Leverantörer
Du kan bli Migrationsverkets leverantör genom att delta i en upphandling, det vill säga ett anbudsförfarande enligt lagen om offentlig upphandling. Alla företag och organisationer är välkomna att lämna in anbud.
Om Migrationsverkets upphandlingar
I samband med att Migrationsverket genomför upphandlingar och tecknar avtal, hämtar vi information om leverantörer och underleverantörer från Skatteverket och Kronofogdemyndigheten.
Från Skatteverket och Kronofogden får vi uppgifter om
- skatteform
- arbetsgivarregistrering
- momsregistrering
- redovisade arbetsgivaravgifter
- eventuell skatteskuld hos Kronofogdemyndigheten.
Under avtalstiden gör Migrationsverket löpande kontroller för att säkerställa att du som leverantör lever upp till de krav som vi ställde vid upphandlingen.
Företaget behöver vara momsregistrerat
Vi kan endast teckna avtal med en leverantör som är momsregistrerad (mervärdeskatt). Om du inte är momsregistrerad ska du därför registrera dig innan vi kan teckna avtal.
Momsbefriade organisationer, till exempel studieförbund eller föreningar, kan vara befriade från momsplikten. Migrationsverket kan komma att kontrollera dessa uppgifter från dig som leverantör.
Mer information finns hos Skatteverket Länk till annan webbplats.
Elektronisk handel och faktura
Migrationsverket ställer krav på e-handel (elektronisk handel) och e-faktura (elektronisk faktura) i våra upphandlingar. Vi är anslutna till PEPPOL och följer de standarder som är rekommenderade av SFTI (Single Face To Industry).
I upphandlingsdokumentet finns de krav på e-handel och e-faktura som ställs i respektive upphandling.
Lämna anbud i Migrationsverkets upphandlingar
Migrationsverkets upphandlingar genomförs i enlighet med gällande regelverk. Den lag som reglerar upphandlingsarbetet är lagen om offentlig upphandling (2016:1145), som i sin tur bygger på ett antal EG-direktiv. Migrationsverket kan göra avrop från gemensamma statliga avtal, till exempel de som Kammarkollegiet tecknar.
Migrationsverkets pågående upphandlingar hittar du på Opics webbplats. Här kan du även ställa frågor i specifika upphandlingar.
Opics webbplats Länk till annan webbplats.
Mejla oss om du har generella frågor om Migrationsverkets upphandlingar
Lämna in ett anbud
Migrationsverket använder i huvudsak elektronisk anbudsgivning via upphandlingsverktyget Tendsign. Det är gratis att lämna anbud där.
Lämna anbud i upphandlingsverktyget Tendsign Länk till annan webbplats.
Första gången du ska lämna ett anbud behöver du registrera ett användarkonto för att komma åt upphandlingen och upphandlingsdokumentet.
När upphandlingen är annonserad sker kommunikationen mellan dig som leverantör och Migrationsverkets endast via TendSign. Läs igenom upphandlingsdokumentet och ställ dina frågor i god tid innan du lämnar ditt anbud. Tiderna framgår av upphandlingsdokumentet.
Kom ihåg att hålla användarkontot uppdaterat eftersom det är dessa uppgifter Migrationsverket använder sig av i kontakt med dig som leverantör under upphandlingen.
Du besvarar anbudet digitalt i TendSign genom att fylla i formuläret och bifoga ev. filer som Migrationsverket efterfrågar.
Tänk på att
- kontrollera att informationen som Migrationsverket efterfrågar finns med i ditt anbud
- undvika att lämna information eller bilagor som vi inte frågar efter
- lämna svar på rätt plats i upphandlingsdokumentet
- gå igenom att alla obligatoriska krav är uppfyllda.
Om du lämnar reservationer kan det leda till att Migrationsverket förkastar ditt anbud.
Fakturor från leverantörer
Migrationsverket vill att leverantörer skickar elektronisk faktura (e-faktura).
Krav på elektroniska fakturor
Lagen (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling innebär att alla inköp i offentlig sektor, oavsett värde, ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura).
Migrationsverket tar emot e-fakturor via nätverket PEPPOL BIS Billing 3 Länk till annan webbplats.
Migrationsverkets adress i Peppol är 0007:2021002163.
Mer information om PEPPOL och hur du skaffar ett eget PEPPOL-ID finns hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) Länk till annan webbplats..
Leverantörsportal – Visma Supplier Center
Om du inte har möjlighet att skicka en e-faktura kan du i stället kostnadsfritt ansluta dig till Visma Proceedo leverantörsportal. Den lösningen passar främst leverantörer med mindre volymer som saknar egen e-fakturalösning.
För att registrera dig som kund skriv till redovisningsenheten@migrationsverket.se
Skriv e-faktura i ämnesraden, skriv att du vill ansluta till Visma Supplier Center och ange den e-postadress dit du vill att inbjudan ska skickas.
Referens på fakturan
Fakturor som skickas till Migrationsverket ska innehålla en referens för att nå rätt mottagare. Det finns två alternativ för att ange referens:
- Inköpsordernummer som inleds med bokstäverna IN följt av siffror utan mellanslag, till exempel IN123456789. Du anger detta nummer i första hand, om det står på beställningen.
Inköpsordernummer skriver du in i fältet: cac:OrderReference. - Referensnummer som endast har fyra siffror, ingen annan information eller tecken. Det använder du om inköpsordernummer saknas.
Referensnummer skriver du in i fältet: cbc:BuyerReference
Om du som leverantör saknar referensnummer eller inköpsordernummer ska du kontakta beställaren.
Avtalsnummer
I fältet cac:ContractDocumentReference><cbc:ID>AVTALSID ska du skriva in avtalsnumret.
Inga faktureringsavgifter
Migrationsverket accepterar inte faktureringsavgifter eller andra liknande administrativa avgifter.
Frågor om e-fakturering
Har du frågor om e-fakturering kan du mejla till Migrationsverket: redovisningsenheten@migrationsverket.se