Förlänga arbets­till­stånd

Om du har ett arbetstillstånd och vill fortsätta arbeta efter att ditt tillstånd har gått ut ska du ansöka om att förlänga ditt arbetstillstånd. Här hittar du information om vilka krav du måste uppfylla och hur du ansöker. Du hittar också information om hur du ansöker om permanent uppehållstillstånd i samband med din förlängningsansökan.

Att fort­sätta arbeta medan du väntar på beslut

Om du har haft arbetstillstånd i sex månader eller mer får du fortsätta arbeta i väntan på beslut. Om du byter arbetsgivare eller yrke, och lämnar in en ny ansökan om arbetstillstånd innan ditt tidigare tillstånd går ut, kan du börja arbeta innan du har fått ditt beslut.

Om du har haft arbetstillstånd i mindre än sex månader får du däremot inte arbeta medan du väntar på beslut.

Förlänga arbets­till­ståndet

För att du ska kunna förlänga ditt arbetstillstånd måste du ha arbetat på den anställningen du fick tillstånd för, din lön och övriga anställningsvillkor ska ha varit minst i nivå med kollektivavtal eller praxis inom yrket eller branschen. Du ska även haft en anställning som gjort det möjligt för dig att uppnå god försörjning. Det innebär att du måste haft en månadslön som uppgår till minst 80 procent av den medianlön som Statistiska centralbyrån (SCB) publicerat och som gällde vid ansökningstillfället.

Läs om gällande försörjningskrav här

Villkoren ska ha varit uppfyllda under hela den tid som du har haft arbetstillstånd i Sverige.

Du måste också ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid du har haft arbetstillstånd i Sverige.

När du ansöker om förlängt arbetstillstånd kommer du att behöva visa att villkoren för arbetstillståndet har varit uppfyllda under hela tiden du har haft arbetstillstånd i Sverige. Du ska även visa att du har en anställning där villkoren för arbetstillstånd är uppfyllda. Det gör du genom att bifoga ditt anställningsavtal till din ansökan.

Du kan ansöka om att förlänga ditt tillstånd på webben. Ansök tidigast fyra månader innan ditt nuvarande tillstånd slutar gälla. Du bör lämna in din ansökan medan ditt nuvarande tillstånd fortfarande gäller. Om du ansöker efter att ditt tillstånd har gått ut får du inte arbeta under handläggningstiden.

Läs längre ner på sidan om vad du ska tänka på vid en förlängning av ditt arbetstillstånd

Inkomstupp­gifter från Skat­te­verket

För att visa att du har uppfyllt villkoren för arbetstillstånd ska du skicka in en sammanställning av dina inkomstuppgifter från Skatteverket för alla år som du har arbetat i Sverige, som visar både din sammanlagda inkomst och vem som har betalat din lön eller andra inkomstkällor.

Logga in på Skatteverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du inte har e-legitimation måste du kontakta eller besöka något av Skatteverkets servicekontor och be om att få en sammanställning av inkomstuppgifter som visar både inkomst från samtliga arbetsgivare och inkomst från Försäkringskassan.

Hitta kontaktuppgifter och adresser till Skatteverket på deras webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Byte av arbets­gi­vare eller yrke

Under de första 24 månaderna gäller arbetstillståndet bara hos den arbetsgivare och för det yrke som står i ditt beslut. Om företaget du arbetar på byter organisationsnummer, du får en ny arbetsgivare eller nya arbetsuppgifter, eller om arbetsvillkoren förändras, gäller inte längre ditt arbetstillstånd. Om du vill fortsätta arbeta måste du lämna in en ny ansökan om arbetstillstånd innan du påbörjar din nya anställning. Det framgår av ditt tidigare beslut vilket arbete ditt arbetstillstånd gäller för. Du behåller ditt befintliga uppehållstillståndskort om du byter arbetsgivare under tillståndstiden. Det står i ditt beslut hos vilken arbetsgivare tillståndet gäller.

När du har haft arbetstillstånd i 24 månader och har fått ditt arbetstillstånd förlängt kan du byta arbetsgivare utan att lämna in en ny ansökan så länge du arbetar inom samma yrke. Om ditt nya arbete innebär att du byter yrke ska du lämna in en ny ansökan. Det framgår av ditt tidigare beslut hur ditt arbetstillstånd är begränsat och till vilket yrke.

När du har lämnat in din ansökan kan du börja arbeta innan du har fått beslut under förutsättning att du har ansökt innan ditt tidigare tillstånd gått ut. Din nya arbetsgivare måste ha annonserat ut tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz innan du fått din anställning.

När du ansöker om förlängt arbetstillstånd kommer du att behöva visa att villkoren för arbetstillståndet har varit uppfyllda under hela tiden du har haft arbetstillstånd i Sverige. Du ska även visa att du har en anställning där villkoren för arbetstillstånd är uppfyllda. Det gör du genom att bifoga ditt anställningsavtal till din ansökan.

