Anställa en säsongsarbetare
Om du som etablerad arbetsgivare i Sverige vill anställa personal för säsongsarbete måste personerna ha ett arbetstillstånd.
Krav för arbetstillstånd
För att den person du vill anställa som säsongsarbetare ska få ett arbetstillstånd ska du
- vara etablerad i Sverige
- lämna information om anställningen och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
- erbjuda anställningsvillkor som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- erbjuda en lön som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen
- ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen
- erbjuda anställning som gör det möjligt för arbetstagaren att försörja sig (för att uppnå kravet på försörjning måste arbetstagaren arbeta i den omfattningen att lönen kommer upp till minst 13 000 kronor i månaden före skatt)
- annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar (läs mer om att göra en korrekt annonsering).
Även säsongsarbetaren måste uppfylla vissa krav.
Läs mer om kraven för att få arbetstillstånd för säsongsarbete
Observera också att den person som du vill anställa ska ha ansökt om och beviljats tillstånd för säsongsarbete innan han eller hon reser in i EU. Ansökan kommer inte att kunna beviljas om arbetstagaren befinner sig inom EU. Detta krav gäller inte vid en förlängningsansökan.
Krav för att använda e-tjänsten
För att kunna använda e-tjänsten och lämna information om anställningen behöver du
- ha e-legitimation
- veta mejladressen till den person som du vill anställa.
Om du använder e-tjänsten får du tydliga instruktioner om hur du lämnar information om anställningen och vad du ska skicka med. Det blir lätt att göra rätt från början vilket ökar dina möjligheter att få ett beslut snabbare.