Migrationsverket svarar: hur ser vägen ut från ansökan till beslut?
En vanlig fråga till Migrationsverket är ”vad händer med min ansökan?” Varför kan det ta så lång tid innan man får beslut och hur kan det skilja sig mellan två ansökningar som ser likadana ut? Det är komplexa frågor som inte alltid går att ge ett enkelt svar på, men i den här delen av ”Migrationsverket svarar” reder vi ut det.
Det kan vara utmanande att vänta på beslut i en ansökan om uppehållstillstånd eller svenskt medborgarskap, både för att det är viktiga händelser i livet och för att man inte alltid vet vad som händer. Olika ansökningar innebär också olika krav, dessutom prövas alla ansökningar individuellt – det gör att det inte går att ge ett svar som gäller för alla.
Den här texten är övergripande och innehåller inga detaljer om respektive ärendeslag, utan ger en översiktlig beskrivning av vad som händer under processen och vad som kan påverka en ansökans väntetid. Artikeln utgår i huvudsak från ärendeslagen arbetstillstånd, anknytning och svenskt medborgarskap.
Använd e-tjänst för att öka chansen att få snabbare beslut
Den sökande kan antingen lämna in sin ansökan digitalt eller på papper, och oavsett hur man ansöker registreras ärendet i Migrationsverkets system.
I regel ökar den sökandes möjligheter att få ett snabbare beslut när man ansöker digitalt. Det beror på att man i Migrationsverkets e-tjänst får tydliga instruktioner om hur man fyller i ansökan och vad man ska skicka med. På så sätt blir det lättare att göra rätt och lämna in en komplett ansökan – vilket leder till kortare väntetid. Själva ansökningssättet i sig, digitalt eller på papper, påverkar dock inte väntetiden.
Först granskas ansökan
Vad som händer när ansökan har tagits emot skiljer sig åt – inom arbetstillstånd och medborgarskap görs en så kallad screening direkt. Det betyder att man gör en första granskning för att kontrollera att ansökan är komplett. En komplett ansökan innebär att nödvändiga dokument och uppgifter finns med för att ansökan ska kunna handläggas. Inom anknytningsprocessen gör man i stället en screening när det är dags för ansökan att börja handläggas.
Efter att en screening har gjorts kan Migrationsverket sortera ärendet utifrån om det är komplett eller inte komplett, det är detta steg som har en direkt påverkan på hur lång tid det tar att få beslut. I vissa fall kan det dock vara så att Migrationsverket ändå behöver göra en djupare utredning, trots att alla nödvändiga dokument finns med.
Viktigt att återigen poängtera är att man arbetar på olika sätt med att sortera ärenden inom de olika processerna – till exempel ser sorteringen inom medborgarskapsprocessen ut på ett annat sätt än inom arbetstillstånd. Det är dock alltid viktigt att lämna in en komplett ansökan för att öka möjligheten att få ett snabbare beslut.
Är ansökan komplett?
En komplett ansökan betyder att man har skickat med allt som Migrationsverket har begärt, till exempel vigselbevis om man är gift och ansöker om uppehållstillstånd för att flytta till någon eller anställningsavtal om man ansöker om arbetstillstånd. En sådan ansökan går snabbare för Migrationsverket att handlägga eftersom allt som behövs finns med från början.
Olika ansökningar medför olika krav, därför är det av stor vikt att den sökande eller den som företräder den sökande noggrant kontrollerar vad som gäller. Det kan också göra väntetiden lättare eftersom processen blir mer förutsägbar om man redan från start skickar in allt som behövs.
Krav för svenskt medborgarskap
Det är ärendet som styr handläggningen
Många undrar om Migrationsverket handlägger ärenden i tur och ordning utifrån när ansökan har kommit in. Det korta och enkla svaret är nej, ärenden handläggs inte i turordning. Det finns olika faktorer som påverkar i vilken ordning ansökningarna hanteras, men det centrala är omständigheterna i det enskilda ärendet. Liknande ärenden ska handläggas på liknande sätt med ungefär samma handläggningstid, och det som avgör ordningen kan vara om ansökan behöver kompletteras, om en muntlig intervju behöver göras eller om ansökan av olika anledningar behöver utredas mer.
Migrationsverket bedömer ansökan
Det händer att personer jämför sitt ärende med andras och felaktigt tror att de kommer få samma beslut samtidigt, eftersom de tycker att ärendena är identiska. Men det är Migrationsverket som bedömer om, till exempel, en ansökan uppfyller kriterierna, om den behöver kompletteras eller om de inlämnade uppgifterna behöver utredas mer. Ärenden som vid en första anblick ser identiska ut kan därför bedömas olika beroende på omständigheterna i dem.