Läs mer om hur din arbetsgivare ska ha annonserat ut din tjänst

Om du samti­digt vill ansöka om perma­nent uppe­hålls­till­stånd

Du kan ansöka om permanent uppehållstillstånd i samband med att du ansöker om förlängt arbetstillstånd.

För att få permanent uppehållstillstånd måste du:

  • ha haft, och uppfyllt villkoren för, arbetstillstånd som arbetstagare och arbetat i Sverige i fyra år under de senaste sju åren
  • kunna försörja dig själv
  • leva ett skötsamt liv.

Läs mer om kraven på försörjning och skötsamhet genom att fälla ut informationen:

Om du inte uppfyller kraven för permanent uppehållstillstånd kan du fortfarande få förlängt arbetstillstånd, om du uppfyller kraven för det. Observera att du då måste uppfylla kravet på god försörjning för arbetstillstånd, vilket är högre än kravet på att kunna försörja sig själv för att få permanent uppehållstillstånd.

Så ansöker du om att förlänga ditt arbets­till­stånd

1

Arbets­gi­varen påbörjar ansökan

Din arbetsgivare eller uppdragsgivare i Sverige påbörjar ansökan om arbetstillstånd genom att lämna information om anställningen. Din arbetsgivare behöver uppgifter om ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, din utbildning och mejladress.

Det är viktigt du har tillgång till den mejladress du ger till din arbetsgivare fram tills att du har fått beslut på din ansökan. Migrationsverket kommer att använda mejladressen för att kommunicera med dig under tiden du ansöker om arbetstillstånd.

Information till arbetsgivare

Om du inte ansöker på webben

Om du inte kan ansöka på webben fyller du i blanketten Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige, 148011. Om din familj i Sverige också behöver uppehållstillstånd ska varje familjemedlem skicka in en egen ansökan. På ansökningsblanketten framgår vilka dokument som du ska bifoga.

Ansökan om tillstånd att arbeta i Sverige, blankett 148011 Pdf, 855.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Ansökan om tillstånd för familjemedlemmar till arbetstagare, forskare, idrottsutövare och egna företagare, blankett 132011 Pdf, 792.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Skicka ansökan till:

Migrationsverket
Box 3100
903 03 Umeå

I de flesta fall betalar du en avgift.

Avgifter för arbetstillstånd

Bra att tänka på om du ska förlänga ditt arbets­till­stånd

Om du planerar att ansöka om förlängning av ditt arbetstillstånd ska du göra det innan det nuvarande tillståndet går ut. Om du inte ansöker i tid får du inte arbeta under handläggningstiden. Redan efter att du har fått ditt nuvarande tillstånd finns det saker som kan vara bra att tänka på inför din ansökan om att förlänga arbetstillståndet.

  • Kontrollera att din arbetsgivare har tecknat försäkringar för dig. Din arbetsgivare ska i de flesta fall teckna trygghets-, sjuk-, liv- och tjänstepensionsförsäkring. Ibland behöver Migrationsverket se intyg om detta. Intygen får du från din arbetsgivare. Be om att få försäkringsintyg från din gamla arbetsgivare om du byter arbetsgivare.
  • När du ansöker om förlängning ska du lämna in inkomstuppgifter från Skatteverket för den tid du har arbetat i Sverige. Inkomstuppgifter innehåller uppgifter om din lön och övriga inkomster och vilken skatt du har betalt under året. Du får inkomstuppgifterna från Skatteverket. Innan du lämnar in din ansökan om förlängning ska du därför besöka Skatteverkets webbplats och logga in med din e-legitimation för att skriva ut sammanställningen för respektive år som du arbetat i Sverige.
  • Spara dina lönespecifikationer. Det är inte säkert att du behöver lämna in alla dina lönespecifikationer till Migrationsverket när du ansöker om förlängning men det är bra att spara dem om Migrationsverket behöver kontrollera dem vid handläggningen av din ansökan. Du ska alltid lämna in lönespecifikationer för nuvarande år när du ansöker om förlängning.
  • Spara intyg som visar eventuell frånvaro från ditt arbete, till exempel utbetalningsbesked från Försäkringskassan.
  • Om det sker förändringar i din anställning, till exempel om du börjar arbeta i mindre eller högre omfattning, är det bra att du sparar dokument som visar detta. Det kan till exempel vara ditt anställningsavtal.
  • Spara arbetsgivarintyg som du får från din arbetsgivare om du byter arbete. I vissa fall behöver du ansöka om nytt arbetstillstånd. Läs mer om vad som gäller vid byte av arbetsgivare eller yrke
  • Kontrollera vad som står i ditt beslut och på ditt uppehållstillståndskort. Där står det inom vilket yrke du får arbeta och för vilken arbetsgivare. Där står det också hur länge ditt arbetstillstånd gäller. Du måste ansöka om förlängning av ditt arbetstillstånd innan det tidigare tillståndet går ut.

Vanliga frågor och svar om arbetstillstånd

Läs mer om vad som gäller när du har eller ska ansöka om permanent uppehållstillstånd och din familj ansöker samtidigt som du

EU-flagga - Medfinansieras av Europeiska unionen

Sidan senast uppdaterad: