Anställa högkvalificerad personal (EU-blåkort)
Om du som arbetsgivare ska anställa högkvalificerad personal kan arbetstagaren ansöka om ett EU-blåkort. Arbetstagaren ska ha högskoleutbildning motsvarande 180 högskolepoäng eller fem års yrkeserfarenhet och en lön som motsvarar minst en och en halv gång av en genomsnittlig bruttolön i Sverige.
Krav för att få ett EU-blåkort
Du som arbetsgivare ska
- lämna information om anställningen om en högkvalificerad anställning som varar i minst ett år
- erbjuda en lön som motsvarar minst en och en halv gång av en genomsnittlig bruttolön i Sverige
- erbjuda anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.
- ge berört fackförbund tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
- ha annonserat tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.
- ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen.
Krav för att använda e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten och lämna information om anställningen behöver du
- ha en e-legitimation
- veta mejladressen till den person som du vill anställa.
Om du använder e-tjänsten får du tydliga instruktioner om hur du lämnar information om anställningen och vad du ska skicka med. Det blir lätt att göra rätt från början vilket ökar dina möjligheter att få ett beslut snabbare.