Start

Du vill ansöka Uppehållsstatus som brittisk medborgare

Du är brittisk medborgare och bor i Sverige. Du vill ansöka om uppehållsstatus.

  • Viktigt att veta
  • Ansök

Om du bor i Sverige och bodde här redan innan Storbritannien lämnade EU, skulle du ha ansökt om uppehållsstatus som brittisk medborgare senast 31 december 2021. Om du inte bodde i Sverige innan 31 december 2020 kan du inte få uppehållsstatus som brittisk medborgare.

I normalfallet är det alltså försent att ansöka om uppehållsstatus som brittisk medborgare, men du kan i undantagsfall ansöka om uppehållsstatus trots att tiden för ansökan har gått ut. Du ska i så fall skicka med en skriftlig förklaring till varför du har varit förhindrad att ansöka i tid, ihop med din ansökan. Det är sedan Migrationsverket som bedömer om din förklaring håller som rimliga skäl till att du ansöker för sent. Att inte känna till tidsfristen för att lämna in en ansökan är inte ett rimligt skäl.

De här kraven ska vara uppfyllda för att du ska få uppehållsstatus:

Du ska ha vistats i Sverige i enlighet med unionsrätten före övergångsperiodens slut
Övergångsperioden tog slut 31 december 2020.

Du ska ange rimliga skäl till en försenad ansökan

Du ska vara brittisk medborgare

Du bor i Sverige sedan övergångsperiodens slut och har fortsatt uppfylla villkoren för uppehållsrätt
Du ska uppfylla villkoren för uppehållsrätt, det vill säga som arbetstagare, egen företagare, student, person med tillräckliga medel eller som familjemedlem till en person som uppfyller dessa villkor. Du ska ha uppfyllt villkoren i december 2020 och under hela perioden sedan dess.

Du ska bifoga kopior av de här dokumenten till din ansökan

Kontrollera att informationen på dokumenten som du skickar med syns tydligt.

Korrekta kopior av ditt pass eller nationella id-kort
Läs mer om vad passkopiorna ska visa

Dokument som visar att du uppfyllde kraven för uppehållsstatus i Sverige den 31 december 2020

Du ska skicka med dokument som visar att du uppfyllde kraven för uppehållsstatus i Sverige den 31 december 2020 och att du fortsatt gör det idag. Vilka dokument du ska skicka med beror på vad du hade och har för sysselsättning eller försörjning. Om du hade en annan sysselsättning i december 2020 än idag behöver du alltså skicka in olika dokument som visar respektive sysselsättning.

Om du är arbetstagare ska du skicka med

  • anställningsbevis med uppgifter om arbetsgivarens namn, kontaktuppgifter och organisationsnummer, lön, anställningens varaktighet och omfattning i timmar per vecka, och när anställningen inleddes. Om anställningsbeviset är äldre än tre månader behöver du bifoga lönespecifikationen för den senaste månaden
  • de tre senaste månadernas lönespecifikationer där antalet arbetade timmar framgår, om du är deltidsanställd eller behovsanställd.

Om du är egen företagare ska du skicka med

  • dokument som visar att du är egen företagare, till exempel F-skattsedel och redovisningsbevis, senaste momsredovisningen till Skatteverket eller utdrag från skattekontot, eller bevis på att du driver verksamheten, som fakturor till kunder, kvitton eller hyreskontrakt.

Om du håller på att starta upp din verksamhet i Sverige men ännu inte har någon verksamhet kan du skicka med

  • dokument som visar vilken planering som finns för företaget och vilka förberedelser som har gjorts
  • uppdragsavtal, uppgifter om kundkontakter eller hyreskontrakt
  • kopior av överlåtelseavtal och den senaste årsredovisningen.

Om du är studerande ska du skicka med

  • antagningsbevis till utbildning på lägst gymnasienivå
  • europeiskt sjukförsäkringskort. Om du inte har ett sådant kort behöver du skicka med en kopia av ditt försäkringsintyg som visar att du har haft en heltäckande sjukförsäkring under hela din vistelse i Sverige. Det ska framgå vad försäkringen täcker.

Om du har tillräckliga medel eller är pensionär ska du skicka med

  • intyg om att du omfattas av socialförsäkringssystemet i ett annat EU-land (om du inte är folkbokförd i Sverige). Intyget ska vara utfärdat av myndigheterna där. Om du inte kan få ett sådant intyg behöver du skicka med en kopia av ditt försäkringsintyg som visar att du har haft en heltäckande sjukförsäkring under hela din vistelse i Sverige. Det ska framgå vad försäkringen täcker
  • uppgifter om ditt boende och vilka kostnader du har för din bostad i Sverige, till exempel hyreskontrakt där hyreskostnaden framgår eller köpebevis på bostadsrätt eller fastighet. Om du äger din bostad behöver du redovisa vilka kostnader du har för boendet per månad.

Om din försörjning består av lön eller annan ersättning från utlandet ska du skicka med

  • pensionsbesked om du är pensionär
  • kopia av gällande anställningsavtal och lönespecifikation från arbetsgivare för de tre senaste månaderna om du arbetar
  • kvitton för kostnader för att pendla till utlandet. Bifoga kopia på månads-/pendlingskort eller liknande
  • intyg om eventuella bidrag eller andra inkomster från utlandet.

Om du planerar att försörja dig på din förmögenhet behöver du skicka in

  • bankutdrag som visar hur mycket pengar du har
  • uppgifter om annan disponibel inkomst.

Om någon annan har stått för din försörjning i Sverige behöver du skicka med

  • kopia på id-kort för den som försörjer dig
  • brev där personen som försörjer dig intygar att hen har stått för din försörjning och där det framgår vilken relation ni har
  • dokument som styrker att hen har stått för din försörjning, exempelvis utdrag från bankkonton.

Ett ombud kan ansöka åt dig om du ger hen fullmakt. Den som ansöker ska då bifoga en kopia av fullmakten till din ansökan.

Fullmakt (106011) Pdf, 1.1 MB.

Läs mer om fullmakt

För brittiska medborgare och deras familjemedlemmar kostar det inget att ansöka om uppehållsstatus.

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.