Anställa någon som har kommit till Sverige för att träffa dig som arbetsgivare
En arbetssökande från ett land utanför EU som har rest till Sverige för att träffa dig, för att exempelvis gå på en anställningsintervju, kan i vissa fall lämna in sin ansökan om arbetstillstånd här i Sverige. Den arbetssökande ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan han eller hon får börja arbeta i Sverige.
För att en person från ett land utanför EU ska kunna få arbetstillstånd medan han eller hon är i Sverige ska
- det råda stor efterfrågan på arbetskraft inom yrket. Det finns en särskild förteckning över bristyrken Pdf, 104 kB, öppnas i nytt fönster.
- du som arbetsgivare ha ett akut behov av personens kompetens, vilket innebär att verksamheten inte kan bedrivas fullt ut om personen måste resa till sitt hemland för att ansöka om tillstånd
- ansökan lämnas in inom den viseringsfria tiden eller inom den tid som visumet gäller
- anledningen till besöket i Sverige vara att träffa dig som arbetsgivare.
Om kraven ovan inte är uppfyllda ska personen lämna in en ansökan om arbetstillstånd i hemlandet eller från det land där han eller hon har tillstånd att bo.
Utöver kraven ovan, gäller de generella kraven för arbetstillstånd
För att den du vill anställa ska få ett arbetstillstånd ska du som arbetsgivare
- annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar
- ha avtalat med arbetstagaren om anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- ha avtalat med arbetstagaren om en lön som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen
- ha avtalat med arbetstagaren om en anställning som gör det möjligt att uppnå god försörjning. För att uppnå kravet på god försörjning måste arbetstagaren ha en månadslön som uppgår till minst 80 procent av den medianlön som Statistiska centralbyrån (SCB) publicerat och som gällde vid ansökningstillfället. Läs om gällande försörjningskrav här
- ha tecknat ett anställningsavtal med arbetstagaren
- lämna information om anställningen och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren.
Du måste teckna försäkringar
För att arbetstagaren ska kunna få arbetstillstånd måste du som arbetsgivare ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren när han eller hon påbörjar sin anställning.
Sjukförsäkring
En sjukförsäkring är en försäkring som ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.
Livförsäkring
En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan t.ex. göra att familjen har råd att bo kvar i huset eller bostadsrätten.
Trygghetsförsäkring
Trygghetsförsäkring betyder att försäkringstagaren kan få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren skadat sig i jobbet eller på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen.
Tjänstepensionsförsäkring
En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren, men då betalas av arbetsgivaren. När en tjänstepensionsförsäkring tecknas kan variera mellan olika kollektivavtal.
För att kunna söka om en förlängning av arbetstillståndet måste arbetstagaren ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid hen har haft arbetstillstånd i Sverige. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är.
Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför viktigt att arbetstagaren har en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall.
Annonsera ut tjänsten
När du nyrekryterar måste du annonsera ut tjänsten så att alla bosatta i Sverige, EU/EES och Schweiz kan söka jobbet. Det kan du göra genom att annonsera under minst tio dagar på Arbetsförmedlingens platsbank. Annonser i Arbetsförmedlingens platsbank syns också i den europeiska platsbanken, EURES.
Kravet på annonsering beror på att rekryteringsförfarandet måste vara förenligt med Sveriges åtaganden inom EU. Se 6 kap 2§ i utlänningslagen.
Senare behöver du ha tillgång till aktuellt annons-ID för annonsen på platsbanken, alternativt referensnummer för annonsen inom EURES.
Om du väljer att annonsera på något annat sätt än via Arbetsförmedlingen, måste du visa att annonseringen motsvarar EURES och har varit tillgänglig för alla i samtliga EU/EES-länder och Schweiz. Det räcker oftast inte att enbart annonser på exempelvis LinkedIn, eller i andra kanaler.:
Gäller endast nyrekrytering
Kravet på annonsering gäller bara vid nyrekrytering. För personer som är anställda hos en arbetsgivare utomlands, och som fått uppdrag att utföra arbete i Sverige krävs ingen annonsering. Detsamma gäller om en anställd förflyttas inom en koncern – så länge tjänsten finns kvar i utlandet. Om tjänsten däremot flyttas till Sverige, räknas det som en ny anställning. Då ska du annonsera ut tjänsten och personen som ska arbeta hos dig måste ansöka om nytt arbetstillstånd.
