Start

Du väntar på beslut Du har ansökt för första gången – bo med någon

Du har ansökt om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige och väntar på beslut.

  • Viktigt att veta
  • Så går det till

Logga in på Min sida

Genom att logga in på Min sida kan du få information om din ansökan och använda våra tjänster.

Min sida

För att Migrationsverket ska kunna pröva din ansökan om uppehållstillstånd behöver vi få information om personen som du vill flytta till. Därför skickar vi ett mejl eller ett brev med frågor till personen i Sverige efter att vi har tagit emot din ansökan. Personen i Sverige ska besvara frågorna inom 14 dagar. Svaren är ett viktigt komplement till din ansökan och de dokument som du tidigare har skickat in.

Detta gäller inte uppehållstillstånd för barn som har fötts i Sverige eller barn som har blivit adopterade. Det gäller inte heller dig som har ansökt om uppehållstillstånd på grund av att du har en annan anknytning till Sverige.

Du som ansöker om uppehållstillstånd behöver besöka ambassaden eller generalkonsulatet för att bli intervjuad och visa upp ditt pass.

Du får ett mejl från Migrationsverket där vi ber dig att boka tid för en intervju på den ambassad eller det generalkonsulat som du valde i din ansökan. Ta med dig ditt pass och de dokument som du skickade in med din ansökan. Även barn som ansöker tillsammans med dig ska följa med.

Barn som har fötts i Sverige och ansöker om uppehållstillstånd behöver inte besöka en ambassad eller genomföra en intervju. Däremot behöver Migrationsverket kontrollera barnets pass.

Om du har ansökt om uppehållstillstånd för barn som ska adopteras genomförs inte någon intervju. Däremot behöver ambassaden kontrollera barnets pass.

Du får svara på frågor och visa upp ditt pass

Under intervjun kommer du att få svara på frågor om din relation till personen i Sverige. Du kommer även att få visa upp ditt pass och de dokument som du har tagit med dig.

Du får lämna fingeravtryck och bli fotograferad

Du som behöver visum för att resa till Sverige och får ja på din ansökan om uppehållstillstånd, behöver ett uppehållstillståndskort innan du reser.

Därför kan du även få lämna fingeravtryck och bli fotograferad vid samma tillfälle som intervjun.

Länder vars medborgare behöver visum för att resa in i Sverige Länk till annan webbplats.

Om något saknas i din ansökan eller om vi behöver mer information kontaktar vi dig eller personen i Sverige.

Vi kan inte säga exakt hur länge du måste vänta på beslut. Det är många saker som påverkar väntetiden, till exempel om din ansökan är komplett från början eller om vi behöver begära in mer information.

På sidan Väntetider kan du se statistik om hur lång tid det har tagit att få beslut i olika typer av ansökningar.

Om du har ansökt i e-tjänsten får du ett mejl när beslutet är klart. I mejlet står det om du har fått uppehållstillstånd eller om du har fått avslag på din ansökan. Beslutet skickas sedan till ambassaden eller till ditt ombud via post. I vissa fall behöver du själv boka tid på ambassaden för att hämta det.

Om du har ansökt på blankett får du inget mejl från oss, utan ambassaden kontaktar dig för att meddela beslutet. Om du har ett ombud skickas beslutet bara till ditt ombud.

En kopia av första sidan av beslutet, där det står om du har fått uppehållstillstånd eller om du har fått avslag, skickas även till personen i Sverige.

När du får beslutet kan du ta del av vilka skäl beslutet grundar sig på och läsa hur du gör om du vill överklaga. Om du får avslag på din ansökan och befinner dig i Sverige, ska du förbereda dig för att lämna landet.

Beslutet om uppehållstillstånd ska vara klart innan du reser till Sverige. Däremot kan du besöka Sverige tillfälligt innan dess.

Du kan behöva visum för att resa till Sverige.

Länder vars medborgare behöver visum för att resa in i Sverige Länk till annan webbplats.

Du som är EU/EES-medborgare kan resa in i Sverige innan du har fått uppehållstillstånd.

Du som är familjemedlem till en nordisk medborgare kan resa in i Sverige innan du har fått uppehållstillstånd om

  • ni är gifta, sambo eller registrerade partners
  • du är under 21 och ska bo med en förälder
  • du är över 21 och ska bo med en förälder som du är ekonomiskt beroende av
  • du är förälder och ska bo med ditt vuxna barn som du är ekonomiskt beroende av.

Om du vill besöka Sverige innan du har fått beslut kan du ansöka om visum för ett tillfälligt besök i högst 90 dagar. Det kan du bara göra hos en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land där du befinner dig.

Ambassaden prövar då din ansökan om visum genom en individuell bedömning. Du kan bara få visum för ett kortare besök om ambassaden bedömer att du kommer att lämna Sverige när ditt visum har slutat att gälla.

Om du får ett visum för besök är det viktigt att du återvänder hem när det slutar att gälla, och där väntar på beslut i ditt ärende om uppehållstillstånd.

