Frågor och svar om e-tjänsten för regioner
Via e-tjänsten kan regioner rapportera och söka ersättning för genomförda hälsoundersökningar. I e-tjänsten går det även att se vilka asylsökande personer som finns i länet och som kan erbjudas en hälsoundersökning.
Här är en sammanställning av de vanligaste frågorna om användningen av e-tjänsten. Frågorna har sammanställts som ett komplement till användarmanualen.
Inloggning och användning
Jag har problem med min inloggning i e-tjänsten, vad ska jag göra?
Kontakta din regions utsedda administratör. Varje region har en utsedd administratör som ansvarar för att lägga upp nya användare och ta bort icke längre aktuella användare i e-tjänsten.
Jag har frågor om hanteringen av användare och behörigheter i e-tjänsten, vem ska jag vända mig till?
Kontakta din regions utsedda administratör.
Kan vi själva lägga till en ny administratör eller ta bort en befintlig?
Nej, det är alltid Migrationsverket som lägger upp eller tar bort e-tjänstens administratörer. Mejla administratörens för- och efternamn samt HSA-id till: halsoundersokningar-melker@migrationsverket.se och beskriv om ni önskar ett nyupplägg eller ett borttag.
Kan vi ha fler än en administratör i vår region?
Ja, kontakta Migrationsverket med den nya administratörens för- och efternamn samt HSA-id.
Jag undrar hur många användare vår region har i e-tjänsten. Hur gör jag för att ta reda på det?
Kontakta din regions utsedda administratör. Administratören kan se vilka användare som har tillgång till e-tjänsten.
Kan vi som region ge privata vårdgivare eller vårdbolag behörighet att logga in i e-tjänsten?
Ja, om regionen säkerställt att användaren omfattas av sekretessansvaret enligt regelverket. Prövningen ska göras enskilt för alla personer som får ett SITHS-kort utfärdat med regionens organisationsnummer.
Observera att ansvaret för sekretessen för asylsökandes personuppgifter inte kan överföras till privata vårdgivare eller privata vårdbolag. Användare som tillhör privata aktörer ska därför inte ges tillstånd att logga in till e-tjänsten genom deras egna externa SITHS-kort.
Asylsökande m.fl. i länet
Visas personer som sökt skydd enligt massflyktsdirektivet i e-tjänstens flik Asylsökande i länet (asylsökandelistan)?
Ja, personer som har sökt eller beviljats uppehållstillstånd som skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet visas i fliken Asylsökande i länet, med koden M i kolumnen Typ av sökande. Före 1 juli 2022 visades endast de som hade beviljats uppehållstillstånd för tillfälligt skydd.
Kan vi söka ersättning för hälsoundersökning för alla som finns i fliken Asylsökande m.fl. i länet?
Fliken ”Asylsökande i länet” visar alla individer som omfattas av 4 § hälso- och sjukvårdslagen, som Migrationsverket har skyldighet att lämna uppgifter om.
Regionen kan söka ersättning för hälsoundersökning för de som omfattas av LMA eller hålls i förvar, dvs.:
A – Asylsökande
F – Förvarstagen (person som hålls i förvar)
M – Skyddsbehövande enligt massflyktsdirektivet (massflykting)
Regionen kan inte söka ersättning för hälsoundersökning för följande individer som inte omfattas av LMA:
AB – Asylsökande barn (som inte är inskrivna i mottagningssystemet utan bor i kommun hos förälder/vårdnadshavare med uppehållstillstånd för bosättning)
B – Bevisperson (som inte är inskriven i mottagningssystemet)
Jag upplever att adressuppgifterna som visas i e-tjänsten inte är uppdaterade, vad kan det bero på?
En gång per dygn hämtar e-tjänsten lagrad adressinformation från Migrationsverkets databaser och presenterar den informationen i e-tjänsten. Om du bedömer att adressinformationen är felaktig kan det bero på att Migrationsverket inte har fått en uppdaterad adress från individen eller från kommunen om var personen bor. Det kan även bero på att Migrationsverket inte hunnit registrera den korrekta adressen.
Om uppgifterna är fel ber vi dig att kontakta oss på Migrationsverket.
Kan jag se individer som har skyddad adress eller skyddad identitet i fliken ”Asylsökande i länet”?
Nej, dessa individer visas inte i e-tjänsten av säkerhetsskäl.
Rapportering av hälsoundersökning
Jag har skrivit in ett dossiernummer/personnummer och klickar på knappen ”rapportera hälsoundersökning”, och får ett felmeddelande som säger att jag inte kan rapportera hälsoundersökning för individen, varför?
Ett problem kan uppstå i e-tjänsten när du söker ersättning för en hälsoundersökning. Det handlar om att du får felmeddelandet "Det går ej att rapportera hälsoundersökning för denna individ" trots att det ska gå att söka ersättning för individens hälsoundersökning. Om du vet att regionen har rätt till ersättning och trots det får felmeddelandet, då måste du i stället söka ersättning för hälsoundersökningen via pappersblankett.
Jag har registrerat en hälsoundersökning för en person, när ska det dyka upp i fliken Asylsökande i länet?
Din registrering ska genast dyka upp i fliken Asylsökande i länet. Om det inte gör det, ta kontakt med Migrationsverket genom att skicka ett mejl till halsoundersokningar-melker@migrationsverket.se
Känner e-tjänsten av redan rapporterade hälsoundersökningar?
Ja, e-tjänsten känner av redan rapporterade hälsoundersökningar.
Kan jag se eller ta reda på vem som rapporterat en tidigare rapporterad hälsoundersökning?
Nej.
Jag har rapporterat en hälsoundersökning på fel datum. Kan jag ändra det i efterhand?
Du kan inte ändra datumet i efterhand. Däremot kan du ta bort den registrerade hälsoundersökningen där du ansöker om ersättning (i e‑tjänsten), därefter kan du registrera en ny hälsoundersökning för personen med rätt datum. En förutsättning är att datumet är inom de tidsregler som finns för när ansökan ska lämnas in.
Ansökan om statlig ersättning
Jag vill skicka in en ansökan för en hälsoundersökning som är gjord i januari i ansökningen för kvartal ett (Q1), kan jag göra det?
Nej, ansökningar i e-tjänsten kan bara göras för tidigare kvartal. Alltså kan ansökan för rapporterade hälsoundersökningar inom ett kvartal göras tidigast nästa kvartal.
Personer som har genomgått en hälsoundersökning nuvarande kvartal syns inte i ansökningsläget förrän nästkommande kvartal då ansökan ska skickas in.
Kan jag rapportera och sedan ansöka om ersättning för individer med skyddad adress eller skyddad identitet via e-tjänsten?
Nej, av säkerhetsskäl är det inte möjligt. För dessa individer kan ersättning i stället sökas via ansökningsblankett som du hittar på följande sidor:
Ersättning för hälsoundersökning av asylsökande eller massflyktingar
Ersättning för hälsoundersökning av personer med uppehållstillstånd
Övrigt
Beskriv ditt förbättringsförslag tydligt och fundera på om förbättringsförslaget skulle gynna endast er region eller flera.
Skicka förbättringsförslaget till följande mejladress: halsoundersokningar-melker@migrationsverket.se