Start

Arbetsgivare Arbetstagaren har fått ja på sin ansökan

Personen du vill anställa har fått ja på sin ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd för att arbeta i Sverige.

Om du vill se informationen som riktar sig till arbetstagaren, kan du titta på sidan Du har fått beslut – Du har fått ja på din ansökan – Arbeta

En person som har fått arbetstillstånd har rätt att arbeta inom det yrke och för den arbetsgivare som står i beslutet. En arbetstagare som har fått tillstånd i minst ett år bör folkbokföra sig i Sverige.

Du som arbetsgivare ansvarar för att spara kopior på dokument som visar att arbetstagaren har rätt att vara och arbeta i Sverige. Du kan behöva visa dem för att bevisa att du har gjort de kontroller som du som arbetsgivare är skyldig att göra. Du ska arkivera dokumenten under hela anställningstiden och 12 månader efter anställningens slut.

Underrätta Skatteverket

När du anställer en person som är medborgare i ett land utanför EU/EES ska du underrätta Skatteverket om anställningen. Använd Skatteverkets blankett SKV 1160, där du bland annat fyller i uppgift om namn, adress och anställningstid för personen som ska arbeta hos dig.

Skatteverkets blankett för underrättelse Länk till annan webbplats.

Du kan bli skyldig att anmäla förändringar i anställningsvillkoren (anmälningsskyldighet)

Arbetsgivare inom vissa branscher kan bli skyldiga att anmäla till Migrationsverket om anställningsvillkoren för deras anställda som har arbetstillstånd försämras. Det kallas anmälningsskyldighet.

Migrationsverket kan besluta om anmälningsskyldighet i samband med beslut om arbetstillstånd och meddelar då dig som arbetsgivare om detta.

Om du har fått beslut om anmälningsskyldighet, men trots detta inte anmäler eventuellt försämrade anställningsvillkor, kan du dömas till böter eller fängelse.

Om villkoren försämras så att de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd kan Migrationsverket återkalla arbetstillståndet.

Du ska anmäla försämrade anställningsvillkor skriftligt till Migrationsverket senast en månad efter det att de försämrade anställningsvillkoren började tillämpas.

Lämna anmälan vid ett av våra servicecenter, eller skicka den med post till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

Anmälan bör ha rubriken ”Anmälan om försämrade anställningsvillkor” och innehålla följande:

  • företagets namn och organisationsnummer
  • arbetstagarens fullständiga namn och beteckningsnummer
  • en beskrivning av de försämrade villkoren vad gäller lön, försäkringsskyddet och övriga anställningsvillkor
  • kopia på avtal för de nya villkoren.

Migrationsverket kan utföra efterkontroller

Migrationsverket kan utföra kontroller under ett pågående arbetstillstånd, så kallade efterkontroller. Vid efterkontrollen kontrollerar vi att arbetstagaren har fått den lön och det försäkringsskydd som låg till grund för tillståndet.

Vid en efterkontroll ska du som arbetsgivare lämna uppgifter om löneutbetalningar och arbetstagarens försäkringsskydd. Uppgifterna lämnas på heder och samvete. Migrationsverket kan utdöma vite om du inte lämnar de uppgifter som vi har efterfrågat.

Om vi vid en efterkontroll upptäcker att anställningsvillkoren som låg till grund för tillståndet inte har uppfyllts påbörjar vi ett ärende om återkallande av tillståndet.

En arbetstagare som väljer att byta arbetsgivare under tiden som vi utreder om arbetstillståndet ska återkallas har fyra månader på sig att ansöka om ett nytt arbetstillstånd för arbete hos den nya arbetsgivaren.

Om något förändras under tillståndstiden

Om något förändras under tiden arbetstagaren har en anställning hos dig, till exempel att arbetsvillkoren förändras, kan det påverka arbetstagarens rätt att vara i Sverige.

Läs mer på sidan Under anställningstiden

Nyheter

2025-03-05

Nu är Migrationsverkets nya webbplats lanserad

Den 5 mars lanserade Migrationsverket en helt ny version av migrationsverket.se, en webbplats med tydligare struktur och mer guidande navigering. Syftet med den nya webben är framförallt att besökarna lättare ska hitta den information de behöver.