Om du vill besöka Sverige längre tid än 90 dagar ska du ansöka om ett uppehållstillstånd för besök. Detta är dock något som vi avråder dig från att göra, av tre anledningar:

  • Du kan inte få två uppehållstillstånd samtidigt. Migrationsverket tar beslut i det ärende som är mest fördelaktigt för dig.
  • Om du ansöker om uppehållstillstånd för besök medan du är i Sverige riskerar du att få avslag på din ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon.
  • Om du befinner dig utanför Sverige får du vänta tills beslut tas i den ansökan som är mest fördelaktig för dig. Det kan innebära att de datum som du ansöker om uppehållstillstånd för besök för kan ha passerat när beslutet tas.

Du kan när som helst ta tillbaka (återkalla) din ansökan medan handläggningen av ditt ärende pågår. När du har tagit tillbaka din ansökan får du ett beslut om att din ansökan är avskriven.

Du kan ta tillbaka din ansökan genom att skicka ett meddelande till oss när du är inloggad på Min sida, eller genom att skicka ett brev till Migrationsverket.

I meddelandet eller brevet ska du berätta att du vill återkalla din ansökan. Du behöver också ange ditt namn, födelsedatum eller personnummer, ditt ärendenummer, ditt telefonnummer och din adress. Om du skickar ett brev till oss ska du skriva under brevet med din namnteckning. Om du har ansökt inifrån Sverige måste du också bifoga ett bevis på att du har rest ut ur Sverige.

Om du har lämnat fullmakt till någon kan den personen återta din ansökan åt dig.

Skicka brevet till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Om du är i Sverige och lämnar landet efter att din visering, viseringsfria tid eller uppehållstillstånd har slutat gälla rekommenderar vi att du vid utresan har med dig ditt mottagningskvitto för ansökan. Det är Gränspolisen som ansvarar för gränskontroller till och från Sverige. Du bör därför kontakta dem om du har frågor om gränskontroller. Varken Migrationsverket eller Gränspolisen kan ge förhandsbesked om du kommer att få resa in i Sverige igen. Det beslutet tas direkt vid gränskontrollen.

Om du har nya uppgifter som kan påverka din ansökan, till exempel om du har ett nytt pass, har gift dig eller fått barn, ska du kontakta Migrationsverket.

Du kan lämna in de nya uppgifterna på den ambassad eller det generalkonsulat där du lämnade in din ansökan. Om du befinner dig i Sverige kan du i stället besöka Migrationsverket eller skicka uppgifterna med post till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Du kan få tillbaka pengar om du har betalat in fel ansökningsavgift. Det kan till exempel vara så att du av misstag har betalat in avgiften två gånger. Du kan skriva till Migrationsverket för att begära pengarna tillbaka. Om du har lämnat in en ansökan på en ambassad eller generalkonsulat ska du i stället vända dig dit.

När du begär att få tillbaka en avgift bör du skriva

  • ditt för- och efternamn
  • ditt personnummer eller födelsedatum
  • din adress
  • varför du ska få tillbaka avgiften
  • vilket ärende- eller kontrollnummer som avgiften gäller
  • i vilken bank och på vilket konto pengarna ska sättas in.

Du ska också bifoga ett kontoutdrag eller kvitto där det tydligt syns att du har betalat en avgift till Migrationsverket.

Skicka detta i ett brev till:

Migrationsverket
601 70 Norrköping

Om det har gått sex månader eller mer sedan du ansökte om uppehållstillstånd, kan du skicka in en skriftlig begäran om att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende.

När du skickar in din begäran till Migrationsverket kan en av följande saker hända:

  • Vi tar ett beslut i din ansökan om uppehållstillstånd.
  • Vi avslår din begäran om att avgöra ärendet. Det gör vi om vi bedömer att vi inte kan fatta ett slutligt beslut i din ansökan om uppehållstillstånd inom fyra veckor.

Du kan bara lämna in en begäran vid ett enda tillfälle under den tid som Migrationsverket handlägger ditt ärende. Även om din begäran avslås, fortsätter handläggningen av din ansökan om uppehållstillstånd.

Så gör du för att skicka in en begäran

För att begära att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende ska du fylla i blanketten:

Begäran om att avgöra ärende (270011 ) Pdf, 649.1 kB.

Skriv under blanketten och skicka den till Migrationsverket. Adressen står på blanketten.

Om du är ombud för någon behöver du bifoga en fullmakt, om det inte tidigare har lämnats in en fullmakt i ärendet.

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.

2024-12-16

Nu kan du se hela ditt beslut i Min sida

Du som väntar på beslut från Migrationsverket kan nu se det fullständiga beslutet i Min sida. Tidigare har du bara kunnat se om beslutet är positivt eller negativt, och motiveringen har endast skickats hem i pappersformat.

2024-11-26

Du som är medbor­gare i Kazakstan, Kirgi­zistan, Tadz­ji­kistan, Turk­me­nistan och Uzbe­kistan ska vända dig till gene­ral­kon­su­latet i Istanbul

Du som är medborgare i Kazakstan, Kirgizistan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan har fram till nu vänt dig till ambassaden Moskva för ansökningar om uppehålls- och arbetstillstånd. Från och med den 2 december 2024 ska du i stället vända dig till generalkonsulatet i Istanbul. Samma sak gäller för dig som inte är medborgare men är lagligen bosatt i något av dessa länder.