Banker
En asylsökande med rätt att arbeta har möjlighet att öppna ett bankkonto. Banken ansvarar för att kontrollera att den asylsökandes LMA-kort är giltigt och att hen har rätt att arbeta.
Om en asylsökande vill öppna ett bankkonto behöver hen ta med sig ett giltigt LMA-kort som visar att hen är undantagen kravet på arbetstillstånd och har rätt att arbeta, så kallat AT-UND. Hen ska också ta meden vidimerad kopia av den id-handling som finns hos Migrationsverket.
LMA-kort
LMA betyder Lagen om mottagande av asylsökande mfl. LMA-kortet är inte en id-handling, utan endast ett bevis på att en person är asylsökande och har rätt att vistas i Sverige i väntan på beslut. LMA-kortet innehåller även information om den asylsökande har rätt att arbeta, så kallat AT-UND.
Kontrollera giltighetstid och AT-UND
LMA-kort har en QR-kod som gör det enkelt att kontrollera uppgifterna på kortet. Alla som har tillgång till en QR-läsare, till exempel med en smartphone eller en handscanner, kan kontrollera om kortet är giltigt och om personen på fotot har rätt att arbeta. Ingen mer personlig information om den asylsökande visas och sökningen loggas inte. Saknas tillgång till QR-läsare kan kontrollen göras med hjälp av den unika webbadressen som finns på baksidan av varje kort.
Migrationsverket uppdaterar LMA-kortets giltighetstid och uppgiften om AT-UND digitalt, och uppgifterna som visas när ni scannar QR-koden är alltid aktuella. Ett kort räcker under hela asylprocessen. Den asylsökande behöver endast byta ut det om hen förlorar kortet eller om personuppgifterna ändras.
Genom att spara en kopia av LMA-kortet kan banken kontrollera att den asylsökande bankkunden fortfarande har rätt att arbeta utan att hen behöver besöka er. Observera att kontrollen då avser det unika kortet. Om den asylsökande har fått ett nytt kort utfärdat kommer en scanning av det gamla kortets QR-kod visa att kortet inte är giltigt.
Migrationsverket kan lämna ut viss information
Du som banktjänsteman kan vända dig till Migrationsverket via mejltjänst för att få information om en asylsökande som vill öppna ett bankkonto. Det gäller även om du behöver kontrollera uppgifterna efter att ett konto har öppnats. Tjänsten möjliggör att asylsökande vars originalhandlingar har omhändertagits av Migrationsverket ändå kan öppna ett bankkonto.
Migrationsverket ska enligt överenskommelse bistå med att göra vissa kontroller i våra system. Det är däremot det enskilda bankkontoret som avgör om underlaget är tillräckligt för att låta den asylsökande öppna bankkonto.
Uppgifterna som Migrationsverket kan bekräfta framgår av LMA-kortet. Om det finns ett registrerat samtycke från den sökande i dennes asylärende kan Migrationsverket bekräfta följande uppgifter:
- namn
- födelsedatum
- registrerat medborgarskap
- födelseort och land
- om LMA-kortet är giltigt eller ej
- om personen är undantagen krav på arbetstillstånd (AT-UND)
- vidimerad id-handling.
Observera att Migrationsverket inte har någon framtida informationsskyldighet och vi kommer inte att höra av oss om uppgifterna skulle förändras.
Kontakta Migrationsverket via mejl
En bank kan använda en särskild blankett som kan skickas in via mejl för att få uppgifter från Migrationsverket. De efterfrågade uppgifterna kan endast skickas till banker som har en krypterad mejl mot Migrationsverket. Då mejlar du blanketten Förfrågan från bank, nummer 4040 till Migrationsverket.
Förfrågan från bank, blankett nummer 4040 Pdf, 654.2 kB, öppnas i nytt fönster.
Den ifyllda blanketten mejlas till bankforfragan@migrationsverket.se.
Kontaktcenter besvarar normalt en mejlförfrågan inom två arbetsdagar. Vid större förfrågningar (fler än tio ärenden) kan en svarstid om fem arbetsdagar bli aktuell.
Om du har frågor som berör banktjänsten kan du kontakta Svenska Bankföreningen.
Svenska Bankföreningens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar kopplat till banktjänster för asylsökande
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om bland annat LMA-kort och AT-und.