Gör gärna egna inlägg och skriv kommentarer till våra inlägg. Vi svarar på frågor och kommentarer under arbetstid på vardagar, men vi svarar inte på enskilda ärenden eller andra frågor som rör enskilda personer. Om du har personliga frågor eller frågor om ditt ärende hänvisar vi till våra e-tjänster, brev eller telefon. Tänk på att dina uppgifter kan vara känsliga och kan omfattas av sekretess. Så välj en säker kommunikationskanal utifrån detta.
Kommentarer och inlägg ska handla om migrationsrelaterade frågor och hålla en god ton. Visa eventuella debattmotståndare respekt.
Facebook och Linkedin
Vi raderar inget av det som skrivs på Migrationsverkets Facebook- eller Linkedinsida av dig eller någon annan, med undantag för aktiviteter som
- bryter mot svensk lag eller mot det sociala mediets regler
- innehåller information som kan vara känslig. Det kan till exempel vara personnummer, ärendenummer, mejladress eller namn på en person som inte har samtyckt till att nämnas offentligt
- innehåller känsliga personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) eller är stötande, uppviglande eller kränker enskildas personliga integritet
- saknar relevans för sidans ämne
- anses vara spam. Spam är när samma typ av inlägg återkommer med hög frekvens från en eller ett fåtal avsändare
- är huvudsakligen ett reklambudskap i marknadsföringssyfte från annan organisation än Migrationsverket.
Upprepade brott mot dessa regler kan leda till blockering av funktioner eller åtkomst till sidan.
Om du ser något som bryter mot dessa regler får du gärna anmäla det med hjälp av det sociala mediets egna funktioner.
Ansvar och allmän handling
Det som skrivs på Migrationsverkets sociala medier kan bli allmän handling. Lämna aldrig ut personlig information som personnummer, dossiernummer eller annat som berör enskilt ärende här, kontakta oss istället på telefon för personlig service eller via post för kommunikation av känsliga uppgifter.
Om någon annan än Migrationsverket eller våra experter i tjänst svarar på en fråga tar vi inte ansvar för det inlägget.
Om du trots allt ställer frågor om ett ärende eller skriver personlig information som har betydelse för ett ärendes handläggning kommer dessa uppgifter att tillföras ärendet.
Personuppgiftsansvar, rättslig grund och ändamål
Det är det sociala mediet som är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker på sociala mediet. Genom att registrera dig som användare och göra inlägg samtycker du till personuppgiftsbehandlingen på det sociala mediet.
Migrationsverket är personuppgiftsansvarigt för den personuppgiftsbehandling som sker vid moderering, analys, hantering av tips, hantering av hot och ifall personuppgifterna måste tillföras ett ärende.
Så hanterar Migrationsverket personuppgifter
Migrationsverket använder ett ärendesystem för att på ett effektivt och enkelt sätt besvara och hantera inlägg och kommentarer i Migrationsverkets sociala kanaler. Personuppgiftsbehandlingen sker med stöd av den rättsliga grunden ”allmänt intresse”, enligt dataskyddsförordningen
Länk till annan webbplats. (GDPR). Viss behandling sker även med stöd av journalistiskt ändamål.
Ärendesystemet speglar de inlägg som finns i Migrationsverkets sociala kanaler. Det innebär att de personuppgifter som finns i systemet är ditt användarnamn och det som du eventuellt skriver i ditt inlägg eller din kommentar. Migrationsverket lägger inte in några andra personuppgifter i systemet. I systemet analyserar och följer vi upp vilka och omfattningen av frågor som ställs till myndigheten i sociala medier och hur Migrationsverkets service ser ut när det gäller till exempel svarsfrekvens och svarstid.
Migrationsverket behandlar i vissa fall även personuppgifter i form av skärmdumpar av inlägg i den mån att någon lämnar ett tips eller ett hot som måste utredas.
Migrationsverket säkerställer avidentifiering av de skärmdumpar som sparas för utbildning.