Start

Du har fått beslut Du har fått ja på din ansökan – massflyktsdirektivet

Du har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet. Informationen på sidan gäller både dig som har fått tillstånd för första gången och dig som har fått förlängt tillstånd.

Ett uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet gäller till den 4 mars 2026. Om ditt uppehållstillstånd är på väg att sluta gälla kommer du att få information om vad du ska göra.

Meddela Migrationsverket om du byter adress

Du ska meddela Migrationsverket om du byter adress. Det gör du genom att skicka blanketten Adressanmälan eller adressändring (Mot93) till närmaste mottagningsenhet.

Adressanmälan eller adressändring (Mot93) Pdf, 692.6 kB.

1. Personuppgifter

Fyll i namn, telefonnummer och dossiernummer (ärendenummer) för alla personer som flyttar till den nya adressen, även barn.

2. Anmäld/Ny adress

c/o
Ange namnet på personen vars namn står på dörren till bostaden/postfacket. Om ditt eget namn står på dörren/postfacket behöver du inte ange c/o.

Gatuadress
Ange namnet på gatan som bostaden ligger på.

Lägenhetsnummer
Om du bor i en lägenhet ska du ange bostadens lägenhetsnummer som består av fyra siffror. Du kan hitta lägenhetsnumret i husets entré, på dörren till bostaden, på postfacket eller på ditt kontrakt.

Postnummer och Ort
Ange postnummer och ort.

Adressen gäller från och med (ange år, månad och dag)
Ange från och med vilket datum din nya adress gäller, ange år, månad och dag.

3. Övriga upplysningar

Här kan du lämna uppgifter som du anser att Migrationsverket bör känna till.

4. Underskrift

I de fall adressändringen gäller för fler än en vuxen person ska blanketten undertecknas av samtliga som är över 18 år.

Lämna eller skicka in blanketten till din mottagningsenhet.

Du hittar postadresserna till Migrationsverkets mottagningsenheter på sidan för kontaktuppgifter:

Postadresser

Du kommer att få ett uppehållstillståndskort som bevis för ditt uppehållstillstånd med tillfälligt skydd.

Du som har ansökt för första gången och inte lämnade fingeravtryck och blev fotograferad i samband med din ansökan, måste komma till Migrationsverket innan du kan få ditt uppehållstillståndskort. Du får mer information om hur det går till i samband med beslutet.

Du som har fått förlängt uppehållstillstånd fick i samband med ansökan boka en tid för att lämna fingeravtryck och bli fotograferad. Om du ansökte för flera personer måste alla komma till den bokade tiden. Kontakta din mottagningsenhet om du behöver ekonomiskt bistånd för resan till Migrationsverket.

När uppehållstillståndskortet är klart kommer vi att skicka kortet till dig med post, eller kontakta dig och berätta var du kan hämta det.

Kortet visar också att du har rätt till stöd enligt lagen om mottagande av asylsökande med flera (LMA). Ta med ditt uppehållstillståndskort när du söker vård eller hämtar ut receptbelagd medicin på ett apotek. Kortet ger dig rätt till vård och medicin till ett lägre pris. De lägre avgifterna gäller dock inte längre när du har blivit folkbokförd.

När du får uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet för första gången kommer Skatteverket att ge dig ett samordningsnummer och skicka det till dig.

Samordningsnumret är ett personligt identitetsnummer som underlättar när du till exempel har kontakt med myndigheter, skriver på ett anställningskontrakt eller öppnar ett bankkonto. Ett samordningsnummer är inte samma sak som ett personnummer och betyder inte att du blir folkbokförd i Sverige.

För att du ska kunna få ett samordningsnummer krävs att du har

  • fått uppehållstillstånd med skydd enligt massflyktsdirektivet
  • visat identitetshandlingar (till exempel ett hemlandspass, främlingspass, resedokument eller ukrainskt inrikespass) i samband med din ansökan
  • lämnat fingeravtryck och blivit fotograferad till ditt uppehållstillståndskort
  • en adress där du varaktigt bor.

Om du byter adress efter att du har fått ett samordningsnummer ska du meddela både Migrationsverket och Skatteverket om den nya adressen.

Skatteverkets information om samordningsnummer Länk till annan webbplats.

När du har haft uppehållstillstånd enligt massflyktdirektivet i ett år ska du anmäla flytt till Sverige till Skatteverket, som beslutar om du kan bli folkbokförd. Folkbokföringen behövs för att du ska få ett svenskt personnummer och kunna ta del av det svenska socialförsäkringssystemet.

Barn som har fötts i Sverige för mindre än ett år sedan kan bli folkbokförda samtidigt som föräldrarna. Du behöver alltså inte vänta med att folkbokföra barnet till dess att det fyller ett år.

Läs mer om folkbokföring och gör din anmälan till Skatteverket Länk till annan webbplats.

När du har blivit folkbokförd har du inte längre rätt till boende eller ekonomiskt bistånd från Migrationsverket. I stället har du rätt till annat stöd från det svenska välfärdssystemet.

Läs mer om vad det innebär att vara folkbokförd och vilket stöd du kan ha rätt till Länk till annan webbplats.

Om säkerhetsläget i Ukraina förbättras så mycket att EU beslutar att massflyktsdirektivet ska upphöra före 4 mars 2026, kommer Migrationsverket att återkalla ditt tillstånd. Om det händer kommer du att få information om det innan tillståndet slutar gälla.

Migrationsverket kan också besluta att återkalla ditt uppehållstillstånd om det visar sig att du har lämnat oriktiga uppgifter i din ansökan.

Information om boende, sjukvård och andra skyldigheter och rättigheter

Under tiden som du väntar på beslut, och även efter att du har fått uppehållstillstånd, kan du få olika slags stöd från Migrationsverket.

Du har tillstånd i Sverige – Skydd enligt massflyktsdirektivet

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.