Krav för arbetstillstånd – information för arbetsgivare
Här hittar du information om vilka regler som gäller för att den du vill anställa ska få arbetstillstånd och vad du som arbetsgivare behöver göra.
Omfattas personen av särskilda regler?
Kraven som listas på denna sida gäller för allmänt arbetstillstånd. För vissa yrken och länder gäller särskilda regler. Du hittar dem i denna lista:
Finns personen redan i Sverige?
Huvudregeln är att den du ska anställa ska ansöka om och ha sitt tillstånd klart före resan till Sverige. Vissa kan dock lämna in sin ansökan om arbetstillstånd här i Sverige:
Krav för arbetstillstånd
Annonsera under minst 10 dagar
Du måste annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar. Kravet på annonsering beror på att rekryteringsförfarandet måste vara förenligt med Sveriges åtaganden inom EU. Se 6 kap 2§ i utlänningslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Läs mer om annonsering på sidan När du ska anställa
Teckna anställningsavtal
Teckna ett anställningsavtal med arbetstagaren. Det ska vara underskrivet av båda parter. Läs om vad ett anställningsavtal bör innehålla.
Avtala med arbetstagaren om anställningsvillkor och lön för god försörjning
Anställningsvillkor och lön ska vara på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen. Anställningen ska även göra det möjligt för arbetstagaren att uppnå god försörjning. Det innebär att arbetstagaren måste ha en månadslön som uppgår till minst 80 procent av den medianlön som Statistiska centralbyrån (SCB) publicerat och som gällde vid ansökningstillfället. Läs om gällande försörjningskrav här.
Ordna med försäkringar
I ansökan ska du uppge vilka försäkringar som du har för avsikt att teckna för arbetstagaren i samband med att denne påbörjar sin anställning hos dig. När väl anställningen påbörjas ska försäkringarna vara tecknade. Läs mer om försäkringar.
Lämna information om anställningen
Du ska lämna information om anställningen och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren. Läs mer om detta på sidan När du ska anställa
Vissa branscher har högre krav
Du som ska anställa inom städ, hotell och restaurang, bygg, handel, jord- och skogsbruk, bilverkstad, service, bemanning, personlig assistans samt nystartade verksamheter inom alla branscher omfattas av högre krav. Det betyder att du till exempel behöver bifoga fler dokument när du påbörjar en ansökan om arbetstillstånd.
Du måste teckna försäkringar
För att arbetstagaren ska kunna få arbetstillstånd måste du som arbetsgivare ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för arbetstagaren när han eller hon påbörjar sin anställning.
Sjukförsäkring
En sjukförsäkring är en försäkring som ger ekonomiskt stöd om den försäkrade blir sjuk eller skadad. En sjukförsäkring ska inte förväxlas med en sjukvårdsförsäkring, som hjälper den försäkrade att få snabbare tillgång till vård.
Livförsäkring
En livförsäkring ger ekonomisk trygghet om den försäkrade dör. De pengar som då betalas ut kan t.ex. göra att familjen har råd att bo kvar i huset eller bostadsrätten.
Trygghetsförsäkring
Trygghetsförsäkring betyder att försäkringstagaren kan få ersättning vid arbetslöshet eller sjukskrivning under en längre period. Försäkringen ger ersättning om försäkringstagaren skadat sig i jobbet eller på väg till eller på väg hem från arbetsplatsen.
Tjänstepensionsförsäkring
En tjänstepensionsförsäkring är en försäkringslösning för att trygga en tjänstepension. Den kan tecknas av arbetsgivaren till förmån för arbetstagaren, eller tecknas av arbetstagaren, men då betalas av arbetsgivaren. När en tjänstepensionsförsäkring tecknas kan variera mellan olika kollektivavtal.
För att kunna söka om en förlängning av arbetstillståndet måste arbetstagaren ha omfattats av sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring under hela den tid hen har haft arbetstillstånd i Sverige. Därför är det viktigt att det framgår i dokumentationen vilket datum som försäkringarna började gälla och vilka försäkringsvillkoren är.
Den som befinner sig i Sverige kortare tid än ett år har inte samma rätt till sociala förmåner som de som är bosatta här. Det är därför viktigt att arbetstagaren har en privat försäkring som täcker kostnader som kan uppstå till exempel vid sjukdom och olycksfall.