att skicka. Genom detta steg slutför du din del av ansökan, och personen som ska arbeta hos dig får ett mejl med instruktioner för att fylla i sin del av ansökan. Hen har sedan 30 dagar på sig att slutföra den.
När du är inloggad i e-tjänsten kan du se om arbetstagaren har påbörjat sin ansökan. Du kan senare också se när den är inskickad. Det är först när arbetstagaren är klar med sin del och har skickat in, som ansökan registreras som inkommen till Migrationsverket.
När ansökan är registrerad får både du och arbetstagaren bekräftelse på detta via mejl.
Klicka på länken för att komma till e-tjänsten. Där loggar du in med e-legitimation.
När arbetstagaren är klar med sin del, börjar handläggningen
När du har bifogat alla dokument, slutför du din del av ansökan. Personen som ska arbeta hos dig får ett mejl med instruktioner för att fylla i sin del av ansökan.
När du är inloggad i e-tjänsten kan du se om arbetstagaren har påbörjat sin ansökan och när den är inskickad.
Denna tjänst fungerar bäst med Internet Explorer som webbläsare.