Teknisk support och stöd för e-tjänster

På den här sidan får du hjälp när du har tekniska problem i samband med att du använder någon av Migrationsverkets e-tjänster. Det kan till exempel gälla problem vid inloggning, frågor om lösenord eller felmeddelanden.

Testa det här först

Många av de samtal som kommer in till Migrationsverket går att lösa genom att rensa din webbhistorik och dina kakor (cookies) samt använda ett privat nätverk. Kontrollera gärna dessa saker innan du ringer oss.

Om ett fel uppstått vid användandet av Migrationsverkets e-tjänster kan felet finnas sparat i din webbläsare. Det gör att fel som inte längre finns ändå syns i e-tjänsten. Genom att rensa dina kakor och din webbhistorik nollställer du webbläsaren och förhoppningsvis även de problem du upplevt.

Hos de flesta webbläsare hittar du rensningsfunktioner under inställningar i webbläsaren.

Ibland fungerar inte Migrationsverkets e-tjänster på offentliga nätverk eller olika typer av företags- eller jobbnätverk. Det beror på att brandväggar kan blockera Migrationsverkets e-tjänster, och kan gälla även om du har din privata dator med dig.

Testa därför Migrationsverkets e-tjänster från ett privat nätverk.

Om du misstänker ett tekniskt fel i e-tjänsten eller om e-tjänsten låser sig, testa att ladda om sidan genom att trycka på F5 (PC), Command+Shift+R (Mac) eller webbläsarens ladda om-knapp.

Vanliga frågor och svar om våra e-tjänster

Vi har även samlat de vanligaste frågorna vi får om e-tjänster.

Ring oss

Hittade du inget svar på din fråga? Ring oss så hjälper vi dig.

Telefonnummer

0771-235 235

Utlandet: +46 771 235 235

Tele­fon­tider

Måndag–fredag 09.00–15.00

Mejla vår tekniska support

Du kan även mejla till oss om du har frågor om våra e-tjänster. Vår svarstid på mejlen är dock längre än om du ringer till oss.

Mejla teknisk support

Tänk på det här när du ansöker på webben

  1. Första gången som du gör en ansökan måste du skapa ett konto. Du ska då välja knappen Användarnamn och lösenord i inloggningsrutan. När du har skapat ditt konto får du ett mejl till din mejladress med en verifieringskod. Om du inte får något mejl från Migrationsverket kan det bero på att spam-filtret i ditt mejlprogram har uppfattat mejlet som skräppost. Du bör därför kontrollera din mapp för skräppost.
  2. Du måste själv ha tillgång till den mejladress du anger i din ansökan. Migrationsverket kommer att använda den för att kommunicera med dig. Om du behöver ändra din mejladress kan du göra det i Min sida eller genom att kontakta teknisk support.
  3. Du har 30 minuter på varje sida för att fylla i uppgifterna.
  4. Använd bara knapparna i formuläret för att gå framåt eller bakåt i ansökan, använd inte webbläsarens knappar till detta.
  5. Om du avbryter din ansökan eller råkar ut för ett tekniskt avbrott måste du logga in på nytt inom en viss tid om du vill fortsätta din ansökan. För många ansökningar har du 30 dagar innan den information du har skrivit raderas, men för ansökningar om visum, medborgarskap och studietillstånd har du 14 dagar på dig.
  6. Om du behöver logga in för att fortsätta din ansökan, måste du göra det från länken i det mejl du fick då du påbörjade ansökan.
  7. Om du har glömt ditt lösenord så hittar du en återställningsfunktion på samma sida som du loggar in.
  8. När du har fyllt i alla frågor kan du välja att skriva ut din ansökan för att kontrollera att den är rätt ifylld.
  9. När du har godkänt din ansökan kan du inte längre ändra några uppgifter eller skicka in dokument via e-tjänsten. Om du behöver komplettera din ansökan med fler uppgifter kan du göra det genom att skriva till oss. Om behöver skicka in fler dokument till oss kan du göra det per post: Postadresser.
  10. När du är klar med din ansökan får du en bekräftelse till din mejladress.

Sidan senast uppdaterad: