En person som har fått arbetstillstånd har rätt att arbeta inom det yrke och för den arbetsgivare som står i beslutet. En arbetstagare som har fått tillstånd i minst ett år bör folkbokföra sig i Sverige.
Du som arbetsgivare ansvarar för att spara kopior på dokument som visar att arbetstagaren har rätt att vara och arbeta i Sverige. Du kan behöva visa dem för att bevisa att du har gjort de kontroller som du som arbetsgivare är skyldig att göra. Du ska arkivera dokumenten under hela anställningstiden och 12 månader efter anställningens slut.
Underrätta Skatteverket
När du anställer en person som är medborgare i ett land utanför EU/EES ska du underrätta Skatteverket om anställningen. Använd Skatteverkets blankett SKV 1160, där du bland annat fyller i uppgift om namn, adress och anställningstid för personen som ska arbeta hos dig.
Skatteverkets blankett för underrättelse
Länk till annan webbplats.
Du kan bli skyldig att anmäla förändringar i anställningsvillkoren (anmälningsskyldighet)
Arbetsgivare inom vissa branscher kan bli skyldiga att anmäla till Migrationsverket om anställningsvillkoren för deras anställda som har arbetstillstånd försämras. Det kallas anmälningsskyldighet.
Migrationsverket kan besluta om anmälningsskyldighet i samband med beslut om arbetstillstånd och meddelar då dig som arbetsgivare om detta.
Om du har fått beslut om anmälningsskyldighet, men trots detta inte anmäler eventuellt försämrade anställningsvillkor, kan du dömas till böter eller fängelse.
Om villkoren försämras så att de inte längre uppfyller kraven för arbetstillstånd kan Migrationsverket återkalla arbetstillståndet.