Helhets­lyftet tävlade för Sverige

AMIF-projektet Helhetslyftet, som drivs av Västra Götalandsregionen, vann den svenska uttagningen och fick representera Sverige i projekttävlingen som genomfördes under konferensen INFORM EU i Hannover 27-29 maj. Där tävlade de mot sju andra projektpresentationer i hård konkurrens. Helhetslyftet gjorde en strålande insats, men det räckte tyvärr inte hela vägen och i den slutliga finalen vann Lettlands team tävlingen.

Helhetslyftets team

Helhetslyftets team på plats. Tobias T Johansson, Therese Ydrén och Victoria Heimersson inför tävlingen. Foto: Gun Wantell

Kongresshallen

Vi blev lite överväldigade när vi kom fram till Hannover Congress Center efter morgonpromenaden från hotellet. Det var en fantastisk lokal med en enorm scen och förväntningarna på dagen var stora. Foto: Tobias T Johansson

Posi­tivt för sprid­ningen av projektets resultat

Vi bad projektet dela med sig av sina upplevelser från INFORM EU och dagarna i Hannover:

–Helhetslyftet är väldigt glada över att ha fått möjligheten att åka till INFORM EU 2024 och representera Sverige i Eurovision Project Contest. Att få en inblick i andra länders arbete och att få träffa människor och höra deras tankar och erfarenheter berikade oss mycket. Att få chansen att presentera vårt arbete på det här sättet var inspirerande och kommer att vara till stor nytta för spridningen av projektet här hemma också” säger Therese Ydrén, projektledare för Helhetslyftet.

–Hemkommen efter tre givande och roliga dagar i Hannover och medverkan i INFORM EU 2024 är jag både glad över att ha fått representera Sverige och Helhetslyftet, men samtidigt lite besviken över att vi inte gick hela vägen till finalen. Det hade varit roligt att få dela med oss av några starka personberättelser från Helhetslyftet i semifinalen och sprida de metoder och idéer kring arbetsmarknadsintegration som projektet vilar på. Jag tar också med mig panelsamtalet som berörde frågan om hur vi bör göra för att lyckas med att synliggöra och sprida våra resultat. Det framgick att forskning visar att personliga berättelser och kommunikation med passion är en framgångsfaktor. Jag tror starkt på att om vi kombinerar statistik som visar på projektens positiva effekter tillsammans med storytelling och personporträtt når vi ut till en mycket bredare publik och får på så sätt effekter som varar längre än projektet, sammanfattar Victoria Heimersson, verksamhetscontroller för Helhetslyftet, upplevelserna.

Presentationen

Therese och Victoria från projektet presenterar. Foto: Tobias T Johansson

Genuint intresse för projektet

Vi var verkligen jättenöjda med vår presentation! Vi fick väldigt många positiva kommentarer efteråt från publiken som tyckte att presentationen som helhet var bra men de var också genuint intresserade och ville veta mer om projektets arbete.