Sociala medier
Du som är intresserad av migrationsfrågor kan ta del av information och nyheter i Migrationsverkets sociala medier.
Migrationsverket finns i digitala kanaler för att ge dig som är intresserad av Migrationsverket en möjlighet att ta del av bland annat information om vår verksamhet, vårt uppdrag och ta del av nyheter. Förutom vår webbplats kan du också följa oss i våra sociala medier: Facebook och LinkedIn.
Migrationsverket i sociala medier
Migrationsverket finns i sociala medier för att förklara myndighetens uppdrag och dela kunskap om migrationen till Sverige. I våra kommentarsfält svarar vi på generella frågor, men vi har inte möjlighet att gå in i alltför detaljerade diskussioner eller svara på frågor som rör enskilda personer. Om du har personliga frågor eller frågor om ditt ärende kan du kontakta oss via mejl eller telefon.
På Facebook publicerar vi användbar information, tips, guider och nyheter. Här riktar vi oss framför allt till sökande, men även till allmänheten, och svarar på frågor om migration.
X
Migrationsverket finns på X (före detta Twitter) för att följa debatten om migration. Kontot modereras inte och vi svarar därför inte på några frågor på X.
Migrationsverket ser LinkedIn som en kanal för att berätta om myndigheten som arbetsgivare och arbetsplats. Här publicerar vi information och berättelser från våra medarbetare om hur det är att arbeta hos oss.
LinkedIn – Asyl-, migrations- och integrationsfonden
EU:s Asyl-, migrations- och integrationsfond (AMIF) berättar om fondens arbete och medfinansierade projekt på sin LinkedIn-sida.
Youtube
På Youtube finns främst filmer som beskriver de olika stegen i asylprocessen på flera olika språk.
Vad gäller på våra sociala medier?
Gör gärna egna inlägg och skriv kommentarer till våra inlägg. Vi svarar på frågor och kommentarer under arbetstid på vardagar, men vi svarar inte på enskilda ärenden eller andra frågor som rör enskilda personer. Om du har personliga frågor eller frågor om ditt ärende hänvisar vi till våra e-tjänster, brev eller telefon. Tänk på att dina uppgifter kan vara känsliga och kan omfattas av sekretess. Så välj en säker kommunikationskanal utifrån detta.
Kommentarer och inlägg ska handla om migrationsrelaterade frågor och hålla en god ton. Visa eventuella debattmotståndare respekt.
Facebook och Linkedin
Vi raderar inget av det som skrivs på Migrationsverkets Facebook- eller Linkedinsida av dig eller någon annan, med undantag för aktiviteter som
- bryter mot svensk lag eller mot det sociala mediets regler
- innehåller information som kan vara känslig. Det kan till exempel vara personnummer, ärendenummer, mejladress eller namn på en person som inte har samtyckt till att nämnas offentligt
- innehåller känsliga personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) eller är stötande, uppviglande eller kränker enskildas personliga integritet.
Sådana aktiviteter raderas alltid. Upprepade brott mot dessa regler kan leda till blockering av funktioner eller åtkomst till sidan.
Om du ser något som bryter mot dessa regler får du gärna anmäla det med hjälp av det sociala mediets egna funktioner.
Migrationsverket kan även dölja eller radera annat innehåll som skrivs på Migrationsverkets sida på Facebook eller Linkedin. Det gäller innehåll som bedöms vara olämpligt eller irrelevant av andra anledningar än de som nämns i listan ovan, till exempel spam och reklambudskap i marknadsföringssyfte.
Ansvar och allmän handling
De inlägg som vi gör i sociala medier och som du och andra gör i dialog med oss räknas som en allmän handling. För att skydda din integritet bör du inte lämna ut känslig information, såsom personnummer eller detaljer om ditt enskilda ärende, på sociala medier. Kontakta oss istället genom våra säkra kanaler som telefon, säkra meddelanden eller genom att besöka ett av våra servicecenter.
Om någon annan avsändare än Migrationsverket svarar på en fråga tar vi inte ansvar för det inlägget.
Om du trots allt skriver personlig information som har betydelse för ett ärendes handläggning kommer dessa uppgifter att tillföras ärendet. Vi raderar sedan din kommentar.
Personuppgiftsansvar, rättslig grund och ändamål
Migrationsverket är personuppgiftsansvarig för innehållet på myndighetens sida på Facebook och LinkedIn, men även du som kommenterar inlägg har ett ansvar för vad du skriver. Migrationsverket behandlar eventuella personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning och annan tillämplig personuppgiftsreglering.
Personuppgiftsbehandling i sociala medier
Så här hanterar Migrationsverket personuppgifter i sociala medier. Fäll ut det område du vill läsa mer om.
Samtycke vid användning av sociala medier
Genom att registrera dig som användare och göra inlägg i sociala medier samtycker du till att det sociala mediet behandlar dina personuppgifter.
Migrationsverket behandlar dina personuppgifter
Om du väljer att i en sociala medier-kanal följa eller gilla Migrationsverkets konto, eller skriver kommentarer på sidan eller under våra inlägg och annonser, behandlar Migrationsverket dina personuppgifter genom att till exempel moderera kommentarer och svara på dina frågor. Vi behandlar personuppgifter som användarnamn och innehållet i de kommentarer eller inlägg som publiceras på vår sida, samt skärmdumpar av inlägg i den mån att någon lämnar ett tips eller annat som måste utredas och/eller anmälas. Skärmdumpar sparas också i utbildningssyfte, och Migrationsverket säkerställer då avidentifiering.
Analys av kommentarer i sociala medier
För att kunna förbättra och utveckla vår användning av sociala medier analyserar vi hur många frågor och kommentarer som kommer in, vilka ämnen de rör samt svarsfrekvens, svarstid och sentiment. Det gör vi i ett särskilt system för moderering. Systemet speglar de inlägg som finns i Migrationsverkets sociala kanaler. Det innebär att de personuppgifter som finns i systemet är ditt användarnamn och det som du eventuellt skriver i ditt inlägg eller din kommentar. Migrationsverket lägger inte in några andra personuppgifter i systemet.
Innehåll som Migrationsverket inte ansvarar för
Inlägg som andra användare skriver på X ansvarar Migrationsverket inte för, till exempel personuppgifter som andra publicerar, eftersom vi bara kan påverka inlägg på vårt eget användarkonto.
Rättslig grund för Migrationsverkets personuppgiftsbehandling
Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansökningar för personer som söker sig till Sverige av olika skäl. I uppdraget ingår att ge information och svara på frågor om migrationen till Sverige. När vi använder sociala medier för att uppfylla det uppdraget är grunden för vår personuppgiftsbehandling ett allmänt intresse.
Dina rättigheter
Du kan när som helst välja att sluta följa oss samt själv radera dina kommentarer och inlägg på våra sidor i sociala medier. Du har rätt att begära en bekräftelse på om dina personuppgifter behandlas, och i så fall få tillgång till dessa uppgifter. Om uppgifterna är felaktiga eller behandlas på ett olagligt sätt, kan du kräva rättelse eller radering.
Beställ information om personuppgifter
Du kan även kontakta Migrationsverkets dataskyddsombud ifall du har frågor eller tycker att personuppgiftsbehandlingen är felaktig. Dataskyddsombuden nås via dataskyddsombud@migrationsverket.se
Du har även rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten om du tycker att Migrationsverket behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) Länk till annan webbplats.