Start

Du väntar på beslut Varaktigt bosatt i annat EU-land

Du är varaktigt bosatt i annat EU-land och har ansökt om uppehållstillstånd för att bo i Sverige. Informationen gäller både dig som har ansökt om uppehållstillstånd för första gången och dig som har ansökt om förlängning.

Logga in på Min sida

Genom att logga in på Min sida kan du få information om din ansökan och använda våra tjänster.

Min sida

Migrationsverket kan behöva kontrollera ditt pass och ditt EG/EU‑uppehållstillståndskort innan vi kan fatta beslut. Du kan därför behöva visa upp handlingarna på ett av Migrationsverkets servicecenter.

I vissa fall kommer du inte att behöva visa upp handlingarna, till exempel om vi redan har kontrollerat det vid ett tidigare besök.

Om du behöver visa upp ditt pass och EG/EU-uppehållstillståndskort kommer vi att kontakta dig med information om hur och när du ska visa upp det.

Ett uppehållstillståndskort innehåller foto och fingeravtryck. Du ska därför så snart som möjligt besöka Migrationsverket för att bli fotograferad och lämna fingeravtryck, om du inte redan har gjort det i samband med att du visade upp ditt pass. För att besöka Migrationsverket måste du boka tid först.

Det gäller även dig som har ansökt om förlängt tillstånd, eftersom uppgifterna till kortet inte sparas sedan förra gången du lämnade dem.

Boka tid för besök

Beslutet skickas med posten till din adress i Sverige.

Kortet skickas med posten till din adress i Sverige.

När du som har ställning som varaktigt bosatt i annat EU-land har lämnat in en ansökan om uppehållstillstånd, har du rätt att arbeta eller studera direkt när du har kommit till Sverige. Du behöver inte vänta på beslut.

Om du har lämnat in en ansökan om förlängning innan ditt tidigare tillstånd har gått ut, har du rätt att vara kvar i Sverige tills Migrationsverket fattar beslut.

Du kan begära anstånd (paus) för en kortare tid om du behöver mer tid för att lämna in dokument. Då får du en viss tid på dig, och därefter kan Migrationsverket fatta beslut baserat på de dokument som du hittills har lämnat in. Det kan betyda att du får nej på din ansökan.

För att få uppehållstillstånd som person med ställning som varaktigt bosatt i annat EU-land, behöver du kunna visa att du antingen är arbetstagare, egen företagare eller studerande, eller att du har tillräckliga medel för din försörjning. Om du inte uppfyller kraven för det uppehållstillstånd som du har ansökt om, kan du få nej på din ansökan och bli utvisad ur Sverige.

Du kan när som helst ta tillbaka (återkalla) din ansökan medan handläggningen av ditt ärende pågår. När du har tagit tillbaka din ansökan får du ett beslut om att din ansökan är avskriven.

Du kan ta tillbaka din ansökan genom att skicka ett meddelande till oss när du är inloggad på Min sida, eller genom att skicka ett brev till Migrationsverket.

I meddelandet eller brevet ska du berätta att du vill återkalla din ansökan. Du behöver också ange ditt namn, födelsedatum eller personnummer, ditt ärendenummer, ditt telefonnummer och din adress. Om du skickar ett brev till oss ska du skriva under brevet med din namnteckning. Om du har ansökt inifrån Sverige måste du också bifoga ett bevis på att du har rest ut ur Sverige.

Om du har lämnat fullmakt till någon kan den personen återta din ansökan åt dig.

Skicka brevet till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Om du är i Sverige och lämnar landet efter att din visering, viseringsfria tid eller uppehållstillstånd har slutat gälla rekommenderar vi att du vid utresan har med dig ditt mottagningskvitto för ansökan. Det är Gränspolisen som ansvarar för gränskontroller till och från Sverige. Du bör därför kontakta dem om du har frågor om gränskontroller. Varken Migrationsverket eller Gränspolisen kan ge förhandsbesked om du kommer att få resa in i Sverige igen. Det beslutet tas direkt vid gränskontrollen.

Om du har nya uppgifter som kan påverka din ansökan, till exempel om du har ett nytt pass, flyttat till ny adress, gift dig eller fått barn, ska du kontakta Migrationsverket.

Du kan lämna in de nya uppgifterna på den ambassad eller det generalkonsulat där du lämnade in din ansökan. Om du befinner dig i Sverige kan du i stället besöka Migrationsverket eller skicka uppgifterna med post till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Du kan få tillbaka pengar om du har betalat in fel ansökningsavgift. Det kan till exempel vara så att du av misstag har betalat in avgiften två gånger. Du kan skriva till Migrationsverket för att begära pengarna tillbaka. Om du har lämnat in en ansökan på en ambassad eller generalkonsulat ska du i stället vända dig dit.

När du begär att få tillbaka en avgift bör du skriva

  • ditt för- och efternamn
  • ditt personnummer eller födelsedatum
  • din adress
  • varför du ska få tillbaka avgiften
  • vilket ärende- eller kontrollnummer som avgiften gäller
  • i vilken bank och på vilket konto pengarna ska sättas in.

Du ska också bifoga ett kontoutdrag eller kvitto där det tydligt syns att du har betalat en avgift till Migrationsverket.

Skicka detta i ett brev till:

Migrationsverket
601 70 Norrköping

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2024-12-16

Nu kan du se hela ditt beslut i Min sida

Du som väntar på beslut från Migrationsverket kan nu se det fullständiga beslutet i Min sida. Tidigare har du bara kunnat se om beslutet är positivt eller negativt, och motiveringen har endast skickats hem i pappersformat.