Ersättning för onormalt slitage i asylbostäder
Migrationsverket hyr lägenheter och kollektiva bostäder runt om i Sverige. Migrationsverkets tillfälliga bostäder används av de asylsökande som behöver boende under asylprocessen.
Enligt Migrationsverkets standard bor det i snitt två personer per rum i en lägenhet, vilket är fler än snittet för en lägenhet i Sverige. Eftersom boendet är kortsiktigt är omsättningen i exempelvis lägenheter högre än vad den skulle vara om en privatperson skulle hyra lägenheten. På grund av det slits de lägenheter Migrationsverket hyr ibland mer än vad som bedöms som normalt slitage inom branschen. Därför har Migrationsverket ett system för att utreda och ersätta ersättningsanspråk för slitage.
Hantering av ersättningsanspråk för slitage i bostad
En hyresvärd/leverantör som vill ha ersättning för skador i ett boende gör det via ett ersättningsanspråk till Migrationsverket. Hyresvärden/leverantören fyller i en excel-blankett per adress/lägenhetsnummer och skickar den via mejl till aterstallningsteam@migrationsverket.se.
Genom att använda blanketten och fylla i de uppgifter som Migrationsverket behöver kan handläggningen börja tidigare och det tar inte extra tid för kompletteringar. Skicka med underlag som ger mer information om skadan eller visar på gjorda åtgärder.
För att du ska få din ersättning behöver Migrationsverket följande underlag:
- komplett ifylld excel-blankett med fullständiga uppgifter för samtliga ersättningsanspråk
- bilder som visar skador och eventuella gjorda åtgärder
- besiktningsprotokoll (tillträdesprotokoll och avflyttningsprotokoll)
- i förekommande fall, fakturor som styrker kostnader för gjorda åtgärder
- om det är en vattenskada – skaderapport från en auktoriserad besiktningsman med ålders- och orsaksbedömning.
Innan du skickar in underlagen bör du särskilt kontrollera att
- eventuella åtgärder är tydligt beskrivna och dokumenterade
- samtliga underlag för att styrka skador och åtgärder är bifogade till anspråket
- åldersavdrag enligt REPAB-fakta eller SABO:s nyckeltal är gjorda.
Observera att det inte utgår någon ersättning för åtgärder som anses vara normal förslitning, underhåll eller avskrivningar.
Processen för hantering av ersättningsanspråk
Skicka in
Fastighetsägaren eller leverantören skickar in ett ersättningsanspråk.
Komplettera
Migrationsverket ber om eventuellt komplettera handlingarna.
Handläggning
Migrationsverket fortsätter att handlägga ärendet.
Beslut
Migrationsverket godkänner, justerar eller nekar ersättningsanspråket.
Överenskommelse
Ersättningsanspråket regleras genom att parterna ingår en överenskommelse.
Fakturering
Fastighetsägaren eller leverantören skickar en faktura till Migrationsverket när en överenskommelse är gjord.