Start

Så loggar du in i våra e-tjänster

Det finns flera olika sätt för dig att logga in på Migrationsverkets e‑tjänster.

Du som har en e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

BankID och Mobilt BankID

BankID – då använder du BankID installerat på den dator som du loggar in från.

Mobilt BankID – då använder du BankID installerat på en telefon eller surfplatta.

För att få BankID måste du kontakta din bank. Hur man beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker.

Vad är e-legi­ti­ma­tion och Mobilt BankID?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och underteckna handlingar i e‑tjänster. BankID är en typ av e-legitimation som de flesta banker står bakom och som också finns i en variant för mobila enheter.

Du kan installera en e-legitimation på din dator, smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den Mobilt BankID. Med Mobilt BankID kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har din smartphone eller surfplatta med dig.

Vem kan få e-legi­ti­ma­tion?

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

Hur skaffar jag en e-legi­ti­ma­tion?

Om du har en internetbank loggar du in där och laddar ner din e-legitimation. Det är gratis.

Läs mer om BankID Länk till annan webbplats.

Du som redan har ett konto kan logga in med användarnamn och lösenord. Kontot skapades i samband med att du gjorde en webbansökan.

Skapa ett nytt konto

Om du saknar konto behöver du skapa ett. Välj inloggningsmetod "Användarnamn och lösenord", och klicka på ”Skapa nytt konto”. Fyll i mejladress och lösenord. Du kommer att få en kod skickad till din mejladress, som du behöver skriva in för att komma vidare.

När du skapar ditt konto har du möjlighet att välja tvåstegsverifiering. Detta ökar säkerhetsnivån på kontot och ger större möjligheter till information på Min sida. Om du väljer att aktivera tvåstegsverifiering får du även ange ditt telefonnummer. Då skickas en kod via sms. Ange koden för att komma vidare.

Kontot är nu skapat.

För att kunna logga in med tvåstegsverifiering krävs det att du kan ta emot sms. Sms-trafiken kan sluta att fungera, tillfälligt eller permanent, och då kan du behöva byta telefonnummer på kontot för att kunna logga in igen.

För dig som vill logga in med din e-tjänstelegitimation från kommun eller region

Några punkter att kontrollera vid problem med inloggning:

  • Är kort och kortläsare inkopplade i din dator?
  • Har du Net iD installerad på din dator?
  • Är ditt certifikat på kortet fortfarande giltigt?
  • Använder din organisation en utgående webbproxy som inspekterar TLS/SSL-trafiken? Inloggningen mot *.legitimeringstjanst.se fungerar inte om trafiken inspekteras. Detta kan kontrolleras genom att visa webbcertifikatet i din webbläsare. Klicka på hänglåset i adressfältet och visa certifikatet. Certifikatet ska gälla för dss.underskriftstjanst.se och får inte vara utfärdad av den egna organisationen.
  • Testa om det fungerar att logga in på SITHS Testsida Länk till annan webbplats..

Om du fortfarande har problem vänd dig till Migrationsverkets kontaktcenter.

Om du är inaktiv på sidan och inte loggar ut själv kommer du automatiskt att loggas ut efter 30 minuter. Inaktivitet kan innebära att du exempelvis inte har klickat på en knapp eller länk, utan bara har läst eller skrivit text utan att spara.

Tänk på att stänga webbläsaren om du använder en allmän dator, så att ingen annan kan komma åt den information som finns om dig.