Ansök om uppehållstillstånd för studier vid högre utbildning
Ansöka om uppehållstillstånd
För att kunna ansöka om uppehållstillstånd behöver du
- kopior av ditt pass som visar personuppgifter, namnteckning, giltighetstid och om du har tillstånd att bo i andra länder än ditt hemland (läs mer om hur kopiorna ska se ut)
- antagningsbesked från anordnaren av högre utbildning i Sverige som visar att du är slutgiltigt antagen till studier på heltid på ett program eller kurser som kräver din närvaro i Sverige
- dokument som styrker att du har tillräckliga medel för din försörjning
- kopia på dokument som visar att du har, eller har ansökt om, en heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige (om din sammanlagda vistelse i Sverige blir kortare än ett år och du inte är folkbokförd i Sverige)
- kunna betala eventuell avgift för ansökan med kontokort eller betalkort (avgifter för uppehållstillstånd för studier).
Dokumenten bör vara översatta till svenska eller engelska av auktoriserad översättare. Kopia av dokumentet i original ska alltid skickas med. Kontrollera att informationen på dokumenten du skickar med syns tydligt. På passkopiorna måste även siffror och tecken längst upp och längst ned på passidorna synas tydligt.
Viktigt att veta innan du ansöker
- Tänk på att alla krav bör vara uppfyllda innan du ansöker, annars kan du få avslag på din ansökan. Läs noggrant igenom krav för ansökan.
- Se till att din ansökan är komplett för att handläggningstiden ska bli kortare. Samla ihop alla dina nödvändiga dokument och säkerställ att de innehåller all information som behöver framgå.
- Om du ska försörja dig med banktillgångar ska utdraget vara utfärdat tidigast fyra månader innan den ansökta periodens början.
- Se 5 tips som ökar chansen till beslut innan terminsstart.
- Om du har medföljande familjemedlemmar ansöker du om tillstånd för dem i din ansökan om uppehållstillstånd. Läs mer om kraven för medsökande.
Efter att du har gjort ansökan
Om vi behöver kompletterande handlingar från dig
När handläggaren har börjat arbeta med ditt ärende kan hen begära in ytterligare information från dig om vi behöver det för att kunna fatta beslut i ditt ärende. Du blir i så fall kontaktad via post eller mejl, beroende på om du ansökt på blankett eller gjort en webbansökan.
Läs noggrant igenom begäran och skicka ditt svar så snart som möjligt, inom den begärda tiden. Även om vi inte har fått den information som krävs inom den begärda tiden kommer vi att fatta ett slutgiltigt beslut i ditt ärende, baserat på den information vi har.
Om handläggaren har begärt kopior av handlingar kommer du få en länk i din begäran där du kan ladda upp dokument. Se till att handlingen du bifogar innehåller allt som efterfrågas. Observera att kopior av handlingar som redan har bifogats ansökan inte ska skickas in igen, eftersom vi redan har kontrollerat dessa och funnit att de inte är tillräckliga.
Tid till beslut
För att få en uppfattning om hur lång tid du behöver vänta på ditt beslut kan du besöka sidan Tid till beslut. Observera att genomsnittstiden som visas på sidan beräknas utifrån tidigare avgjorda ärenden i samma kategori. Tiden kan variera från ansökan till ansökan.
Om du ångrar dig och inte längre vill ansöka
Om du ångrar dig och vill ta tillbaka din ansökan ska du skriva ett brev till Migrationsverket och berätta det. Brevet ska innehålla information om ditt namn, födelsedata, eventuellt personnummer och ditt ärendenummer. Skriv också ditt telefonnummer och din adress så att Migrationsverket kan nå dig om vi har några frågor. Skriv under brevet med din namnteckning. Om du har lämnat fullmakt till någon kan den personen återta din ansökan åt dig.