Arbetsförmedlingens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ha tillgång till viktiga uppgifter
Se till att du har tillgång till de uppgifter som du behöver lämna i Information om anställningen.
Vissa behöver bifoga styrkande dokument
Arbetsgivare i branscher med högre krav, nystartade verksamheter och ombud behöver även bifoga styrkande dokument. Dokumenten du laddar upp kommer inte att vara synliga för arbetstagaren. Hen kommer endast att se den information som du angivit om anställningen, samt det fackliga yttrandet.
Påbörja din del av ansökan
E-tjänsten Information om anställningen består av tre steg: Information om anställningen, fackligt yttrande och ansökan. Du som arbetsgivare ansvarar för de två första stegen. Det tredje steget ansvarar arbetstagaren för att fylla i.
Det är alltså du som arbetsgivare (eller ombud som företräder en arbetsgivare) som påbörjar det underlag som senare, när arbetstagare och fack har gjort sina delar, blir till själva ansökan om arbetstillstånd. Det är först när arbetstagaren är klar med sin del och har skickat in, som ansökan registreras som inkommen till Migrationsverket.
Lämna information om anställningen
Det är du som arbetsgivare eller ombud som påbörjar det underlag som senare, när arbetstagare och fack har gjort sina delar, blir till själva ansökan om arbetstillstånd. När du har påbörjat e-tjänsten kan du när som helst logga ut för att vid ett senare tillfälle logga in och fortsätta. Du har dock max 30 dagar på dig att slutföra detta steg.
Det finns ett antal olika typer av arbetstillstånd. Välj det som passar din rekrytering. Sedan väljer du ”skapa nytt formulär”. Där fyller du i uppgifter om personen du vill anställa, om ditt företag och om anställningen.
Om ditt företag tillhör en bransch med högre krav, är en nystartad verksamhet eller om du är ombud får du även ladda upp styrkande dokument.
Klicka på länken för att komma till e-tjänsten. Där loggar du in med e-legitimation.
Facket ska få tillfälle att yttra sig
När du som arbetsgivare har fyllt i dina delar, är det dags att låta berörd facklig organisation få yttra sig om anställningen. Du väljer det fackförbund som är relevant för det arbete som arbetstagaren ska utföra.
Du kan göra detta steg på två sätt, antingen digital hantering eller manuell hantering via blankett. Du genomför båda i e-tjänsten.
Läs mer om digital och manuell hantering av fackligt yttrande nedan.
När du har fått in svar från den fackliga organisationen kan du gå vidare till nästa steg. Digitala svar kommer direkt in i e-tjänsten så att du kan se det. Om du fått ett yttrande via fysisk post, ska du skanna eller fotografera det för att därefter ladda upp det inne i e-tjänsten.
Fackförbundet har 30 dagar på sig att slutföra detta steg. Om fackförbundet inte har yttrat sig inom 14 dagar kan du som arbetsgivare gå vidare i processen utan att vänta in yttrandet.
Det finns två sätt att genomföra fackligt yttrande: antingen kan man göra det digitalt eller manuellt.
Du slutför och arbetstagaren fortsätter ansökan
När du som arbetsgivare har slutfört steg 1 och 2, är det dags att klicka på "Skicka till arbetstagaren". Mejladressen till den person du vill anställa är förifylld (från steg 1), så här kan du kontrollera att den stämmer innan du väljer att skicka. Genom detta steg slutför du din del av ansökan, och personen som ska arbeta hos dig får ett mejl med instruktioner för att fylla i sin del av ansökan. Hen har sedan 30 dagar på sig att slutföra den.
När du är inloggad i e-tjänsten kan du se om arbetstagaren har påbörjat sin ansökan. Du kan senare också se när den är inskickad. Det är först när arbetstagaren är klar med sin del och har skickat in, som ansökan registreras som inkommen till Migrationsverket.
När ansökan är registrerad får både du och arbetstagaren bekräftelse på detta via mejl.