SE UM
Projektfakta
- Särskilt mål: Integration och laglig migration
- Utlysning: Verkställande utlysning (hösten 2020)
- Projektägare: Migrationsverket
- Projektperiod: 2021-01-04 - 2021-12-31
- Planerat antal deltagare: 53
- Total budget: 6 786 851 kr
- Beviljat AMIF stöd: 5 090 138 kr
- Kontaktperson projektet: Niklas Link
Sammanfattning av projektet
Migrationsverket övertog ansvaret för migrationsverksamheten vid utlandsmyndigheterna den 1 januari 2020. Migrationsverket genomför därför under 2021 projektet SE-UM (Förbättrad service och effektivare handläggning vid utlandsmyndigheterna) som innebär fortsatta process- och metodförbättringar samt IT-utveckling inom de delar av tillståndsprövningen som sker vid utlandsmyndigheterna.
Beskrivning av projektets verksamhet
Migrationsverket arbetar genom projektet SE-UM med att utveckla en mer enhetlig och rättssäker hantering är ärenden vid utlandsmyndigheterna.
SE-UM har delats upp i fem uppdrag. Dessa uppdrag omfattar enhetligt flöde vid pappersansökningar för anknytningsärenden, utökade behörigheter för lokalanställda, särskiljande av kostnader i avgiftshanteringssystemet, förbättring i hanteringen av uppehållstillståndskort och arbete med ett gemensamt digitalt bokningssystem.
Projektet är avslutat.