Mejla oss
Här kan du ställa allmänna frågor om Migrationsverkets verksamhet. Vi svarar på alla mejl i den ordning de kommer in till oss.
Innan du kontaktar oss
När får jag ett beslut?
Migrationsverket kan inte säga exakt när du kommer att få ditt beslut. Alla ansökningar är olika och tar olika lång tid. I tjänsten Tid till beslut finns statistik om väntetider.
Du kan inte få mer information om väntetider i ditt ärende genom att ringa, mejla eller besöka Migrationsverket.
Vanliga frågor och svar
Vi svarar gärna på dina frågor via Min sida, på telefon, mejl eller på något av våra servicecenter. Innan du kontaktar oss rekommenderar vi att du läser våra vanliga frågor och svar för att se om du kan få din fråga besvarad redan här på webbplatsen.
Min sida – för dig som redan har gjort en ansökan
Om du har en fråga om ditt ärende kan du använda tjänsten Min sida. Där kan du ta del av händelser i ditt ärende eller logga in med e-legitimation för att skicka meddelande till oss.
Teknisk support
Om din fråga handlar om problem med någon av våra e-tjänster ska du istället mejla vår tekniska support.
Stöd till dig som ska rekrytera
Arbetsgivare som rekryterar högkvalificerad arbetskraft och forskare kan mejla oss via formuläret stöd till arbetsgivare som rekryterar högkvalificerad arbetskraft och forskare.
Till dig som ansöker om uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet
Om du kommer från Ukraina, har ansökt om uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet och behöver mejla oss ska du välja alternativet Annat under rubriken Vad gäller din fråga?