Vissa ärenden prioriteras
Det ingår i Migrationsverkets uppdrag att prioritera vissa ärenden framför andra. Det gäller till exempel ärenden som har återförvisats till Migrationsverket från domstolen och som ska handläggas med särskild skyndsamhet. Här är det dock viktigt att poängtera att det fortfarande kan uppstå väntetider, beroende på hur många ärenden som måste prioriteras.
Prioritering kan också vara aktuellt i ärenden där det är en förutsättning att den sökande får beslut i tid för att kunna nyttja tillståndet. Det gäller till exempel studenter med ett specifikt startdatum för studier eller bärplockare, artister och idrottsmän där tillståndstiden gäller endast för en begränsad tidsperiod under året.
Statistik och utveckling
Under 2023 var handläggningstiden som längst för de som ansökte om svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd för att flytta till någon i Sverige – 495 respektive 401 dagar i genomsnitt. Siffrorna framgår av Migrationsverkets årsredovisning för 2023.
Migrationsverket utvecklar hela tiden verksamheten och arbetssätt i syfte att korta ner handläggningstiderna. Till exempel arbetar man för att fler delar i medborgarskapsprocessen ska automatiseras, vilket ska bidra till att frigöra mer tid för handläggning och därmed i förlängningen förkorta handläggningstiderna.
Migrationsverkets årsredovisning 2023 Pdf, 9.3 MB, öppnas i nytt fönster.
Andra myndigheter kan påverka väntetiden
Inom främst processen för svenskt medborgarskap är Migrationsverket beroende av uppgifter och bedömningar från andra myndigheter. Det beror på kravet att man ska ha levt ett skötsamt liv, och det kan inte Migrationsverket bedöma utan stöd från andra myndigheter. Här styrs därför handläggningstiden delvis av bland annat Kronofogdemyndigheten, Polisen och Säkerhetspolisen, som också kan ha långa väntetider inom sin verksamhet.
Begäran om avgörande
Enligt förvaltningslagen har man rätt att begära att ett ärende avgörs om man har väntat på beslut i mer än sex månader. För arbetstillstånd gäller fyra månader. Migrationsverket får in ett stort antal sådana begäranden varje år och har en månad på sig att besluta om grundärendet kan avgöras eller om det är för tidigt.
I de flesta fall, särskilt när det gäller ansökan om svenskt medborgarskap, kan Migrationsverket inte fatta beslut direkt och avslår därför begäran. Om detta sker kan den sökande överklaga till domstolen, och i majoriteten av fallen beslutar domstolen att Migrationsverket måste fatta beslut så snabbt som möjligt.
Mot den bakgrunden är begäran om avgörande en naturlig faktor som i hög grad påverkar Migrationsverkets handläggningstider, eftersom det tar resurser från den ordinarie handläggningen.
Migrationsverket tar kontakt om något saknas
Det är vanligt att den som väntar på beslut från Migrationsverket hör av sig för att fråga om något saknas eller om Migrationsverket väntar på information från personen. Det kan därför vara bra att känna till att Migrationsverket alltid tar kontakt om mer information behövs, till exempel svar på vissa frågor eller ett dokument som behöver skickas in.
Det är dock, återigen, viktigt att understryka att det är den sökande som har ansvaret för att kontrollera vad som ska skickas in och att rätt information och dokument finns med – för att undvika komplettering och längre handläggningstid.
Beslutet kommer
När handläggningen är färdig och ansökan har blivit beslutad får den sökande ett mejl om det, om personen har ansökt digitalt. Om ansökan har gjorts på papper får man även beslutet i pappersform, antingen av ambassaden eller generalkonsulatet som man har uppgett i sin ansökan, eller hem i brevlådan om man redan bor i Sverige.
Om man är ansluten till Min sida kan man ta del av beslutet där också, det gäller dock inte alla ärendeslag och man måste ha ett svenskt Bank-ID för att kunna se beslutet. Oavsett om man hämtar beslutet i Min sida eller inte, kommer man att få hem det med posten.
Uppehållstillståndskort
Om man beviljas uppehållstillstånd får man även ett uppehållstillståndskort, för att det ska kunna tillverkas måste man bli fotograferad och lämna fingeravtryck. Var någonstans man gör detta beror också på om man bor i sitt hemland eller i Sverige – antingen hos ambassaden eller Migrationsverket.
Ett fåtal ambassader och generalkonsulat skickar ut beslutet och uppehållstillståndskortet med post, det är alltid bäst att kontakta ambassaden eller generalkonsulatet för att få information om vad som gäller i det specifika fallet.
Om man inte är nöjd med beslutet
Om man inte håller med om Migrationsverkets beslut har man oftast rätt att överklaga det. Information om det finns i beslutsdokumentet, annars kan man alltid vända sig till Migrationsverket för att fråga.