- Annonsera ut tjänsten under minst 10 dagar
När du planerar att anställa måste du annonsera ut tjänsten så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz kan söka jobbet. Det kan du göra genom att annonsera ut tjänsten under minst tio dagar på Arbetsförmedlingens platsbank. Annonser i Arbetsförmedlingens platsbank syns också i den europeiska platsbanken, EURES.
Kravet på annonsering beror på att rekryteringsförfarandet måste vara förenligt med Sveriges åtaganden inom EU. Se kapitel 6 a i utlänningslagen.
Om du väljer att annonsera på något annat sätt än via Arbetsförmedlingen, måste du visa att annonseringen motsvarar EURES och har varit tillgänglig för alla i samtliga EU/EES-länder och Schweiz. Det räcker oftast inte att enbart annonsera på exempelvis LinkedIn, eller i andra kanaler.
Observera att du senare behöver ha tillgång till aktuellt annons-ID för annonsen på platsbanken, eller referensnummer för annonsen inom EURES.
Gäller endast nyrekrytering
Kravet på annonsering gäller bara vid nyrekrytering. För personer som är anställda hos en arbetsgivare utomlands, och som har fått uppdrag att utföra arbete i Sverige krävs ingen annonsering eller om en anställd förflyttas inom en koncern – så länge tjänsten finns kvar i utlandet. Om tjänsten däremot flyttas till Sverige, räknas det som en ny anställning. Då ska du annonsera ut tjänsten och personen som ska arbeta hos dig måste ansöka om nytt EU-blåkort.